Koeajo: Porsche 718 Boxster S – murtaako neloskone äänivallin?
Porsche 718 Boxster S esittelee elämää äänenmurroksen jälkeen. Hyvää: Suorituskyky, ajettavuus, tilat urheiluautoksi. Huonoa: Edeltäjä kuulostaa paremmalta.
Kyse on kuitenkin perusmallista. Ajatusta saa hokea toistamiseen uudistuneen Porsche 718 Boxster S:n ratissa. Porschen urheiluautomalliston ensimmäinen askel on saanut kasvojenkohotuksessa muotoihin lisää särmää. Näyttävän oranssissa sävyssä olemuksessa on ehtaa junioritason superautotunnelmaa.
Tunnelma vahvistuu, kun Porschen kiihdyttää sataan kilometriin tunnissa. 718 Boxster S ampuu viivalta ihailtavalla tehokkuudella, jossa hevosvoiman kymmenystäkään ei tuhlata kuminpolttoon. Kello pysähtyy vain 3,8 sekuntiin!
Ja silti kyse on perusmallista. Porschen urheiluautovalikoiman ensiaskeleesta. Koeajoauto tosin on tehokkaampi S-malli runsain herkuin. Tehdas lupaa Sport Chrono -varustepaketilla ja kaksoiskytkinvaihteistolla varustetulle yksilölle 4,2 sekuntia, mutta stuttgartilaiset hevoset ovat perinteisesti lupauksia vahvempia.
Numeroita nopeampi
Enää hevoset eivät laukkaa upeasta kuusisylinterisestä bokserimoottorista. Boxsteria liikuttaa kaksilitrainen turboahdettu nelosbokseri, koeajetussa S:ssä puoli litraa suurempi. Siksi mallinimeen on ilmaantunut numerosarja 718, viittaus viisikymmentäluvun lopun neloskoneiseen kilpa-autoon.
Perusmalli tulee toimeen 299 hevosvoiman turvin, S:ssä hevosia on 50 enemmän. Tehokkaampi malli hyötyy muuttuvageometrisesta turboahtimesta. Ratkaisu on tavanomainen dieseleissä, mutta bensiinimoottoreissa tuhanteen asteeseen nousevien pakokaasunlämpöjen vuoksi vastaavaa ratkaisua on aiemmin käytetty ainoastaan 911 Turbossa.
Huipputeho on kummassakin mallissa noussut vain 35 hevosvoimaa. Käytännössä turbomoottori tuottaa huomattavasti ahtamatonta kuutosta enemmän voimaa. Joustavasta luonteesta tosin ei juuri pääse nauttimaan PDK-kaksoiskytkinvaihteiston kera, sillä vaihdelaatikko valitsee sähäkästi sopivimman pykälän.
Vaiennut laulu
Teknisesti uutuusmoottorit ovat erittäin hienoja. Tunnepuolella kehitys on ottanut takapakkia. Nelisylinterisen turbobokserin on käytännössä mahdoton vastata ahtamattoman kuutosbokserin punarajaa kohti kiristyvää laulantaa.
Äänien saralla uutuusmoottori ei tee ihmeitä. Sointi on vaihtunut tummaan ja teolliseen meluun, jota täydennetään moottorijarrun paukkein. Uusi äänimaailma ei ole huono, mutta edeltäjän elämyksellisyyttä se ei tavoita.
Jos Boxsteria aiemmin hallitsi moottori, on nyt kohokohtana alusta. Auto on saanut muutamia osia sisarmalli Caymanin loisteliaasta GT4-urheiluversiota, ja muitakin komponentteja on hiottu. Lopputulos lähentelee moitteetonta.
Kohokohtana ajettavuus
Upean alustan parina on erinomaisen tarkka ja luonnollinen ohjaus, moitteeton jarrutuntuma ja yllättävän tukeva istuin. Toissijaiset toiminnot, kuten ajotietokone tai viihdejärjestelmä, pysyvät sulavatoimisina taustalla.
Kokemus rakentuu ajamisen ympärille. 718 Boxster S onnistuu olemaan yhtä aikaa nopea ja tarkka, mutta myös yllättävän leikkisä. Kuljettaja nauttii ansaitusti paikasta tapahtumien keskipisteessä.
Boxster tarjoaa ihailtavan yhdistelmän saksalaista toimivuutta ja ensiluokkaista urheiluautoelämystä. Se miellyttää arkipäiväisessä ajossa, mutta johdattaa iltaisin pitkille lenkeille jahtaamaan auringonlaskua.
Vain ihon kananlihalle nostava kuutosbokserin laulanta erottaa 718 Boxster S:n moitteettomasta urheiluautoelämyksestä. Sen hyväksyy – kysehän on perusmallista.