1.7.2018 Ajoneuvot Maistiainen: Peugeot 508 – vastaako ajettavuus ulkonäköä? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi Peugeot 508 kääntää päät ulkonäöllään. Se asettaa melkoiset paineet myös ajettavuudelle. Yksi kysymys tiivistää kaiken uudesta Peugeot 508:sta: vastaako sen ajettavuus ulkonäköä? Uutuuden ulkonäkö nimittäin lataa melkoiset odotukset: toisen sukupolven 508 on lyhentynyt 8 ja madaltunut 6 senttimetriä. Kun uusiin mittasuhteisiin lisätään leveyttä korostava muotoilu, on kasassa poikkeuksellisen näyttävä perheauto.Peugeotin uutuutta leimaavat voimakkaat, mutta varsin elegantit muodot ja harkitut yksityiskohdat. 508 onkin niitä autoja, jotka toimivat parhaiten omana kolmiulotteisena itsenään katseltuna.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyValoshowErityisesti takaviistosta auto näyttää todella onnistuneelta, osin kiitos taidokkaasti toteutetuille takavaloille. Valot varastavat huomion myös keulassa. Leijonan kulmahampaisiin viittaavien päiväajovalojen kerrotaan antavan autolle sekä tunnistettavan ilmeen että korostavan leveyttä. Yksityiskohdan kerrotaan yleistyvän lähitulevaisuuden Peugeoteissa – toivottavasti ei liian keinotekoisesti.Tunnelma jatkuu sisälläUlkonäöstä huokuva erikoisuus jatkuu sisätiloissa. Ranskalaismerkin i-Cockpitiksi nimittämä ohjaamoratkaisu, jossa mittaristo asettuu ohjauspyörän päälle, on hienosäädetty painos 3008 ja 5008 -mallien toteutuksesta. Erikoisuudentavoittelu jakanee aina mielipiteitä, mutta matalaan ja näyttävään 508:iin ratkaisu sopii hyvin.Ensikoeajoon valikoituneen 225-hevosvoimaisen GT-varustellun auton viimeistely jatkui tyylikkäästi yksityiskohtiin asti.Etelä-Ranskan ja Monacon ahtaissa sokkelokujissa 508 istuu heti käteen. Ohjauksessa päähuomion vie pieni ohjauspyörä. Sitten huomaa keveyden, luonnollisen vasteen ja varsin nopean välityksen. Kaupunkiajo sujuu vaivatta, ainakin niin kauan kun ei tarvitse vilkuilla takaviistoon – sieltä näkee vain paksujen C-pilareiden verhoilun.Ripaus saksalaisuuttaUusi Peugeot 508 on monella tapaa ranskalaisvalmistajan ison sedanin tai viistoperän ryhtiliike, mutta alustapuolella tunnelma kääntyy enemmän Saksaan – ainakin jos valitsee sähkösäätöisen iskunvaimennuksen (GT-varustelut ja toistaiseksi kaikki bensiinimoottorit) ja 19-tuumaiset vanteet. Ei 508 missään nimessä ole epämukava: saksalaisiin mieltynyt sanoisi sitä mukavan jämäkäksi, mutta perinteisen ranskalaisuuden äänenkannattaja moittisi poikittaissaumojen tärähdyksiä ja hidastetöyssyissä varsin napakasti liikkuvaa koria.Jämäkkyys palkitsee, kun vauhti kasvaa ja tie mutkistuu. Iskunvaimennus suodattaa töyssyt hienosti ja kantaa korin liikkeet kunnialla. 508 on auto, jolla on miellyttävää ja vaivatonta ajaa haastavia ranskalaisia vuoristotietä varsin korkeiden nopeusrajoitusten sallimia vauhteja.Makea perusajettavuus saa lopulta ehkä odottamaan vähän liikojakin. Rajojen lähestyessä muistaa ajavansa perheautoa – mutta mallistossa olisi ehdottomasti tilaa Peugeot Sport -painokselle, nimeksi sopisi vaikkapa 508 T16.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTehtävä suoritettuLippulaivamalli sopisikin 508-mallistoon, sillä auton perimmäisenä tehtävänä on juuri Peugeotin haluttavuuden kohottaminen.Ensikoeajon perusteella Peugeot 508 onnistuu siinä tehtävässä hienosti. Näyttävä ja menevä viisiovinen muoto tuntuu katumaasturiselvyyksien keskellä entistäkin rohkeammalta, jopa erityiseltä. Uutuuden suunnittelu on lähtenyt enemmän sydämestä kuin aivoista, vaatimatta kuitenkaan kauttaaltaan ahtaita takatiloja tai heikkoa takanäkyvyyttä suurempia kompromisseja.Peugeotin uutuuden hinnat selviävät syyskuussa, ja ensimmäiset autot saataneen maahan ennen loppuvuotta.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 16.5.2025 Uutinen Uuden Xpeng P7:n ensimmäiset kuvat julki – merkittävä muutos valmistajan muotokieleen 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 15.5.2025 Käyttötesti Käyttötestin loppuraportti: Volvo EX30 – erilainen Volvo hyvässä ja huonossa 12.2.2025 Koeajo Koeajo: Audi RS e-tron GT Performance laittaa ihmiskehon koetukselle 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa