17.4.2023

Käytetyt erikoisuudet: lentokoneitakin vedellyt Volkswagen Touareg 5.0 V10 TDI

Volkswagen Touareg 5.0 V10 TDI jäi monien mieleen erityisesti raskassarjan ilmailuaiheisesta mainoksesta johtuen.

Volkswagen eli 2000-luvun alussa eräänlaisia suuruudenhulluja vuosia. Silloisen pääjohtaja Ferdinand Piëchin valtakaudella Volkswagenilta nähtiin hyvin kunnianhimoisia projekteja, joista monelle päällimmäisenä mieleen on jäänyt ”maailman parhaimmaksi autoksi suunniteltu” Volkswagen Phaeton.

Aivan Phetonin vanavedessä tuli myös Volkswagen Touareg, joka oli Audin ja Porschen kanssa suunniteltu SUV. Vuonna 2002 valmistuksen aloittanut katumaasturi perustui samalle pohjalevylle Audi Q7:n ja Porsche Cayennen kanssa.

Kaikki Volkswagen Touaregit olivat nelivetoisia, mikä antoi mukavan pohjan mallistolle. Myös moottorivaihtoehdot olivat alussa varsin väkeviä. Bensiinillä kulkeville tarjolla oli joko 3,2-litrainen V6 tai 4,2-litrainen V8, mutta dieseliä hamuaville vaihtoehtoja oli vain yksi: 5,0-litrainen V10 TDI. Kaikista hurjimman moottorin kriittiset lukemat olivat 230 kilowatin (313 hevosvoiman) teho ja 750 newtonmetrin vääntö.

Eivätkä ne moottorivaihtoehdot vielä tähänkään loppuneet. Vuonna 2004 Touaregin sai 331 kilowatin (450 hevosvoimaa) tehoisella 6,0-litran W12-bensiinimoottorilla. Myös V10 TDI:stä onnistuttiin leipomaan vuonna 2007 pykälää kireämpi R50-malli, joka tarjoili kuljettajalle 258 kilowattia (351 hevosvoimaa) ja vääntöä 850 newtonmetrin edestä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Touareg V10 TDI ja Boeing 747

Vaikka V10 TDI ei ollut lopulta Touareg-malliston suurin moottori, se jäi kuitenkin kenties parhaiten autoilevalle maailmalle mieleen ensimmäisen sukupolven Volkswagen Touaregista. Syy ilmiölle piilee todennäköisesti vuonna 2006 kuvatussa mainoksessa, jossa Volkswagen Touareg V10 TDI hinaa onnistuneesti 155 tonnia painavaa Boeing 747-200 -lentokonetta.

Laajalti levinnyt mainos ei ollut pelkkää studiossa editoitua markkinointihöttöä, vaan Touareg todellakin veti perässään lentokonetta. Mainoksessa käytetty auto oli hyvin pitkälle vakio, mutta Autoblog-sivuston mukaan Touaregiin oli lisätty pidon takaamiseksi lisäpainoa 7 030 kilogramman verran.

Volkswagen oli Autoblogin mukaan laskenut Touaregin vetävän perässään jopa 200 tonnin lentokonetta, ja temppua oli ehditty jo harjoitellakin 190 tonnia painavalla Boeing 747-400 -lentokoneella. Harmillisesti lopullista PR-tempausta varten Volkswagen sai kuitenkin vuokrattua vain 155 tonnisen elokuvarekvisiittana käytetyn koneen, mutta se ei poista sitä asiaa, että Touareg kuitenkin pystyi vetämään konetta 150 metriä noin 8 kilometrin tuntivauhdilla.

Käytetty erikoisuus: Volkswagen Touareg V10 TDI

Suomesta löytää jonkin verran Volkswagen Touareg V10 TDI -malleja, ja tässä artikkelissa keskitymme katselemaan yksilöä, joka on myynnissä Porissa. Tätä artikkelia kirjoitettaessa Torissa on myynnissä kaikkiaan kolme kappaletta V10-moottorilla ja kaksi kappaletta 4,2-litraisella bensiini-V8:lla varustettuja Touaregeja.

Vuosimallin 2003 Touaregin mittariin on ehtinyt pyörähtää 20 vuoden aikana 331 000 kilometriä. Musta Touareg on varustettu nelivedolla ja TipTronic-automaattivaihteistolla – kuten myös kaikki muutkin V10-Touaregit.

Auton varustelistaus ei tunnu 2020-luvun mittakaavassa kovin kummoiselta, mutta monet varusteista ovat olleet 20 vuotta sitten vielä melko harvinaista herkkua – ainakin Volkswagenissa. Touaregista löytyy mm. sähkösäätöiset nahkajakkarat, monitoimiohjauspyörä, navigointijärjestelmä, sadetunnistin ja polttoainekäyttöinen lisälämmitin kaikkien muiden perusherkkujen ohella.

Volkswagen Touaregin omalaatuisuuden pystyi aistimaan myös Volkswagenin vuoden 2003 hinnastosta. V6-moottorilla Touaregin hinnasto lähti 71 490 eurosta ja V10-moottorilla 106 350 eurosta. Nyt 20 vuotta myöhemmin Volkswagen Touareg V10 TDI:n saisi omakseen Porista 9 900 eurolla.

Teksti: Rikhard Wacker Kuvat: Tori Autot

Luetuimmat