22.2.2021 Ajoneuvot Käytetyt erikoisuudet – Altezza RS200 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Altezza RS200 tarkoittaa ajamisen nautintoa takavetoisessa ja manuaalivaihteisessa perheautossa. Samaa osasi BMW:n 3-sarja aikanaan. Altezza RS200 on hyvin erityinen ja merkittävä versio autonvalmistaja Toyotan Lexuksen ja Altezzan merkeillä myydystä automallista, joka tunnetaan koodilla XE10. Meillä kyseinen auto tunnetaan nimellä Lexus IS ja Japanissa samaa merkitään Toyota Altezza AS. Tuo XE10 kertookin kyseessä olevan auton ensimmäinen sukupolvi. Kireällä neloskoneella varustettu RS200 (SXE10) oli toinen kahdesta alkuun julkaistusta Altezza AS-sarjan mallivaihtoehdosta.Autoa suunniteltiin tiettävästi vuodesta 1994 lähtien ilmeisen huolellisesti ja se julkaistiin Japanissa jo vuoden 1998 puolella. Ensimmäiset julkaistut versiot olivat porrasperäiset AS200 (tarkemmin tehtaan koodiltaan GXE10) sekä RS200 (SXE10). Euroopassa Lexus IS nähtiin ensimmäistä kertaa vuonna 1999 ja malliversio oli tuolloin Lexus IS 200 (GXE10).Farmarikori esiteltiin Japanissa vuodelle 2000 nimellä Altezza AS300 Gita. Tämä oli saatavilla sekä taka- (JCE10) että nelivetoisena (JCE15), mutta aina vain automaattivaihteisena. Vastaava farmarikori tunnettiin Euroopassa Lexus IS SportCrossina. Lexus kopioi härskisti BMW:n 3-sarjan menestysreseptiä takavetoisesta, ajettavuudeltaan nautittavasta, sporttisesta porrasperästä. Tyyli oli kuitenkin ehdasti japanilaista.Altezza AS:n ja Lexus IS:n tapauksessa numerosarja 300 kertoi, että keulalta löytyi mielenkiintoinen ja melkoisen mahtavassa maineessa virityspotentiaalinkin osalta pidetty 3,0-litrainen kuusiylinterinen 2JZ-GE-rivimoottori – tosin ilman turboahdinta.Lexus IS onnistui haastamaan BMW:n 3-sarjan käytännöllisenä, mutta erittäin nautittavana, takavetoisena porrasperänä. Japanissa se ansaitsi vuoden auto -kunniamaininnan 1998-1999, joten jotain oli tehty oikein.Vuosimallin 1999 Altezza RS200 on tarjolla Suomessa, jonne se on laivattu Japanista.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKäytetty erikoisuus – Altezza RS200Suomessa erityisen harvinainen Altezza RS200 on tietenkin tuotu maahan jälkikäteen Japanista. Vuosimallin 1999 auto edustaa RS200 tekniikalla mallistonsa haluttavinta päätä, ja on varsin erilainen kokonaisuus kuin täällä tunnettu IS200. Auton sydämenä säihkyy yli 200-hevosvoimainen nelisylinterinen vapaasti hengittävä 3S–GE Beams -moottori.Sen olennaisin osa on muista mallivaihtoehdoista poiketen kahden pytyn verran vajaa nelisylinterinen vapaasti hengittävä 3S–GE Beams -moottori. Tuo korkealle kiertävä kone tuottaa 154 kilowattia, eli hieman yli 100 hevosvoimaa litraa kohden, ja huippuväännöksi on ilmoitettu 216 newtonmetriä. Voima välitetään keulalta sijaitsevalta moottorilta taka-akselille kuusipykäläisen J160-manuaalivaihteiston kautta.Tuo moottori nipistää myös massaa merkittävästi juuri auton keulalta – eroa kertyy yli 100 kilogrammaa esimerkiksi IS300 malliin. Omamassaksi tälle on merkitty 1340 kilogrammaa, joten mikään keijukainen se ei toki ole. Lukema on kuitenkin varsin kohtuullinen 2000-luvun taitteen perheautolle. Ratissa on automerkin logo ja istuimen vierestä löytyy vaihdekeppi kuuden pykälän hämmentämiseen. Mittariston jäsentely on mielenkiintoisen erilainen.Erittäin syvä sähkönsininen metallihohtosävy sopii hienosti tämän mallisarjan edustajan pintaan ja sininen toimii vastavärinä punaisin yksityiskohdin pilkottaviin takavaloihin riitelemättä kuitenkaan kirkkaiden osien kanssa – nämä aloittivat aikanaan ”Lexus”-takavalojen trendin tuning-piireissä. Keulamaski poikkeaa Suomessa myytyjen Lexus-versioiden vastaavista. Sisätilojen puolella auton oikealla puolella sijaitsevasta ohjauspyörästä löytyy tietenkin Altezzan merkki. Muuten tummanpuhuvat sisätilat edustavat brändin yksinkertaista tyylisuuntaa. Varustelusta löytyy muun muassa automaatti-ilmastointi.Yleiskunto vastaa ilmoituksen mukaan ”taattua Japanin tasoa” ja ainakin verhoilut vaikuttavat hyvin siisteiltä.Auton mittarilukemaksi on ilmoitettu 126 000 kilometriä ja sitä vastaavaksi hintapyynnöksi jutun kirjoitushetkellä 8 690 euroa. Yleiskunnon lupaillaan edustavan ”taattua Japanin tasoa”, jonka oletamme olevan kehu. Altezza RS200 kerää kieltämättä yhteen autoon runsaasti hyviä elementtejä ajamisesta nauttimiseen. Teksti: Henri Posa, Kuvat: tori.fi Lue lisää Kaikki artikkelit 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 20.1.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – iso mutta ketterä vuoden pakettiauto 19.1.2025 Ajoneuvot Renault Rafale tarjoilee lippulaivan tyyliä ja ominaisuuksia alkaen 41 390 eurolla 19.1.2025 Autoilu Uusien autojen päästöt vain laskevat 19.1.2025 Ajoneuvot Tesla Model Y ”Juniperin” Euroopan tuotanto on jo alkanut Berliinin Gigafactoryssa, tietää saksalaislehti 18.1.2025 Ajoneuvot Näitä autoja romutettiin viime vuonna eniten – sähköautojakin jo paalattaviksi 17.1.2025 Ajoneuvot Audi A6 E-Tron ennätti Suomeen aloittamaan Audin tämän vuoden uutuusrumban 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 21.1.2025 Autoilu Käytetyt autot vaihtavat vilkkaasti omistajaa 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 20.1.2025 Matkailu Kovaa valuuttaa maailmalla – Suomen passi 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 18.1.2025 Koeajo Koeajo: DFSK E5 – saisiko olla sikahalpa 7-paikkainen lataushybridi? 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa