29.6.2017 Ajoneuvot Koeajo: Audi TT RS Coupé – 3,4 sekuntia sataseen! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Audi TT RS yhdistää vaivattomuuden ja valtavan suorituskyvyn. Hyvää: nopeus, vaivattomuus, moottori, ajettavuus Huonoa: edelleen hieman steriili Urheilullisin Dynamic-ajotila päälle. Ajonvakautusjärjestelmä pois pitkällä painalluksella. Jarru pohjaan vasemmalla jalalla. Kaasu pohjaan. Viisisylinterinen turbomoottori paukuttaa puolisen sekuntia lähtörajoitinta vasten. Jarru irti. Aivot ehtivät mukaan kakkosvaihteen kytkeytyessä. Muistikuva kertoo renkaiden vienoa vingahdusta seuranneesta vaakasyöksystä. Kuudenkympin nopeus saavutetaan 1,6 sekunnissa. Satanen rikkoutuu 3,4 sekunnin kohdalla. Kaasu pois. Hengitä. Audi TT RS on 0,3 sekuntia valmistajan lupausta nopeampi. Se on vakavasti nopea auto. Suorituskyvyn lähde on uusi kehitysversio 2,5-litraisesta viitosmoottorista. Tärkeimmät mitat ovat ennallaan, mutta esimerkiksi sylinterilohko on nyt valettu alumiinista valuraudan sijaan. Audi kertoo muutosten säästäneen 26 kilogrammaa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Uusille luvuille Uusi moottori rähisee ja paukkuu vihaisesti, mutta soinnissa on aiempaa vähemmän turboahdetulle viitoskoneelle ominaista pehmeää kurnutusta. Äänistä viis, uusi moottori vie TT:n seuraaville teholukemille: tuimia ajovaloja reunustava konepelti kätkee 400 hevosvoimaa. Vuosituhannenvaihteen superautoista tuttu lukema. Taannoiset superautot tosin eivät TT RS:n perässä kauaa pysyisi: neliveto ja seitsenportainen kaksoiskytkinvaihteisto tekevät voimavarojen annostelusta helppoa. Arkiajossa kevyellä kaasulla kaikkien aikojen rajuin TT etenee Audin perheautoista tutulla vaivattomuudella. Koeajoauton 255/30 R20 -rengastus tosin tekee kuljettajan hyvin tietoiseksi tienpinnan kunnosta. Ei TT RS sietämättömän kova tai meluisa ole, tärkeintä on alustan toimivuus urheilullisessa ajossa. Lisävarustelistalta löytyvä sähkösäätöinen Magnetic ride -iskunvaimennus saattanee tarjota hivenen mukavampaa menoa. Vaivattomuutta vai tavallisuutta? Vaivattomuuden ja rajun suorituskyvyn yhdistelmä on outo. Valtaosan ajasta se tekee Audi TT RS:stä miellyttävän vaivattoman, mutta ajoittain myös hieman etäisen. Vaikka sielukkaan viitosmoottorin äänimaailma muistuttaa jatkuvasti olemassaolostaan, tuntuu muu auto vähän turhankin tavalliselta kauppamatkoilla. Superauto R8:sta inspiraationsa saanut ohjauspyörä onneksi täydentää muutenkin upeaa TT-ohjaamoa. Vauhdikkaammassa ajossa Audin eleettömän brutaali nopeus herättää vahvaa kunnioitusta. Ajosento on hyvä ja istuimen tuki mainio. Jarrut ovat voimakkaat, ja vetopito ehtymätön. Ohjaus on erittäin tarkka ja luonnollinen, mutta tuntoa se ei tarjoa. Saksalaisen vakava – ja tehokas Muutenkään TT RS ei päästä iholle, se on saksalaisen vakava. Kiihdytys mutkasta sujuu etupään linjaa halliten. Auto ei missään tapauksessa sorru toivottomaan puskemiseen, mutta ei se myöskään tarjoa kutkuttavaa kaasulla tasapainoilua. On kuljettajan mieltymyksistä kiinni, saako tietty etäisyys Audi TT RS:n tuntumaan sen tarjoamaan suorituskykyyn nähden hivenen tylsältä, vaiko eleettömän mahtipontiselta. Konsernisisar Porschen keskimoottorinen 718 Cayman S ei pärjää TT RS:lle nollasta sataan kiihdytyksissä, mutta tarjoaa mutkissa Audia hienostuneemman ajokokemuksen. On mielipidasia kummasta lähestymistavasta pitää – pääasia, että tarjolla on vaihtoehtoja erilaisiin makuihin. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Audi TT RS Coupé 2.5 TFSI quattro S Tronic Hinta alkaen 119 028 € Koeajetun auton hinta varusteineen 139 472 € Moottori Bensiinimoottori 2 480 cm³, 5 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 294 kW (400 hv), 5850–7000 r/min Vääntö 480 Nm (1700–5850 r/min) Vääntö 480 Nm (1700–5850 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 3,7 s Huippunopeus 280 km/h Mitat pituus 4191 mm, leveys 1832 mm, korkeus 1344 mm, akseliväli 2505 mm Euro NCAP 4 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 26.3.2024 Koeajo Maistiainen: Suzuki Swift – pienessä vara parempi 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Ajoneuvot Supersuositun Fiat 500:n myynti loppuu Euroopassa – siksi täyssähköversiolle jouduttaneen tekemään oma polttomoottorivaihtoehtonsa 24.3.2024 Koeajo Maistiainen: Renault Scenic – enemmän sähköistä perheautoa 24.3.2024 Ajoneuvot Täysin uusi Infiniti QX80 lienee parasta, mitä Nissan Patrolista on koskaan tehty 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa – siksi se siirtyy historiaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 28.3.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Herra tasavallan presidentti, kuinka usein pesetätte autonne? 27.3.2024 Matkailu Satavuotias Fordin matkailuauto – osattiin sitä ennenkin 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 26.3.2024 Autoilu Helsingin kaupunki harkitsee bensa- ja dieselautojen käytön kieltämistä 10 vuoden päästä – ”Miten ratkaisut vaikuttaisivat sinun arkeesi?” 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta