26.10.2020

Käytetyt erikoisuudet – Renault 15 avoauto

Renault 15 Avoauto – Tori.fi

Tämä Renault 15 avoauto on tavallaan tuote, jota ei ole olemassakaan. Kyseessä on mielenkiintoinen 1970-luvun auto ilman kattoa.

Rakennettu Renault 15 avoauto täyttää taatusti Käytetyn erikoisuuden määritelmän sekä käytetyn että erikoisuuden osalta. Kyseessä on 1970-luvulla Renaultin tehtaalta valmistunut ja vielä saman vuosikymmenen aikana avoautoksi muutoskatsastettu autoyksilö.

Taustalla on oikeastaan vuonna 1968 esitelty Renault 12, jonka perusrakennetta Renault 15 lainaa. Tavallaan Renault 15 onkin juurikin edellä mainitun sporttisempi coupé-malli, muuta moottorit lainattiin Renault 16 -mallista.

Renault 15
Renault 15 on tunnistettava 70-luvun coupén ja viistoperän välimuodossa viilettävä automalli.

Renault 15 esiteltiin vuonna 1971 ja sitä ei voi mainita kertomatta Renault 17-mallista. Kaksikko oli hyvin pitkälti yhteneväinen pieniä ulkoisia eroja lukuun ottamatta. Renault 17 omasi keulalla neljä ajovaloa ja sen c-pilarit olivat hieman tuhdimmat.

Perusversio oli varustettu 1,3-litraisella moottorilla, kuten jutun Renault 15 avoauto, ja lippulaivamalli sai 90-hevosvoimaisen yli 1,5-litraisen moottorin. Nämä kaikki poistuivat tuotannosta vuonna 1979 ja tilalle esiteltiin pian Renault Fuego.

Renault 15 Avoauto – Tori.fi
Jutun Renault 15 avoauto on hyvin erikoinen ja poikkeuksellinen tapaus. Toista ei varmaan tule vastaan.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Käytetty erikoisuus – Renault 15 avoauto

Kymenlaaksossa kaupattava Renault 15 avoauto on varsin ainutlaatuinen laite. Vuosimallin 1972 yksilö on myyty uutena Suomeen ja muutoskatsastettu vuonna 1979 avoautoksi. Toista samanlaista tuskin tulee vastaan.

Renault 15 Avoauto – Tori.fi
Moottorina tässä on 1,3-litrainen nelisylinterinen vapaasti hengittävä rivimoottori. Sen teho on noin 60 hevosvoimaa.

Mittarilukemaksi on ilmoitettu 82 000 kilometriä. Yksilöä kerrotaan säilytetyn navetan vintillä noin 20 vuoden ajan ja palautetun ajokuntoon kesällä 2020. Auto on katsastettu syyskuussa 2020 ja iästä johtuen seuraava katsastus on edessä vasta vuonna 2022.

Voimanlähtenä on nelisylinterinen 1,3 -litrainen rivimoottori, jonka huipputeho on noin 60 hevosvoimaa. Se pyörittää nelipykäläisen käsivalintaisen vaihteiston välityksellä etupyöriä. Huippunopeudeksi lupailtiin 150 kilometriä tunnissa, mutta tämä oli toki tehtaan valmistamalla umpikorilla.

Renault 15 Avoauto – Tori.fi
Käsityön leima on läsnä ympäriajosuojan sekä uuden rättikaton osalta.

Takapenkitkin tarjoavan avoauton omamassa on 950 kilogrammaa. Maalipinnaltaan välttäväksi myönnetystä punaisesta korista löytyy koristeteippaus ja tietenkin mallille ominaiset puskurit auton molemmista päistä. Kuvissa näkyvät kolmipuolaiset vanteet ovat varsin epätavanomaiset.

Avoautopuolella oman käden jälki alkaa näkyä. Tämän huomaa sekä ympäriajosuojasta että auton rättikatosta, jotka on täytynyt autoon rakentaa.

Renault 15 Avoauto – Tori.fi
Sisätilojen puolella istuinverhoilu osuu silmään heti ensimmäisenä räiskyvällä kuviollaan. Tämä tuo mieleen automarkettien myymät istuinpäälliset.

Sisätiloista huomaa heti ensimmäisenä istuinverhoilun, tai mahdollisesti penkinpäälliset, lähimmästä automarketista jo vuosikymmenien ajan tutulla “ralliteemalla”. Myös ohjauspyörä näyttäisi päällystetyn jollakin alkuperäisestä poikkeavalla. Sen sijaan kojelauta taitaa olla tehtaan asussa.

Tämä Renault 15 avoauto luvataan myydä täysin toimivana seuraavalle omistajalle. Korin ja alustan kerrotaan olevan hyvässä kunnossa ja auton mukana saa myös alkuperäiset peltivanteet.

Teksti: Henri Posa, Kuvat: tori.fi, Renault

Luetuimmat