22.2.2021 Ajoneuvot Käytetyt erikoisuudet – Altezza RS200 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Altezza RS200 tarkoittaa ajamisen nautintoa takavetoisessa ja manuaalivaihteisessa perheautossa. Samaa osasi BMW:n 3-sarja aikanaan. Altezza RS200 on hyvin erityinen ja merkittävä versio autonvalmistaja Toyotan Lexuksen ja Altezzan merkeillä myydystä automallista, joka tunnetaan koodilla XE10. Meillä kyseinen auto tunnetaan nimellä Lexus IS ja Japanissa samaa merkitään Toyota Altezza AS. Tuo XE10 kertookin kyseessä olevan auton ensimmäinen sukupolvi. Kireällä neloskoneella varustettu RS200 (SXE10) oli toinen kahdesta alkuun julkaistusta Altezza AS-sarjan mallivaihtoehdosta. Autoa suunniteltiin tiettävästi vuodesta 1994 lähtien ilmeisen huolellisesti ja se julkaistiin Japanissa jo vuoden 1998 puolella. Ensimmäiset julkaistut versiot olivat porrasperäiset AS200 (tarkemmin tehtaan koodiltaan GXE10) sekä RS200 (SXE10). Euroopassa Lexus IS nähtiin ensimmäistä kertaa vuonna 1999 ja malliversio oli tuolloin Lexus IS 200 (GXE10). Farmarikori esiteltiin Japanissa vuodelle 2000 nimellä Altezza AS300 Gita. Tämä oli saatavilla sekä taka- (JCE10) että nelivetoisena (JCE15), mutta aina vain automaattivaihteisena. Vastaava farmarikori tunnettiin Euroopassa Lexus IS SportCrossina. Lexus kopioi härskisti BMW:n 3-sarjan menestysreseptiä takavetoisesta, ajettavuudeltaan nautittavasta, sporttisesta porrasperästä. Tyyli oli kuitenkin ehdasti japanilaista. Altezza AS:n ja Lexus IS:n tapauksessa numerosarja 300 kertoi, että keulalta löytyi mielenkiintoinen ja melkoisen mahtavassa maineessa virityspotentiaalinkin osalta pidetty 3,0-litrainen kuusiylinterinen 2JZ-GE-rivimoottori – tosin ilman turboahdinta. Lexus IS onnistui haastamaan BMW:n 3-sarjan käytännöllisenä, mutta erittäin nautittavana, takavetoisena porrasperänä. Japanissa se ansaitsi vuoden auto -kunniamaininnan 1998-1999, joten jotain oli tehty oikein. Vuosimallin 1999 Altezza RS200 on tarjolla Suomessa, jonne se on laivattu Japanista. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Käytetty erikoisuus – Altezza RS200 Suomessa erityisen harvinainen Altezza RS200 on tietenkin tuotu maahan jälkikäteen Japanista. Vuosimallin 1999 auto edustaa RS200 tekniikalla mallistonsa haluttavinta päätä, ja on varsin erilainen kokonaisuus kuin täällä tunnettu IS200. Auton sydämenä säihkyy yli 200-hevosvoimainen nelisylinterinen vapaasti hengittävä 3S–GE Beams -moottori. Sen olennaisin osa on muista mallivaihtoehdoista poiketen kahden pytyn verran vajaa nelisylinterinen vapaasti hengittävä 3S–GE Beams -moottori. Tuo korkealle kiertävä kone tuottaa 154 kilowattia, eli hieman yli 100 hevosvoimaa litraa kohden, ja huippuväännöksi on ilmoitettu 216 newtonmetriä. Voima välitetään keulalta sijaitsevalta moottorilta taka-akselille kuusipykäläisen J160-manuaalivaihteiston kautta. Tuo moottori nipistää myös massaa merkittävästi juuri auton keulalta – eroa kertyy yli 100 kilogrammaa esimerkiksi IS300 malliin. Omamassaksi tälle on merkitty 1340 kilogrammaa, joten mikään keijukainen se ei toki ole. Lukema on kuitenkin varsin kohtuullinen 2000-luvun taitteen perheautolle. Ratissa on automerkin logo ja istuimen vierestä löytyy vaihdekeppi kuuden pykälän hämmentämiseen. Mittariston jäsentely on mielenkiintoisen erilainen. Erittäin syvä sähkönsininen metallihohtosävy sopii hienosti tämän mallisarjan edustajan pintaan ja sininen toimii vastavärinä punaisin yksityiskohdin pilkottaviin takavaloihin riitelemättä kuitenkaan kirkkaiden osien kanssa – nämä aloittivat aikanaan ”Lexus”-takavalojen trendin tuning-piireissä. Keulamaski poikkeaa Suomessa myytyjen Lexus-versioiden vastaavista. Sisätilojen puolella auton oikealla puolella sijaitsevasta ohjauspyörästä löytyy tietenkin Altezzan merkki. Muuten tummanpuhuvat sisätilat edustavat brändin yksinkertaista tyylisuuntaa. Varustelusta löytyy muun muassa automaatti-ilmastointi. Yleiskunto vastaa ilmoituksen mukaan ”taattua Japanin tasoa” ja ainakin verhoilut vaikuttavat hyvin siisteiltä. Auton mittarilukemaksi on ilmoitettu 126 000 kilometriä ja sitä vastaavaksi hintapyynnöksi jutun kirjoitushetkellä 8 690 euroa. Yleiskunnon lupaillaan edustavan ”taattua Japanin tasoa”, jonka oletamme olevan kehu. Altezza RS200 kerää kieltämättä yhteen autoon runsaasti hyviä elementtejä ajamisesta nauttimiseen. Teksti: Henri Posa, Kuvat: tori.fi Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 23.7.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volkswagen New Beetle Cabriolet – katto auki ja menoksi 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 22.7.2024 Käytetyt autot ADACin tiepalveluraportti: nämä isot autot ja pakettiautot jättävät eniten tielle 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille 19.7.2024 Ajoneuvot 304 hevosvoiman Lexus LBX Morizo RR on kuin neliovinen ja ylellisempi GR Yaris – nyt siis täyttä totta! 18.7.2024 Ajoneuvot Porsche Macanin mallisto täydentyi takavetomallilla sekä 4S:llä – 78 440 euron Macan lienee inflaatiokorjattuna Suomen halvin Porsche ehkä jopa koskaan Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan