13.11.2016 Ajoneuvot Kawasaki palaa 900-luokkaan – Uusi Z900 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kawasakin legendaariset 900-kuutioiset Z1, GPZ900R ja Ninja ZX-9R saavat jatkoa, kun japanilaisvalmistaja esittelee uuden Z900-mallin. Kawasaki ujostelee uuden nakupyöränsä mallimerkinnässä, sillä todellinen iskutilavuus on mallimekintää suurempi, 948 kuutiosenttimetriä. Moottori perustuu läheisesti Z1000-mallin 1043-kuutioiseen moottoriin. Iskunpituudet näissä moottoreissa ovat samat, mutta Z900:ssä sylinterin porausta on pienennetty 77 millistä 73,6 milliin. Ysisatanen moottori kehittää 125 hevosvoiman huipputehon.Moottori on suunniteltu kierrosherkäksi mm. tekemällä kampiakselista ja männistä mahdollisimman kevyet. Ominaisuuksisa on painotettu voimaa keskikierroksilla. Sylinterikanteen on sovitettu 29-milliset imuventtiilit ja 24-milliset pakoventtiilit. Värinöitä vaimentaa tasapainoakseli. Airboxin suunnittelussa on tehty akustisia testejä, jotta moottorin äänimaailmasta on saatu halutunlainen. Viidestä kohdasta runkoon kiinnitetty moottori toimii samalla osana kantavaa runkorakennetta.Kawasaki on laajentanut trellis-putkirungon käyttöä H2-malleista myös ”tavallisten” moottoripyörien luokkaan. Rungon paino on vain 13,5 kiloa ja näin pyörän kokonaispaino tankattuna on saatu puristettua 210 kiloon. Rungon värityksenä on H2-malleista tuttu limenvihreä. Runko on kapea, samoin kuin tankin takaosa ja istuimen etuosa, jolloin kuljettajan jalat yltävät helpommin maahan. Tätä auttaa myös matala 795 millin istuinkorkeus. Tankin tilavuus on 17 litraa.Leveä ja matala ohjaustanko tekevät ajoasennosta urheilullisesti eteen nojaavan, ei kuitenkaan yhtä voimakkaasti kuin isommassa Z1000-mallissa. Matkustaja istuu on huomattavan paljon korkeammalla kuin kuljettaja. Viisi pienintä vaihdetta on välitetty tiheästi, mikä parantaa suorituskykyä. Kuutosvaihde puolestaan on välitetty selvästi ylivaihteeksi. Kytkimessä on luistokytkintoiminto.Puolipyöreässä mittaristossa on suurikokoinen ja helppolukuinen analoginen kierroslukumittari. Sen keskellä on suurikokoinen lcd-näyttö, joka pitää sisällään mm. vaihdenäytön sekä säädettävän vaihtovalon. Säädön voi tehdä 500 kierroksen välein alueella 5000 - 11 000 kierrosta. Sekä kytkin- että jarrukahvassa on 5-asentoinen etäisyyssäätö.Etujousituksena on 41-millinen USD-teleskooppi, jossa esijännitys ja paluuvaimennus ovat säädettävissä. Takapään monojousitus on sijoitettu niin, että kuuma pakoputkisto ei kuumenna iskunvaimentimen öljyjä eikä siten häiritse sen toimintaa. Myös takapäässä voidaan säätää esijännitystä sekä paluuvaimennusta. Alumiininen takahaarukka painaa vain 3,9 kiloa. Kun lisäksi vanteet on suunniteltu kevytrakenteisiksi, on jousittamaton massa saatu alhaiseksi, mikä puolestaan parantaa jousituksen toimiintaa.Ulkonäkö on muotoiltu aggressiiviseksi mm. matalalle sijoitetulla ajovalolla sekä voimakkaasti yläviistoon jatkuvalla peräosalla. Muotoilun hienona yksityiskohtana takavalo muodostaa Z-kirjaimen muotoisen kuvion.Kawasaki Z900Moottori: nelisylinterinen rivimoottori Iskutilavuus 948 kuutiosenttimetriä Teho 92,2 kW (125 hv) / 9500 r/min Vääntö 98,6 Nm / 7700 r/min Istuinkorkeus 795 mm Akseliväli 1450 mm Paino tankattuna 210 kgTeksti: Janne Huhtala Kuvat: KawasakiMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 4.7.2025 Moottoriurheilu Imatranajo tarjoaa festivaalitunnelmaa ja katuradan jännitystä 4.7.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Maxus T60 MAX – vannoutunut sähköautomerkki toi Suomen markkinoille dieselavolavan 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 1.7.2025 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit edelleen alamaissa – romutuspalkkiolla haetaan autokauppaan piristystä 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 30.6.2025 Testit Testi: Akkukäyttöinen pumppu on kätevä kaveri – autoillessa, moottoripyöräillessä – tai vaikka jalkapallokentän reunalla 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 - onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä”