5.7.2017 Ajoneuvot Legendat elävät ikuisesti – Jarno Saarinen sai patsaan Turkuun Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Jarno Saarisen patsaan julkistusta saapui seuraamaan noin 3000 henkeä Turun Barkerinpuistoon. Ratamoottoripyöräilijä Jarno Saarinen sai kotikaupunkiinsa Turkuun patsaan, jonka Turun kaupungille lahjoitti Italiassa toimiva Motoclub Jarno Saarinen -moottoripyöräkerho. Assisin kaupungissa Italiassa toimiva kerho pystytti vastaavaan patsaan kotikaupunkiinsa pari vuotta sitten, ja kopio patsaasta julkistettiin Turussa sunnuntaina heinäkuun toisena päivä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMestaruus ei tuonut patsastaSaarisen leski Soili Karme kertoi patsaan julkistustilaisuudessa, että Jarno ei saanut patsasta siksi että voitti ensimmäisenä suomalaisena ratamoottoripyöräilyn maailmanmestaruuden tai siksi että kuoli kilpailussa hallitsevana maailmanmestarina, vaan siksi että toi ratamoottoripyöräilyyn ajotyylin, jota kuljettajat yhä tänä päivänä käyttävät. Saarinen oppi jääratakilpailuissa ”roikkuvan” ajotyylin, jossa polvi hipoi maata. Hän siirsi ajotyylin asfalttiradoille, ja pian muut huomasivat sen vanhoja tyylejä nopeammaksi ja kopioivat samanlaisen ajotyylin itselleen.Jarno Saarinen oli paitsi aikansa nopein kuljettaja, myös muita sen ajan suomalaiskuskeja kielitaitoisempi. Lisäksi häntä pidettiin erittäin ammattitaitoisena pyöränrakentajana ja säätäjänä, määrätietoisena kilpailijana ja edustavana urheilijana, mutta samaan aikaan myös sosiaalisena ja muita kilpailijoita mielellään auttavana.Jopa sateisena arkipäivänä Saarisen patsas keräsi tasaisen jonon kuvaajia ja Jarnon kansaa poseeraavia ohikulkijoita.15-kertaista maailmanmestari Agostinia nopeampi1970-luvun alussa Saarinen löi käytännössä itse rakentamallaan ajokilla radalla italialaisten suuren suosikin Giacomo Agostinin. Koska Saarinen teki sen rehdisti ja pelkästään oman ammattitaitonsa ansiosta, ottivat italialaiset hänet vilpittömästi yhdeksi suosikikseen.Patsaan on veistänyt italialainen Elia Alunni Tullini, joka julkistustilaisuudessa kertoi olevansa sekä motoristi että suuri Jarno Saarisen fani. Tullini on kuulunut Jarno Saarinen Motoclubiin lapsesta lähtien, sillä hänen isänsä on yksi kerhon perustajajäsenistä.Ratamoottoripyöräilyn 250-kuutioisten maailmanmestaruuden Jarno Saarinen voitti vuonna 1972. Vuoden 1973 hän ajoi sekä 250- että 350-kuutioisten luokkia ja ehti voittaa kauden kuudesta ensimmäisestä kilpailulähdöstään peräti viisi. Monzan osakilpailussa Renzo Pasolini kaatui oikealle kaartuvassa Curva Grandessa radalla olleeseen öljyyn eikä hänen takanaan ajanut Saarinen pystynyt väistämään Pasolinin pyörää, ja lopulta Saarinen jäi kilpakumppanien yliajamaksi. Hän menehtyi 20. toukokuuta 1973.Soili Karme ja Jarno Saarinen ehtivät elää ja kiertää ratoja yhdessä 11 vuoden ajan. He olivat ratamoottoripyöräilyperheen erottamaton kaksikko, joka matkusti aina yhdessä ja muodosti käytännössä yksityistiimin, jossa Jarno Saarinen ajoi maailmanmestariksi. – Hän oli turvallinen kumppani, jonka kanssa oli hyvä elää, tiivisti Soile Karme 44 vuotta sitten menehtyneen miehensä ominaisuudet yhteen lauseeseen.Taustalla näkyvä Martinkirkon torni näkee nyt Saarisen hymyn.Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Aake Kinnunen Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 12.7.2025 Moottoripyörät Moottoripyöräkortti taskuun – näin tutkinto etenee 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 12.7.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 1965 Aston Martin DB5 12.7.2025 Moottoripyörät Moottoripyöräkortti taskuun – näin tutkinto etenee 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen