31.3.2017 Ajoneuvot Koeajo: Alfa Romeo Giulia – ajettavaksi tehty! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Italialainen muotovalio Alfa Romeo Giulia on syvimmältä olemukseltaan ajajan auto. Hyvää: ohjaus, voimalinja, ajettavuus. Huonoa: vaihdelapojen sijoittelu, etuistuinten sivuttaistuki, muovinen sisäilme. Alfa Romeo Giulia on auto, jonka syvimmän olemuksen voi kuvata kahdella sanalla: ajajan auto. Italialainen auto-osaaminen herättää osassa autokansaa epäluuloja. Ehkä näin, mutta kannattaa koeajaa Alfan Giuliaa bensiinimoottorilla ryyditettynä. Kokemus sulattaa paatuneenkin saksalaisautojen ystävän sydämen. Italialialainen automuotoilu on maailmankuulua, eikä Alfan Giulia jää tässä pitkässä vuosikymmenten jatkumossa seinäkukkaseksi. Sulavat linjat, sopusuhtaiset mitat, matala olemus, urheilullinen sivuprofiili ja Alfoille tyypillinen ärhäkkä keula oikeuttavat muotovalio-termin käytön. Tyylikäs olemus jatkuu sisällä matkustamossa. Ilme on viimeistelty, mutta myös muovinen. Super-varustetaso tuo mukanaan nahka/kangasverhoillut istuimet, joiden punainen tehosteväri sopii auton olemukseen kuin tiramisu jälkiruuaksi. Punainen väri jatkuu kojelaudan alaosissa ja ovissa. Mukavuutta ovat sähkösäätöiset etuistuimet ja lämmitettävä ohjauspyörä. Urheilullinen nahkainen ohjauspyörä ja sen takana olevat vaihdelavat antavat lupauksia tulevasta. Kun tie on vapaa, käännän keskikonsolin ajotilan DNA-valintakytkimen asentoon D eli Dynamic. Se nostaa moottorin kierroslukua ja herkistää kaasuvastetta. Käyntiäänet kiristyvät, mutta sen kummemmin ei ajo-olemus ärhäköidy. Toisaalta myönteistä on, ettei ajosta tule nykivää tai alustasta täristävää. Urheilullista tunnelmaa voi hakea ratin takaisia vaihdelapoja käyttämällä. Automaattivaihteiston voi antaa ahkeroida taajamien ruuhkanytkyttelyissä. Vaihdelavat ovat tosin niin lähellä pyyhin- ja vilkkuviiksiä, että tämän tästä tulee tahattomasti vilkutelleeksi oudosti tai pyyhkäisseeksi kuivaa tuulilasia. Ja ilmastointia säätäessä kämmenpohja tapaa herkästi vaihdevipuun, joten muutamankin kerran tulee tahattomasti vaihdettua vaihde vapaalle. Tottumuskysymys toki, mutta voisi vaihdekeppi olla hieman lyhyempikin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Hyvä voimalinja Alfan voimalinja toimii erinomaisesti: kahdeksanlovinen automaattivaihteisto työskentelee jouheasti ja huomaamattomasti eri ajotilanteissa. Se syöttää käyttöön oikean vaihteen oikeaan aikaan. Kaksilitraisessa bensiinimoottorissa on riittävästi potkua eli 200 hevosvoimaa. Nollasta sataan taittuu 6,6, sekunnissa. Jos tämä ei riitä, voi itselleen toki hankkia automallin tiukimman version, joka kantaa nimeä Alfa Romeo Giulia 2.9T V6 Quadrifoglio. Tehoa on tarjolla huimat 510 hevosvoimaa – ja hintaa yli kaksinverroin nyt koeajettuun Giuliaan verrattuna eli 114 500 euroa manuaalivaihteisena, 117 500 euroa automaattivaihteisena. Valttina ohjaustuntuma Nyt koeajetullakin Giulia-versiolla saa olla liukkaalla tarkkana, ettei äkkiväärä oikean nilkan oikaisu irrota kitkarengastetun takavetoisen peräpäätä. Sydämentykytykseltä kuitenkin säästytään, sillä ajonvakautus paimentaa väsymättä auton valitulle ajolinjalle. Ohjaustuntuma on Giulian valtteja. Ohjaus on tarkka, tunnokas ja sopivan nopea. Ohjaus myös keskittää oivasti, eikä auto jää vaeltelemaan. Ohjauksensa suhteen Alfa ei kalpene saksalaisten premium-merkkien rinnalla. Tukea saa rahalla Etuistuinten suoma sivuttaistuki on heikko. Mutka-ajon kannalta kaipaa urheilullisimpia istuimia, jotka tulevat seuraavan Veloce-varustetason mukana. Vakiona Giuliassa on muun muassa vakionopeudensäädin, sadetunnistin, nahkaratti, törmäysvaroitusjärjestelmä, automaattijarrutus, kaistavahti, kuusi turvatyynyä, rengaspaineiden valvonta ja kaksialueinen automaatti-ilmastointi. Koeajoauton hintaa 41 387 eurosta nostavat valinnaisvarusteet kuten pysäköintitutkat eteen ja taakse, peruutuskamera, automaattisesti himmenevät ulko- ja sisäpeilit, kuolleen kulman avustin, urheilullinen ohjauspyörä, punaiseksi maalatut jarrusatulat, metallipintaiset polkimet, alumiiniset koristelistat sisällä, Bianco Alfa -väri, 11 kaiuttimen audiojärjestelmä, navigointijärjestelmä 6,5-tuumaisella näytöllä, kaksoisksenon-ajovalot, ajovalonpesurit, avaimeton sisäänkäynti sekä jäähdytettävä hansikaslokero! Koeajetussa autoyksilössä on lisäherkkuja yhteensä 7 690 euron edestä. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Roman Razinkov Lisätietoja: www.alfaromeo.fi/alfa-romeo-giulia Alfa Romeo Giulia 2.0 Bensiini 200 hv AT8 Super Hinta alkaen 41 387 € Koeajetun auton hinta varusteineen 49 078 € Moottori Bensiinimoottori 1 995 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, takaveto. Teho 147 kW (200 hv), 5000 r/min Vääntö 330 Nm (1750 r/min) Vääntö 330 Nm (1750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,6 s Huippunopeus 235 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,0 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 138 g/km Mitat pituus 4643 mm, leveys 2024 mm, korkeus 1436 mm, akseliväli 2820 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 15.4.2024 Koeajo Koeajo: Fiat e-Ducato – houkutteleva vaihtoehto 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?