16.3.2018 Ajoneuvot Koeajo: evoluutiota ja ekohenkeä – Seat Ibiza 1.5 TSI EVO FR Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kun pikkuauton hinta kohoaa selvästi yli 20 000 euron, on lupa odottaa vastinetta rahalle. Tehokkain Seat Ibiza myös noudattaa käskyä. Hyvää: ajettavuus, moottorin ominaisuudet. Huonoa: aavistuksen pitkät välitykset. Kun Seatin sporttimallien tunnuksena tähän asti toiminut Cupra kohotettiin omaksi automerkikseen, myös tuleva Seat Ibiza Cupra, malliston voimakkain versio, lienee seuraavalta nimeltään Cupra Ibiza. Ainakin tällainen on jo konseptitasolla luotu. Niinpä Seat-malliston tehokkain Ibiza kulkee jatkossa tällä 1,5-litraisella 150-hevosvoimaisella bensiinimoottorilla. EVO:ksi nimetty voimanlähde debytoi viime keväänä Volkswagen Golfin keulalla, ja on sittemmin levinnyt moneen muuhunkin yhtymän automalliin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Yhtenä ykkösnyrkkinä Sporttisimman Ibizan valintaprosessi on helppo. Korimalli on aina viisiovinen, kuten muissakin Ibizoissa, vaihteisto manuaalimallia ja varustetasona urheilullisin eli FR. Ulkoisten ja sisäisten somisteiden ohella se sisältää teknisiäkin eroja. Paitsi, että FR:n alusta on perusversioihin verrattuna 15 mm matalampi, myös iskunvaimentimet, kallistuksenvakain edessä sekä yhdystukiakselisto takana ovat jäykemmät. Rengaskoko, 215/45 R17, on niin ikään selvästi vauhdikkaampi. Kokonaisuuden kruunaa vakiona oleva ajotilan valinta, mikä vaikuttaa ohjaustehostukseen ja kaasupolkimen tuntumaan. Kohtuulliseen 290 euron hintaan (plus verot) sen saa laajennettua koskemaan myös iskunvaimennusta – koeajoautossa tätä lisää ei kuitenkaan ollut. Kovuuden kääntöpuoli Alusta onkin yksiselitteisen jämäkkä, minkä huomaa talvisen jääröpelöisellä tienpinnalla. Tällöin myös pikkuautomaiset kolinat ja räminät hieman kiusaavat. Tasaisemmalla tiellä kaikenlainen turha pompotus kuitenkin katoaa, eli viritys on kunnossa. Napakkuuden on tässä tapauksessa valmis hyväksymään, onhan hyvä ajettavuus pikkusportissa se kaikkein tärkein asia. Ibiza ohjautuukin harvinaisen luontevasti, eikä alusta esitä missään tilanteessa protestin merkkejä. Ohjaamokin on viihtyisä ja toimiva, eikä ajoasennossa ole moittimista. Perinneautoilija tervehtii ilolla myös vanhakantaista seisontajarrun vipua. Sen sijaan pitkähkö kytkinpolkimen liike kiinnitti ainakin tässä urheilullisemmassa versioissa huomion. Välitysten viilentämä Moottori vastaa käskyihin halukkaasti, sopivan hiljaisesti ja värinättömästi. Veto on väkevää koko käyntinopeusalueella, mutta aivan viimeisin terävyys tylsistyy turhan pitkiin – siis ekohenkisiin – vaihteiston välityksiin. Esimerkiksi kadunkulmasta kiihdytettäessä ei saavuteta aivan niin räjähtävää kiihtyvyyttä kuin teholukeman perusteella odottaisi. Alku on hieman kuminauhamaista, ja sitten kun kierrokset kohoavat, alkaa jo nopeusrajoitus tulla vastaan. Laiskuudeksi tätä ominaisuutta ei pidä luokitella. Onpahan vain pienenpieni viesti valmistajille siitä, että ihan kaikkien autojen ei tarvitsisi aivan jokaisen pykälän osalta kisata maailman ympäristöystävällisimmän kulkupelin tittelistä. Yhtä kaikki: Ibiza EVO on maukas pakkaus. Jos ylimääräinen epämukavuus ei haittaa, juuri tämän mallin hankintaa voi varauksetta suositella. Varsinkin kun hintaero 115-hevosvoimaisiin 1.0 TSI -versioihin on suorastaan olematon. Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Roman Razinkov Lisätietoja: www.seat.fi/new-ibiza Seat Ibiza 1.5 TSI EVO FR Hinta alkaen 21 756 € Koeajetun auton hinta varusteineen 26 777 € Moottori Bensiinimoottori 1 498 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 110 kW (150 hv), 5000–6000 r/min Vääntö 250 Nm (1500–3500 r/min) Vääntö 250 Nm (1500–3500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,9 s Huippunopeus 215 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 112 g/km Mitat pituus 4059 mm, leveys 1780 mm, korkeus 1444 mm, akseliväli 2564 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 5 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 15.4.2024 Koeajo Koeajo: Fiat e-Ducato – houkutteleva vaihtoehto 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?