17.6.2016 Ajoneuvot Koeajo: Porsche 718 Boxster S – murtaako neloskone äänivallin? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Porsche 718 Boxster S esittelee elämää äänenmurroksen jälkeen. Hyvää: Suorituskyky, ajettavuus, tilat urheiluautoksi. Huonoa: Edeltäjä kuulostaa paremmalta. Kyse on kuitenkin perusmallista. Ajatusta saa hokea toistamiseen uudistuneen Porsche 718 Boxster S:n ratissa. Porschen urheiluautomalliston ensimmäinen askel on saanut kasvojenkohotuksessa muotoihin lisää särmää. Näyttävän oranssissa sävyssä olemuksessa on ehtaa junioritason superautotunnelmaa. Tunnelma vahvistuu, kun Porschen kiihdyttää sataan kilometriin tunnissa. 718 Boxster S ampuu viivalta ihailtavalla tehokkuudella, jossa hevosvoiman kymmenystäkään ei tuhlata kuminpolttoon. Kello pysähtyy vain 3,8 sekuntiin! Ja silti kyse on perusmallista. Porschen urheiluautovalikoiman ensiaskeleesta. Koeajoauto tosin on tehokkaampi S-malli runsain herkuin. Tehdas lupaa Sport Chrono -varustepaketilla ja kaksoiskytkinvaihteistolla varustetulle yksilölle 4,2 sekuntia, mutta stuttgartilaiset hevoset ovat perinteisesti lupauksia vahvempia. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Numeroita nopeampi Enää hevoset eivät laukkaa upeasta kuusisylinterisestä bokserimoottorista. Boxsteria liikuttaa kaksilitrainen turboahdettu nelosbokseri, koeajetussa S:ssä puoli litraa suurempi. Siksi mallinimeen on ilmaantunut numerosarja 718, viittaus viisikymmentäluvun lopun neloskoneiseen kilpa-autoon. Perusmalli tulee toimeen 299 hevosvoiman turvin, S:ssä hevosia on 50 enemmän. Tehokkaampi malli hyötyy muuttuvageometrisesta turboahtimesta. Ratkaisu on tavanomainen dieseleissä, mutta bensiinimoottoreissa tuhanteen asteeseen nousevien pakokaasunlämpöjen vuoksi vastaavaa ratkaisua on aiemmin käytetty ainoastaan 911 Turbossa. Huipputeho on kummassakin mallissa noussut vain 35 hevosvoimaa. Käytännössä turbomoottori tuottaa huomattavasti ahtamatonta kuutosta enemmän voimaa. Joustavasta luonteesta tosin ei juuri pääse nauttimaan PDK-kaksoiskytkinvaihteiston kera, sillä vaihdelaatikko valitsee sähäkästi sopivimman pykälän. Vaiennut laulu Teknisesti uutuusmoottorit ovat erittäin hienoja. Tunnepuolella kehitys on ottanut takapakkia. Nelisylinterisen turbobokserin on käytännössä mahdoton vastata ahtamattoman kuutosbokserin punarajaa kohti kiristyvää laulantaa. Äänien saralla uutuusmoottori ei tee ihmeitä. Sointi on vaihtunut tummaan ja teolliseen meluun, jota täydennetään moottorijarrun paukkein. Uusi äänimaailma ei ole huono, mutta edeltäjän elämyksellisyyttä se ei tavoita. Jos Boxsteria aiemmin hallitsi moottori, on nyt kohokohtana alusta. Auto on saanut muutamia osia sisarmalli Caymanin loisteliaasta GT4-urheiluversiota, ja muitakin komponentteja on hiottu. Lopputulos lähentelee moitteetonta. Kohokohtana ajettavuus Upean alustan parina on erinomaisen tarkka ja luonnollinen ohjaus, moitteeton jarrutuntuma ja yllättävän tukeva istuin. Toissijaiset toiminnot, kuten ajotietokone tai viihdejärjestelmä, pysyvät sulavatoimisina taustalla. Kokemus rakentuu ajamisen ympärille. 718 Boxster S onnistuu olemaan yhtä aikaa nopea ja tarkka, mutta myös yllättävän leikkisä. Kuljettaja nauttii ansaitusti paikasta tapahtumien keskipisteessä. Boxster tarjoaa ihailtavan yhdistelmän saksalaista toimivuutta ja ensiluokkaista urheiluautoelämystä. Se miellyttää arkipäiväisessä ajossa, mutta johdattaa iltaisin pitkille lenkeille jahtaamaan auringonlaskua. Vain ihon kananlihalle nostava kuutosbokserin laulanta erottaa 718 Boxster S:n moitteettomasta urheiluautoelämyksestä. Sen hyväksyy – kysehän on perusmallista. Tekst ja kuvat: Lauri Ahtiainen Porsche 718 Boxster S PDK Hinta alkaen 100 739 € Moottori Bensiinimoottori 2 498 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, takaveto. Teho 257 kW (349 hv), 6500 r/min Vääntö 420 Nm (1900–4500 r/min) Vääntö 420 Nm (1900–4500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 4,2 s Huippunopeus 285 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 7,3 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 167 g/km Mitat pituus 4379 mm, leveys 1801 mm, korkeus 1280 mm, akseliväli 2475 mm Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – millainen perhesähköauto tämän Vuoden Auto todella on? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku