9.10.2019

Katsastustilasto paljastaa: saksalaiset jatkavat kärjessä, myös Fiat Tipon suoritus yllättää

BMW i3

Kattavan saksalaisraportin mukaan uusimpien japanilaisten automallien laadun ylivoima osoittaa hiipumisen merkkejä.

Saksalaiset autot ovat kärjessä, korealaisilla ja ranskalaisilla on sitä vastoin vaikeaa ja uusimpien japanilaisten automallien laadun ylivoima osoittaa hiipumisen merkkejä. Tällaisen yhteenvedon voi tehdä yli viiden miljoonan saksalaiskatsastuksen perusteella.

Saksalaisen GTÜ:n määräaikaiskatsastuksista tehty tilasto osoittaa, että eurooppalaisten automallien laatu on kohenemassa. Nyt mukana on myös kolme sähköautomallia. GTÜ on Saksan kolmanneksi suurin katsastusorganisaatio TÜVin ja Dekran jälkeen.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Audi, Mersu, Porsche…

Saksalaisten merkkien laadunparannuskampanjat ovat tuottaneet tulosta. Saksalaiset automallit nappasivat kärkitilat seitsemässä kokoluokassa nuorimmassa 1–3-vuotta vanhojen autojen ikäryhmässä. GTÜ:n tulokset on esitetty kahdeksassa automallien kokoluokassa ja viidessä ikäryhmässä. Audi, Mercedes-Benz ja Porsche nappasivat kärkitilat kukin kahdessa kokoluokassa, BMW ja Fiat yhdessä kokoluokassa. Kärjestä löytyy kaksi yllättäjää. BMW:n sähköauto i3 nousi pikkuluokan parhaaksi ja Fiat Tipo ponkaisi pienemmän keskiluokan kärkeen 1–3-vuotiaiden ikäryhmässä.

Fiat Tipo
Fiat Tipo

Koko tutkimuksen vähävikaisin auto on 4–5-vuotias Mercedes-Benz SL, jossa vain 0,43 vikaa sataa autoa kohti. 1–3-vuotias BMW i3-sähköauto on toiseksi paras vikaindeksillä 0,44 ja saman ikäryhmän Fiat Tipo kolmas vikaindeksillä 0,84.
Eniten vikoja löytyi 9–11-vuotiaasta Fiat Ducatosta, 117,87 vikaa sataa autoa kohti.

Laatuerot näkyvät nuorimmissa

Uudehkojen mallien laatuerot näkyvät selvimmin nuorimmassa ikäryhmässä, jossa BMW i3-sähköauto on pikkuautojen paras, Audi A1 toisena ja Toyota Yaris kolmantena. Vanhemmissa ikäryhmissä Mazda 2 ja Toyota IQ porskuttavat pikkuautojen kärjessä. Renault Zoe-sähköauto nousi pikkuluokan kakkoseksi 4–5-vuotiaiden ikäryhmässä.

Renault Zoe Z.E. 40
Renault Zoe

Pikkuluokan heikoin 1–3-vuotiaissa on Ford Ka, jonka vikaindeksi on 27-kertainen luokan priimukseen verrattuna. Pikkuluokan vanhemmissa ikäryhmissä hännänhuippuna ovat Chevrolet Spark, Fiat Punto ja Kia Picanto.

Yllättäjä: Fiat Tipo

Pienemmän keskiluokan nuorimman ikäryhmän kärjessä on italialainen yllättäjä Fiat Tipo ennen Audi A3:a ja Mercedes-Benz A-sarjaa. Vanhemmissa ikäryhmissä kärjessä porskuttavat Mercedes-Benz A-sarja, Volvo V40 ja Toyota Prius.

Volvo V40 Cross Country

Pienemmän keskiluokan heikoin kaikissa ikäryhmissä on Dacia Logan. Nuorimman ikäryhmän Dacia Loganin vikaindeksi on lähes 19-kertainen luokan parhaaseen verrattuna.

Ison keskiluokan nuorimman ikäryhmän kärjessä on Mercedes-Benz C-sarja ennen Audi A4:ää ja Mercedes-Benz CLA:ta. Vanhempien ikäryhmien kärjessä ovat Audi A4, Volvo S60/V60 ja Mercedes-Benz C-sarja. Citroën C5 on ison keskiluokan heikoin kaikissa ikäryhmissä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Audi A6 kookkaiden kärjessä

Isojen autojen paras nuorimmassa ikäryhmässä on Audi A6 ennen Mercedes-Benz E-sarjaa ja Audi A7:ää. Vanhemmissa ikäryhmissä kärjessä porskuttavat Audi A7 ja Jaguar XF.

Volvo V70 Classic
Volvo V70

Nuorimman ikäryhmän hännillä on Jaguar XF, vanhemmissa ikäryhmissä hännillä ovat Volvo V70 kolmessa ikäryhmässä ja Mercedes-Benz E-sarja vanhimmassa ikäryhmässä.

Isojen autojen ryhmässä on vain kuusi mallia ja vanhimmassa vain viisi mallia. Isojen autojen vikamäärät ja erot autojen välillä ovat pieniä – etenkin ottaen huomioon autojen suuren ajomäärän.

Porsche Panamera edustusautojen paras

Edustusluokassa Porsche Panamera on nuorimman ikäryhmän paras ennen Audi A8:aa ja Mercedes-Benz S-sarjaa. Vanhemmissa ikäryhmissä Porsche Panamera ja Audi A8 ovat kärjessä. Tesla Model S on heikoin nuorimmassa ikäryhmässä, 4–5-vuotiaiden huonoin on Mercedes-Benz S-sarja ja kolmen vanhimman ryhmän heikoin edustusluokan auto on BMW 7-sarja.

Edustusluokassa on vain viisi mallia ja vanhimmassa ryhmässä vain neljä mallia. Edustusluokan autojen vikamäärät ja erot autojen välillä ovat pieniä – ottaen huomioon autojen suuren ajomäärän.

B-mersu ykkönen tila-autoissa

Tila-autojen nuorimman ikäryhmän kärjessä on Mercedes-Benz B-sarja ennen BMW 2-sarjan Active Tourer- ja Toyota Verso-malleja. Vanhempien ikäryhmien kärjessä porskuttavat niin ikään Mersun B-sarja, BMW:n 2 Active Tourer ja Toyota Verso.

Renault Kangoo on tila-autojen heikoin neljässä ikäryhmässä ja Fiat Ducato vanhimmassa ikäryhmässä. Tila-autoissa on enemmän vikoja kuin muiden kokoluokkien autoissa – etenkin vanhimmissa ikäluokissa.

Audi Q3
Audi Q3

Katumaasturien nuorimman ikäryhmän kärjessä on Audi Q2 ennen Mercedes Benz GLA- ja GLC-malleja. Muissa ikäryhmissä luokan kärjessä porskuttavat Mercedes-Benz GLA, BMW X1, Audi Q3 ja Volvo XC60. Katumaasturien heikoin on Jeep Wrangler kahdessa nuorimmassa ikäryhmässä. Vanhemmissa ryhmissä heikoimpia ovat Hyundai Santa Fe, Nissan X-Trail ja Kia Sorento.

Urheilu- ja avoautojen nuorimman ikäryhmän kärjessä on totutusti Porsche Boxster/Cayman ennen Jaguar F-Type ja Porsche 911 -malleja. Vanhemmissa ikäryhmissä kärkeen nousivat Mercedes-Benz SL, Porsche 911 ja Jaguar XK. Peugeot 207 on urheilu- ja avoautojen luokan heikoin kaikissa ikäryhmissä. Urheilu- ja avoautojen vähäiseen vikamäärään vaikuttavat laadun ohella myös muita autoluokkia vähäisempi ajomäärä ja huolellisempi hoito.

Jaguar F-Type

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Audilla ja Mersulla eniten ykköstiloja

GTÜ:n määräaikaiskatsastusten tuloslista sisältää viisi ikäryhmää, kahdeksan kokoluokkaa, yhteensä 40 taulukkoa, joissa 40 kärkisijaa ja 40 jumbosijaa.

Kaikkien kahdeksan kokoluokan kärkitiloja nappasivat eniten Audi ja Mercedes-Benz (molemmat 9 kärkisijaa), kolmannen sijan jakoivat seuraavana Porsche ja Toyota (5), seuraavina BMW, Jaguar ja Volvo (3), Mazda (2) ja Fiat (1).

Eniten jumbosijoja keräsivät Citroën, Dacia ja Peugeot (5 jumbosijaa kullakin), seuraavina Renault (4), BMW ja Volvo (3), Chevrolet, Fiat, Jeep, Kia, Mercedes-Benz (2), Ford, Hyundai, Jaguar, Nissan ja Tesla (1).

Premium-merkkien jumbosijoitukset ovat peräisin isojen autojen ja edustusluokan tuloksista. Kummassakin luokassa on vain muutama malli ja niiden vikamäärä on varsin alhainen, vaikka ajomäärä on kaikkein suurin.

Hylkäyksen syinä valot, sähkölaitteet, ympäristökuormitus, jarrut, akselisto-ongelmat….

GTÜ-vikaindeksi on katsastuksessa havaittujen vikojen määrä sataa autoa kohti seitsemässä pääkohdassa. Ne ovat pyöräntuenta, ohjaus, jarrut, kori ja alusta, sähköjärjestelmä ja valot, öljyvuodot ja pakoputkisto/päästöt. Viat näissä kohteissa vaikuttavat merkittävästi turvallisuuteen tai ympäristöön.

GTÜ-tuloksissa ovat mukana sekä isot, hylkäykseen johtavat viat (22 prosenttia) että myös pienemmät viat (13,8 prosenttia). Ilman vikoja selvisi keskimäärin 64,2 prosenttia.

Eniten vikoja löytyi valaisimista ja sähkölaitteista (25,9 prosenttia), toiseksi eniten vikoja (20,6 prosenttia) löytyi ympäristökuormituksesta, sisältäen pakokaasupäästöt, pakoputkiston vuodot ja melun sekä öljyvuodot. Kolmanneksi eniten vikoja havaittiin jarruissa (18,1 prosenttia). Neljäntenä akselistojen, pyöräntuennan, ohjauslaitteiden ja renkaiden kuluneisuus (15,6 prosenttia). Viidentenä on korirakenne (11,1 prosenttia).

Saksassa 22 prosenttia henkilöautoista hylättiin määräaikaiskatsastuksessa isojen vikojen vuoksi – reilu viidennes Saksan 47,1 miljoonan henkilöauton kannasta!  Lähes 10,4 miljoonaa Saksassa rekisteröityä liikenteessä olevaa henkilöautoa on kehnossa kunnossa, sisältäen katsastuksessa hylkäykseen johtavia isoja vikoja!

Japanilaisten ylivoima hiipumassa

Pikkuautoja lukuun ottamatta uusimpien japanilaisten mallien laadun ylivoima osoittaa hiipumisen merkkejä eurooppalaisten kohentaessa laatuaan. Japanilaiset ovat edelleen hyviä pikkuautojen kaikissa ikäryhmissä sekä keskikokoisten autojen ja katumaasturien vanhemmissa ikäryhmissä. Mitä vanhempi auto, sitä enemmän japanilaisia malleja on parhaiden joukossa.

Toyotalla on ollut perinteisesti eniten kärkitiloja, mutta Audi ja Mercedes-Benz ovat ohittaneet Toyotan, mutta Toyota porskuttaa edelleen pikkuautoissa ja vanhemmissa ikäryhmissä.

Hybridiauto Toyota Prius on luokkansa paras kahdessa vanhimmassa ikäryhmässä, mutta nuorimmassa ikäryhmässä Prius on pudonnut luokkansa häntäpäähän, neljänneksi viimeiseksi 22. sijalle.  Myöskään legendaarisen luotettavan Toyota Corollan hetkeksi korjannut Auris ei yllä mitalisijoille.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Laadun vaihtelua

Herää kysymys, onko uudehkojen Toyota Priuksen ja Auriksen laatu heikentynyt vai ovatko kilpailijat kohentaneet laatuaan?  Ei siis mikään ihme, että Toyota nimesi Auriksen taas Corollaksi – ilmeisesti tavoitteena kohentaa mallin laatua ja laatumielikuvaa?

Korealaiset merkit sijoittuvat heikosti pikkuautojen, pienemmän keskiluokan ja katumaasturien kokoluokissa. Luokkansa viimeiseksi sijoittuneita etelä-korealaisia malleja ovat pikkuauto Chevrolet Spark kahdessa ikäryhmässä, pikkuauto Kia Picanto yhdessä ikäryhmässä sekä katumaasturit Hyundai Santa Fe ja Kia Sorento yhdessä ikäryhmässä.

Sähköautot mukana

Sähköautoja on mukana ensi kerran – vaihtelevin tuloksin. BMW i3 nousi pikkuluokan parhaaksi 1–3-vuotiaiden luokassa. Myös Euroopan suosituin sähköauto Renault Zoe menestyi hyvin: malli on pikkuluokan kakkonen 4–5-vuotiaiden luokassa ja 10. sijalla 1–3-vuotiaiden luokassa.

Tesla Model S
Tesla Model S

Edustusluokassa Tesla Model S jäi nuorimman ikäluokan viimeiseksi 5.sijalle. Edustusluokassa kilpailu on kovaa, vikamäärät ja eri mallien erot ovat vähäisiä, vaikka ajomäärä on suuri.
Ranskalainen Renault on petrannut muutamilla malleillaan. Zoe-sähköauto on kärjen tuntumassa ja
Renault Scénic -tila-auto on keskitason paremmalla puolella neljässä ikäryhmässä. Lisäksi Renault Captur -katumaasturi ja ison keskiluokan Renault Talisman ovat keskitason paremmalla puolella nuorimmassa ikäryhmässä.

Kokonaisuutena ranskalaisten laadunparannuskampanjat kuitenkin ontuvat. Renaultin murheenkryyni on tila-auto Kangoo, joka on luokkansa huonoin neljässä ikäryhmässä eikä Méganen tuloksissa ole hurraamista; kolmen viimeisen joukossa kaikissa pienemmän keskiluokan ikäryhmissä.

Vielä huonommin menee Citroënilla ja Peugeotilla: Citroën C5 ja Peugeot 207 CC ovat luokkansa huonoimmat kaikissa viidessä ikäryhmässä.

Ajomääriä ei mainita

Ei niin hyvää, ettei jotain huonoakin: mallikohtaisia keskimääräisiä ajomääriä ei GTÜ:n tilastoissa mainita, mikä on raportin suurin heikkous. Esimerkiksi tila-autojen ja katumaasturien ryhmissä on hyvin erikokoisia malleja, joiden ajomäärät poikkeavat merkittävästi toisistaan.

Tieto kunkin mallin keskimääräisestä mittarilukemasta auttaisi suhteuttamaan vikamäärän mallin ajomäärään. Näin on tehty suomalaisessa Traficom-raportissa ja saksalaisessa TÜV-raportissa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Katsastustilasto ei kerro koko totuutta

Katsastustilastojen julkistamista arvostellaan siitä, että se ei kerro kaikenlaisista vioista. Ei kerrokaan, mutta katsastusraportit antavat kuitenkin selkeän kuvan monista auton turvallisuuteen ja ympäristöön vaikuttavista vioista esimerkiksi jarruissa, pyöräntuennassa, ohjauslaitteissa ja pakokaasujen puhdistusjärjestelmässä.

Kilometrien karttuessa ja auton ikääntyessä auton hoidolla, määräaikaishuolloilla, vikojen korjauttamisella, ajo-olosuhteilla, kuormituksella, ajotavalla ja ajomäärällä on ratkaiseva merkitys auton tekniseen kuntoon – mallin laadun ohella.

Tielle pysäyttäviä vikoja

Katsastuksessa havaittujen vikojen lisäksi autoista löytyy tielle pysäyttäviä vikoja sekä myös sellaisia vikoja, jotka eivät yleensä ilmene katsastuksessa eivätkä tiepalvelututkimuksessa.

Esimerkiksi kaksoiskytkinvaihteiston, kaksoismassavauhtipyörän, moottorin turboahtimen tai jakopään ketjun tyyppiviat jäävät useimmiten katsastus- ja tiepalveluraporttien ulkopuolelle.

Viat edellä mainituissa kohdissa keskeyttävät ajamisen kokonaan tai ilmaisevat metelillä ja värinällä tai tehottomuudella vakavasta viasta, joka korjautetaan ennen katsastukseen menoa tai ennen reissuun lähtöä.

Lisäksi tulevat korjauskehotukseen eli takaisinkutsuun johtaneet viat.

GTÜ-katsastustilasto 2019 1–3-vuotiaat

GTÜ-katsastustilasto 2019 4–5-vuotiaat

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

GTÜ-katsastustilasto 2019 6–7-vuotiaat

GTÜ-katsastustilasto 2019 8–9-vuotiaat

GTÜ-katsastustilasto 2019 Yli 9-vuotiaat

Teksti ja taulukot: Timo Turkula Kuvat: Moottorin arkisto, valmistajat Lähteet: Auto Zeitung – Sonderheft: Gebrauchtwagen 2020 mit GTÜ-report. Saksalaisen Auto-Zeitung-lehden erikoisnumero, ilmestynyt Saksassa 11.9.2019. www.autozeitung.de, www.gtue.de

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat