28.2.2017 Ajoneuvot Koeajo: premiumin reunalla – Ford Edge Vignale Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vignale-malliston haasteellisimmassa asemassa lienee iso katumaasturi Ford Edge. Hyvää: ajettavuus, melutaso, tilat. Huonoa: täristävä jousitus. Kirjoitimme jokin aika sitten, miten S-Max Vignalella eli suurehkon tila-Fordin luksuspainoksella ei oikeastaan ole markkinoilla suoria kilpailijoita. Kun tarkasteluun otetaan sarjan seuraava tulokas, Ford Edge Vignale, tilanne ei olekaan aivan yhtä simppeli.SUV-luokassa, ja etenkin premium-sellaisessa, tuoreita haastajia nimittäin riittää runsaudenpulaan asti. On Audia, on BMW:tä, Jaguariakin, Mercedes-Benziä sekä Volvoa, ja monet niistä ovat tarjolla jopa useassa eri koko- ja korimalliluokassa.Etenkin tässä seurassa Fordin maine, vaikkakin Vignalella valeltuna, joutuu heti altavastaajan asemaan. On siis palattava jälleen kerran lähtöruutuun ja puntaroitava, pärjääkö Edge puhtaasti ominaisuuksillaan, ja pystyykö imagovajeen lopulta kääntämään voitoksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyErikoisen näköinenAinakin Edge Vignalen ulkonäkö tyydyttää toiveet, vaikka keulalla ei eteläsaksalainen, brittiläisintialainen tahi ruotsalaiskiinalainen arvomerkki kiiltelekään.Auton yleismuodot ovat kaikessa särmikkyydessään ja kantikkuudessaan jopa vauhdikkaat, jos isohkoa SUV-mallia nyt voi näin ylipäätään luonnehtia. Vignale-kuorrutus keulaan, perään, helmoihin, vanteisiin ja värisävyyn parantaa ulosantia vielä piirun verran.Luksusta lienee joillekin ostajille myös se, ettei auton valinta tuota ylimääräistä päänvaivaa. Kuten mallistossa alapuolella olevat Titanium- ja Sport-varustetasotkin, myös Vignale on tarjolla vain kaksilitraisella dieselillä, automaattivaihteistolla ja nelivedolla.Toisaalta: mitäpä sitä Suomen olosuhteissa muuta kaipaisikaan.Hintaeroa toiseksi kalleimpaan eli Sportiin kertyy noin 7 000 euroa. Vignalen tapaan vakiovarustelu on runsas, ja jättää ekstrapuolelle lähinnä makuasioiksi luokiteltavia varusteita, kuten avattavan lasikaton.Ei täysin mukavaKuljettajaa hemmotellaan Vignalessa istuimen monipuolisilla sähkösäädöillä ja koko matkustamoa nahkaverhoilulla, jota on riittänyt istuimen ohella monen muunkin paikan päällysteeksi, sekä aktiivisella melunvaimennuspaketilla.Jälkimmäinen, joka muun muassa suodattaa nelisylinterisen dieselin käyntiäänen sivistyneemmäksi, tekee jo valmiiksi hiljaisesta autosta todella meluttoman.Sen sijaan jousituspuolella mukavuutta ei täysin saavuteta, sillä suomalaisella jääröpelöpinnalla meno on varsin täristävää, eikä varustukseen kuulu muiden Vignale-mallien tapaan säädettävää iskunvaimennusta. Onneksi istuimet ovat hyvin mukavat.Ohjauksen osalta auton havaitsee heti Fordiksi. Tuntoa ja keskityskykyä löytyy sopivasti, joten ajaminen on kivaa. Alustan pintakovuuden vastineeksi kori kallistelee hyvin lievästi, vaikka autolle kertyy omamassaa noin kaksi tonnia.Leveää tunnelmaaEdge on suuri auto, etenkin leveytensä puolesta, joten kaikkein kapeimmat parkkihalliruudut on jätettävä suosiolla muiden käyttöön. Massiivista oloa alleviivaavat korkea istuma-asento ja kauas levittyvä tuulilasi – tunnelma on itse asiassa hieman tila- tai jopa pakettiautomainen, ei kuitenkaan negatiivisessa mielessä.Ergonomia toimii kuten pitääkin, ja olo on viihtyisä. Kauneusvirheenä jotkut halvan oloiset muoviosat paljastavat auton ei-premiumtaustan, aivan kuten muissakin Vignale-malleissa.Selkeä tavaratila laajenee kahdessa erisuuruisessa osassa kynnyksettömäksi, mutta suksiluukku nojasta puuttuu. Takapenkillä on hyvin tilaa pitkällekin matkustajalle: missään suunnassa ei ahdista. Istuin on ehkä hieman lautamainen, mutta siinä suurimmat moitteet ovatkin. Mitään erityistä Vignale-varustelua ei takamatkustajien riemuksi ole riittänyt.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySe erottava tekijäEdge Vignalen ominaisuuksissa ei siis ole kovin paljon moitittavaa: lähinnä harmittaa alustan pinkeä perusvire, jota ei suureen katumaasturiin välttämättä kaipaisi. Toisaalta Fordin looginen linja, ajettavuus edellä, ainakin toteutuu.Jäljelle jää sitten imagopuoli, missä nousee esiin pari mielenkiintoista pointtia.Ensinnäkin Edge Vignale ei kärsi luksusluokassa perheautotaustastaan yhtä paljon kuin Mondeo tai S-Max, koska malli itsessään on melko tuntematon ja siten jo lähtöön erikoinen. Edeltäjää kun ei Euroopan markkinoilla ole lainkaan ollut.Toinen, vielä mielenkiintoisempi näkökulma on se, voiko Ford-merkkinen auto olla jopa kaavasta poikkeava valinta etenkin iänikuisiin saksalaismerkkeihin verrattuna. Koska sitähän se on, vain hieman enemmän omistajaltaan itsetuntoa vaativana.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari SaarentausLisätietoja: vignale.ford.fi/edge/ Ford Edge Vignale 2.0 TDCi 210 hv Powershift A6 AWD Hinta alkaen 67 086 € Koeajetun auton hinta varusteineen 69 770 € Moottori Dieselmoottori 1 997 cm³, 4 sylinteriä, 2 ahdinta, 6-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 154 kW (120 hv), 3750 r/min Vääntö 450 Nm (2000–2250 r/min) Vääntö 450 Nm (2000–2250 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,4 s Huippunopeus 211 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 152 g/km Mitat pituus 4808 mm, leveys 1928 mm, korkeus 1707 mm, akseliväli 2849 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km TAI 2 vuotta / ei km-rajaa Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 12.7.2025 Sähköautot Mercedes-Benz CLA:n sähköversio yllätti: tuotanto kolmivuoroon, hiilijalanjälki 40 % pienempi 11.7.2025 Klassikko Klassikko: Škoda 130 RS ja ajamisen sietämätön keveys 11.7.2025 Traktorit Valtran design-tiimi kävi pokkaamassa Red Dot -palkinnon – S-sarja on putsannut palkintopöytiä 12.7.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: miksi nykyautoissa on start-stop-järjestelmä? 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen