13.10.2020

Koeajo: Ford Explorer on poistuneen Edge-katumaasturin vieläkin isompi veli

Ford Explorer

Ford Explorer vakuuttaa hulppeilla tiloilla ja suorituskyvyllä. Hyvää: runsaat tilat, varustelu, suorituskyky. Huonoa: kömpelyys, tuulen suhinat, kulutus.

Fordin edellisen ison kaupunkimaasturin Edgen visiitti Suomeen jäi lyhyeksi: dieselmoottorisena malli uupui trendikästä hybridivaihtoehtoa. Ford on ratkaissut asian amerikkalaisittain, korvaaja on vielä isompi bensiinimoottorinen Ford Explorer lataushybridinä.

Ford Explorer

Ratkaisu sopii päästötalkoisiin, ilmoitettu hiilidioksidipäästö putoaa kolmasosaan. Nykymittaus luottaa ostajien lataavan autojaan päivittäin. Suomen verotus auttaa lataushybridin hankintapäätöksessä, Explorerin hintalisä ei ole kohtuuton vaaksan lyhyempään Edgeen verrattuna. Eikä seitsenpaikkaisia 450-hevosvoimaisia kilpailijoitakaan tule 80 tonnin hintaluokassa liiemmin mieleen.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Seitsemän paikkaa

Explorer tekee koollaan väistämättä vaikutuksen, vaikka Amerikassa se on merkin isoista autoista pienempi – sikäläisen lippulaivan virkaa hoitaa Expedition. Pituutta on reilut viisi ja leveyttä kaksi metriä (peileineen 2,3 m). Istuimia on aina seitsemälle, ja tilan tuntua korostaa vakiona oleva avattava lasikatto.

Eturivillä on parhaat paikat, vaikka sivuttaistukea voisi liukkaalla nahalla olla enemmänkin. Keskirivillä on kolme erillisistuinta pituus- ja kallistussäädöillä. Kolmosrivillä tila riittää aikuisellekin. Tavaratila jää vaatimattomaksi, kun käytössä on seitsemän istuinta. Takarivi kääntyy napista sähköllä lattiatasoon.

Kaikki herkut

Ohjaamo tuoksuu perinteiselle jenkkiautolle, muutoin kojelaudan ilmettä on eurooppalaistettu. Toiminnot ovat selkeitä ja työn jälki laadukasta. Osa nappuloista ja valikoista on tuttuja muista Fordeista. Lataushybridin alhainen veroprosentti on hyödynnetty paketoimalla Explorer täyteen varusteita. Varustetasoja on kaksi, urheilullinen ST-line ja ylellinen Premium.

Euroopan-versiot on varustettu tiukemmalla USA:n ST-version alustalla. Odotettu keinuva pehmeys on poissa, kallistelu on vähäistä ja iskunvaimennus yllättävän napakka. Ulkomitat ja 2 300 kilogramman massa kuitenkin hillitsevät ajonautintoa, vaikka menohaluja riittääkin.

Muikea vääntö

Explorerin lataushybridi ei nimittäin ole suunniteltu bensiininpihistely mielessä, vaan kolmilitraisen turboahdetun bensaveekuutosen ja sähkömoottorin yhteisteho on 457 hv ja huippuvääntö 825 Nm. Kiihtyvyys sataseen on hilpeät kuusi sekuntia. Kääntöpuolena kulutusta ei juurikaan saa pidettyä alle kymmenen litran lukemassa.

Latausjohdon kanssa ahkerointi toki putsaa omaatuntoa. Päästötöntä ajoa luvataan 42 kilometriä, mutta kaasujalan on tällöin oltava kevyt. Sähkömoottorin 100 hevosvoimaa riittävät leppoisaan cruisailuun, ja vasta reipas kaasunpainallus saa veekuutosen ja auton eloon.

Teksti ja kuvat: Petri Munukka

Ford Explorer 3.0 V6 Ecoboost PHEV AWD ST-line

Hinta alkaen

82 961 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

82 961 €

Moottori

Ladattava hybridi, bensiinimoottori 3 000 cm³, 6 sylinteriä, ahdin, 10-v. automaattivaihteisto, neliveto. Sähkömoottori 73 kW (100 hv).

Teho

257 kW (350 hv), 5750 r/min

Vääntö

825 Nm (2500 r/min)

Vääntö

825 Nm (2500 r/min)

Akku

Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva 13,6 / 10,3 kWh. Lataus Type 2 3,6 kW.

Toimintamatka

42 km

Hybridijärjestelmän yhteisteho

330 kW

Kiihtyvyys 0–100 km/h

6,0 s

Huippunopeus

230 km/h

Kulutus l/ 100 km

WLTP-kulutus 3,1 (yhd.)

CO2-päästöt

71 g/km

Mitat

pituus 5049 mm, leveys 2004 mm, korkeus 1778 mm, akseliväli 3025 mm

Vetokyky jarrullinen/ jarruton

2500 / 750 kg

Euro NCAP

5 tähteä

Takuu

5 vuotta / 100 000 km

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat