12.5.2018 Ajoneuvot Kestopinnoitteen asennus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Esittelemme kuinka maalipinnan kestopinnoitteen asennus suoritetaan oikeaoppisesti. Virheitä on varottava, sillä pinnoite pysyy pinnassa pitkään. Kestopinnoitteen asennus vaatii syvää perehtymistä autonhoitoon. Se ei suinkaan ole ensimmäinen asia, josta kannattaa aloittaa autonhoitoharrastus. Virheen sattuessa seuraamukset ovat nimittäin selvästi suuremmat kuin monissa muissa autonhoidon askareissa.Moottorin autonhoitosarjassa on jo yleisluontoinen juttu kestopinnoitteesta, joka toimii jonkinlaisena johdantona tälle. Siinä kerrotaan mistä kestopinnoitteessa on kysymys, mutta tällä kertaa perehdytään sen levittämiseen eli asennukseen.Maalipinta on hyvä kiillottaa mahdollisimman virheettömäksi ennen kestopinnoitteen asennusta.Ainakin Carpro, Gtechniq, Nanolex ja Naziol kuuluvat valmistajiin, jotka tarjoavat kuluttajakäyttöön myytävää kestopinnoitetta sekä virallisen ohjevideon levitykseen. Nämä ovat ehdoton vähimmäisvaatimus tehtävään ryhtyvälle, mutta vielä parempi olisi saada opastus kädestä pitäen ennen ensimmäistä levityskertaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKestopinnoitteen asennusYleisluontoisemmassa kestopinnoitejutussa perusteltiin miksi kestopinnoitteen pohjalla tulisi olla lähes virheettömäksi kiillotettu maalipinta. Siksi kiillottamisen on, ainakin allekirjoittaneen mielestä, oltava hallussa ennen toimeen ryhtymistä. Ennen pinnoitteen asentamista tulee myös suorittaa rasvanpoisto.Rasvanpoisto on välttämätön vaihe ennen kestopinnoitteen asentamista, sillä pienikin öljyjäämä tai sormen kosketuksesta jäävä ihon rasva saattaa aiheuttaa hassuja tilanteita pinnoitteen tarttumisen suhteen.Kestopinnoitteen tapauksessa puhutaan tavallisesti asentamisesta, vaikka tavalliset maalipinnan suojatuotteet vain levitetään pintaan. Vahan asentaminen kuulostaisikin hieman hölmöltä. Silti tämä asennus ei eroa valtaisasti tiettyjen nestemäisten synteettisten maalipinnan suojatuotteiden käytöstä.Sanavalinta on kestopinnoitteen tapauksessa joka tapauksessa hyvä. Siinä missä tavallisen kuluttajan on helppo tökätä sähkölaitteen verkkovirtajohto pistorasiaan, niin asunnon sähköjä asentamaan on syytä kutsua ammattilainen. Sama pätee pitkälti kestopinnoitteiden suhteen auton vahaukseen verrattaessa.Maalipinta on syytä tarkastaa vielä kerran hologrammien, naarmujen tai muiden epäkohtien varalta ennen pinnoitteen levittämistä.Levitys ja jälkitarkistusEsimerkkinä esitellään kuluttajille myytävän Nanolex Si3D -kestopinnoitteen asennus, josta löytyy myös valmistajan virallinen video. Ohjeet eivät ole suoraan sovellettavissa muihin pinnoitteisiin, mutta saman valmistajan uusi kuluttajille myytävä SiShield sekä ammattikäyttöön tarkoitettu Si3D HD eroavat lähinnä käytettävän aineen määrän sekä levitys- sekä pyyhintäajan osalta. Kuvissa esiintyy hieman hämäävästi Nanolex Si3D HD, joka on vain ammattilaisille myytävä tuote.Levitinrungon ympärille kietaistuun levitinliinaan kaadetaan ensimmäisellä kerralla muutama tippa enemmän ainetta. Jatkossa riittää pienempi määrä.Nanolexin pinnoitteiden levittämiseen tarvitaan vaahtomuovinen levitinrunko sekä runsaasti sen ympärille käärittäviä levitinliinoja. Levitinliinaan tiputetaan Si3D –pullosta ensimmäisellä kerralla noin 5-8 tippaa ja jatkossa 4-5 tippaa. Tällä levitetään hyvin ripein liikkein, mutta painamatta, noin 30x30 senttimetrin kokoinen alue. Ainetta levitetään edes takaisin tällä alueella, kunnes se kirkastuu täysin.Levitys suoritetaan ripein liikkein, mutta painamatta noin 30x30 senttimetrin kokoiselle alueelle kerrallaan.Kirkastumiseen kuluva aika riippuu ilmankosteudesta ja lämpötilasta, jonka jälkeen pinnalle tehdään tarkistuspyyhintä mikrokuituliinalla. Painaminen ei ole tarpeen myöskään tässä vaiheessa. Valoa tarvitaan runsaasti, mutta sen tulee olla epäsuoraa. Näin näkee mahdollisimman tehokkaasti pinnoitejäämien mahdollisen pilveilyn, joka tulee siis pyyhkiä pois mikrokuituliinalla tai levittimellä.Noin 15 minuutissa pinta kuivuu riittävästi alkaakseen jo hylkimään, joten levitystä tulee jatkaa kaikilta edellisen alueen reunoilta tämän ajan sisällä. Muuten aiemmin levitetty alue alkaa hylkimään myös pinnoitetta ja levityksestä saattaa jäädä näkyviin ikävä raja. Suuret paneelit, kuten katto ja konepelti, ovat tästä syystä ehkä hankalimpia.Levitinrungon ympärille vaihdettavia valkoisia levitinliinoja on syytä käyttää noin kymmenen kappaletta yhden auton käsittelyyn.Levitinliinoja tulee vaihtaa levitinrungon ympärille viimeistään muutaman paneelin välein. Koko auton läpikäymiseen kuluu noin kymmenen levitinliinaa. Hetken kuluttua levitinliina ei nimittäin enää sido ylimääräistä ainejäämää pinnalta, jolloin pinnoite ei enää kirkastu levitettäessä. Tällöin tarvitaan heti uutta levitinliinaa.Koko auto käydään näin läpi yksi paneeli kerrallaan. Tämän jälkeen pinnoitteen tulee saada kuivua kuivassa ja lämpimässä tilassa vähintään 12 tuntia. Valmistaja suosittelee tässä kohti Nanolex SiFinishin levittämistä pinnalle estämään vesipisaroista jääviä kuivumisjälkiä ensimmäisen viikon aikana. Pinnoite nimittäin kuivuu vielä noin 7-10 vuorokautta ennen todellisen kovuuden saavuttamista, jona aikana autoa ei tulisi vielä pestä millään kemikaaleilla.SiFinish on Nanolexin pinnoitteiden päälle suunniteltu, esimerkiksi vesipisaroiden kuivumisjäljiltä suojaava, kerros muutamaksi ensimmäiseksi viikoksi. Käyttö on suositeltavaa, vaan ei suinkaan pakollista.Virheen vaaraVirhe ei tietenkään ole maailmanloppu. Kestopinnoite voidaan tuoreeltaan poistaa varsin kevyesti kiillotustahnalla – jopa käsin hankaamalla. Toki kiillotuskone kannattaa kaivaa esiin ihan jo työn helpottamiseksi. Tässä vaiheessa erittäin hieno viimeistelykiillotusaine riittää vielä kuivumisvaiheessa olevan pinnoitteen poistamiseen.Kuvan Nanolex Si3D HD on vain ammattilaisille myytävä pinnoite, mutta artikkelissa esitellään kuluttajaversion (Si3D) levitys.Siitä huolimatta varoitus on paikallaan. Jos virheen huomaa vasta noin viikon jälkeen pinnoittamisesta, vaatii poistaminen vaivannäköä. Mikäli ongelma toistuu kaikilla auton pinnoilla, joutuu koko suuritöisen homman aloittamaan käytännössä alusta. Se on kova paikka kenelle tahansa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLopputulos ja kestoNanolex lupaa, tässä esitellyn, kuluttajille myytävän version Si3D-pinnoitteen kestoksi 2 vuotta/30 000 kilometriä riippuen siitä kumpi ensin täyttyy. Tästä pinnoitteesta on nyt olemassa myös ensikertalaisille tarkoitettu uutuus. Levityksen osalta vieläkin anteeksiantavampi ja helpompi tuote on nimeltään SiShield. Sen luvattu kesto on 20 000 kilometriä. Ammattilaisille tarkoitetulle Si3D HD –pinnoitteelle vastaavat luvut ovat 3 vuotta/50 000 kilometriä.Valmis pinnoitettu pinta hylkii tehokkaasti likaa, vettä ja varjopuolena jopa pesuaineita. Suurennuslasimainen kiilto korostuu hyvin kiillotetulla pinnalla.Si3D HD –pinnoitteen osalta tulemme palaamaan kestolupaukseen myöhemmin, mutta paljastetaan juttua varten suoritetusta levityksestä kuluneen kirjoitushetkellä reilu vuosi ja 35 000 kilometriä. Pinnoite toimii edelleen erinomaisesti, mutta todellinen testihän alkaa vasta vuoden tienoilla. Sen verran pitää voida olettaa lähes minkä tahansa kestopinnoitteen kestävän.Teksti ja kuvat: Henri Posa Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 9.7.2025 Ajoneuvot Puolustusvoimat tilaa Scanialta 15 paloautoa – autojen täysi varustelu tehdään Säynätsalossa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen