29.6.2017 Ajoneuvot Koeajo: Audi TT RS Coupé – 3,4 sekuntia sataseen! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Audi TT RS yhdistää vaivattomuuden ja valtavan suorituskyvyn. Hyvää: nopeus, vaivattomuus, moottori, ajettavuus Huonoa: edelleen hieman steriili Urheilullisin Dynamic-ajotila päälle. Ajonvakautusjärjestelmä pois pitkällä painalluksella. Jarru pohjaan vasemmalla jalalla. Kaasu pohjaan. Viisisylinterinen turbomoottori paukuttaa puolisen sekuntia lähtörajoitinta vasten. Jarru irti. Aivot ehtivät mukaan kakkosvaihteen kytkeytyessä. Muistikuva kertoo renkaiden vienoa vingahdusta seuranneesta vaakasyöksystä. Kuudenkympin nopeus saavutetaan 1,6 sekunnissa. Satanen rikkoutuu 3,4 sekunnin kohdalla. Kaasu pois. Hengitä. Audi TT RS on 0,3 sekuntia valmistajan lupausta nopeampi. Se on vakavasti nopea auto. Suorituskyvyn lähde on uusi kehitysversio 2,5-litraisesta viitosmoottorista. Tärkeimmät mitat ovat ennallaan, mutta esimerkiksi sylinterilohko on nyt valettu alumiinista valuraudan sijaan. Audi kertoo muutosten säästäneen 26 kilogrammaa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Uusille luvuille Uusi moottori rähisee ja paukkuu vihaisesti, mutta soinnissa on aiempaa vähemmän turboahdetulle viitoskoneelle ominaista pehmeää kurnutusta. Äänistä viis, uusi moottori vie TT:n seuraaville teholukemille: tuimia ajovaloja reunustava konepelti kätkee 400 hevosvoimaa. Vuosituhannenvaihteen superautoista tuttu lukema. Taannoiset superautot tosin eivät TT RS:n perässä kauaa pysyisi: neliveto ja seitsenportainen kaksoiskytkinvaihteisto tekevät voimavarojen annostelusta helppoa. Arkiajossa kevyellä kaasulla kaikkien aikojen rajuin TT etenee Audin perheautoista tutulla vaivattomuudella. Koeajoauton 255/30 R20 -rengastus tosin tekee kuljettajan hyvin tietoiseksi tienpinnan kunnosta. Ei TT RS sietämättömän kova tai meluisa ole, tärkeintä on alustan toimivuus urheilullisessa ajossa. Lisävarustelistalta löytyvä sähkösäätöinen Magnetic ride -iskunvaimennus saattanee tarjota hivenen mukavampaa menoa. Vaivattomuutta vai tavallisuutta? Vaivattomuuden ja rajun suorituskyvyn yhdistelmä on outo. Valtaosan ajasta se tekee Audi TT RS:stä miellyttävän vaivattoman, mutta ajoittain myös hieman etäisen. Vaikka sielukkaan viitosmoottorin äänimaailma muistuttaa jatkuvasti olemassaolostaan, tuntuu muu auto vähän turhankin tavalliselta kauppamatkoilla. Superauto R8:sta inspiraationsa saanut ohjauspyörä onneksi täydentää muutenkin upeaa TT-ohjaamoa. Vauhdikkaammassa ajossa Audin eleettömän brutaali nopeus herättää vahvaa kunnioitusta. Ajosento on hyvä ja istuimen tuki mainio. Jarrut ovat voimakkaat, ja vetopito ehtymätön. Ohjaus on erittäin tarkka ja luonnollinen, mutta tuntoa se ei tarjoa. Saksalaisen vakava – ja tehokas Muutenkään TT RS ei päästä iholle, se on saksalaisen vakava. Kiihdytys mutkasta sujuu etupään linjaa halliten. Auto ei missään tapauksessa sorru toivottomaan puskemiseen, mutta ei se myöskään tarjoa kutkuttavaa kaasulla tasapainoilua. On kuljettajan mieltymyksistä kiinni, saako tietty etäisyys Audi TT RS:n tuntumaan sen tarjoamaan suorituskykyyn nähden hivenen tylsältä, vaiko eleettömän mahtipontiselta. Konsernisisar Porschen keskimoottorinen 718 Cayman S ei pärjää TT RS:lle nollasta sataan kiihdytyksissä, mutta tarjoaa mutkissa Audia hienostuneemman ajokokemuksen. On mielipidasia kummasta lähestymistavasta pitää – pääasia, että tarjolla on vaihtoehtoja erilaisiin makuihin. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Audi TT RS Coupé 2.5 TFSI quattro S Tronic Hinta alkaen 119 028 € Koeajetun auton hinta varusteineen 139 472 € Moottori Bensiinimoottori 2 480 cm³, 5 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 294 kW (400 hv), 5850–7000 r/min Vääntö 480 Nm (1700–5850 r/min) Vääntö 480 Nm (1700–5850 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 3,7 s Huippunopeus 280 km/h Mitat pituus 4191 mm, leveys 1832 mm, korkeus 1344 mm, akseliväli 2505 mm Euro NCAP 4 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE 200 4Matic A Cabriolet AMG-line – Kesästä nauttimiseen 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 Allstreet – urbaaniin asfalttiviidakkoon 24.7.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer – tehokas plugari käytännöllisen perheauton kuoseissa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Koeajo Koeajo: BYD Seal U – perusvarmaa, mutta tasapaksua 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.5 GTX 4motion – kosketus edelleen hakusessa 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 26.7.2024 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko jo tämän pienen sinisen pisteen suuren merkityksen? 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan