22.2.2021 Ajoneuvot Käytetyt erikoisuudet – Altezza RS200 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Altezza RS200 tarkoittaa ajamisen nautintoa takavetoisessa ja manuaalivaihteisessa perheautossa. Samaa osasi BMW:n 3-sarja aikanaan. Altezza RS200 on hyvin erityinen ja merkittävä versio autonvalmistaja Toyotan Lexuksen ja Altezzan merkeillä myydystä automallista, joka tunnetaan koodilla XE10. Meillä kyseinen auto tunnetaan nimellä Lexus IS ja Japanissa samaa merkitään Toyota Altezza AS. Tuo XE10 kertookin kyseessä olevan auton ensimmäinen sukupolvi. Kireällä neloskoneella varustettu RS200 (SXE10) oli toinen kahdesta alkuun julkaistusta Altezza AS-sarjan mallivaihtoehdosta.Autoa suunniteltiin tiettävästi vuodesta 1994 lähtien ilmeisen huolellisesti ja se julkaistiin Japanissa jo vuoden 1998 puolella. Ensimmäiset julkaistut versiot olivat porrasperäiset AS200 (tarkemmin tehtaan koodiltaan GXE10) sekä RS200 (SXE10). Euroopassa Lexus IS nähtiin ensimmäistä kertaa vuonna 1999 ja malliversio oli tuolloin Lexus IS 200 (GXE10).Farmarikori esiteltiin Japanissa vuodelle 2000 nimellä Altezza AS300 Gita. Tämä oli saatavilla sekä taka- (JCE10) että nelivetoisena (JCE15), mutta aina vain automaattivaihteisena. Vastaava farmarikori tunnettiin Euroopassa Lexus IS SportCrossina. Lexus kopioi härskisti BMW:n 3-sarjan menestysreseptiä takavetoisesta, ajettavuudeltaan nautittavasta, sporttisesta porrasperästä. Tyyli oli kuitenkin ehdasti japanilaista.Altezza AS:n ja Lexus IS:n tapauksessa numerosarja 300 kertoi, että keulalta löytyi mielenkiintoinen ja melkoisen mahtavassa maineessa virityspotentiaalinkin osalta pidetty 3,0-litrainen kuusiylinterinen 2JZ-GE-rivimoottori – tosin ilman turboahdinta.Lexus IS onnistui haastamaan BMW:n 3-sarjan käytännöllisenä, mutta erittäin nautittavana, takavetoisena porrasperänä. Japanissa se ansaitsi vuoden auto -kunniamaininnan 1998-1999, joten jotain oli tehty oikein.Vuosimallin 1999 Altezza RS200 on tarjolla Suomessa, jonne se on laivattu Japanista.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKäytetty erikoisuus – Altezza RS200Suomessa erityisen harvinainen Altezza RS200 on tietenkin tuotu maahan jälkikäteen Japanista. Vuosimallin 1999 auto edustaa RS200 tekniikalla mallistonsa haluttavinta päätä, ja on varsin erilainen kokonaisuus kuin täällä tunnettu IS200. Auton sydämenä säihkyy yli 200-hevosvoimainen nelisylinterinen vapaasti hengittävä 3S–GE Beams -moottori.Sen olennaisin osa on muista mallivaihtoehdoista poiketen kahden pytyn verran vajaa nelisylinterinen vapaasti hengittävä 3S–GE Beams -moottori. Tuo korkealle kiertävä kone tuottaa 154 kilowattia, eli hieman yli 100 hevosvoimaa litraa kohden, ja huippuväännöksi on ilmoitettu 216 newtonmetriä. Voima välitetään keulalta sijaitsevalta moottorilta taka-akselille kuusipykäläisen J160-manuaalivaihteiston kautta.Tuo moottori nipistää myös massaa merkittävästi juuri auton keulalta – eroa kertyy yli 100 kilogrammaa esimerkiksi IS300 malliin. Omamassaksi tälle on merkitty 1340 kilogrammaa, joten mikään keijukainen se ei toki ole. Lukema on kuitenkin varsin kohtuullinen 2000-luvun taitteen perheautolle. Ratissa on automerkin logo ja istuimen vierestä löytyy vaihdekeppi kuuden pykälän hämmentämiseen. Mittariston jäsentely on mielenkiintoisen erilainen.Erittäin syvä sähkönsininen metallihohtosävy sopii hienosti tämän mallisarjan edustajan pintaan ja sininen toimii vastavärinä punaisin yksityiskohdin pilkottaviin takavaloihin riitelemättä kuitenkaan kirkkaiden osien kanssa – nämä aloittivat aikanaan ”Lexus”-takavalojen trendin tuning-piireissä. Keulamaski poikkeaa Suomessa myytyjen Lexus-versioiden vastaavista. Sisätilojen puolella auton oikealla puolella sijaitsevasta ohjauspyörästä löytyy tietenkin Altezzan merkki. Muuten tummanpuhuvat sisätilat edustavat brändin yksinkertaista tyylisuuntaa. Varustelusta löytyy muun muassa automaatti-ilmastointi.Yleiskunto vastaa ilmoituksen mukaan ”taattua Japanin tasoa” ja ainakin verhoilut vaikuttavat hyvin siisteiltä.Auton mittarilukemaksi on ilmoitettu 126 000 kilometriä ja sitä vastaavaksi hintapyynnöksi jutun kirjoitushetkellä 8 690 euroa. Yleiskunnon lupaillaan edustavan ”taattua Japanin tasoa”, jonka oletamme olevan kehu. Altezza RS200 kerää kieltämättä yhteen autoon runsaasti hyviä elementtejä ajamisesta nauttimiseen. Teksti: Henri Posa, Kuvat: tori.fi Lue lisää Kaikki artikkelit 4.7.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Maxus T60 MAX – vannoutunut sähköautomerkki toi Suomen markkinoille dieselavolavan 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS – niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 27.6.2025 Kuluttajat Yli 10-vuotiaassa BMW:ssä tuli lähes 5 000 euron remontti heti kauppojen jälkeen – jakopää ja ahdin piti vaihtaa ja renkaatkin olivat huonokuntoiset 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 - onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä”