21.2.2017 Ajoneuvot Koeajo: uudistunut Volkswagen Golf 1.5 TSI Evo on erittäin hyvä, muttei täydellinen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ihastus ja vihastus kohtaavat mainiossa perheautossa. Hyvää: ensiluokkainen moottori, ajettavuus, mukavuus, kattavat varustemahdollisuudet. Huonoa: Discover Pro -järjestelmä. Uudistunut Volkswagen Golf on tuskin ehtinyt pois Mallorcan lentokentän sokkeloista, kun aiemmilta ajokerroilta tuttu havainto palaa mieleen: seitsemännen sukupolven Golf on erinomainen auto.Syy erinomaisuuteen on yksinkertainen: raha. Autotehtaiden budjeteista ei julkisesti huudella, mutta Golfinkin pohjana olevan MQB-perusrakenteen kehittämiseen lienee satsattu summia, joista monet muut autonvalmistajat voivat vain haaveilla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPelastakaa painikkeet!Pelkillä kehuilla uudistunut Golf ei selviä: uudistuneista kosketusnäytöistä kallein 9,2-tuumainen Discover Pro on ergonominen floppi. Kätevät nupit äänenvoimakkuuden säätöön tai kartan zoomaamiseen ovat poissa.Tilalla ovat hipaistavat plussa- ja miinussymbolit, ja karttaakin suurennellaan nyt sormia älypuhelintyyliin nipistäen. Myös aiemmin näyttöä reunustaneet radio, media, navigaatio ja muut pikanäppäimet on korvattu päävalikolla, jonka kautta siirrytään toiminnosta toiseen. Ei kovin toimivaa tärisevässä autossa – ja tästä monia muita autonvalmistajia on kritisoitu jo vuosia! Näyttö tottelee myös eleohjausta, mutta taputuksia suppeat ja epävarmasti toimivat eleet eivät ansaitse.Onneksi edullisemmista kosketusnäytöistä löytyvät tutut säätönupit ja pikanäppäimet. Nykytyyliin järjestelmät tukevat älypuhelimen näytön peilausta ja hakevat netistä tietoa.Golfiinkin saa nyt Tiguanista ja Passatista tutun virtuaalimittariston, joka tarjoaa suuren navigaattorinäkymän.Uudet silmät ja eheämpi leukaKasvojenkohotus on muokannut Golfin ilmettä hillitysti. Keulaa koristaa uusi etupuskuri, ja lisävarusteena ajovaloihin saa leditekniikkaa aiemman kaasupurkauksen sijaan. Takavalot ovat perusmallissakin ledityyppiset.Avustinjärjestelmien katras on laajentunut hätäjarrutuksen jalankulkijatunnistuksella, ruuhka-avustimella ja perävaunun peruutusjärjestelmällä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHienostunut ja väkeväUudistuksen tähtihetki on tutun 1.4 TSI -bensiinimoottorin korvaava 1,5-litrainen TSI Evo, joka nimensä on mukaisesti edeltäjänsä jatkojaloste. Muutoksilla Volkswagen varautuu nykyistä todenmukaisempaan WLTP-kulutussykliin ja tiukkeneviin pienhiukkasten päästörajoihin. Tehtaan edustaja kertoo voimanlähteen saavan lähivuosina myös hiukkassuodattimen, mutta vielä sitä ei tarvita.Moottorin luonnetta leimaa hienostuneisuus ja väkevyys. 150 hevosvoimaisen moottorin veto on puhdasta jo tuhannella kierroksella minuutissa, ja 1500 kierrokselta alkava 250 newtonmetrin vääntö liikuttaa Golfia iloisesti. Äänimaailmasta löytyy ripaus luonteikkuutta, mutta melu pysyy vaimean pehmeänä rajoittimeen saakka.Manuaalivaihteistolla suorituskykyä verottaa huippupitkät välitykset: kolmonen riittää 150 kilometriin tunnissa saakka. Väännön ansiosta se ei kuitenkaan vaikeuta ajettavuutta. Uusittu seitsenvaihteinen DSG-kaksoiskytkinvaihteisto toimii moottorin parina sulavasti ja viiveettä. 1.5 TSI Evo saapuu keväällä tuotantoon, joten vielä hetken uudistunutta Golfia myydään vanhalla 1,4-litraisella TSI-moottorilla.Discover Pro -navigaattori tarjoaa kotivalikon, joka kokoaa navigaattorinäkymän ja kaksi muokattavaa ruutua.Säästömalli seuraaMyöhemmin 1,5-litraisesta moottorista saapuu 130-hevosvoimainen Bluemotion-painos, jossa kulutusta on karsittu muun muassa huipputehoa hyötysuhteelle uhraavalla Miller-syklillä. Miller-syklissä palokaasuille annetaan perinteistä otto-sykliä enemmän aikaa laajeta, jolloin suurempi osa lämpöenergiasta saadaan muutettua mekaaniseksi työksi.Miller-syklin ansiosta Bluemotion-moottorin pakokaasut ovat bensiinimoottoriksi viileitä, joten autossa voidaan hyödyntää muuttuvageometrista turboahdinta. Aiemmin sellainen on nähty bensiinimoottorin perässä vain Porschen 718 -mallistossa ja 911 Turbossa.Golfin ajettavuus ei ole kokenut suuria muutoksia. Ajokokemusta leimaa helppous, luontevuus ja mukavuus. Arkiajoon tehdyksi perheautoksi Golf on myös hämmentävän kyvykäs: ohjaustunto on erinomainen, ja koeajoautojen sähkösäätöiset DCC-iskunvaimennukset selviävät kunnialla todella reippaastakin ajosta – välillä unohtaa, ettei auton takaluukusta löydykään GTI-tunnusta.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Volkswagen Golf 1.5 TSI Evo Highline Moottori Bensiinimoottori 1 498 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto Teho 110 kW (150 hv), 5000–6000 r/min Vääntö 250 Nm (1500–3500 r/min) Vääntö 250 Nm (1500–3500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,3 s Huippunopeus 216 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,1 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 116 g/km Mitat pituus 4258 mm, leveys 1790 mm, korkeus 1492 mm, akseliväli 2620 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Koeajo Koeajo: Lamborghini Urus – superauto katumaasturin vaatteissa 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen