20.5.2016

Unohtumaton Jarno Saarinen – mestarin kuolemasta 43 vuotta

Jarno Saarinen

Ratamoottoripyöräilijä Jarno ”Paroni” Saarisen kuolemasta on 20.5.2016 kulunut tasan 43 vuotta.

Jarno Saarinen oli ensimmäinen suomalainen ratamoottoripyöräilyn maailmanmestari soololuokissa. Vuonna 1972  alle 250-kuutioisten luokassa voitettu mestaruus on yhä tänä päivänäkin ainoa suomalaiskuljettajan ratamoottoripyöräilyssä voittama MM-titteli. Lähimmäs mestaruutta ovat Saarisen jälkeen yltäneet Teuvo Länsivuori ja Mika Kallio, joilla kummallakin on kolme MM-hopeaa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tavoitteena kolme MM-kultaa yhdellä kaudella

Jarno Saarinen tunnettiin tarkkana pyörän virittäjänä, joka rakensi itse moottoripyörät joilla kilpaili. Ensimmäisen Suomen mestaruutensa hän voitti 1965 jäärata-ajossa. Neljä vuotta myöhemmin Saarinen voitti ratamoottoripyöräilyn Suomen mestaruudet sekä 125- että 250-kuutioisten luokassa. Yhteensä hän ehti voittaa asfalttiradoilla kuusi Suomen mestaruutta.

Ensimmäistä kertaa Saarinen osallistui MM-osakilpailuun Imatralla 1968. MM-osakilpailuvoittoon hän ylsi ensimmäistä kertaa vuoden 1971 Tsekkoslovakian osakilpailussa. Saman vuoden lopussa hänen MM-pisteensä riittivät 350-kuutioisissa hopeaan ja 250-kuutioisissa pronssille.

Vuoden 1972 MM-sarja oli Jarno Saarisen hallintaa. Hän voitti 250-kuutioisten maailmanmestaruuden ja otti hopeaa 350-kuutioisissa. Kaudelle 1973 Saarinen asetti tavoitteekseen voittaa kolme maailmanmestaruutta; 250-, 350- ja 500-kuutioisten luokissa. Kauden kuudesta ajamastaan osakilpailusta hän voitti viisi.

Jarno Saarinen
Jarno Saarinen kilpaili kaudella 1973 Yamahan tehdaskuljettajana. Kuvan pyörä on replica Jarnon Yamahasta.

Ura päättyi Curva Grandeen

Toukokuun 20. päivänä vuonna 1973 ajettiin Monzan osakilpailu Italiassa. 250-kuutiosten kilpailun alussa Monzan radan Curva Grandessa kaatui kaikkiaan 12 kuljettajaa, joista Jarno Saarinen ja Renzo Pasolini menehtyivät. Pasolini oli Curva Grandeen tullessaan kilpailussa toisena ja Saarinen kolmantena. Pasolini kaatui eikä Saarinen pystynyt väistämään vaan osui häneen. Samassa onnettomuudessa loukkaantui vakavasti Walter Villa, jonka moottoripyörästä väitetään edellisessä kilpailulähdössä vuotaneen öljyä samaan mutkaan. Sitä pidetään todennäköisimpänä syynä onnettomuuteen.

Jarno Saarinen

Jarno Saarista pidetään road racingin nykyisen ajotyylin luojana. Silloin ajotyyliä pidettiin omaperäisenä, mutta Saarisen ylivoimasta seurasi että muut alkoivat matkia hänen ajotyyliään.

Jarno Saarinen nimettiin MotoGP Hall of Fameen vuonna 2009. Hänen mukaansa on nimetty Alastaron moottoriradalle johtava Jarno Saarisentie. Myös Turun Ruissalossa on vanhaan TT-rataan kuuluva tie nimetty Jarno Saarisen tieksi. Formula ykkösissä 15 vuoden ajan (1997-2011) kilpaillut italialainen Jarno Trulli on kertonut saaneensa nimensä Jarno Saarisen mukaan. Trulli on syntynyt Jarno Saarisen kuolemaa seuraavana vuonna.

Jarno Saarinen
Jarno Saarinen Memory GP ajetaan 11.6.2016 Ahveniston moottoriradalla Hämeenlinnassa.

Ensimmäinen Jarno Saarinen Memory GP

Ahveniston Moottoriradalla Hämeenlinnassa järjestetään 11.6.2016 Jarno Saarisen kunniaksi ensimmäinen Jarno Saarinen Memory GP -näytösajo. Siihen osallistuu 1970- ja 1980-lukujen kilpakuljettajia useista eri maista, mukana myös ratamoottoripyöräilyssä MM-tittelin voittaneita kilpailijoita.

Teksti Janne Huhtala, kuva Janne Huhtala, ruutukaappaukset YouTube-videosta Jarno Saarinen – Paroni

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat