23.2.2019 Ajoneuvot Koeajo: kiekko ja kaksi lisänumeroa – Ford Edge Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ford Edge -katumaasturi sai enemmän voimaa, lisäpykäliä automaattiinsa ja kätevän pyöreän vaihdevalitsimen. Hyvä niin, mutta miten on tavoiteltujen premium-piirteiden laita? Hyvää: voimalinjan toiminta, melutaso, istuimet, tilat. Huonoa: täristävä jousitus. Uudistuneen Ford Edge -ilmeen havaitsee parhaiten aiempaa leveämmästä jäähdyttimen säleiköstä. Myös puskurin alaosan aukkoja on rukattu uuteen uskoon. Hieman enemmän perehtymistä vaatii niin ikään uudelleen muotoiltu konepelti. Sisustuksen osalta eniten on muuttunut keskikonsolissa, missä aiempi keppimallinen automaattivaihteiston valitsin on korvattu pyöreällä, kiekkomaisella valitsimella. Samainen kiekkohan otettiin käyttöön myös uudessa Ford Focuksessa viime kesänä, ja Edgenkin tapauksessa vaihteiston alue kääntyy oikeaksi kätevästi. Samalla säilytystilat pikkutavaralle ovat entistäkin selkeämmät, ja pääsy valitsimen edessä olevaan isoon säilytyslokeroonkin käy kätevämmin. Uudistuksen yhteydessä Edgen liitettävyyksiä parannettiin, ja päivitystä saatiin myös turvallisuusvarusteluun, johon on lisätty törmäyksen jälkeinen automaattijarrutus, törmäyksenväistöavustin sekä mukautuva vakionopeudensäädin kaistallapitoavustimella. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kuudesta kahdeksaan Vaihteistouutiset eivät jää pelkkään valitsimeen, sillä Edgen automaattilaatikossa on nyt kahdeksan pykälää aiemman kuuden sijaan. Kuten hyville momentinmuunninautomaateille on ominaista, uusi vaihteisto pelaa kaiken aikaa tasaisesti ja huomaamattomasti. Myös moottoripuolella koetaan uutta, sillä kaksilitraisen, tupla-ahdetun dieselmoottorin teho on kasvanut 30 hevosvoimalla (nyt 240 hv) ja vääntömomentti 50 newtonmetrillä (nyt täydet 500 Nm). Tämä onkin sitten Edge-malliston ainoa voimanlähdevaihtoehto; ostajan valittavaksi jää vain varustetaso, eli joko sporttinen ST-Line tai nyt koeajamamme ylellisempi Vignale. Maailmalla Edgeä myydään myös 150- ja 190-heppaisilla dieselmoottoreilla yhdistettynä edullisempiin varustetasoihin, mutta meillä myynti painottuu näihin tyyriimpiin malleihin. Tärinä tuntuvinta Edgen ajettavuus on, jos ei nyt maailman tunnokkainta, niin ainakin huomaamattoman vaivatonta, ja sama pätee nelivedon sielunelämään koeajon aikana vallinneilla, erittäin liukkailla ja lumipöperöisillä keleillä. Reilut kaksi tonnia painavan auton pidon määrä on tosin nastattomilla talvirenkailla rajoitettu, joten kovin vauhdikkaaseen ajoon Edgekään ei innosta. Ekomielessä järjestelmä osaa nyt pudottaa nelivedon silmänräpäyksessä etuvedoksi, millä tavoitetaan valmistajan mukaan 6,5 prosentin säästö polttonesteen kulutukseen. Paluu nelivetoon tapahtuu luistoneston ja jarrujen lukkiutumiseneston anturien, ulkolämpötilan ja/tai tuulilasin pyyhkimien käytön perusteella. Kun muu auto hoitaa hommansa kuten pitääkin, selvimmin pintaan nousee mukavuus – siis ihan kirjaimellisesti, sillä alusta päästää tien pienet epätasaisuudet edelleen kiusallisen selvästi läpi. Tässä autoluokassa olisi jo lupa odottaa pehmeämpää menoa, varsinkin Edgen vaivaton luonne huomioon ottaen. Kovassa kilpailuraossa Onneksi sentään istuinmukavuus ja melutaso ovat kunnossa: penkki tukee oivallisesti, ja Edge etenee nastattomilla talvirenkailla kuin sukkasillaan. Eikä tiloja voi moittia – niin edessä, takana kuin tavaratilassakin laajuutta riittää törsättäväksi asti. Lopputulemana voi sanoa, että vaikka ostaja saa Edgen myötä paljon käyttökelpoista autoa, tietynlainen wau-efekti, mikä pitäisi automaattisesti sisältyä tämänhintaisen katumaasturin olemukseen, jää puuttumaan. Varsinaiset premium-merkit tarjoavatkin tunnetusti varsin kovan vastuksen, muutenkin kuin arvostetumpien brändiensä voimalla. Näitä samoja identiteettiongelmia pohdimme jo kaksi vuotta sitten, kun Edgen edellinen painos oli koeajossamme. Olisikin mukava kokeilla Edgeä sillä rahvaan varustelulla ja matalampitehoisella dieselillä – veikkaan, että senkin ominaisuudet varmasti riittäisivät meikäläisissä olosuhteissa pitkälle, ja kokonaisuus istuisi henkisesti hieman paremmin paikalleen. Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Lauri Ahtiainen Lisätietoja: www.ford.fi/edge/vignale Ford Edge 2.0 TDCi Bi-Turbo Ecoblue 240 hv A8 Vignale Hinta alkaen 71 000 € Koeajetun auton hinta varusteineen 71 000 € Moottori Dieselmoottori 1 996 cm³, 4 sylinteriä, 2 ahdinta, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 177 kW (240 hv), 4000 r/min Vääntö 500 Nm (2000 r/min) Vääntö 500 Nm (2000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,6 s Huippunopeus 216 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 7,9 (yhd.) CO2-päästöt 207 g/km Mitat pituus 4834 mm, leveys 1934 mm, korkeus 1742 mm, akseliväli 2849 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 2000 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 5 vuotta/ 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä sopii erinomaisesti kovempaan menoon! 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?