10.1.2017

Koeajo: Karpaattien musta ori – Dacia Duster Black Shadow

Dacia Duster Black Shadow

Tyly, tyylikäs, tumma. Dacia Duster Black Shadow on uusi alkuvuodesta tarjolle tullut erikoismalli, joka uskoo ulkonäön voimaan – ajettavuutta unohtamatta. Hyvää: olemus, ajettavuus, hinta. Huonoa: ulkonäköä kesympi luonne, muovinen sisäilme, äänieristys.

Dacia Duster Black Shadow TCe 125 4x4 -erikoismalli on ulkoa kuin musta ori, joka kuopii malttamattomana päästäkseen vapaaksi. Särmä ulkonäkö ei ole kuitenkaan yhtä konepellin alla lymyävien voimien kanssa. Auto ei liikahda kuten voisi olettaa. Potkua saisi olla enemmän.

Vaihdekepin sotkemisessa tarvitaan tottumista. Äärilyhyet välitykset pakottavat loksauttamaan pykälää suurempaa sisään ajoissa, ja varhemmin kuin on tottunut. Onneksi 125-hevosvoimainen bensiiniturbo vetää alhaalta nikotteluitta.

Liikkeellelähdöt liukkaallakin sujuvat jouheasti, siitä pitää nelivetoisuus huolen.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Hyvinkin ajettava

Karpaattien kansanauto Dacia otettiin aikanaan Suomessa vastaan epäillen ja nurjastikin. Sittemmin merkki on vakiinnuttanut asemiaan. Eikä ihme, sillä Dacioiden kyvyt ovat kohentuneet niin muotoilun, varustelun, voimanlähteiden kuin turvallisuudenkin näkökulmista.

Dacia Duster Black Shadow

Dacian Duster-katumaasturi on ajettavuudeltaan yhtä hyväluonteinen kuin monet selvästi tyyriimmät kilpakumppanit. Ajettavuuden valtit ovat selkeä ohjaustuntuma ja luonteva käsiteltävyys myös ääritilanteissa. Plussaa ovat myös onnistuneet alusta- ja jousitusratkaisut.

Jousitus vaimentaa kuopat ja lumitöyräiden ylitykset kiitettävästi. Jyrkissä käännöksissä esimerkiksi kaupunkiajossa esiintyy huojahtelua, joten tältä osin jousitus saisi visummin kuolettaa korin liikkeet.

Äänieristys on hyvää perustasoa, mutta maantievauhdissa renkaiden humina kantaa häiritsevästi sisälle asti.  Toisaalta ominaisuus on tämän hintaluokan autossa hyväksyttävä. Samaan sarjaan menee auton sisätilojen muovinen tunnelma.

Dacia Duster Black Shadow

Järjellä ja lompakolla

Sanotaan, että autotarve perustellaan järjellä, mutta automalli valitaan tunteella. Koeajetun uutuus-Dusterin valinta voidaan perustella tunteella ja valita lompakolla.

Rankasti verotetun yksityisautoilun Suomessa ei ole voinut – eikä kai voi koskaan – kirjoittaa, että uusi auto olisi edullinen. Dusterin kohdalla termi kohtuuhintainen on hyvinkin perusteltu – nelivetoisen Black Shadow Dusterin ja kateellisten katseet saa edullisimmillaan 20 000 eurolla. Koeajoauton lisävarusteet eli nahkaverhoilu ja nahkapintainen ohjauspyörä, metalliväri ja peruutuskamera sekä pysäköintitutka nostavat autoyksilön hinnan 23 642 euroon.

Dacia Duster Black Shadow

Viedään käsistä

Maahantuoja on saanut Black Shadow -autoja vain rajatun erän, joka on käytännössä viety jo käsistä. Kevääksi on mahdollisesti luvassa lisäerä.

Kaupunkimaasturi Duster on maahantuojansa syömähammas. Dusterin osuus kaikista Suomessa myydyistä Dacioista on 56 prosenttia. Seuraavaksi suosituimmat Dacia-mallit ovat järjestyksessä Logan MCV -farmari, Stepway ja Sandero.

Dacia Duster Black Shadow

Duster-myynnistä hieman yli puolet on nelivetoista dieseliä, lähes neljännes nelivetoista bensiinimoottorista ja noin kymmenys etuvetoisia bensiinimalleja.

Katso lisää: Dacia.fi

Teksti: Marko Jokela Kuvat: Lauri Ahtiainen ja Jari Saarentaus

Dacia Duster TCe 125 S&S 4x4 Black Shadow

Hinta alkaen

19 999 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

23 642 €

Moottori

Bensiinimoottori 1 197 cm3, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, neliveto

Teho

92 kW (125 hv), 5250 r/min

Vääntö

205 Nm (2000 r/min)

Vääntö

205 Nm (2000 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

11,0 s

Huippunopeus

177 km/h

Kulutus l/ 100 km

NEDC-kulutus 6,4 (yhd.) (l/km)

CO2-päästöt

145 g/km

Mitat

pituus 4313 mm, leveys 1822 mm, korkeus 1695 mm, akseliväli 2673 mm

Takuu

3 vuotta / 100 000 km

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat