27.7.2018 Ajoneuvot Koeajo: Hyundai Kona Electric – pirteintä sähköä toistaiseksi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tavallisten sähköautojen kisa muuttuu yhä mielenkiintoisemmaksi Hyundai Konan sähkömallin saapuessa mittelöön. Hyvää: suorituskyky, toimintamatka. Huonoa: paino. Hyundai Kona electric aloittaa uuden aikakauden sähköautoilussa. Korealaisyhtiö yhdistää ensimmäisenä valmistajana Euroopan markkinoilla täyssähköisyyden kompaktiin katumaasturiin. Kuluttajien kannalta valoisin täky piilee auton ominaisuuksissa: Hyundai lupaa autolle uuden WLTP-mittaustavan mukaan 482 kilometrin toimintasäteen ja kilpailukykyiset hinnat. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Sähköstä sähäkkyyttä Suomessa hintaa ei ole vahvistettu, mutta monissa maissa se alkaa noin 30 000 eurosta. Samansuuntaisen hinnoittelun soisi toteutuvan Suomessakin, sillä ainakaan päästöpohjainen autovero ei sähkö-Konan hintaa paisuta. Viime vuonna lanseeratut polttomoottoriset Konat eivät tehneet kovin suurta vaikutusta. Ne tulivat täyteen ähkittyyn autoluokkaan, eivätkä tarjonneet suuremmin uutta maasturikisaan. Täyssähköinen Kona tuo omaan sarjaansa enemmän ryhtiä ja rytinää. Sen toimintasäde yhdellä latauksella on selvästi parempi kuin lähimpien täyssähköisten kilpailijoiden eli Nissan Leafin ja Volkswagen e-Golfin. Myös muissa ominaisuuksissa Kona electric pitää vertailussa pintansa. Ei ole ihan ongelmatonta kirjoittaa täyssähköautoista. Jos moittii sähköauton nihkeää toimintasädettä, saa varmasti palautetta. Muutama sähköautointoilija soittaa aina ja vaahtoaa toimittajan olevan väärässä, koska ei se suuri toimintamatka kuulemma ole sähköauton keskeinen idea. Monille kuluttajille kunnon toimintamatka on kuitenkin auton hankkimisessa ehdoton kriteeri. Koska yksityisautoilun ydinajatus on vapaan liikkumisen helppous, levottomuus auton jaksamisesta määränpäähän tai jatkuva latauspaikkojen suunnittelu ei vain ole tätä päivää. Toimintavarmuuden pitää olla 100-prosenttinen yllättävissäkin tilanteissa. Siksi Kona electric antaa vahvan lupauksen täyssähköisen perusauton läpimurrosta pitkien välimatkojen Suomessa. Sähkö-Konasta on saatavilla kaksi versiota. Lähtötasoisessa autossa akun kapasiteetti on 39,2 kilowattituntia, tehoa 135 hevosvoimaa, vääntöä 395 newtonmetriä ja toimintamatka yhdellä latauksella 312 kilomeriä. Järeämmän version vastaavat luvut ovat 64 kWh, 204 hv, 395 Nm ja 482 km. Akun lataaminen 7,2 kilowatin latauslaitteella kestää tehokkaammassa versiossa 9 tuntia 35 minuuttia, perusversiossa 6 tuntia 10 minuuttia. Valmistaja myös lupaa valmiuden ladata akku 100 kW:n latausasemalla 80 prosenttiin 54 minuutissa. Tuttu ja tavallinen Sisätiloiltaan sähkö-Kona ei paljon poikkea polttomoottorisista veljistään. Pyrkimyksenä ovat olleet helppokäyttöisyys ja perusmateriaaleilla toteutetut yksinkertaiset pinnat. Muovia on käytetty paljohkosti. Digitaalinen mittaristo on selkeä. Seitsemän tuuman multimedianäyttö vastaa nopeasti pyyntöihin. Tavaratila on 332-litrainen, jos latauskaapeli on mukana. Ilman kaapelia ruuma kasvaa noin 40 litraa. Ulkoisesti näkyvimmät erot perus-Konaan ovat suljettu etusäleikkö ja keulaan sijoitettu latauspistoke. Ulkovärejä on valittavana seitsemän ja kattovärejä kolme, joten auton personointikin onnistuu. Hyundai Kona electric on muhkean vääntönsä ansiosta vaivaton ajettava. Kiihtyvyys nollasta sataan on 7,6 sekuntia eli täsmälleen sama kuin vaikkapa Toyota GT86:ssa, jonka valmistaja julistaa olevan täysiverinen urheiluauto. Painoa sähkö-Konassa on paljon, mutta painopiste on onneksi pystytty pitämään alhaalla. Ohjauspyörään sijoitetusta säätimestä voi säätää jarrutusenergian talteenottoa, mikä tuo hauskan pienen lisämausteen niille kuljettajille, jotka pyrkivät maksimaaliseen taloudellisuuteen. Energiankulutusta voi seurata sekä mittaristosta että tuulilasinäytöstä. Mukautuva vakionopeussäädin antaa ajamiseen helppoutta. Se kiihdyttää ja jarruttaa automaattisesti edellä ajavan auton mukaan. SmartSense-tekniikka tuo lisäksi esimerkiksi kaista-avustimen, risteävän liikenteen varoituksen ja ajovaloautomatiikan. Teksti: Timo Nieminen Kuvat: Hyundai Hyundai Kona Electric Moottori Täyssähköauto, etuveto Teho 150 kW (204 hv) Akku Litium-ioni-polymeeriakku 64 kWh. Lautausteho 7,2 kW latauksella noin 9 h 35 min, pikalataus 100 kW noin 54 min. Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,6 s Huippunopeus 167 km/h Mitat pituus 4180 mm, leveys 1800 mm, korkeus 1570 mm, akseliväli 2600 mm Tavaratila: 332 l Omamassa: 1743 kg Muu tieto Sähkön kulutus 143 Wh/km. WLTP-toimintamatka 482 km. Lue lisää Kaikki artikkelit 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – millainen perhesähköauto tämän Vuoden Auto todella on? 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona 19.4.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä sopii erinomaisesti kovempaan menoon! 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 22.4.2024 Moottoripyörät Tiesitkö, että amerikkalaiset Indian-moottoripyörät suunnitellaan Ruotsissa? 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Lentokoneet Ilmailu: Kaksi vakavaa vaaratilannetta tammikuussa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version - Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?