23.2.2019 Ajoneuvot Koeajo: kiekko ja kaksi lisänumeroa – Ford Edge Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ford Edge -katumaasturi sai enemmän voimaa, lisäpykäliä automaattiinsa ja kätevän pyöreän vaihdevalitsimen. Hyvä niin, mutta miten on tavoiteltujen premium-piirteiden laita? Hyvää: voimalinjan toiminta, melutaso, istuimet, tilat. Huonoa: täristävä jousitus. Uudistuneen Ford Edge -ilmeen havaitsee parhaiten aiempaa leveämmästä jäähdyttimen säleiköstä. Myös puskurin alaosan aukkoja on rukattu uuteen uskoon. Hieman enemmän perehtymistä vaatii niin ikään uudelleen muotoiltu konepelti. Sisustuksen osalta eniten on muuttunut keskikonsolissa, missä aiempi keppimallinen automaattivaihteiston valitsin on korvattu pyöreällä, kiekkomaisella valitsimella. Samainen kiekkohan otettiin käyttöön myös uudessa Ford Focuksessa viime kesänä, ja Edgenkin tapauksessa vaihteiston alue kääntyy oikeaksi kätevästi. Samalla säilytystilat pikkutavaralle ovat entistäkin selkeämmät, ja pääsy valitsimen edessä olevaan isoon säilytyslokeroonkin käy kätevämmin. Uudistuksen yhteydessä Edgen liitettävyyksiä parannettiin, ja päivitystä saatiin myös turvallisuusvarusteluun, johon on lisätty törmäyksen jälkeinen automaattijarrutus, törmäyksenväistöavustin sekä mukautuva vakionopeudensäädin kaistallapitoavustimella. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kuudesta kahdeksaan Vaihteistouutiset eivät jää pelkkään valitsimeen, sillä Edgen automaattilaatikossa on nyt kahdeksan pykälää aiemman kuuden sijaan. Kuten hyville momentinmuunninautomaateille on ominaista, uusi vaihteisto pelaa kaiken aikaa tasaisesti ja huomaamattomasti. Myös moottoripuolella koetaan uutta, sillä kaksilitraisen, tupla-ahdetun dieselmoottorin teho on kasvanut 30 hevosvoimalla (nyt 240 hv) ja vääntömomentti 50 newtonmetrillä (nyt täydet 500 Nm). Tämä onkin sitten Edge-malliston ainoa voimanlähdevaihtoehto; ostajan valittavaksi jää vain varustetaso, eli joko sporttinen ST-Line tai nyt koeajamamme ylellisempi Vignale. Maailmalla Edgeä myydään myös 150- ja 190-heppaisilla dieselmoottoreilla yhdistettynä edullisempiin varustetasoihin, mutta meillä myynti painottuu näihin tyyriimpiin malleihin. Tärinä tuntuvinta Edgen ajettavuus on, jos ei nyt maailman tunnokkainta, niin ainakin huomaamattoman vaivatonta, ja sama pätee nelivedon sielunelämään koeajon aikana vallinneilla, erittäin liukkailla ja lumipöperöisillä keleillä. Reilut kaksi tonnia painavan auton pidon määrä on tosin nastattomilla talvirenkailla rajoitettu, joten kovin vauhdikkaaseen ajoon Edgekään ei innosta. Ekomielessä järjestelmä osaa nyt pudottaa nelivedon silmänräpäyksessä etuvedoksi, millä tavoitetaan valmistajan mukaan 6,5 prosentin säästö polttonesteen kulutukseen. Paluu nelivetoon tapahtuu luistoneston ja jarrujen lukkiutumiseneston anturien, ulkolämpötilan ja/tai tuulilasin pyyhkimien käytön perusteella. Kun muu auto hoitaa hommansa kuten pitääkin, selvimmin pintaan nousee mukavuus – siis ihan kirjaimellisesti, sillä alusta päästää tien pienet epätasaisuudet edelleen kiusallisen selvästi läpi. Tässä autoluokassa olisi jo lupa odottaa pehmeämpää menoa, varsinkin Edgen vaivaton luonne huomioon ottaen. Kovassa kilpailuraossa Onneksi sentään istuinmukavuus ja melutaso ovat kunnossa: penkki tukee oivallisesti, ja Edge etenee nastattomilla talvirenkailla kuin sukkasillaan. Eikä tiloja voi moittia – niin edessä, takana kuin tavaratilassakin laajuutta riittää törsättäväksi asti. Lopputulemana voi sanoa, että vaikka ostaja saa Edgen myötä paljon käyttökelpoista autoa, tietynlainen wau-efekti, mikä pitäisi automaattisesti sisältyä tämänhintaisen katumaasturin olemukseen, jää puuttumaan. Varsinaiset premium-merkit tarjoavatkin tunnetusti varsin kovan vastuksen, muutenkin kuin arvostetumpien brändiensä voimalla. Näitä samoja identiteettiongelmia pohdimme jo kaksi vuotta sitten, kun Edgen edellinen painos oli koeajossamme. Olisikin mukava kokeilla Edgeä sillä rahvaan varustelulla ja matalampitehoisella dieselillä – veikkaan, että senkin ominaisuudet varmasti riittäisivät meikäläisissä olosuhteissa pitkälle, ja kokonaisuus istuisi henkisesti hieman paremmin paikalleen. Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Lauri Ahtiainen Lisätietoja: www.ford.fi/edge/vignale Ford Edge 2.0 TDCi Bi-Turbo Ecoblue 240 hv A8 Vignale Hinta alkaen 71 000 € Koeajetun auton hinta varusteineen 71 000 € Moottori Dieselmoottori 1 996 cm³, 4 sylinteriä, 2 ahdinta, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 177 kW (240 hv), 4000 r/min Vääntö 500 Nm (2000 r/min) Vääntö 500 Nm (2000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,6 s Huippunopeus 216 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 7,9 (yhd.) CO2-päästöt 207 g/km Mitat pituus 4834 mm, leveys 1934 mm, korkeus 1742 mm, akseliväli 2849 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 2000 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 5 vuotta/ 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE 200 4Matic A Cabriolet AMG-line – Kesästä nauttimiseen 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 Allstreet – urbaaniin asfalttiviidakkoon 24.7.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer – tehokas plugari käytännöllisen perheauton kuoseissa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Koeajo Koeajo: BYD Seal U – perusvarmaa, mutta tasapaksua 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.5 GTX 4motion – kosketus edelleen hakusessa 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan