13.10.2020 Ajoneuvot Koeajo: Ford Explorer on poistuneen Edge-katumaasturin vieläkin isompi veli Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ford Explorer vakuuttaa hulppeilla tiloilla ja suorituskyvyllä. Hyvää: runsaat tilat, varustelu, suorituskyky. Huonoa: kömpelyys, tuulen suhinat, kulutus. Fordin edellisen ison kaupunkimaasturin Edgen visiitti Suomeen jäi lyhyeksi: dieselmoottorisena malli uupui trendikästä hybridivaihtoehtoa. Ford on ratkaissut asian amerikkalaisittain, korvaaja on vielä isompi bensiinimoottorinen Ford Explorer lataushybridinä.Ratkaisu sopii päästötalkoisiin, ilmoitettu hiilidioksidipäästö putoaa kolmasosaan. Nykymittaus luottaa ostajien lataavan autojaan päivittäin. Suomen verotus auttaa lataushybridin hankintapäätöksessä, Explorerin hintalisä ei ole kohtuuton vaaksan lyhyempään Edgeen verrattuna. Eikä seitsenpaikkaisia 450-hevosvoimaisia kilpailijoitakaan tule 80 tonnin hintaluokassa liiemmin mieleen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySeitsemän paikkaaExplorer tekee koollaan väistämättä vaikutuksen, vaikka Amerikassa se on merkin isoista autoista pienempi – sikäläisen lippulaivan virkaa hoitaa Expedition. Pituutta on reilut viisi ja leveyttä kaksi metriä (peileineen 2,3 m). Istuimia on aina seitsemälle, ja tilan tuntua korostaa vakiona oleva avattava lasikatto. Eturivillä on parhaat paikat, vaikka sivuttaistukea voisi liukkaalla nahalla olla enemmänkin. Keskirivillä on kolme erillisistuinta pituus- ja kallistussäädöillä. Kolmosrivillä tila riittää aikuisellekin. Tavaratila jää vaatimattomaksi, kun käytössä on seitsemän istuinta. Takarivi kääntyy napista sähköllä lattiatasoon.Kaikki herkutOhjaamo tuoksuu perinteiselle jenkkiautolle, muutoin kojelaudan ilmettä on eurooppalaistettu. Toiminnot ovat selkeitä ja työn jälki laadukasta. Osa nappuloista ja valikoista on tuttuja muista Fordeista. Lataushybridin alhainen veroprosentti on hyödynnetty paketoimalla Explorer täyteen varusteita. Varustetasoja on kaksi, urheilullinen ST-line ja ylellinen Premium. Euroopan-versiot on varustettu tiukemmalla USA:n ST-version alustalla. Odotettu keinuva pehmeys on poissa, kallistelu on vähäistä ja iskunvaimennus yllättävän napakka. Ulkomitat ja 2 300 kilogramman massa kuitenkin hillitsevät ajonautintoa, vaikka menohaluja riittääkin.Muikea vääntöExplorerin lataushybridi ei nimittäin ole suunniteltu bensiininpihistely mielessä, vaan kolmilitraisen turboahdetun bensaveekuutosen ja sähkömoottorin yhteisteho on 457 hv ja huippuvääntö 825 Nm. Kiihtyvyys sataseen on hilpeät kuusi sekuntia. Kääntöpuolena kulutusta ei juurikaan saa pidettyä alle kymmenen litran lukemassa. Latausjohdon kanssa ahkerointi toki putsaa omaatuntoa. Päästötöntä ajoa luvataan 42 kilometriä, mutta kaasujalan on tällöin oltava kevyt. Sähkömoottorin 100 hevosvoimaa riittävät leppoisaan cruisailuun, ja vasta reipas kaasunpainallus saa veekuutosen ja auton eloon.Teksti ja kuvat: Petri Munukka Ford Explorer 3.0 V6 Ecoboost PHEV AWD ST-line Hinta alkaen 82 961 € Koeajetun auton hinta varusteineen 82 961 € Moottori Ladattava hybridi, bensiinimoottori 3 000 cm³, 6 sylinteriä, ahdin, 10-v. automaattivaihteisto, neliveto. Sähkömoottori 73 kW (100 hv). Teho 257 kW (350 hv), 5750 r/min Vääntö 825 Nm (2500 r/min) Vääntö 825 Nm (2500 r/min) Akku Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva 13,6 / 10,3 kWh. Lataus Type 2 3,6 kW. Toimintamatka 42 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 330 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,0 s Huippunopeus 230 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 3,1 (yhd.) CO2-päästöt 71 g/km Mitat pituus 5049 mm, leveys 2004 mm, korkeus 1778 mm, akseliväli 3025 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 2500 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 5 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 17.9.2024 Koeajo Koeajo: Land Rover Defender 130 V8 – Hävyttömän makea 16.9.2024 Koeajo Koeajo: Kia EV9 RWD – kun on valmis luopumaan muutamasta varusteesta 15.9.2024 Koeajo Koeajo: Renault Symbioz –perhekokoinen pikkucrossover 15.9.2024 Esittely Kun kaikki on jossain muualla – Gibraltarin erikoisajoneuvot 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii – ja todellakin uskaltaa – mennä kovaankin maastoon 14.9.2024 Koeajo Maistiainen: Hyundai Santa Fe – helppo, vaikkei ehkä helposti lähestyttävä 13.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Peugeot E-5008 on toistaiseksi luokkansa ainoa 7-paikkainen sähkö-SUV, mutta onneksi se onnistuu tehtävässään 13.9.2024 Koeajo Maistiainen: BMW X3 – kasvu jatkuu mitoissa, digissä ja sähkössä 12.9.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Fantic Caballero 700 – italoscrambler varastaa sydämet Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.9.2024 Koeajo Koeajo: Land Rover Defender 130 V8 – Hävyttömän makea 17.9.2024 Testit Liveseuranta: Katumaasturien vertailulenkki 17.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: Škoda Octavia vs Mercedes-Benz 250 D – vanhassa vara parempi, vai onko sittenkään? 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 18.9.2024 Uutinen Suomalainen Hornet-lentäjien kellovalmistaja ja Jeep aloittavat yhteistyön – ainutlaatuinen Jeep-arvokellojen sarja tulossa 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 11.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: premium-Mercedekset aikakoneessa – vanha diesel vastaan uusi lataushybridi 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu?