30.1.2016 Ajoneuvot Jääradalla herää kysymys: kumpi vie auto vai kuski? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Nelivetoisilla Škodilla pysyy lumipenkkojen välissä – myös liukkaalla. Sähkönsininen Škoda Octavia RS etenee rivakasti ja määrätietoisesti jääradalla. Ajolinjat ovat luontevat, eikä auto reippaasta vauhdista huolimatta juuri puske ulos kaarteista tai ammu niistä ulos kylki edellä . Linjoista pitää huolta pätevä ajettavuus ja nelivetoisuus, mutta myös varmaotteinen ammattilainen ratin takana. Vaikka rallikuski Esapekka Lappi vie autoa eleettömästi ilman turhia sivuttaisheilahteluja. Lappi ajaa Škodan Fabia R5 -autolla WRC2-sarjaa. Lapin kierrosajat peittoavat kerta kerralta innokkaiden autotoimittajien suoritukset, joissa ajoittainen näyttävyys syö järkevää ja nopeinta mahdollista etenemistapaa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Voimaa ja itsesuojelua Perusautoilijan erottaa ammattilaisesta myös siitä, että osaavalla vetomiehellä tai -naisella ajolinja pysyy vallien välissä ja samanlaisena kierros kierrokselta. Rokonarpinen jäärata Itävallan jylhissä vuoristomaisemassa Thomatalissa käy liukkaammaksi, joten ajotapaa saa hieman mukauttaa kierrosten kertyessä. Hevosvoimia Octavia RS:n kaksilitraisessa dieselissä on ihan riittävästi eli 184, joten auton, kuskin ja fysiikan lakeja saa kutitella. Liialliset riskit taltuttaa ponnekkaasti paimentava luistonesto – ja itsesuojeluvaisto. Jääradalla on lysti päästellä. Octavia RS:n lisäksi radalla on mahdollista ajaa nelivetoisella Superbilla. Kookaskin suostuu nöyrästi vietäväksi. Kaikki alkoi vuonna 1999 Škodan nelivetohistoria alkaa Octaviasta ja vuodesta 1999. Sittemmin on tultu nelivetotekniikan kehityksessä pitkä matka. Toimivuudesta huolehtii viidennen sukupolven elektronisesti ohjattu monilevykytkin. Liikkeelle lähdettäessä voima jakaantuu aina tasan etu- ja taka-akselille, ajossa tilanteen mukaan. Tasaisessa matka-ajossa kaikki voima on käytössä etuakselilla. Tämä tuo taloudellisuutta eli laskee polttoaineenkulutusta silloin, kun olosuhteet renkaiden alla eivät ole lipsuvaiset. Nelivetoiset vetävät Nelivetoautot vetävät haastavissa olosuhteissa ja muutoinkin: niiden suosio Suomessa on kasvussa. Talvet opettavat. Merkityksetöntä ei ole myöskään se, että nelivetoiset autot ovat haastavissa ajo-olosuhteissa paitsi etenemiskykyisiä, myös sikäli turvallisia, että ne pysyvät todennäköisemmin etenkin kaarteissa kuskinsa käsissä. Viime vuonna noin joka viides Suomessa myytävä auto oli nelivetoinen. Suomen myydyin automalli vuonna 2015 oli Škoda Octavia. Suomessa myydyistä Octavioista yksi neljästä on ollut nelivetoinen, mutta maahantuojan mukaan viriämistä on ilmassa. Esimerkiksi käy uusi Superb, jonka myydyin malli on ollut 190 hevosvoimaisella dieselillä ryyditetty neliveto automaattivaihteistolla. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Audi, bemari, Volvo ja Subaru Audi ja BMW ovat kilvoitelleet varsin tasapäin keskenään kunniasta, kumpi saa harteilleen Suomessa myydyimmän nelivetomerkin viitan. Kunnian vuoden 2015 osalta vei tällä kertaa BMW. Baijerilaismerkki on houkutellut hinnoittelulla yhä useampia bemaristeja nelivetokuskeiksi: vuonna 2015 xDrive-nelivetojen osuus myydyistä bemareista oli 63 prosenttia. Laaja mallisto avittaa suosiota: tarjolla on peräti 135 erilaista vaihtoehtoa xDrive-nelivedoksi. Viime vuonna myydyistä uusista Audista nelivetoisia oli hieman yli puolet eli 51 prosenttia. Viime vuonna rekisteröitiin kaikkiaan 70 erilaista Audin nelivetoversiota. Volvolla on hinnastossa 19 nelivetomallia. Viime vuonna myydyistä uusista Volvoista joka kolmas oli nelivetoinen. Aasialaisista merkeistä etenkin Subaru tunnetaan jatkuvalla nelivedolla varustettujen autojen taitajana. Subarulla kasvaneen myynnin taustalla on maahantuojan mukaan aiempaa laajempi mallisto, mutta myös suomalaisautolijoiden kasvanut kiinnostus automaattivaihteistolla varustettuihin nelivetoihin. Laaja katras Škodalla on 79 vaihtoehdon nelivetokatras: Octavioita 27, Yetejä 24 ja Superbeja 28 mallia. Nelivetoisuudesta on tietty maksettava. Esimerkiksi Octavia LB 1.6 TDI Style maksaa 28 225 euroa, sama malli nelivetoisena 31 674 euroa. Škodiin nelivedon saa käytännössä läpi varustelutasojen, ainoana poikkeuksena on Octavian alin varustetaso Active, jota ei saa nelivetoa. Octavian edullisimman nelivedon keulilla on 1,6-litrainen dieselmoottori. Ambition-varusteisena sen hinta on 29 367 euroa. Superbin edullisin neliveto (1.4 TSI ACT Active) maksaa 32 871 euroa. Sen voimanlähteenä on sylinterien lepuutustoiminnolla varustettu pihi 1,4-litrainen bensiinimoottori. Edullisin neliveto-Yeti (1.4 TSI 150 Active) maksaa 27 503 euroa. Yetin uusi moottori on käytännössä yhtä terhakas kuin edellisen moottorisukupolven 1,8-litrainen bensiinimoottori. Uuden ja vanhan moottoripolven ero tarkoittaa hiilidioksidipäästöjen laskemista 189 grammasta ja 147 grammaan kilometrillä. Se tarkoittaa myös lempeämpää verokohtelua. Teksti ja kuvat: Marko Jokela Lue lisää Kaikki artikkelit 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Ajoneuvot Supersuositun Fiat 500:n myynti loppuu Euroopassa – siksi täyssähköversiolle jouduttaneen tekemään oma polttomoottorivaihtoehtonsa 24.3.2024 Ajoneuvot Täysin uusi Infiniti QX80 lienee parasta, mitä Nissan Patrolista on koskaan tehty 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa – siksi se siirtyy historiaan 23.3.2024 Yleinen Peugeot E-5008 – seitsenpaikkaista sähköcrossoveria voisi luonnehtia houkuttelevaksi 23.3.2024 Esittely Koeistuttu: Volkswagen ID. Buzz GTX – neliveto ja pitkä akseliväli kiinnostavat sporttia enemmän Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 26.3.2024 Koeajo Maistiainen: Suzuki Swift – pienessä vara parempi 28.3.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Herra tasavallan presidentti, kuinka usein pesetätte autonne? 27.3.2024 Matkailu Satavuotias Fordin matkailuauto – osattiin sitä ennenkin 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta