19.10.2018 Liikenne Varmat ja heikot erottuvat automassasta – jättisuuri GTÜ-katsastustilasto paljastaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Saksalaiset autot ovat parhaita, korealaisilla ja ranskalaisilla on vaikeaa. Yli viiden miljoonan katsastuksen perusteella voi tiivistää, että saksalaiset autot ovat kärjessä, korealaisilla ja ranskalaisilla on sitä vastoin vaikeaa.Saksalaisen GTÜ:n määräaikaiskatsastuksista tehty tilasto paljastaa, että uusimpien japanilaisten automallien laadun ylivoima osoittaa hiipumisen merkkejä eurooppalaisten kohentaessa laatuaan. GTÜ on Saksan kolmanneksi suurin katsastusorganisaatio TÜVin ja Dekran jälkeen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySaksalaiset kärjessäSaksalaisten automerkkien laadunparannuskampanjat ovat tuottaneet tulosta. Saksalaiset automallit nappasivat kärkitilat kuudessa kokoluokassa nuorimmassa 1–3-vuotta vanhojen autojen ikäryhmässä. Porsche nappasi kärkitilan kolmessa luokassa, Mercedes-Benz kahdessa ja Audi yhdessä luokassa.Pienemmän keskiluokan paras on Volvo V40. Pikkuautojen parhaaksi nousi Mazda 2, joka on saavuttanut hyviä tuloksia useiden vuosien ajan. Tulokset on esitetty kahdeksassa kokoluokassa ja viidessä ikäryhmässä.Pikkuautoja lukuun ottamatta uusimpien japanilaisten mallien laadun ylivoima osoittaa hiipumisen merkkejä eurooppalaisten kohentaessa laatuaan. Japanilaiset ovat edelleen hyviä pikkuautojen kaikissa ikäryhmissä sekä keskikokoisten autojen ja katumaasturien vanhemmissa ikäryhmissä. Mitä vanhempi auto, sitä enemmän japanilaisia malleja on parhaiden joukossa.Volvo V40 T4 (2016)Porsche vähävikaisinPorsche Boxster/Cayman-urheiluauto on koko selvityksen paras. Siinä on vain 0,60 vikaa sataa autoa kohti. Porsche Macan-katumaasturi on toiseksi paras, (1,15), kolmantena Audi A3 Cabrio (1,48).Urheilu- ja avoautojen hyvään sijoitukseen vaikuttavat laadun ohella myös muita autoluokkia vähäisempi ajomäärä ja huolellisempi hoito.Muiden kokoluokkien paras on Porsche Macan (1,15), toisena Mercedes-Benz GLC(1,60) ja kolmantena Mercedes-Benz GLA (1,73).Vanha Ford Ka murheenkryyniEniten vikoja koko selvityksessä löytyi yli yhdeksänvuotiaasta Ford Ka-pikkuautosta, 133,26 vikaa sataa autoa kohti. Toiseksi eniten vikoja löytyi yli yhdeksänvuotiaasta Dacia Logan MCV:stä (124,33).Nuorimman ikäryhmän (1–3-vuotta vanhat autot) heikoin on jälleen Renault Kangoo (16,98). Kangoo on tila-autojen ryhmässä viimeisenä neljässä ikäryhmässä, kuten edellisessä raportissa.Renault Kangoo (2015)Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyOhjaus, jarrut, kori, valot…GTÜ-vikaindeksi on katsastuksessa havaittujen vikojen määrä sataa autoa kohti seitsemässä pääkohdassa. Ne ovat pyöräntuenta, ohjaus, jarrut, kori ja alusta, sähköjärjestelmä ja valot, öljyvuodot ja pakoputkisto/päästöt.Viat näissä kohteissa vaikuttavat merkittävästi turvallisuuteen tai ympäristöön.Joka viides auto hylättiinGTÜ-tuloksissa ovat mukana sekä isot, hylkäykseen johtavat viat (21,1 prosenttia) että myös pienemmät viat (16,2 prosenttia). Ilman vikoja selvisi keskimäärin 62,7 prosenttia.Eniten vikoja (27,0 prosenttia) löytyi ympäristökuormituksesta, sisältäen pakokaasupäästöt, pakoputkiston vuodot ja melun sekä öljyvuodot. Toiseksi eniten vikoja löytyi valaisimista ja sähkölaitteista (24,9 prosenttia).Kolmanneksi eniten vikoja havaittiin jarruissa (14,2 prosenttia). Neljäntenä akselistojen, pyöräntuennan, ohjauslaitteiden ja renkaiden kuluneisuus (13,4 prosenttia). Viides vikaryhmä on korirakenne (7,8 prosenttia).Saksassa 21,1 prosenttia henkilöautoista hylättiin määräaikaiskatsastuksessa isojen vikojen vuoksi – reilu viidennes Saksan 46,5 miljoonan henkilöauton kannasta! Yli 9,8 miljoonaa Saksassa rekisteröityä liikenteessä olevaa henkilöautoa on kehnossa kunnossa.Laatuerot näkyvät nuorimmissaSaksassa henkilöautojen keski-iän nousu 9,4 vuoteen ja puutteet auton hoidossa näkyvät hylkäyksissä. Hylkäysmäärät kasvavat nopeasti auton ikääntyessä. 1–3-vuotiaista hylätään keskimäärin vain 3,9 prosenttia, mutta yli yhdeksänvuotiaista 29,6 prosenttia eli lähes kolmannes.Automallien laatuerot näkyvät selvimmin nuorimmassa ikäryhmässä. Pääosa kilometreistä tai jopa kaikki on ajettu takuuaikana – takuun pituudesta riippuen.Vanhemmissa ikäryhmissä auton kuntoon vaikuttavat mallin laadun ohella myös käyttäjän huolellisuus, määräaikaishuoltojen teettäminen, vikojen korjauttaminen, ajo-olosuhteet, ajotapa ja erot eri mallien ajomäärissä.Isoilla autoilla ja tila-autoilla ajetaan paljon. Avo- ja urheiluautojen ajomäärät jäävät pikkuautojen tasolle. Kalliita urheilu- ja edustusautoja hellitään, huolletaan ja puunataan huolellisemmin kuin halpoja pikkuautoja.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTarjolla 40 kärki- ja jumbosijaaTuloslista sisältää viisi ikäryhmää, kahdeksan kokoluokkaa, yhteensä 40 taulukkoa, joissa 40 kärkisijaa ja 40 jumbosijaa.Kärki- ja jumbosijojen tarkasteluun on otettu vain kuusi kokoluokkaa, sillä isojen autojen ja edustusautojen ryhmät ovat suppeat (vain 4–6 mallia) ja eri mallien vikamäärien erot niin pienet, että ne on jätetty tästä tarkastelusta pois. Näin tarkastelussa on 30 kärki- ja jumbosijaa.Mersulla eniten ykköstiloja kuten edellisvuoden raportissaKuuden kokoluokan kärkitiloja nappasi eniten Mercedes-Benz (9 kärkisijaa), toisena on Porsche (6), kolmantena Mazda (5), seuraavina Audi (4), Toyota (3), Volvo (2) ja BMW (1).Eniten jumbosijoja keräsi jälleen Renault (9 jumbosijaa), toisena Peugeot (7), kolmantena Citroën ja Dacia (5), seuraavina Ford ja Kia (2), Hyundai ja Nissan (1).Toyotalla on ollut perinteisesti eniten kärkitiloja, mutta mersu ohitti Toyotan, kuten jo edellisessä raportissa. Toyota porskuttaa edelleen pikkuautoissa ja vanhemmissa ikäryhmissä. Hybridiauto Toyota Prius on luokkansa paras kahdessa vanhimmassa ikäryhmässä, mutta nuorimmassa ikäryhmässä Prius on pudonnut luokassaan 7. sijalle.Myöskään legendaarisen luotettavan Toyota Corollan perillinen Auris ei yllä mitalisijoille.Laadun vaihteluaFord on mielenkiintoinen merkki, jossa on poikkeuksellisen suuria mallikohtaisia laatueroja. Ford yltää B-Max- ja C-Max /Grand C-Max-malleilla tila-autojen ryhmän mitalisijoille neljässä eri ikäryhmässä, mutta toisaalta yli 9-vuotiaiden pikkuautojen ryhmässä oleva piskuinen Ka on koko raportin vikaherkin malli.Korealaiset merkit sijoittuvat suhteellisen heikosti pikkuautojen, pienemmän keskiluokan ja katumaasturien kokoluokissa.Ranskalaisten laadunparannuskampanjat ontuvat: Citroën C4 ja C5, Renault Mégane ja Kangoo ja sekä Peugeot 207 CC-avoauto ovat huonoimpien joukossa useissa ikäryhmissä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Viisi ikäryhmää, kahdeksan kokoluokkaa Tilastoista selviää myös autojen keskimääräinen ajomäärä. GTÜ-raportin viisi miljoonaa määräaikaiskatsastusta on tehty aikavälillä 1.1.2017–30.6.2018. Raportissa automallit ovat paremmuusjärjestyksessä viidessä eri ikäryhmässä ja kahdeksassa eri kokoluokassa, mikä helpottaa tietyn kokoluokan (segmentin) mallien vertailua. Keskimääräiset ajomäärät kokoluokittain ja ikäryhmittäin kerrotaan. Edustusluokan autoilla ja isoilla autoilla ajetaan enemmän, pikkuautoilla sekä urheilu- ja avoautoilla vähemmän. Ei niin hyvää, ettei jotain huonoakin: mallikohtaisia keskimääräisiä ajomääriä ei mainita, mikä on raportin suurin heikkous. Esimerkiksi tila-autojen ja katumaasturien ryhmissä on hyvin erikokoisia malleja, joiden ajomäärät poikkeavat suuresti toisistaan. Tieto kunkin mallin keskimääräisestä mittarilukemasta auttaisi suhteuttamaan vikamäärän mallin ajomäärään. Näin on tehty suomalaisessa A-Katsastuksen raportissa ja saksalaisessa TÜV-raportissa. 1–3-VUOTIAIDEN HENKILÖAUTOJEN VIKAINDEKSITAULUKOT4–5-VUOTIAIDEN HENKILÖAUTOJEN VIKAINDEKSITAULUKOTMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy6–7-VUOTIAIDEN HENKILÖAUTOJEN VIKAINDEKSITAULUKOT8–9-VUOTIAIDEN HENKILÖAUTOJEN VIKAINDEKSITAULUKOTYLI 9-VUOTIAIDEN HENKILÖAUTOJEN VIKAINDEKSITAULUKOTMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Katsastustilasto ei kerro kaikkea! Kilometrien karttuessa auton hoidolla on merkitystä sen tekniseen kuntoon. Pelkkä katsastustilasto ei kerro koko totuutta autojen laatueroista. Katsastustilastojen julkistamista arvostellaan siitä, että se ei kerro kaikenlaisista vioista. Ei kerrokaan, mutta katsastusraportit antavat kuitenkin selkeän kuvan monista auton turvallisuuteen ja ympäristöön vaikuttavista vioista esimerkiksi jarruissa, pyöräntuennassa, ohjauslaitteissa ja pakokaasujen puhdistusjärjestelmässä. Kilometrien karttuessa ja auton ikääntyessä auton hoidolla, määräaikaishuolloilla, vikojen korjauttamisella, ajo-olosuhteilla, kuormituksella, ajotavalla ja ajomäärällä on ratkaiseva merkitys auton tekniseen kuntoon – mallin laadun ohella. Katsastuksessa havaittujen vikojen lisäksi autoista löytyy tielle pysäyttäviä vikoja sekä myös sellaisia vikoja, jotka eivät yleensä ilmene katsastuksessa eivätkä tiepalvelututkimuksessa. Esimerkiksi kaksoiskytkinvaihteiston, kaksoismassavauhtipyörän, moottorin turboahtimen tai jakopään ketjun tyyppiviat jäävät useimmiten katsastus- ja tiepalveluraporttien ulkopuolelle. Viat edellä mainituissa kohdissa keskeyttävät ajamisen kokonaan tai ilmaisevat metelillä ja värinällä tai tehottomuudella vakavasta viasta, joka korjautetaan ennen katsastukseen menoa tai ennen reissuun lähtöä. Lisäksi tulevat korjauskehotukseen eli takaisinkutsuun johtaneet viat. Teksti ja taulukot: Timo Turkula Lähteet: Auto Zeitung – Sonderheft: Gebrauchtwagen 2019 mit GTÜ-report. Auto-Zeitung-lehden erikoisnumero sisältää, ilmestynyt Saksassa 12.9.2018, hinta 5 euroa. www.autozeitung.de, www.gtue.deLisää:Sadan suositun mallin vikatietotilastoon on linkki www.moottori.fi -etusivulla. Erilaisia tilastoja, erilaisia vikoja: Näin luet vikatilastoja oikein Autoa ostamassa? Tarkista ainakin nämä kohdat Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2025 Liikenne Vappu tuo harrasteajoneuvot liikenteeseen – vanha auto vaatii erityistä huomiota 24.4.2025 Uutinen Renkaanvaihto – näin se sujuu 14.4.2025 Uutinen Autoliitolta tärkeä vinkki pääsiäisliikenteeseen: ”Jos jonossa lähtee pomppimaan nopeuttaakseen omaa matkaa…” 9.4.2025 Taksit Uber julkaisi listan kyytiin unohtuneista tavaroista – mukana viikinkisarvi ja akvaario 6.4.2025 Liikenne Moottori 100 vuotta: löysimme Suomen hiljaisimman tien 3.4.2025 Uutinen Liikennevision puute ja heikentyvä väyläverkko voi vaikuttaa jopa Suomen kasvunäkymiin ja turvallisuuteen 30.3.2025 Autoilu Autoilija, näin voit välttää ruuhkat ja kiertää tietyöt 25.3.2025 Liikenne Näin vaihdat renkaasi itse 28.2.2025 Uutinen Katso rangaistustaulukko: rattijuopumus rapsauttaa jopa 5 vuoden ajokiellon Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 28.4.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: torpedokeulainen Scania T124 -rekkaveturi 28.4.2025 Lentokoneet Superjumbo Airbus A380:n ensilennosta tuli kuluneeksi tasan 20 vuotta - uusi A380-operaattori aloittamassa yli kolme vuotta tuotannon päättymisen jälkeen 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous