19.10.2018 Liikenne Varmat ja heikot erottuvat automassasta – jättisuuri GTÜ-katsastustilasto paljastaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Saksalaiset autot ovat parhaita, korealaisilla ja ranskalaisilla on vaikeaa. Yli viiden miljoonan katsastuksen perusteella voi tiivistää, että saksalaiset autot ovat kärjessä, korealaisilla ja ranskalaisilla on sitä vastoin vaikeaa.Saksalaisen GTÜ:n määräaikaiskatsastuksista tehty tilasto paljastaa, että uusimpien japanilaisten automallien laadun ylivoima osoittaa hiipumisen merkkejä eurooppalaisten kohentaessa laatuaan. GTÜ on Saksan kolmanneksi suurin katsastusorganisaatio TÜVin ja Dekran jälkeen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySaksalaiset kärjessäSaksalaisten automerkkien laadunparannuskampanjat ovat tuottaneet tulosta. Saksalaiset automallit nappasivat kärkitilat kuudessa kokoluokassa nuorimmassa 1–3-vuotta vanhojen autojen ikäryhmässä. Porsche nappasi kärkitilan kolmessa luokassa, Mercedes-Benz kahdessa ja Audi yhdessä luokassa.Pienemmän keskiluokan paras on Volvo V40. Pikkuautojen parhaaksi nousi Mazda 2, joka on saavuttanut hyviä tuloksia useiden vuosien ajan. Tulokset on esitetty kahdeksassa kokoluokassa ja viidessä ikäryhmässä.Pikkuautoja lukuun ottamatta uusimpien japanilaisten mallien laadun ylivoima osoittaa hiipumisen merkkejä eurooppalaisten kohentaessa laatuaan. Japanilaiset ovat edelleen hyviä pikkuautojen kaikissa ikäryhmissä sekä keskikokoisten autojen ja katumaasturien vanhemmissa ikäryhmissä. Mitä vanhempi auto, sitä enemmän japanilaisia malleja on parhaiden joukossa.Volvo V40 T4 (2016)Porsche vähävikaisinPorsche Boxster/Cayman-urheiluauto on koko selvityksen paras. Siinä on vain 0,60 vikaa sataa autoa kohti. Porsche Macan-katumaasturi on toiseksi paras, (1,15), kolmantena Audi A3 Cabrio (1,48).Urheilu- ja avoautojen hyvään sijoitukseen vaikuttavat laadun ohella myös muita autoluokkia vähäisempi ajomäärä ja huolellisempi hoito.Muiden kokoluokkien paras on Porsche Macan (1,15), toisena Mercedes-Benz GLC(1,60) ja kolmantena Mercedes-Benz GLA (1,73).Vanha Ford Ka murheenkryyniEniten vikoja koko selvityksessä löytyi yli yhdeksänvuotiaasta Ford Ka-pikkuautosta, 133,26 vikaa sataa autoa kohti. Toiseksi eniten vikoja löytyi yli yhdeksänvuotiaasta Dacia Logan MCV:stä (124,33).Nuorimman ikäryhmän (1–3-vuotta vanhat autot) heikoin on jälleen Renault Kangoo (16,98). Kangoo on tila-autojen ryhmässä viimeisenä neljässä ikäryhmässä, kuten edellisessä raportissa.Renault Kangoo (2015)Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyOhjaus, jarrut, kori, valot…GTÜ-vikaindeksi on katsastuksessa havaittujen vikojen määrä sataa autoa kohti seitsemässä pääkohdassa. Ne ovat pyöräntuenta, ohjaus, jarrut, kori ja alusta, sähköjärjestelmä ja valot, öljyvuodot ja pakoputkisto/päästöt.Viat näissä kohteissa vaikuttavat merkittävästi turvallisuuteen tai ympäristöön.Joka viides auto hylättiinGTÜ-tuloksissa ovat mukana sekä isot, hylkäykseen johtavat viat (21,1 prosenttia) että myös pienemmät viat (16,2 prosenttia). Ilman vikoja selvisi keskimäärin 62,7 prosenttia.Eniten vikoja (27,0 prosenttia) löytyi ympäristökuormituksesta, sisältäen pakokaasupäästöt, pakoputkiston vuodot ja melun sekä öljyvuodot. Toiseksi eniten vikoja löytyi valaisimista ja sähkölaitteista (24,9 prosenttia).Kolmanneksi eniten vikoja havaittiin jarruissa (14,2 prosenttia). Neljäntenä akselistojen, pyöräntuennan, ohjauslaitteiden ja renkaiden kuluneisuus (13,4 prosenttia). Viides vikaryhmä on korirakenne (7,8 prosenttia).Saksassa 21,1 prosenttia henkilöautoista hylättiin määräaikaiskatsastuksessa isojen vikojen vuoksi – reilu viidennes Saksan 46,5 miljoonan henkilöauton kannasta! Yli 9,8 miljoonaa Saksassa rekisteröityä liikenteessä olevaa henkilöautoa on kehnossa kunnossa.Laatuerot näkyvät nuorimmissaSaksassa henkilöautojen keski-iän nousu 9,4 vuoteen ja puutteet auton hoidossa näkyvät hylkäyksissä. Hylkäysmäärät kasvavat nopeasti auton ikääntyessä. 1–3-vuotiaista hylätään keskimäärin vain 3,9 prosenttia, mutta yli yhdeksänvuotiaista 29,6 prosenttia eli lähes kolmannes.Automallien laatuerot näkyvät selvimmin nuorimmassa ikäryhmässä. Pääosa kilometreistä tai jopa kaikki on ajettu takuuaikana – takuun pituudesta riippuen.Vanhemmissa ikäryhmissä auton kuntoon vaikuttavat mallin laadun ohella myös käyttäjän huolellisuus, määräaikaishuoltojen teettäminen, vikojen korjauttaminen, ajo-olosuhteet, ajotapa ja erot eri mallien ajomäärissä.Isoilla autoilla ja tila-autoilla ajetaan paljon. Avo- ja urheiluautojen ajomäärät jäävät pikkuautojen tasolle. Kalliita urheilu- ja edustusautoja hellitään, huolletaan ja puunataan huolellisemmin kuin halpoja pikkuautoja.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTarjolla 40 kärki- ja jumbosijaaTuloslista sisältää viisi ikäryhmää, kahdeksan kokoluokkaa, yhteensä 40 taulukkoa, joissa 40 kärkisijaa ja 40 jumbosijaa.Kärki- ja jumbosijojen tarkasteluun on otettu vain kuusi kokoluokkaa, sillä isojen autojen ja edustusautojen ryhmät ovat suppeat (vain 4–6 mallia) ja eri mallien vikamäärien erot niin pienet, että ne on jätetty tästä tarkastelusta pois. Näin tarkastelussa on 30 kärki- ja jumbosijaa.Mersulla eniten ykköstiloja kuten edellisvuoden raportissaKuuden kokoluokan kärkitiloja nappasi eniten Mercedes-Benz (9 kärkisijaa), toisena on Porsche (6), kolmantena Mazda (5), seuraavina Audi (4), Toyota (3), Volvo (2) ja BMW (1).Eniten jumbosijoja keräsi jälleen Renault (9 jumbosijaa), toisena Peugeot (7), kolmantena Citroën ja Dacia (5), seuraavina Ford ja Kia (2), Hyundai ja Nissan (1).Toyotalla on ollut perinteisesti eniten kärkitiloja, mutta mersu ohitti Toyotan, kuten jo edellisessä raportissa. Toyota porskuttaa edelleen pikkuautoissa ja vanhemmissa ikäryhmissä. Hybridiauto Toyota Prius on luokkansa paras kahdessa vanhimmassa ikäryhmässä, mutta nuorimmassa ikäryhmässä Prius on pudonnut luokassaan 7. sijalle.Myöskään legendaarisen luotettavan Toyota Corollan perillinen Auris ei yllä mitalisijoille.Laadun vaihteluaFord on mielenkiintoinen merkki, jossa on poikkeuksellisen suuria mallikohtaisia laatueroja. Ford yltää B-Max- ja C-Max /Grand C-Max-malleilla tila-autojen ryhmän mitalisijoille neljässä eri ikäryhmässä, mutta toisaalta yli 9-vuotiaiden pikkuautojen ryhmässä oleva piskuinen Ka on koko raportin vikaherkin malli.Korealaiset merkit sijoittuvat suhteellisen heikosti pikkuautojen, pienemmän keskiluokan ja katumaasturien kokoluokissa.Ranskalaisten laadunparannuskampanjat ontuvat: Citroën C4 ja C5, Renault Mégane ja Kangoo ja sekä Peugeot 207 CC-avoauto ovat huonoimpien joukossa useissa ikäryhmissä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Viisi ikäryhmää, kahdeksan kokoluokkaa Tilastoista selviää myös autojen keskimääräinen ajomäärä. GTÜ-raportin viisi miljoonaa määräaikaiskatsastusta on tehty aikavälillä 1.1.2017–30.6.2018. Raportissa automallit ovat paremmuusjärjestyksessä viidessä eri ikäryhmässä ja kahdeksassa eri kokoluokassa, mikä helpottaa tietyn kokoluokan (segmentin) mallien vertailua. Keskimääräiset ajomäärät kokoluokittain ja ikäryhmittäin kerrotaan. Edustusluokan autoilla ja isoilla autoilla ajetaan enemmän, pikkuautoilla sekä urheilu- ja avoautoilla vähemmän. Ei niin hyvää, ettei jotain huonoakin: mallikohtaisia keskimääräisiä ajomääriä ei mainita, mikä on raportin suurin heikkous. Esimerkiksi tila-autojen ja katumaasturien ryhmissä on hyvin erikokoisia malleja, joiden ajomäärät poikkeavat suuresti toisistaan. Tieto kunkin mallin keskimääräisestä mittarilukemasta auttaisi suhteuttamaan vikamäärän mallin ajomäärään. Näin on tehty suomalaisessa A-Katsastuksen raportissa ja saksalaisessa TÜV-raportissa. 1–3-VUOTIAIDEN HENKILÖAUTOJEN VIKAINDEKSITAULUKOT4–5-VUOTIAIDEN HENKILÖAUTOJEN VIKAINDEKSITAULUKOTMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy6–7-VUOTIAIDEN HENKILÖAUTOJEN VIKAINDEKSITAULUKOT8–9-VUOTIAIDEN HENKILÖAUTOJEN VIKAINDEKSITAULUKOTYLI 9-VUOTIAIDEN HENKILÖAUTOJEN VIKAINDEKSITAULUKOTMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Katsastustilasto ei kerro kaikkea! Kilometrien karttuessa auton hoidolla on merkitystä sen tekniseen kuntoon. Pelkkä katsastustilasto ei kerro koko totuutta autojen laatueroista. Katsastustilastojen julkistamista arvostellaan siitä, että se ei kerro kaikenlaisista vioista. Ei kerrokaan, mutta katsastusraportit antavat kuitenkin selkeän kuvan monista auton turvallisuuteen ja ympäristöön vaikuttavista vioista esimerkiksi jarruissa, pyöräntuennassa, ohjauslaitteissa ja pakokaasujen puhdistusjärjestelmässä. Kilometrien karttuessa ja auton ikääntyessä auton hoidolla, määräaikaishuolloilla, vikojen korjauttamisella, ajo-olosuhteilla, kuormituksella, ajotavalla ja ajomäärällä on ratkaiseva merkitys auton tekniseen kuntoon – mallin laadun ohella. Katsastuksessa havaittujen vikojen lisäksi autoista löytyy tielle pysäyttäviä vikoja sekä myös sellaisia vikoja, jotka eivät yleensä ilmene katsastuksessa eivätkä tiepalvelututkimuksessa. Esimerkiksi kaksoiskytkinvaihteiston, kaksoismassavauhtipyörän, moottorin turboahtimen tai jakopään ketjun tyyppiviat jäävät useimmiten katsastus- ja tiepalveluraporttien ulkopuolelle. Viat edellä mainituissa kohdissa keskeyttävät ajamisen kokonaan tai ilmaisevat metelillä ja värinällä tai tehottomuudella vakavasta viasta, joka korjautetaan ennen katsastukseen menoa tai ennen reissuun lähtöä. Lisäksi tulevat korjauskehotukseen eli takaisinkutsuun johtaneet viat. Teksti ja taulukot: Timo Turkula Lähteet: Auto Zeitung – Sonderheft: Gebrauchtwagen 2019 mit GTÜ-report. Auto-Zeitung-lehden erikoisnumero sisältää, ilmestynyt Saksassa 12.9.2018, hinta 5 euroa. www.autozeitung.de, www.gtue.deLisää:Sadan suositun mallin vikatietotilastoon on linkki www.moottori.fi -etusivulla. Erilaisia tilastoja, erilaisia vikoja: Näin luet vikatilastoja oikein Autoa ostamassa? Tarkista ainakin nämä kohdat Lue lisää Kaikki artikkelit 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 4.7.2025 Liikenne Päivän kuva: Konginkankaan bussiturma sai viimein kunnon muistomerkin 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 1.7.2025 Testit Video: Autoliitto testasi – näin vaikeaa on pelastautua uppoavasta autosta 27.6.2025 Testit Veto päälle – vertailussa polkupyörien peräkärryt 25.6.2025 Uutinen Nuoret kaahasivat järjetöntä nopeutta – jäivät helposti kiinni somen vuoksi 25.6.2025 Liikenne Päivän kuva: pelastustien merkitys 25.6.2025 Uutinen Länsi-Uudenmaan poliisi: tehovalvonta paljasti noin 40 rattijuopumusta juhannusliikenteessä 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 12.7.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 1965 Aston Martin DB5 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen