Koeajo: Ford Explorer on poistuneen Edge-katumaasturin vieläkin isompi veli
Ford Explorer vakuuttaa hulppeilla tiloilla ja suorituskyvyllä. Hyvää: runsaat tilat, varustelu, suorituskyky. Huonoa: kömpelyys, tuulen suhinat, kulutus.
Fordin edellisen ison kaupunkimaasturin Edgen visiitti Suomeen jäi lyhyeksi: dieselmoottorisena malli uupui trendikästä hybridivaihtoehtoa. Ford on ratkaissut asian amerikkalaisittain, korvaaja on vielä isompi bensiinimoottorinen Ford Explorer lataushybridinä.
Ratkaisu sopii päästötalkoisiin, ilmoitettu hiilidioksidipäästö putoaa kolmasosaan. Nykymittaus luottaa ostajien lataavan autojaan päivittäin. Suomen verotus auttaa lataushybridin hankintapäätöksessä, Explorerin hintalisä ei ole kohtuuton vaaksan lyhyempään Edgeen verrattuna. Eikä seitsenpaikkaisia 450-hevosvoimaisia kilpailijoitakaan tule 80 tonnin hintaluokassa liiemmin mieleen.
Seitsemän paikkaa
Explorer tekee koollaan väistämättä vaikutuksen, vaikka Amerikassa se on merkin isoista autoista pienempi – sikäläisen lippulaivan virkaa hoitaa Expedition. Pituutta on reilut viisi ja leveyttä kaksi metriä (peileineen 2,3 m). Istuimia on aina seitsemälle, ja tilan tuntua korostaa vakiona oleva avattava lasikatto.
Eturivillä on parhaat paikat, vaikka sivuttaistukea voisi liukkaalla nahalla olla enemmänkin. Keskirivillä on kolme erillisistuinta pituus- ja kallistussäädöillä. Kolmosrivillä tila riittää aikuisellekin. Tavaratila jää vaatimattomaksi, kun käytössä on seitsemän istuinta. Takarivi kääntyy napista sähköllä lattiatasoon.
Kaikki herkut
Ohjaamo tuoksuu perinteiselle jenkkiautolle, muutoin kojelaudan ilmettä on eurooppalaistettu. Toiminnot ovat selkeitä ja työn jälki laadukasta. Osa nappuloista ja valikoista on tuttuja muista Fordeista. Lataushybridin alhainen veroprosentti on hyödynnetty paketoimalla Explorer täyteen varusteita. Varustetasoja on kaksi, urheilullinen ST-line ja ylellinen Premium.
Euroopan-versiot on varustettu tiukemmalla USA:n ST-version alustalla. Odotettu keinuva pehmeys on poissa, kallistelu on vähäistä ja iskunvaimennus yllättävän napakka. Ulkomitat ja 2 300 kilogramman massa kuitenkin hillitsevät ajonautintoa, vaikka menohaluja riittääkin.
Muikea vääntö
Explorerin lataushybridi ei nimittäin ole suunniteltu bensiininpihistely mielessä, vaan kolmilitraisen turboahdetun bensaveekuutosen ja sähkömoottorin yhteisteho on 457 hv ja huippuvääntö 825 Nm. Kiihtyvyys sataseen on hilpeät kuusi sekuntia. Kääntöpuolena kulutusta ei juurikaan saa pidettyä alle kymmenen litran lukemassa.
Latausjohdon kanssa ahkerointi toki putsaa omaatuntoa. Päästötöntä ajoa luvataan 42 kilometriä, mutta kaasujalan on tällöin oltava kevyt. Sähkömoottorin 100 hevosvoimaa riittävät leppoisaan cruisailuun, ja vasta reipas kaasunpainallus saa veekuutosen ja auton eloon.