21.2.2017 Ajoneuvot Koeajo: uudistunut Volkswagen Golf 1.5 TSI Evo on erittäin hyvä, muttei täydellinen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ihastus ja vihastus kohtaavat mainiossa perheautossa. Hyvää: ensiluokkainen moottori, ajettavuus, mukavuus, kattavat varustemahdollisuudet. Huonoa: Discover Pro -järjestelmä. Uudistunut Volkswagen Golf on tuskin ehtinyt pois Mallorcan lentokentän sokkeloista, kun aiemmilta ajokerroilta tuttu havainto palaa mieleen: seitsemännen sukupolven Golf on erinomainen auto.Syy erinomaisuuteen on yksinkertainen: raha. Autotehtaiden budjeteista ei julkisesti huudella, mutta Golfinkin pohjana olevan MQB-perusrakenteen kehittämiseen lienee satsattu summia, joista monet muut autonvalmistajat voivat vain haaveilla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPelastakaa painikkeet!Pelkillä kehuilla uudistunut Golf ei selviä: uudistuneista kosketusnäytöistä kallein 9,2-tuumainen Discover Pro on ergonominen floppi. Kätevät nupit äänenvoimakkuuden säätöön tai kartan zoomaamiseen ovat poissa.Tilalla ovat hipaistavat plussa- ja miinussymbolit, ja karttaakin suurennellaan nyt sormia älypuhelintyyliin nipistäen. Myös aiemmin näyttöä reunustaneet radio, media, navigaatio ja muut pikanäppäimet on korvattu päävalikolla, jonka kautta siirrytään toiminnosta toiseen. Ei kovin toimivaa tärisevässä autossa – ja tästä monia muita autonvalmistajia on kritisoitu jo vuosia! Näyttö tottelee myös eleohjausta, mutta taputuksia suppeat ja epävarmasti toimivat eleet eivät ansaitse.Onneksi edullisemmista kosketusnäytöistä löytyvät tutut säätönupit ja pikanäppäimet. Nykytyyliin järjestelmät tukevat älypuhelimen näytön peilausta ja hakevat netistä tietoa.Golfiinkin saa nyt Tiguanista ja Passatista tutun virtuaalimittariston, joka tarjoaa suuren navigaattorinäkymän.Uudet silmät ja eheämpi leukaKasvojenkohotus on muokannut Golfin ilmettä hillitysti. Keulaa koristaa uusi etupuskuri, ja lisävarusteena ajovaloihin saa leditekniikkaa aiemman kaasupurkauksen sijaan. Takavalot ovat perusmallissakin ledityyppiset.Avustinjärjestelmien katras on laajentunut hätäjarrutuksen jalankulkijatunnistuksella, ruuhka-avustimella ja perävaunun peruutusjärjestelmällä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHienostunut ja väkeväUudistuksen tähtihetki on tutun 1.4 TSI -bensiinimoottorin korvaava 1,5-litrainen TSI Evo, joka nimensä on mukaisesti edeltäjänsä jatkojaloste. Muutoksilla Volkswagen varautuu nykyistä todenmukaisempaan WLTP-kulutussykliin ja tiukkeneviin pienhiukkasten päästörajoihin. Tehtaan edustaja kertoo voimanlähteen saavan lähivuosina myös hiukkassuodattimen, mutta vielä sitä ei tarvita.Moottorin luonnetta leimaa hienostuneisuus ja väkevyys. 150 hevosvoimaisen moottorin veto on puhdasta jo tuhannella kierroksella minuutissa, ja 1500 kierrokselta alkava 250 newtonmetrin vääntö liikuttaa Golfia iloisesti. Äänimaailmasta löytyy ripaus luonteikkuutta, mutta melu pysyy vaimean pehmeänä rajoittimeen saakka.Manuaalivaihteistolla suorituskykyä verottaa huippupitkät välitykset: kolmonen riittää 150 kilometriin tunnissa saakka. Väännön ansiosta se ei kuitenkaan vaikeuta ajettavuutta. Uusittu seitsenvaihteinen DSG-kaksoiskytkinvaihteisto toimii moottorin parina sulavasti ja viiveettä. 1.5 TSI Evo saapuu keväällä tuotantoon, joten vielä hetken uudistunutta Golfia myydään vanhalla 1,4-litraisella TSI-moottorilla.Discover Pro -navigaattori tarjoaa kotivalikon, joka kokoaa navigaattorinäkymän ja kaksi muokattavaa ruutua.Säästömalli seuraaMyöhemmin 1,5-litraisesta moottorista saapuu 130-hevosvoimainen Bluemotion-painos, jossa kulutusta on karsittu muun muassa huipputehoa hyötysuhteelle uhraavalla Miller-syklillä. Miller-syklissä palokaasuille annetaan perinteistä otto-sykliä enemmän aikaa laajeta, jolloin suurempi osa lämpöenergiasta saadaan muutettua mekaaniseksi työksi.Miller-syklin ansiosta Bluemotion-moottorin pakokaasut ovat bensiinimoottoriksi viileitä, joten autossa voidaan hyödyntää muuttuvageometrista turboahdinta. Aiemmin sellainen on nähty bensiinimoottorin perässä vain Porschen 718 -mallistossa ja 911 Turbossa.Golfin ajettavuus ei ole kokenut suuria muutoksia. Ajokokemusta leimaa helppous, luontevuus ja mukavuus. Arkiajoon tehdyksi perheautoksi Golf on myös hämmentävän kyvykäs: ohjaustunto on erinomainen, ja koeajoautojen sähkösäätöiset DCC-iskunvaimennukset selviävät kunnialla todella reippaastakin ajosta – välillä unohtaa, ettei auton takaluukusta löydykään GTI-tunnusta.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Volkswagen Golf 1.5 TSI Evo Highline Moottori Bensiinimoottori 1 498 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto Teho 110 kW (150 hv), 5000–6000 r/min Vääntö 250 Nm (1500–3500 r/min) Vääntö 250 Nm (1500–3500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,3 s Huippunopeus 216 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,1 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 116 g/km Mitat pituus 4258 mm, leveys 1790 mm, korkeus 1492 mm, akseliväli 2620 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 26.6.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 7 AWD on ainoita luokassaan – täyssähköinen paku nelivedolla 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Kuluttajat Yli 10-vuotiaassa BMW:ssä tuli lähes 5 000 euron remontti heti kauppojen jälkeen – jakopää ja ahdin piti vaihtaa ja renkaatkin olivat huonokuntoiset 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?