13.11.2016

Kawasaki palaa 900-luokkaan – Uusi Z900

Kawasakin legendaariset 900-kuutioiset Z1, GPZ900R ja Ninja ZX-9R saavat jatkoa, kun japanilaisvalmistaja esittelee uuden Z900-mallin.

Kawasaki ujostelee uuden nakupyöränsä mallimerkinnässä, sillä todellinen iskutilavuus on mallimekintää suurempi, 948 kuutiosenttimetriä. Moottori perustuu läheisesti Z1000-mallin 1043-kuutioiseen moottoriin. Iskunpituudet näissä moottoreissa ovat samat, mutta Z900:ssä sylinterin porausta on pienennetty 77 millistä 73,6 milliin. Ysisatanen moottori kehittää 125 hevosvoiman huipputehon.

Kawasaki Z900

Moottori on suunniteltu kierrosherkäksi mm. tekemällä kampiakselista ja männistä mahdollisimman kevyet. Ominaisuuksisa on painotettu voimaa keskikierroksilla. Sylinterikanteen on sovitettu 29-milliset imuventtiilit ja 24-milliset pakoventtiilit. Värinöitä vaimentaa tasapainoakseli. Airboxin suunnittelussa on tehty akustisia testejä, jotta moottorin äänimaailmasta on saatu halutunlainen. Viidestä kohdasta runkoon kiinnitetty moottori toimii samalla osana kantavaa runkorakennetta.

Kawasaki on laajentanut trellis-putkirungon käyttöä H2-malleista myös ”tavallisten” moottoripyörien luokkaan. Rungon paino on vain 13,5 kiloa ja näin pyörän kokonaispaino tankattuna on saatu puristettua 210 kiloon. Rungon värityksenä on H2-malleista tuttu limenvihreä. Runko on kapea, samoin kuin tankin takaosa ja istuimen etuosa, jolloin kuljettajan jalat yltävät helpommin maahan. Tätä auttaa myös matala 795 millin istuinkorkeus. Tankin tilavuus on 17 litraa.

Kawasaki Z900

Leveä ja matala ohjaustanko tekevät ajoasennosta urheilullisesti eteen nojaavan, ei kuitenkaan yhtä voimakkaasti kuin isommassa Z1000-mallissa. Matkustaja istuu on huomattavan paljon korkeammalla kuin kuljettaja. Viisi pienintä vaihdetta on välitetty tiheästi, mikä parantaa suorituskykyä. Kuutosvaihde puolestaan on välitetty selvästi ylivaihteeksi. Kytkimessä on luistokytkintoiminto.

Puolipyöreässä mittaristossa on suurikokoinen ja helppolukuinen analoginen kierroslukumittari. Sen keskellä on suurikokoinen lcd-näyttö, joka pitää sisällään mm. vaihdenäytön sekä säädettävän vaihtovalon. Säädön voi tehdä 500 kierroksen välein alueella 5000 - 11 000 kierrosta. Sekä kytkin- että jarrukahvassa on 5-asentoinen etäisyyssäätö.

Kawasaki Z900

Etujousituksena on 41-millinen USD-teleskooppi, jossa esijännitys ja paluuvaimennus ovat säädettävissä. Takapään monojousitus on sijoitettu niin, että kuuma pakoputkisto ei kuumenna iskunvaimentimen öljyjä eikä siten häiritse sen toimintaa. Myös takapäässä voidaan säätää esijännitystä sekä paluuvaimennusta. Alumiininen takahaarukka painaa vain 3,9 kiloa. Kun lisäksi vanteet on suunniteltu kevytrakenteisiksi, on jousittamaton massa saatu alhaiseksi, mikä puolestaan parantaa jousituksen toimiintaa.

Ulkonäkö on muotoiltu aggressiiviseksi mm. matalalle sijoitetulla ajovalolla sekä voimakkaasti yläviistoon jatkuvalla peräosalla. Muotoilun hienona yksityiskohtana takavalo muodostaa Z-kirjaimen muotoisen kuvion.

Kawasaki Z900

Kawasaki Z900

Moottori: nelisylinterinen rivimoottori
Iskutilavuus 948 kuutiosenttimetriä
Teho 92,2 kW (125 hv) / 9500 r/min
Vääntö 98,6 Nm / 7700 r/min
Istuinkorkeus 795 mm
Akseliväli 1450 mm
Paino tankattuna 210 kg

Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Kawasaki

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat