16.3.2018 Ajoneuvot Koeajo: evoluutiota ja ekohenkeä – Seat Ibiza 1.5 TSI EVO FR Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kun pikkuauton hinta kohoaa selvästi yli 20 000 euron, on lupa odottaa vastinetta rahalle. Tehokkain Seat Ibiza myös noudattaa käskyä. Hyvää: ajettavuus, moottorin ominaisuudet. Huonoa: aavistuksen pitkät välitykset. Kun Seatin sporttimallien tunnuksena tähän asti toiminut Cupra kohotettiin omaksi automerkikseen, myös tuleva Seat Ibiza Cupra, malliston voimakkain versio, lienee seuraavalta nimeltään Cupra Ibiza. Ainakin tällainen on jo konseptitasolla luotu.Niinpä Seat-malliston tehokkain Ibiza kulkee jatkossa tällä 1,5-litraisella 150-hevosvoimaisella bensiinimoottorilla. EVO:ksi nimetty voimanlähde debytoi viime keväänä Volkswagen Golfin keulalla, ja on sittemmin levinnyt moneen muuhunkin yhtymän automalliin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyYhtenä ykkösnyrkkinäSporttisimman Ibizan valintaprosessi on helppo. Korimalli on aina viisiovinen, kuten muissakin Ibizoissa, vaihteisto manuaalimallia ja varustetasona urheilullisin eli FR. Ulkoisten ja sisäisten somisteiden ohella se sisältää teknisiäkin eroja.Paitsi, että FR:n alusta on perusversioihin verrattuna 15 mm matalampi, myös iskunvaimentimet, kallistuksenvakain edessä sekä yhdystukiakselisto takana ovat jäykemmät. Rengaskoko, 215/45 R17, on niin ikään selvästi vauhdikkaampi.Kokonaisuuden kruunaa vakiona oleva ajotilan valinta, mikä vaikuttaa ohjaustehostukseen ja kaasupolkimen tuntumaan. Kohtuulliseen 290 euron hintaan (plus verot) sen saa laajennettua koskemaan myös iskunvaimennusta – koeajoautossa tätä lisää ei kuitenkaan ollut.Kovuuden kääntöpuoliAlusta onkin yksiselitteisen jämäkkä, minkä huomaa talvisen jääröpelöisellä tienpinnalla. Tällöin myös pikkuautomaiset kolinat ja räminät hieman kiusaavat. Tasaisemmalla tiellä kaikenlainen turha pompotus kuitenkin katoaa, eli viritys on kunnossa.Napakkuuden on tässä tapauksessa valmis hyväksymään, onhan hyvä ajettavuus pikkusportissa se kaikkein tärkein asia. Ibiza ohjautuukin harvinaisen luontevasti, eikä alusta esitä missään tilanteessa protestin merkkejä.Ohjaamokin on viihtyisä ja toimiva, eikä ajoasennossa ole moittimista. Perinneautoilija tervehtii ilolla myös vanhakantaista seisontajarrun vipua. Sen sijaan pitkähkö kytkinpolkimen liike kiinnitti ainakin tässä urheilullisemmassa versioissa huomion. Välitysten viilentämäMoottori vastaa käskyihin halukkaasti, sopivan hiljaisesti ja värinättömästi. Veto on väkevää koko käyntinopeusalueella, mutta aivan viimeisin terävyys tylsistyy turhan pitkiin – siis ekohenkisiin – vaihteiston välityksiin.Esimerkiksi kadunkulmasta kiihdytettäessä ei saavuteta aivan niin räjähtävää kiihtyvyyttä kuin teholukeman perusteella odottaisi. Alku on hieman kuminauhamaista, ja sitten kun kierrokset kohoavat, alkaa jo nopeusrajoitus tulla vastaan.Laiskuudeksi tätä ominaisuutta ei pidä luokitella. Onpahan vain pienenpieni viesti valmistajille siitä, että ihan kaikkien autojen ei tarvitsisi aivan jokaisen pykälän osalta kisata maailman ympäristöystävällisimmän kulkupelin tittelistä.Yhtä kaikki: Ibiza EVO on maukas pakkaus. Jos ylimääräinen epämukavuus ei haittaa, juuri tämän mallin hankintaa voi varauksetta suositella. Varsinkin kun hintaero 115-hevosvoimaisiin 1.0 TSI -versioihin on suorastaan olematon.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Roman RazinkovLisätietoja: www.seat.fi/new-ibiza Seat Ibiza 1.5 TSI EVO FR Hinta alkaen 21 756 € Koeajetun auton hinta varusteineen 26 777 € Moottori Bensiinimoottori 1 498 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 110 kW (150 hv), 5000–6000 r/min Vääntö 250 Nm (1500–3500 r/min) Vääntö 250 Nm (1500–3500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,9 s Huippunopeus 215 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 112 g/km Mitat pituus 4059 mm, leveys 1780 mm, korkeus 1444 mm, akseliväli 2564 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 5 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 7.10.2024 Koeajo Koeajo: Renault Symbioz – Rellun keihäänkärki numero 2 7.10.2024 Ajoneuvot McLaren W1 jatkaa F1:n ja P1:n ajatusta 2020-luvulla – avainlukuina 1 275 hevosvoimaa ja 1 000 kilon downforce 6.10.2024 Ajoneuvot Hyundai on valmistanut 100 miljoonaa autoa 57 vuodessa – niistä puolet tehtiin vain 11 vuodessa 6.10.2024 Koeajo Maistiainen: Mini Aceman – ovela välimalli 5.10.2024 Ajoneuvot Ihan kohta täällä: Toyota Proace Maxilla voi olla uudeksi automalliksi vähän ikää, mutta ostat sen joka tapauksessa 5.10.2024 Koeajo Koeajo: BMW X3 – Münchenin myyntimaasturin muodonmuutos 3.10.2024 Koeajo Koeajo: Peugeot E-5008 Allure Launch Edition – leijonaperheen suurin 3.10.2024 Ajoneuvot Fiatilla on meneillään puolentoista kuukauden tauko täyssähköauto 500e:n valmistuksessa – syynä pohjamudissa laahaavat myyntimäärät 2.10.2024 Uutinen Syyskuu oli surkea kuukausi – autojen ensirekisteröinnit suorastaan romahtivat Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.10.2024 Uutinen Kuluttaja esitti automyyjälle rajun vaatimuksen käytetystä autosta – myyjä oli pimittänyt tiedon auton moottorin vaihdosta 7.10.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Rolls-Royce Silver Spur, joka yrittää epätoivoisesti matkia Phantomia 6.10.2024 Lentokoneet Lentokoneet: uusi israelilainen startup-lentoyhtiö aikoo aloittaa ensi viikolla lennot alle 30 kilometrin päästä Libanonin rajasta 7.10.2024 Koeajo Koeajo: Renault Symbioz – Rellun keihäänkärki numero 2 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 1.10.2024 Uutinen Matkailuautossa oli jos jonkinlaista vikaa – myyjäliike tarjoutui ostamaan sen takaisin, mutta 4 500 euroa halvemmalla 4.10.2024 Uutinen Käytetyssä 100 000 euron Audissa olikin jotain muuta mitä myyjä kertoi – sitten riideltiin kymmenistä tuhansista euroista 3.10.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volvo EX30 – auto, joka lähes musertuu ennakko-odotusten alle 2.10.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Octavia Combi – menestys ei jää tähän 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 20.9.2024 Kotimaanmatkailu Päivän kuva: Texaco taksi parturi baari 21.9.2024 Matkailu Tirpitz-museo – Saksan miehittämässä Norjassa nähtiin toisen maailmansodan suurimpia sota-aluksia 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä