13.10.2020 Ajoneuvot Koeajo: Ford Explorer on poistuneen Edge-katumaasturin vieläkin isompi veli Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ford Explorer vakuuttaa hulppeilla tiloilla ja suorituskyvyllä. Hyvää: runsaat tilat, varustelu, suorituskyky. Huonoa: kömpelyys, tuulen suhinat, kulutus. Fordin edellisen ison kaupunkimaasturin Edgen visiitti Suomeen jäi lyhyeksi: dieselmoottorisena malli uupui trendikästä hybridivaihtoehtoa. Ford on ratkaissut asian amerikkalaisittain, korvaaja on vielä isompi bensiinimoottorinen Ford Explorer lataushybridinä. Ratkaisu sopii päästötalkoisiin, ilmoitettu hiilidioksidipäästö putoaa kolmasosaan. Nykymittaus luottaa ostajien lataavan autojaan päivittäin. Suomen verotus auttaa lataushybridin hankintapäätöksessä, Explorerin hintalisä ei ole kohtuuton vaaksan lyhyempään Edgeen verrattuna. Eikä seitsenpaikkaisia 450-hevosvoimaisia kilpailijoitakaan tule 80 tonnin hintaluokassa liiemmin mieleen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Seitsemän paikkaa Explorer tekee koollaan väistämättä vaikutuksen, vaikka Amerikassa se on merkin isoista autoista pienempi – sikäläisen lippulaivan virkaa hoitaa Expedition. Pituutta on reilut viisi ja leveyttä kaksi metriä (peileineen 2,3 m). Istuimia on aina seitsemälle, ja tilan tuntua korostaa vakiona oleva avattava lasikatto. Eturivillä on parhaat paikat, vaikka sivuttaistukea voisi liukkaalla nahalla olla enemmänkin. Keskirivillä on kolme erillisistuinta pituus- ja kallistussäädöillä. Kolmosrivillä tila riittää aikuisellekin. Tavaratila jää vaatimattomaksi, kun käytössä on seitsemän istuinta. Takarivi kääntyy napista sähköllä lattiatasoon. Kaikki herkut Ohjaamo tuoksuu perinteiselle jenkkiautolle, muutoin kojelaudan ilmettä on eurooppalaistettu. Toiminnot ovat selkeitä ja työn jälki laadukasta. Osa nappuloista ja valikoista on tuttuja muista Fordeista. Lataushybridin alhainen veroprosentti on hyödynnetty paketoimalla Explorer täyteen varusteita. Varustetasoja on kaksi, urheilullinen ST-line ja ylellinen Premium. Euroopan-versiot on varustettu tiukemmalla USA:n ST-version alustalla. Odotettu keinuva pehmeys on poissa, kallistelu on vähäistä ja iskunvaimennus yllättävän napakka. Ulkomitat ja 2 300 kilogramman massa kuitenkin hillitsevät ajonautintoa, vaikka menohaluja riittääkin. Muikea vääntö Explorerin lataushybridi ei nimittäin ole suunniteltu bensiininpihistely mielessä, vaan kolmilitraisen turboahdetun bensaveekuutosen ja sähkömoottorin yhteisteho on 457 hv ja huippuvääntö 825 Nm. Kiihtyvyys sataseen on hilpeät kuusi sekuntia. Kääntöpuolena kulutusta ei juurikaan saa pidettyä alle kymmenen litran lukemassa. Latausjohdon kanssa ahkerointi toki putsaa omaatuntoa. Päästötöntä ajoa luvataan 42 kilometriä, mutta kaasujalan on tällöin oltava kevyt. Sähkömoottorin 100 hevosvoimaa riittävät leppoisaan cruisailuun, ja vasta reipas kaasunpainallus saa veekuutosen ja auton eloon. Teksti ja kuvat: Petri Munukka Ford Explorer 3.0 V6 Ecoboost PHEV AWD ST-line Hinta alkaen 82 961 € Koeajetun auton hinta varusteineen 82 961 € Moottori Ladattava hybridi, bensiinimoottori 3 000 cm³, 6 sylinteriä, ahdin, 10-v. automaattivaihteisto, neliveto. Sähkömoottori 73 kW (100 hv). Teho 257 kW (350 hv), 5750 r/min Vääntö 825 Nm (2500 r/min) Vääntö 825 Nm (2500 r/min) Akku Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva 13,6 / 10,3 kWh. Lataus Type 2 3,6 kW. Toimintamatka 42 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 330 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,0 s Huippunopeus 230 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 3,1 (yhd.) CO2-päästöt 71 g/km Mitat pituus 5049 mm, leveys 2004 mm, korkeus 1778 mm, akseliväli 3025 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 2500 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 5 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – millainen perhesähköauto tämän Vuoden Auto todella on? 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona 19.4.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä sopii erinomaisesti kovempaan menoon! 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 22.4.2024 Moottoripyörät Tiesitkö, että amerikkalaiset Indian-moottoripyörät suunnitellaan Ruotsissa? 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 21.4.2024 Lentokoneet Ilmailu: Kaksi vakavaa vaaratilannetta tammikuussa 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?