Koeajo: Porsche 911 Carrera S – Turboahdettu, mutta perinteitä kunnioittava
Muutos ei aina ole pahasta – ahdettu moottori kunnioittaa Porsche 911 Carreran perinteitä. Hyvää: ajettavuus, moottori, viimeistely. Huonoa: urheilupakoputkisto kallis lisävaruste.
Tärkein ensin: uudet moottorit kunnioittavat Porschen perinteitä. Kolmelitrainen tuplaturbobokseri murisee alakierroksilla, ääntelee keskialueella raspimaisella karheudella ja lähestyy punarajaa koukuttavalla ulvonnalla.
Uusi moottori on 911 Carrera -malliuudistuksen kohokohta. Vanhat Carreran ja Carrera S:n voimanlähteet kävivät liian janoisiksi.
Pienemmän iskutilavuuden kerrotaan säästävän bensiinilitran sadalla kilometrillä. Ahtimien ansiosta taloudellisuus ei heikennä suorituskykyä: uudet Carrera ja Carrera S -mallit ovat 20 hevosvoimaa aiempaa tehokkaampia, ja alavääntö on väkevöitynyt.
Uudesta moottorista on tarjolla kaksi tehoversiota: Carrerassa on 370 hevosvoimaa ja Carrera S:ssä 420. Kumpaakin tarjotaan seitsenvaihteisilla manuaali- ja PDK-kaksoiskytkinvaihteistoilla. Jälkimmäinen on taloudellisempi.
Turbomoottoreista huolimatta Carrera pysyy malliston kulmakivenä. Varsinainen 911 Turbo jatkaa malliston lippulaivana.
Ulkoasun hienosäätöä
Miami-sinisen 911 Carrera S:n pirteä väri herättää korin muhkeat muodot eloon.
Ulkonäköä on piristetty hillitysti uusin puskurein ja ajovaloihin yhdistetyin neljän ledin päiväajovaloin.
Helpoiten 991-sukupolvena tunnetun auton toisen painoksen tunnistaa takaa: ilmanottoaukon mustat rivat on käännetty pystysuuntaisiksi.
Ajamista varten
Malliuudistuksen yhteydessä pitäisi kertoa myös uudesta 918 Spider -superauton innoittamasta ohjauspyörästä, jättiloikalla kehittyneestä tietoviihdejärjestelmästä, vakiovarusteisesta PASM-aktiivi-iskunvaimennuksesta, jyrkkiä ramppeja helpottavasta etuakselin nostotoiminnosta tai kaistavahdista. Unohtaa ei sovi myöskään uusia, sulavampia ovenkahvoja.
Valitettavasti se veisi liikaa huomiota siltä, miten fantastisen hieno auto Porsche 911 Carrera S on ajaa. Vuosikymmenien urheiluautokokemuksen huomaa ohjauksen ja jarrujen tinkimättömästä toiminnasta. Se tekee autosta vaivattoman ja luottamusta herättävän ajaa.
Tinkimätöntä viimeistelyä
Alusta juuri riittävän jämäkkä välittääkseen kuljettajalle tarkan takapuolituntuman auton liikkeistä, ja ennen kaikkea tehokas pitämään renkaat kiinni epätasaisessakin asvaltissa. Silti mukavuus rauhallisessa ajossa on kunnossa.
Lisäketteryyttä kaipaavat voivat tilata Carrera S -malliin 911 Turbosta ja GT3:sta tutun nelipyöräohjauksen.
Ajokokemuksessa yksittäiset asiat eivät nosta 911 Carrera S:ää kilpailijoiden yläpuolelle. Kyse on osien summasta. Porsche ei ole tyytynyt riittävän hyvään, vaan työt on tehty loppuun asti. Se alkaa olla kiristyvien kustannuspaineiden kuormittamassa automaailmassa harvinaista.
Kuten seitsemänkymmentäluvun turvapuskurit tai yhdeksänkymmentäluvun lopun vesijäähdytetyt moottorit, uudet turboahdetut voimanlähteet antavat 911 Carreran seurata aikaansa. Vain siten Porschen ikiklassikko voi kehittyä ja parantua – muuten se ei säilyttäisi asemaansa kenties maailman parhaimpana urheiluautona.