27.12.2015 Ajoneuvot Koeajo: Porsche 911 Carrera S – Turboahdettu, mutta perinteitä kunnioittava Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Muutos ei aina ole pahasta – ahdettu moottori kunnioittaa Porsche 911 Carreran perinteitä. Hyvää: ajettavuus, moottori, viimeistely. Huonoa: urheilupakoputkisto kallis lisävaruste. Tärkein ensin: uudet moottorit kunnioittavat Porschen perinteitä. Kolmelitrainen tuplaturbobokseri murisee alakierroksilla, ääntelee keskialueella raspimaisella karheudella ja lähestyy punarajaa koukuttavalla ulvonnalla. Uusi moottori on 911 Carrera -malliuudistuksen kohokohta. Vanhat Carreran ja Carrera S:n voimanlähteet kävivät liian janoisiksi. Pienemmän iskutilavuuden kerrotaan säästävän bensiinilitran sadalla kilometrillä. Ahtimien ansiosta taloudellisuus ei heikennä suorituskykyä: uudet Carrera ja Carrera S -mallit ovat 20 hevosvoimaa aiempaa tehokkaampia, ja alavääntö on väkevöitynyt. Uudesta moottorista on tarjolla kaksi tehoversiota: Carrerassa on 370 hevosvoimaa ja Carrera S:ssä 420. Kumpaakin tarjotaan seitsenvaihteisilla manuaali- ja PDK-kaksoiskytkinvaihteistoilla. Jälkimmäinen on taloudellisempi. Turbomoottoreista huolimatta Carrera pysyy malliston kulmakivenä. Varsinainen 911 Turbo jatkaa malliston lippulaivana. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ulkoasun hienosäätöä Miami-sinisen 911 Carrera S:n pirteä väri herättää korin muhkeat muodot eloon. Ulkonäköä on piristetty hillitysti uusin puskurein ja ajovaloihin yhdistetyin neljän ledin päiväajovaloin. Helpoiten 991-sukupolvena tunnetun auton toisen painoksen tunnistaa takaa: ilmanottoaukon mustat rivat on käännetty pystysuuntaisiksi. Ajamista varten Malliuudistuksen yhteydessä pitäisi kertoa myös uudesta 918 Spider -superauton innoittamasta ohjauspyörästä, jättiloikalla kehittyneestä tietoviihdejärjestelmästä, vakiovarusteisesta PASM-aktiivi-iskunvaimennuksesta, jyrkkiä ramppeja helpottavasta etuakselin nostotoiminnosta tai kaistavahdista. Unohtaa ei sovi myöskään uusia, sulavampia ovenkahvoja. Valitettavasti se veisi liikaa huomiota siltä, miten fantastisen hieno auto Porsche 911 Carrera S on ajaa. Vuosikymmenien urheiluautokokemuksen huomaa ohjauksen ja jarrujen tinkimättömästä toiminnasta. Se tekee autosta vaivattoman ja luottamusta herättävän ajaa. Tinkimätöntä viimeistelyä Alusta juuri riittävän jämäkkä välittääkseen kuljettajalle tarkan takapuolituntuman auton liikkeistä, ja ennen kaikkea tehokas pitämään renkaat kiinni epätasaisessakin asvaltissa. Silti mukavuus rauhallisessa ajossa on kunnossa. Lisäketteryyttä kaipaavat voivat tilata Carrera S -malliin 911 Turbosta ja GT3:sta tutun nelipyöräohjauksen. Ajokokemuksessa yksittäiset asiat eivät nosta 911 Carrera S:ää kilpailijoiden yläpuolelle. Kyse on osien summasta. Porsche ei ole tyytynyt riittävän hyvään, vaan työt on tehty loppuun asti. Se alkaa olla kiristyvien kustannuspaineiden kuormittamassa automaailmassa harvinaista. Kuten seitsemänkymmentäluvun turvapuskurit tai yhdeksänkymmentäluvun lopun vesijäähdytetyt moottorit, uudet turboahdetut voimanlähteet antavat 911 Carreran seurata aikaansa. Vain siten Porschen ikiklassikko voi kehittyä ja parantua – muuten se ei säilyttäisi asemaansa kenties maailman parhaimpana urheiluautona. Teksti ja kuvat Lauri Ahtiainen Porsche 911 Carrera S PDK Hinta alkaen 169 238 € Moottori 2981 cm³, 6-sylinterinen bokserimoottori, kaksi turboahdinta, 7-v. automaattivaihteisto, takaveto Teho 309 kW (420 hv), 6500 r/min Vääntö 500 Nm (1700–5000 r/min) Vääntö 500 Nm (1700–5000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 3,9 s Huippunopeus 306 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 7,7 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 174 g/km Euro NCAP Ei testattu Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE 200 4Matic A Cabriolet AMG-line – Kesästä nauttimiseen 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 Allstreet – urbaaniin asfalttiviidakkoon 24.7.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer – tehokas plugari käytännöllisen perheauton kuoseissa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Koeajo Koeajo: BYD Seal U – perusvarmaa, mutta tasapaksua 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.5 GTX 4motion – kosketus edelleen hakusessa 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan