25.5.2020

Käytetyt erikoisuudet – Smart Roadster

Smart Roadster - Tori.fi

Smart Roadster on merkki saksalaisesta huumorintajusta. Kaksi ovea, takamoottori ja 890 kilogrammaa on resepti riemuun.

Smart Roadster on erittäin mielenkiintoisella syntyhistorialla varustetun automerkin ehkä mielenkiintoisin tuote. Kaksiovinen turboahdettu takamoottoricoupé löytyy yleensä vain villeistä unelmista, mutta Smart Roadster on saavutettavissa oleva todellisuus. Tämä on lopputulos kun ranskalaiset, saksalaiset ja sveitsiläiset tekevät yhteistyötä.

Smartin syntytarina on äärimmäisen mielenkiintoinen ja siitä riittää juttua omaan artikkeliin. Tällä kertaa hyppäämme Sveitsistä Saksaan ja Ranskaan yhdistyneen automerkin matkassa suoraan Roadsterin kyytiin. Smart halusi kehittää kaksipaikkaisen avoauton vanhojen brittisporttien hengessä, mutta merkille ominaisin piirtein. Ensimmäinen konsepti esiteltiin vuonna 1999 ja Smart Roadster oli valmis vuonna 2003.

Smart Roadster Coupé
Vastaava tekniikka oli saatavilla kahdessa kuoressa, joista kuvassa Smart Roadster Coupé.

Tarjolla oli välittömästi kaksi koriversiota. Tällä kertaa kiinnostaa Smart Roadster, mutta sen rinnalla oli myös hyvin hienovaraisesti eronnut Roadster Coupé. Myyntiin tullessaan noin 80-hevosvoimainen Roadster maksoi Saksassa alle 19 000 euroa. Myöhemmin tarjolle tuli myös sekä noin 60-hevosvoimainen versio, jonka sai Saksassa itselleen alle 15 000 eurolla että 100-hevosvoimaa tarjonnut Brabus noin 25 000 euron hintaan.

Saksalainen huumorintaju jäi jälleen ymmärtämättä. Vain noin 43 000 yksilöä valmistettiin ja tuotannon loppuessa vuonna 2005 näistä 11 000 oli vielä myymättä. Suurimpana syynä taisi olla matalatehoiseen moottoriin yhdistetty viiveellä vaihtava robottivaihteisto.

Smart Roadster etuviisto - Tori.fi
Vuosimallin 2004 Smart Roadster on myynnissä Turussa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Käytetty erikoisuus – Smart Roadster

Vuosimallin 2004 Smart Roadster edustaa tällä kertaa juttusarjamme tähtenä. Juuri 200 000 kilometriä puhkonut yksilö on katsastettu 15.5. menestyksekkäästi. Auton huolloista ja hankinnoista kerrotaan enemmänkin.

Smart Roadster takaa - Tori.fi
Tämän takavetoisen urheiluauton kolmisylinterinen turbomoottori sijaitsee takana. Sen päällä on pieni tavaratila.

Juuri ennen katsastusta Smart on huollatettu. Renkaat on uusittu pareittain kahden edellisen vuoden aikana ja jakoketjukin vuonna 2018. Lisäksi mainitaan akun, laturin ja kuljettajan oven avauksen uusimiset tai korjaukset, mutta vioistakin myönnetään matkustajan puoleisen takalasin toimimattomuus.

Kyseessä on kuitenkin takavetoinen urheiluauto, jonka moottori ja suorituskyky kiinnostaa – vaikka vaikuttavampaa ja ehkä tärkeämpää onkin auton alhainen 890 kilogramman omamassa. Voimanlähteenä on kolmisylinterinen rivimoottori, eli esimerkiksi kuusisylinterisen vastaiskumoottorin puolikas jos asiaa näin ajattelee, ja se tarkoittaa usein hieman nelisylinteristä luonteikkaampaa sointia. Tätä tosin vaimentaa Roadsterin tapauksessa turboahdin.

Smart Roadster keula - Tori.fi
Mutkateiden maestro omaa kaksoisvärityksen, jossa hallitsevaa mustaa koristaa hopeanharmaa.

Äärimmäisen kevyt, vain noin 60 kilogrammaa painava, moottori on iskutilavuudeltaan vaivaiset 698 kuutiosenttimetriä. Tehoa se tarjoilee 81 hevosvoimaa ja vääntöä yli 100 newtonmetriä. Niin sanotulla robottivaihteistolla varustetun auton tulisi saavuttaa huippunopeus 175 kilometriä tunnissa, mutta Smart Roadster on kiistatta enemmän mutkien kuin suorien sankari.

Tämä kyseinen Smart Roadster nauttii kaksoisvärityksestä, jossa musta hallitsee ja hopea toimii korostevärinä. Katto on irrotettavissa kauniita kesäpäiviä ajatellen, sillä eihän kyseessä muuten olisi oikea roadster. Vanteet taitavat kuulua alkuperäisvalikoimaan.

Smart Roadster ohjaamo - Tori.fi
Sisätilojen pääväritys on hyvin tumma valkoisia mittaristontaustoja lukuun ottamatta. Muodoissa on kuitenkin tyylikkäitä piirteitä.

Sisätilojen puolella on hulluteltu ulkokuorta vähemmän, vaikka tämän yksilön tapauksessa molempien värimaailma on hillitty. Sisällä on runsaasti mustaa muovia, mutta monet muodot ovat kaikkein tylsimpiä perheautoja mielenkiintoisemmat. Tavaratiloja on kaksi kappaletta, mutta niistä erityisesti taaimmainen moottorin päällä sijaitseva on pienehkö.

Smart Roadster taitaa täyttää autoluokan, jossa ei ole kilpailua. Takamoottoriset turboahdetut alle 1000 kilogrammaa painavat urheiluautot ovat harvassa, ja tässä hintaluokassa olemattomissa. Saksalainen huumori naurattaa takuuvarmasti takatukka hulmuten auringonlaskuun ajaessa.

Teksti: Henri Posa, Kuvat: Tori.fi

Luetuimmat