7.5.2018

ADAC-tiepalveluraportti listasi 112 suositun automallin tekniset viat – jälleen yksi ylitse muiden

ADAC-tiepalveluraportissa kärkisijat menivät BMW:lle – X3 :ssa ja 4-sarjalaisissa vähiten vikoja. Katso miten oma automallisi sijoittuu vikalistoilla!

Jos auto simahtaa tiellä, on ongelman syy useimmiten akkuvika, paljastaa tuore ADACin tiepalveluraportti. Sen taustalla on kattava aineisto: yli neljä miljoonaa tieavustusta vuonna 2017. ADAC-tiepalvelu ja sen yhteistyökumppanit avustivat tielle jääneitä Saksassa tiuhaan: apua annettiin joka kahdeksas sekunti!

ADAC-tiepalveluraportti kertoo 112 suositun automallin tielle jättäneet tekniset viat. Automallien ensirekisteröintivuodet ovat 2008–2015.

Tilastoissa autot on jaoteltu kuuteen kokoluokkaan ja kahdeksaan ikäryhmään. Mukana ovat vain ne automallit ja vuosimallit, joista on saatu tilastollisesti merkitsevä otos.

Tilastossa ovat vain tekniset viat. Rengasvauriot ja kuljettajien huolimattomuudesta johtuneet viat on jätetty arvostelusta pois, esimerkiksi polttoaineen loppuminen.

Selvityksen mukaan auto jää tielle useimmiten akkuvian vuoksi. Akkuongelmien osuus tielle jäämisen teknisistä vioista on noussut 39,9 prosenttiin.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Yleisimmät ajon keskeyttäneet tekniset vikaryhmät Saksassa vuonna 2017

  1. Akku 39,9 prosenttia
  2. Moottori, moottorinohjaus 21,0 prosenttia
    Tunnistimet, anturit,
    diesel: polttonesteen ruiskutus,
    bensiini: polttonesteen suihkutus, sytytysjärjestelmä
  3. Sekalaiset viat 13,0 prosenttia
    Korirakenne, ohjaus, jarrut, pyöräntuenta, moottori ja voimansiirto
  4. Muut sähkölaitteet 10,2 prosenttia
    Laturi, käynnistysmoottori, valaistus, sähköjohdot
  5. Renkaat 6,6 prosenttia
  6. Polttoainejärjestelmä 4,9 prosenttia
  7. Jäähdytysjärjestelmä, ilmastointi, lämmityslaite 3,2 prosenttia
  8. Pakoputkisto, hiukkassuodatin, katalysaattori 1,3 prosenttia

Automallien välillä suuria eroja

ADAC-tiepalveluraportin kärkisijat menevät BMW:lle. Koko tilaston parhaaksi nousivat BMW X3 ja BMW 4-sarja (käyttöönottovuosi 2015). Ne simahtivat teknisen vian vuoksi ainoastaan 0,9 kertaa 1 000 liikenteessä olevaa autoa kohti, (vikaindeksi 0,9).

Käyttöönottovuosi 2015-ryhmässä mainioita tuloksia saivat myös Audi A3, BMW 2-sarja, Mini ja Mitsubishi Colt (vikaindeksi 1,0).

Koko tilaston heikoin on Hyundai i30 (käyttöönottovuosi 2008).  Hyundai i30 jätti tielle peräti 106,1 kertaa 1 000 autoa kohti. Toiseksi huonoin on käyttöönottovuoden 2009 Mercedes-Benz E-sarja vikaindeksillä 91,2. Seuraavina häntäpäässä ovat Renault Mégane (2008) (vikaindeksi 89,8), Ford S-Max (2008) (vikaindeksi 88,4), ja Hyundai i30 (2009) (vikaindeksi 88,1).

Nissan Qashqai menestyi heikosti

Mallinmuutoksen yhteydessä Nissan Qashqain laatu romahti. Uusi Qashqai jätti usein tielle: Raportin uusimman käyttöönottovuoden 2015 epäluotettavin malli on Nissan Qashqai (vikaindeksi 39,7) ja vuoden 2014 huonoin on niin ikään Qashqai (vikaindeksi 36,0).

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

ADAC-tiepalveluraportti 2018:n TOP- ja FLOP- mallit kokoluokittain

ADAC 2018 Top Flop
ADAC-tiepalveluraportti 2018:n TOP- ja FLOP- mallit kokoluokittain

Top*= mallit, joiden vikatilasto on keskimääräistä parempi kaikissa ikäryhmissä. Flop**= mallit, joissa keskimääräistä enemmän vikoja vähintään yhdessä ikäryhmässä.

Ongelmana alimitoitettu akku

Tiepalveluraportin tulokset poikkeavat merkittävästi katsastustilastoista, mutta niinpä viatkin ovat täysin erilaisia.

Tiepalvelun apua tarvitaan useimmiten akkuvikojen ja muiden sähkölaitevikojen vuoksi. Akkuvikojen osuus on lähes 40 prosenttia. Reilusti yli puolet kaikista tielle pysäyttävistä vioista liittyy auton sähkölaitteisiin.

Akku on nykyauton akilleen kantapää. Akkuongelmat mainitaan useimpien automallien tyyppivikalistassa.

ADAC:n mukaan akkuongelmat johtuvat autojen sähköjärjestelmien suunnitteluvirheistä. Runsas varustelu on lisännyt autojen sähkölaitteiden määrää, mikä pistää akun ja laturin koville.

Akun tyhjeneminen voi johtua alihankintaosien laatupuutteista kustannussäästöjen kurimuksessa. Nykyautojen akut ja laturit ovat alimitoitettuja suureen sähkönkulutukseen verrattuna.

Monissa nykyautoissa on virtasyöppö, sähkötoiminen PTC-lämmitysvastus matkustamon lämmitystä tehostamassa. Lyhyillä ajomatkoilla ja pakkasella akku ei ehdi latautua täyteen.  Myös polttonestetoimisen lämmittimen käyttö auton esilämmitykseen on akkua voimakkaasti kuormittava seikka talvikäytössä.

Joissakin malleissa mekaanisia toimintoja on muutettu sähkötoimisiksi, esimerkiksi pysäköintijarrun kytkentä ja vapautus. Sekin kuormittaa akkua.

Viisi vuotta sitten ADAC ennusti, että nopeasti yleistyvä moottorin sammutus- ja käynnistysautomatiikka (start-stop–järjestelmä) lisää akkuvikojen määrää. Näin myös kävi.

Akun heikon varaustilan kanssa ollaan entistä pahemmin lirissä: Esimerkiksi muodikas sähkötoiminen pysäköintijarru voi jumittaa tai ei kytkeydy lainkaan toimintaan, jos akun varaustila on heikko. Apuvirran antamista tai akun vaihtoa itse ei suositella 2010-luvun nykyautoille.

Akun vaihto jätettävä ammattilaisille

Autojen monimutkaisen sähköjärjestelmän suojaamiseksi apuvirran antaminen autosta toiseen voi olla kielletty tai ohjekirjassa ei ole lainkaan neuvoja apuvirran käyttöön. Siinä ei auta muu kuin kutsua hinausauto paikalle.

Uusimpien automallien akkuakaan ei voi enää vaihtaa itse. Sähköjärjestelmä voi mennä sekaisin ja laitteet voivat vaatia uudelleen koodauksia taitamattomasti tehdyn akunvaihdon tai väärän akkutyypin asennuksen jälkeen. Akun vaihto on parasta antaa alan ammattilaisen tehtäväksi.

Nopeasti yleistyvä moottorin sammutus- ja käynnistysautomatiikka on pitänyt akkuvikojen määrän suurena, vaikka start-stop-järjestelmä edellyttää modernin AGM- tai EFB -suurtehoakun käyttöä. Jarrutusenergian talteenotolla varustetun Start-stop-järjestelmän yhteydessä on käytettävä AGM-–käynnistysakkua. (Absorbent Glass Mat).

EFB-akku (Enhanced Flooded Battery) sopii perustason Start-Stop-järjestelmään, jossa ei ole jarrutusenergian talteenottoa.

Joidenkin autojen ohjekirjoissa (esimerkiksi Škoda) suositellaan akun vaihtoa uuteen viimeistään viiden vuoden välein. Se on hyvä neuvo.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Pakokaasujen puhdistusjärjestelmä lisää vikaherkkyyttä

Myös uusien autojen monimutkainen pakokaasujen puhdistusjärjestelmä voi aiheuttaa ongelmia. Saksassa moni dieselauto on hyytynyt tielle, koska hiukkassuodatin on tukkeutunut. Hiukkassuodattimeen kertyneet hiukkaset on poltettava määräajoin. Se tapahtuu ruiskuttamalla hetkellisesti ylimääräinen polttoaineannos moottorin ja hiukkassuodattimen ollessa kuuma.

Kaupunkiajossa moottori ja hiukkassuodatin eivät aina ehdi lämmetä riittävästi puhdistusprosessin käynnistämiseksi. Ennen pitkää suodatin voi tukkeutua. Hiukkassuodattimen huolto ja etenkin vaihto on arvokas toimenpide.

Myös pakokaasujen takaisinkierrätyksen EGR-venttiilistä on tullut kulutusosa esimerkiksi Volkswagenin EA 189-dieselmoottorissa. Volkswagen Golf 1.6 -dieselissä ongelmat alkoivat jo ennen moottorin päivitystä päästöskandaalin vuoksi.

Tiepalvelutilasto ei kerro kaikkea laatueroista

Kilometrien karttuessa ja auton ikääntyessä myös auton hoidolla, määräaikaishuoltojen teettämisellä, vikojen korjauttamisella, ajo-olosuhteilla ja ajotavalla on ratkaiseva merkitys auton tekniseen kuntoon – automallin laadun ohella.

Katsastuksessa havaitut viat ovat täysin erilaisia kuin tielle pysäyttävät tekniset viat, joista yli puolet liittyy sähkölaitteisiin, erityisesti akkuun. Katsastuksessa suurimmat vikamäärät liittyvät akselistoihin, pyöräntuentaan, ohjauslaitteisiin ja niiden nivelten kulumiseen, jarruihin ja pakokaasupäästöihin.

Tiepalvelu- ja katsastustilastot eivät kerro ihan kaikista automallien tyyppivioista. Joidenkin automallien kalliita korjauskustannuksia aiheuttavat moottoriviat, esimerkiksi turboahtimen ja jakopään ketjun viat tai voimansiirron viat, kuten kaksoismassavauhtipyörän tai DSG-kaksoiskytkinvaihteiston viat jäävät usein vikaraporttien ulkopuolelle.

Nämä viat tulevat tiepalveluraporttiin vain silloin kun ne keskeyttävät ajamisen yllättäen kesken matkan.

Usein tällainen vika ilmaisee itsensä alkuvaiheessa esimerkiksi tehottomuudella, metelillä tai värinällä ja auto ajetaan tai hinautetaan korjaamoon. Vakava moottori- tai vaihteistovika korjautetaan ennen matkalle lähtöä tai määräaikaiskatsastukseen menoa.

Suosittujen automallien tyyppivikatilastoja löytyy esimerkiksi Moottorin verkkosivuilta, www.moottori.fi-etusivulta. Vikatietolista sisältää sadan suositun mallin tyyppiviat. Lista päivitetään kerran vuodessa kesäkuun loppuun mennessä.

Tyyppivikatilastoon on katsastus- ja tiepalveluraporttien lisäksi koottu tietoja auton omistajien ilmoittamista vioista sekä takaisinkutsukampanjoista Suomessa, Saksassa ja Britanniassa.

Näin luet ADAC-vikatilastoa

Mukana 112 eri automallia.

Automallit ovat aakkosjärjestyksessä kokoluokittain. Mukana on tiedot yhteensä 112 automallista.

Paremmuusjärjestys määräytyy vikaindeksin perusteella kussakin autojen ikäryhmässä. Vikaindeksi on tielle pysäyttäneiden teknisten vikojen määrä suhteessa tuhanteen autoon. Mitä pienempi luku, sitä varmempi auto.

Tulostaulukossa vikaindeksit on numeroiden lisäksi ilmaistu värisymbolein: tummanvihreä on paras, keltainen keskinkertainen ja punainen huonoin.

Tulokset perustuvat pelkästään teknisiin vikoihin. Kuskin huolimattomuudesta johtuneet simahtamiset on jätetty pois, esimerkiksi polttoaineen loppuminen. Tuloksia ei ole enää painotettu ajomäärien korjauskertoimella. Sen sijaan mallien keskimääräinen ajokilometrimäärä vuodessa on mainittu raportissa nyt kolmannen kerran. Mallin vuosittainen ajomäärätieto auttaa suhteuttamaan mallin vikamäärän ajomäärään.

Tilastossa ovat mukana käyttöönottovuosien 2008–2015 automallit, joita on valmistettu vähintään kolme vuotta ilman suuria muutoksia ja joita on rekisteröity yhtenä vuotena vähintään 10 000 kappaletta ja muina vuosina vähintään 7 000 kappaletta. Jos arvosanaa ei ole annettu, kyseisestä vuosimallista ei ole saatu tilastollisesti merkitsevää otosta.

Autojen hätäpalvelut eivät vie luotettavuutta

ADAC-raportin arvostelijat väittävät, että automerkkien omat hätäpalvelut vaikuttavat tuloksiin.

ADAC vastaa: Koska kaikilla merkeillä on oma hätäpalvelu, se ei oleellisesti heikennä raportin luotettavuutta. Raportti keskittyy vanhempaan kalustoon, jossa automerkkien hätäpalvelun merkitys on vähäisempi tai olematon.

Lähde: ADAC-Pannenstatistik (ADAC-tiepalvelun vikatilasto) 2018 julkaistu Saksassa 3.5.2017.

ADAC 2018 arvosteluperusteet
ADAC 2018: Arvosteluperusteet
ADAC 2018 pienimmät pikkuautot
ADAC 2018: Pienimmät pikkuautot
ADAC 2018 isommat pikkuautot
ADAC 2018: Isommat pikkuautot
ADAC 2018 pienempi keskiluokka
ADAC 2018: Pienempi keskiluokka
ADAC 2018 isompi keskiluokka
ADAC 2018: Isompi keskiluokka
ADAC 2018 isot autot
ADAC 2018: Isot autot
ADAC 2018 pikkubussit pakettiautot
ADAC 2018: Pikkubussit ja pakettiautot

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mikä on ADAC?

ADAC (Allgemeiner Deutscher Automobil Club) on Saksan ja Euroopan suurin autonkäyttäjien etujärjestö, joka on perustettu vuonna 1903. Jäseniä on yli 20 miljoonaa.

ADAC-tiepalvelu on toiminut jo 63 vuotta. Vuonna 2017 avustustapauksia oli yli neljä miljoonaa. Apua tien päällä annettiin joka kahdeksas sekunti.

Tiepalveluautojen lisäksi ADACilla on käytössään 55 pelastushelikopteria ja neljä lentokonetta ambulanssilentoja varten.

ADAC julkaisee tiepalvelun vikaraportin vuosittain. ADAC Pannenstatistic-vikaraporttia on julkaistu vuodesta 1978 alkaen. Raporttiin on koottu automallien tielle pysäyttäneet tekniset viat.

ADAC julkaisee verkkosivuillaan autojen takaisinkutsulistoja.

ADAC:n takaisinkutsulistat löytyvät suomeksi Autoliiton verkkosivuilta.

Uusimpien takaisinkutsujen lista avautuu ainoastaan Autoliiton jäsenille.

Erilaisia tilastoja – erilaisia vikoja

Pelkkä katsastustilasto ei kerro koko totuutta autojen laatueroista.

Katsastustilastojen julkistamista arvostellaan siitä, että se ei kerro kaikenlaisista vioista. Ei kerrokaan, mutta katsastusraportit antavat kuitenkin selkeän kuvan monista auton turvallisuuteen ja ympäristöön vaikuttavista vioista esimerkiksi jarruissa, pyöräntuennassa, ohjauslaitteissa ja pakokaasujen puhdistusjärjestelmässä. Eri katsastustilastosta riippuen myös huonot renkaat ovat mukana hylkäyssyynä, esimerkiksi Trafin hylkäystilastossa.

Dekran katsastustilastossa kuskin huolimattomuudet, kuten huonot renkaat, eivät ole mukana.

Kilometrien karttuminen näkyy

Kilometrien karttuessa ja auton ikääntyessä auton hoidolla, määräaikaishuolloilla, vikojen korjauttamisella, ajo-olosuhteilla, kuormituksella ja ajotavalla on ratkaiseva merkitys auton tekniseen kuntoon – mallin laadun ohella.

Määräaikaiskatsastuksessa havaitut viat ovat erilaisia kuin esimerkiksi tielle pysäyttävät tekniset viat. Lisäksi autoilijat ovat raportoineet lukuisista muista vioista, jotka eivät näy katsastusraporteissa eivätkä tiepalveluraporteissa. www.moottori.fi -sivuston vikatietolista kertoo katsastustilastojen lisäksi monipuolisesti myös muista vikaraporteista.

Katsastuksessa havaitut viat

Tyypillisiä katsastuksessa havaittuja vikakohteita ovat etuakseliston ja ohjauslaitteiden nivelvaivat sekä jarruviat käyttöjarrussa tai seisontajarrussa tai molemmissa. Lisäksi katsastuksessa havaitaan usein ongelmia jousituksessa, iskunvaimennuksessa ja pakokaasujen päästömittauksessa.

Tielle jättävät viat

Sähkövika tyssää matkan. Saksan tiepalvelutilasto paljastaa, että sähkölaitteiden reistailu jättää useimmin tielle. Peräti puolet tielle pysäyttäneistä teknisistä vioista liittyy sähkölaitteisiin.

Pelkät akkuviat muodostavat kolmanneksen kaikista tielle pysäyttävistä teknisistä vioista.

Monen nykymallin akut ja laturit ovat alimitoitettuja kasvaneeseen sähkön kulutukseen verrattuna. Runsas mukavuus- ja turvallisuusvarustelu on lisännyt sähkölaitteiden määrää, mikä pistää akun laturin koville. Tien päällä akku on auton heikoin kohta.

Myös uusien autojen entistä monimutkaisempi pakokaasujen puhdistusjärjestelmä voi aiheuttaa ongelmia. Saksassa moni dieselauto on hyytynyt tielle, koska hiukkassuodatin on tukkeutunut.

Hiukkassuodattimeen kertyneet hiukkaset on poltettava määräajoin. Se tapahtuu ruiskuttamalla hetkellisesti ylimääräinen polttoaineannos moottorin ja hiukkassuodattimen ollessa kuuma.

Kaupunkiajossa moottori ja hiukkassuodatin eivät aina ehdi lämmetä riittävästi puhdistusprosessin käynnistämiseksi. Ennen pitkää suodatin voi tukkeutua.  Hiukkassuodattimen huolto ja etenkin vaihto on arvokas toimenpide.

Autonkäyttäjien ilmoittamat viat

Katsastus- ja tiepalvelutilastojen puutteena on se, että tilastot eivät kerro kaikista autojen tyyppivioista.

Saksalainen Autobild-lehti ja autoliitto ADAC ovat tehneet ansiokasta työtä ja keränneet vuosikymmenien ajan autonkäyttäjien vikailmoituksia. Lisäksi 100 000 kilometrin kestotestit ovat antaneet Autobild-lehden toimittajille runsaasti tietoa uutuusmallien ensimmäisten tuotantoerien autoyksilöiden ongelmista.

Esimerkiksi muutamien mallien kaksoiskytkinvaihteiston, kaksoismassavauhtipyörän, moottorin turboahtimen tai jakopään ketjun tyyppiviat jäävät useimmiten katsastus- ja tiepalveluraporttien ulkopuolelle. Momentinmuuntimella varustettua tavallista automaattia edullisempi kaksoiskytkinvaihteisto ei ole yhtä kestävä kuin perinteinen automaatti.

Dieselmoottorin värinöitä vaimentava kaksoismassavauhtipyörä on kulutusosa, mikä ei välttämättä kestä auton koko käyttöikää.

Viat edellä mainituissa kohdissa keskeyttävät ajamisen kokonaan tai ilmaisevat metelillä ja värinällä tai tehottomuudella vakavasta viasta, joka korjautetaan ennen katsastukseen menoa tai ennen reissuun lähtöä.

Edellä mainittujen vikojen korjaaminen voi olla kallista lystiä etenkin ikääntyneessä autossa, jonka takuu on päättynyt.

Takuu on lisäetu

On hyvä tietää, että myyjä vastaa tuotteesta takuun jälkeenkin, etenkin jos kyseessä on ilmiselvä tyyppivika. Takuu on vapaaehtoinen lisäetu. Myyjä vastaa tuotteesta, ostaja asianmukaisesta käytöstä.

Kilpailu- ja kuluttajaviraston ohjeiden perusteella valmistajan ja myyjän vastuu tyyppivioista jatkuu takuuajan päättymisen jälkeenkin.

Takaisinkutsun aiheuttaneet viat

Takaisinkutsun eli korjauskehotuksen voi aiheuttaa merkittävä turvallisuuteen vaikuttava vika tai vähäinen pikkuvika. Sen sijaan takaisinkutsujen määrä ei kerro kovinkaan paljon auton laadusta. Esimerkiksi mittavista takaisinkutsukampanjoista kärsinyt Toyota on useiden vikatilastojen mukaan varsin laadukas automerkki. Takaisinkutsujen suuri määrä ei välttämättä kerro heikosta laadusta, vaan asiakkaista huolehtimisesta. Pienetkin vian mahdollisuudet halutaan tarkastaa mittavien takaisinkutsukampanjoiden avulla.

Takaisinkutsuvikojen ilmoittamisessa on tapahtunut parannusta Suomessa. Vikojen mahdollisuudesta ilmoitetaan Trafille entistä säntillisemmin.

Vikojen kaunistelu ja suoranainen pimittäminen on vähentynyt vuosi vuodelta. Muutamalla maahantuojalla on kuitenkin toiminnassaan vielä parantamisen varaa avoimuudessa. Saksassa ja Britanniassa sanotaan suoraan, mitä vian mahdollisuus toteutuessaan voi pahimmillaan aiheuttaa.

Teksti ja taulukot: Timo Turkula Kuva: Moottorin arkisto

Luetuimmat