11.3.2022

Imatranajon katurata nimettiin uudelleen: Jarno Saarinen Circuit Imatra

Jarno Saarine Circuit Imatra Imatranajo moottoripyörä

Jarno Saarisen voittamasta ratamoottoripyöräilyn maailmanmestaruudesta tulee tänä vuonna kuluneeksi 50 vuotta. Sen kunniaksi Imatranajon katurata nimettiin Jarno Saarinen Circuit Imatraksi.

Imatran Moottorikerho ry (IMK), Imatranajo Oy ja Imatran kaupunki ovat yhdessä päättäneet kunnioittaa legendaarisen ratamoottoripyöräilijä Jarno Saarisen 250-kuutioisten maailmanmestaruutta vuodelta 1972 nimeämällä legendaarinen Imatranajon katurata Jarno Saarisen mukaan.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Soili Karmeen kanta ratkaisi

– Saimme Imatran Moottorikerhon ry:n ja Imatranajo Oy:n yhteiskokouksessa ajatuksen katuradan nimeämisestä juhlavuoden kunniaksi Suomen kaikkien aikojen menestyneimmän RR-kuskin Jarno Saarisen mukaan. Otimme luonnollisesti ensin yhteyttä Jarno Saarisen leskeen Soili Karmeen tiedustellaksemme hänen mielipidettään. Ja kun Soili Karme iloksemme suhtautui ajatukseen myönteisesti olimme yhteydessä Imatran kaupungin päättäjiin. Imatran kaupungin edustajana Imatran kaupunginjohtaja Ari Lindeman suhtautui nimeämiseen yhtä myönteisesti kuin Soilikin. Näin ollen päätös uudesta nimestä syntyikin sitten sujuvasti, kertoo Imatran Moottorikerhon puheenjohtaja Martti Solja.
Osapuolten välinen ratasopimus radan uudesta nimestä allekirjoitettiin 9. päivä maaliskuuta 2022 Hotelli Gustavelundissa, Tuusulassa. Sopimuksen allekirjoittajina toimivat edellä mainitut Soili Karme (ent. Saarinen), Imatran vt. kaupunginjohtaja Ari Lindeman ja Imatran Moottorikerho ry:n puheenjohtaja Martti Solja.
Ratasopimuksen mukaan Imatranajo ajetaan tästä lähtien Jarno Saarinen Circuit Imatra –nimisellä katuradalla.

– Jarnolle tämä olisi ollut suuri ilo ja kunnia, koska Jarnon maailmanmestaruus varmistui Imatralla. Kunnioitan sitä energisyyttä ja yrittäjähenkeä, joka Imatralla vallitsee, sanoo Soili Karme.

Vasemmalta: Suomen Moottoripyörämuseon Riku Routo, Imatran kaupunginjohtaja Ari Lindeman, Jarno Saarisen leski Soili Karme, Imatran Moottorikerhon puheenjohtaja Martti Solja, IRRC-sarjassa kilpaileva Erno Kostamo sekä Imatranajon tapahtumasisällöstä vastaava Eero Kiiskinen.

Saarinen edelleen ainoa suomalainen soololuokkien maailmanmestari

Tänä vuonna tulee kuluneeksi 50 vuotta siitä, kun lähtemättömän jäljen suomalaisten moottoriurheilun ystävien sydämiin ja muistoihin jättänyt turkulainen ratamoottoripyöräilijä Jarno Saarinen varmisti Imatralla 1972 ajetuissa GP-kisoissa TT-pyörien 250-kuutioisten maailmanmestaruuden kaikkien aikojen ensimmäisenä suomalaiskuskina. Jarno Saarinen on tälläkin hetkellä ainoa soololuokkien RR-maailmanmestari Suomessa. Vuonna 1972 Saarinen otti myös 350-kuutioisissa MM-hopeaa.

Saarinen valmistui autoinsinööriksi vuonna 1971. Hänet tunnettiinkin poikkeuksellisen taitavana mekaanikkona, joka rakensi ja huolsi pyöränsä itse. Kollegat kertovat Saarisen keräilleen muiden jo romukasaan hylkäämiä renkaita, ketjuja ja muita varaosia, koska raha oli yksityiskuljettajalla tiukassa.

Jarno Saarisen uralle mahtuu 46 GP-starttia, 15 voittoa, 32 palkintopallisijaa ja 250-kuutioisten maailmanmestaruus vuodelta 1972. Hän menehtyi Monzan radalla, Italiassa tapahtuneessa kisaonnettomuudessa toukokuussa 1973.

Lähde: Imatranajo-tiedote Kuvat: Janne Huhtala

Lisää aiheesta

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat