17.1.2016

Klassikon uudet vaiheet: Porschella kehitteillä hybridi-911

Pistokehybridistä huolimatta 911 aikoo säilyttää sporttisen olemuksensa.

Detroitin autonäyttelyn yhteydessä Porschen mallistojohtaja Erhard Mössle kommentoi brittiläiselle Auto Expressille, että yhtiö on tiiviisti mukana myös sähkötekniikan kehityksessä. Työn alla on kuulemma erilaisia ratkaisuja aina täyssähköiseen Mission E -urheiluautoon. Samalla Mössle paljasti, että yhtiö on ottanut vetovastuun myös Volkswagen-konsernin urheilullisten hybridiautojen kehityksessä.

– Ja tietysti keskustelemme myös pistokehybridistä 911:n suhteen, mutta siinä täytyy vielä ratkaista monta asiaa aina tilakysymyksistä muihin juttuihin. Ehkä seuraavassa sukupolvessa, jep, kommentoi Mössle.

Mössle jatkoi, että pistokehybridinäkin 911 olisi edelleen urheilullinen ja perustuisi todennäköisesti kuusisylinteriseen moottoriin.

– Nähdäkseni pysyttelemme kuusisylinterisissä, sillä meillä on hyvät asemat 911:n kuusisylinteristen ja 718:n (Boxster ja Cayman) nelisylinteristen mallien kanssa. Jopa kuusisylinterisellä moottorilla on paljon potentiaalia kulutuksen ja hiilidioksidipäästöjen vähentämisen suhteen.

Seuraavan sukupolven 911 saapunee noin neljän vuoden päästä. Nykyisen niin sanotun 991.2-korimallin merkittävin uudistus oli turboahtamisen lisääminen jopa Carrera-perusmalleihin. Klassisen urheiluauton historiassa muutos oli yksi suurimmista sitten vuoden 1998, jolloin 996-korimallin yhteydessä Porsche luopui lopullisesti bokserimoottorinsa ilmajäähdytyksestä.

Lähde: Auto Express

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat