31.3.2017 Ajoneuvot Koeajo: Alfa Romeo Giulia – ajettavaksi tehty! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Italialainen muotovalio Alfa Romeo Giulia on syvimmältä olemukseltaan ajajan auto. Hyvää: ohjaus, voimalinja, ajettavuus. Huonoa: vaihdelapojen sijoittelu, etuistuinten sivuttaistuki, muovinen sisäilme. Alfa Romeo Giulia on auto, jonka syvimmän olemuksen voi kuvata kahdella sanalla: ajajan auto.Italialainen auto-osaaminen herättää osassa autokansaa epäluuloja. Ehkä näin, mutta kannattaa koeajaa Alfan Giuliaa bensiinimoottorilla ryyditettynä. Kokemus sulattaa paatuneenkin saksalaisautojen ystävän sydämen.Italialialainen automuotoilu on maailmankuulua, eikä Alfan Giulia jää tässä pitkässä vuosikymmenten jatkumossa seinäkukkaseksi. Sulavat linjat, sopusuhtaiset mitat, matala olemus, urheilullinen sivuprofiili ja Alfoille tyypillinen ärhäkkä keula oikeuttavat muotovalio-termin käytön.Tyylikäs olemus jatkuu sisällä matkustamossa. Ilme on viimeistelty, mutta myös muovinen.Super-varustetaso tuo mukanaan nahka/kangasverhoillut istuimet, joiden punainen tehosteväri sopii auton olemukseen kuin tiramisu jälkiruuaksi. Punainen väri jatkuu kojelaudan alaosissa ja ovissa.Mukavuutta ovat sähkösäätöiset etuistuimet ja lämmitettävä ohjauspyörä.Urheilullinen nahkainen ohjauspyörä ja sen takana olevat vaihdelavat antavat lupauksia tulevasta. Kun tie on vapaa, käännän keskikonsolin ajotilan DNA-valintakytkimen asentoon D eli Dynamic.Se nostaa moottorin kierroslukua ja herkistää kaasuvastetta. Käyntiäänet kiristyvät, mutta sen kummemmin ei ajo-olemus ärhäköidy. Toisaalta myönteistä on, ettei ajosta tule nykivää tai alustasta täristävää.Urheilullista tunnelmaa voi hakea ratin takaisia vaihdelapoja käyttämällä. Automaattivaihteiston voi antaa ahkeroida taajamien ruuhkanytkyttelyissä.Vaihdelavat ovat tosin niin lähellä pyyhin- ja vilkkuviiksiä, että tämän tästä tulee tahattomasti vilkutelleeksi oudosti tai pyyhkäisseeksi kuivaa tuulilasia. Ja ilmastointia säätäessä kämmenpohja tapaa herkästi vaihdevipuun, joten muutamankin kerran tulee tahattomasti vaihdettua vaihde vapaalle. Tottumuskysymys toki, mutta voisi vaihdekeppi olla hieman lyhyempikin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHyvä voimalinjaAlfan voimalinja toimii erinomaisesti: kahdeksanlovinen automaattivaihteisto työskentelee jouheasti ja huomaamattomasti eri ajotilanteissa. Se syöttää käyttöön oikean vaihteen oikeaan aikaan.Kaksilitraisessa bensiinimoottorissa on riittävästi potkua eli 200 hevosvoimaa. Nollasta sataan taittuu 6,6, sekunnissa.Jos tämä ei riitä, voi itselleen toki hankkia automallin tiukimman version, joka kantaa nimeä Alfa Romeo Giulia 2.9T V6 Quadrifoglio. Tehoa on tarjolla huimat 510 hevosvoimaa – ja hintaa yli kaksinverroin nyt koeajettuun Giuliaan verrattuna eli 114 500 euroa manuaalivaihteisena, 117 500 euroa automaattivaihteisena.Valttina ohjaustuntumaNyt koeajetullakin Giulia-versiolla saa olla liukkaalla tarkkana, ettei äkkiväärä oikean nilkan oikaisu irrota kitkarengastetun takavetoisen peräpäätä. Sydämentykytykseltä kuitenkin säästytään, sillä ajonvakautus paimentaa väsymättä auton valitulle ajolinjalle.Ohjaustuntuma on Giulian valtteja. Ohjaus on tarkka, tunnokas ja sopivan nopea. Ohjaus myös keskittää oivasti, eikä auto jää vaeltelemaan. Ohjauksensa suhteen Alfa ei kalpene saksalaisten premium-merkkien rinnalla.Tukea saa rahallaEtuistuinten suoma sivuttaistuki on heikko. Mutka-ajon kannalta kaipaa urheilullisimpia istuimia, jotka tulevat seuraavan Veloce-varustetason mukana.Vakiona Giuliassa on muun muassa vakionopeudensäädin, sadetunnistin, nahkaratti, törmäysvaroitusjärjestelmä, automaattijarrutus, kaistavahti, kuusi turvatyynyä, rengaspaineiden valvonta ja kaksialueinen automaatti-ilmastointi.Koeajoauton hintaa 41 387 eurosta nostavat valinnaisvarusteet kuten pysäköintitutkat eteen ja taakse, peruutuskamera, automaattisesti himmenevät ulko- ja sisäpeilit, kuolleen kulman avustin, urheilullinen ohjauspyörä, punaiseksi maalatut jarrusatulat, metallipintaiset polkimet, alumiiniset koristelistat sisällä, Bianco Alfa -väri, 11 kaiuttimen audiojärjestelmä, navigointijärjestelmä 6,5-tuumaisella näytöllä, kaksoisksenon-ajovalot, ajovalonpesurit, avaimeton sisäänkäynti sekä jäähdytettävä hansikaslokero!Koeajetussa autoyksilössä on lisäherkkuja yhteensä 7 690 euron edestä.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Roman RazinkovLisätietoja: www.alfaromeo.fi/alfa-romeo-giulia Alfa Romeo Giulia 2.0 Bensiini 200 hv AT8 Super Hinta alkaen 41 387 € Koeajetun auton hinta varusteineen 49 078 € Moottori Bensiinimoottori 1 995 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, takaveto. Teho 147 kW (200 hv), 5000 r/min Vääntö 330 Nm (1750 r/min) Vääntö 330 Nm (1750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,6 s Huippunopeus 235 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,0 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 138 g/km Mitat pituus 4643 mm, leveys 2024 mm, korkeus 1436 mm, akseliväli 2820 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen