27.7.2018 Ajoneuvot Koeajo: Hyundai Kona Electric – pirteintä sähköä toistaiseksi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tavallisten sähköautojen kisa muuttuu yhä mielenkiintoisemmaksi Hyundai Konan sähkömallin saapuessa mittelöön. Hyvää: suorituskyky, toimintamatka. Huonoa: paino. Hyundai Kona electric aloittaa uuden aikakauden sähköautoilussa. Korealaisyhtiö yhdistää ensimmäisenä valmistajana Euroopan markkinoilla täyssähköisyyden kompaktiin katumaasturiin. Kuluttajien kannalta valoisin täky piilee auton ominaisuuksissa: Hyundai lupaa autolle uuden WLTP-mittaustavan mukaan 482 kilometrin toimintasäteen ja kilpailukykyiset hinnat.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySähköstä sähäkkyyttäSuomessa hintaa ei ole vahvistettu, mutta monissa maissa se alkaa noin 30 000 eurosta. Samansuuntaisen hinnoittelun soisi toteutuvan Suomessakin, sillä ainakaan päästöpohjainen autovero ei sähkö-Konan hintaa paisuta. Viime vuonna lanseeratut polttomoottoriset Konat eivät tehneet kovin suurta vaikutusta. Ne tulivat täyteen ähkittyyn autoluokkaan, eivätkä tarjonneet suuremmin uutta maasturikisaan.Täyssähköinen Kona tuo omaan sarjaansa enemmän ryhtiä ja rytinää. Sen toimintasäde yhdellä latauksella on selvästi parempi kuin lähimpien täyssähköisten kilpailijoiden eli Nissan Leafin ja Volkswagen e-Golfin. Myös muissa ominaisuuksissa Kona electric pitää vertailussa pintansa.Ei ole ihan ongelmatonta kirjoittaa täyssähköautoista. Jos moittii sähköauton nihkeää toimintasädettä, saa varmasti palautetta. Muutama sähköautointoilija soittaa aina ja vaahtoaa toimittajan olevan väärässä, koska ei se suuri toimintamatka kuulemma ole sähköauton keskeinen idea.Monille kuluttajille kunnon toimintamatka on kuitenkin auton hankkimisessa ehdoton kriteeri. Koska yksityisautoilun ydinajatus on vapaan liikkumisen helppous, levottomuus auton jaksamisesta määränpäähän tai jatkuva latauspaikkojen suunnittelu ei vain ole tätä päivää. Toimintavarmuuden pitää olla 100-prosenttinen yllättävissäkin tilanteissa. Siksi Kona electric antaa vahvan lupauksen täyssähköisen perusauton läpimurrosta pitkien välimatkojen Suomessa.Sähkö-Konasta on saatavilla kaksi versiota. Lähtötasoisessa autossa akun kapasiteetti on 39,2 kilowattituntia, tehoa 135 hevosvoimaa, vääntöä 395 newtonmetriä ja toimintamatka yhdellä latauksella 312 kilomeriä. Järeämmän version vastaavat luvut ovat 64 kWh, 204 hv, 395 Nm ja 482 km.Akun lataaminen 7,2 kilowatin latauslaitteella kestää tehokkaammassa versiossa 9 tuntia 35 minuuttia, perusversiossa 6 tuntia 10 minuuttia. Valmistaja myös lupaa valmiuden ladata akku 100 kW:n latausasemalla 80 prosenttiin 54 minuutissa.Tuttu ja tavallinenSisätiloiltaan sähkö-Kona ei paljon poikkea polttomoottorisista veljistään. Pyrkimyksenä ovat olleet helppokäyttöisyys ja perusmateriaaleilla toteutetut yksinkertaiset pinnat. Muovia on käytetty paljohkosti. Digitaalinen mittaristo on selkeä. Seitsemän tuuman multimedianäyttö vastaa nopeasti pyyntöihin.Tavaratila on 332-litrainen, jos latauskaapeli on mukana. Ilman kaapelia ruuma kasvaa noin 40 litraa. Ulkoisesti näkyvimmät erot perus-Konaan ovat suljettu etusäleikkö ja keulaan sijoitettu latauspistoke. Ulkovärejä on valittavana seitsemän ja kattovärejä kolme, joten auton personointikin onnistuu.Hyundai Kona electric on muhkean vääntönsä ansiosta vaivaton ajettava. Kiihtyvyys nollasta sataan on 7,6 sekuntia eli täsmälleen sama kuin vaikkapa Toyota GT86:ssa, jonka valmistaja julistaa olevan täysiverinen urheiluauto. Painoa sähkö-Konassa on paljon, mutta painopiste on onneksi pystytty pitämään alhaalla.Ohjauspyörään sijoitetusta säätimestä voi säätää jarrutusenergian talteenottoa, mikä tuo hauskan pienen lisämausteen niille kuljettajille, jotka pyrkivät maksimaaliseen taloudellisuuteen. Energiankulutusta voi seurata sekä mittaristosta että tuulilasinäytöstä.Mukautuva vakionopeussäädin antaa ajamiseen helppoutta. Se kiihdyttää ja jarruttaa automaattisesti edellä ajavan auton mukaan. SmartSense-tekniikka tuo lisäksi esimerkiksi kaista-avustimen, risteävän liikenteen varoituksen ja ajovaloautomatiikan.Teksti: Timo Nieminen Kuvat: Hyundai Hyundai Kona Electric Moottori Täyssähköauto, etuveto Teho 150 kW (204 hv) Akku Litium-ioni-polymeeriakku 64 kWh. Lautausteho 7,2 kW latauksella noin 9 h 35 min, pikalataus 100 kW noin 54 min. Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,6 s Huippunopeus 167 km/h Mitat pituus 4180 mm, leveys 1800 mm, korkeus 1570 mm, akseliväli 2600 mm Tavaratila: 332 l Omamassa: 1743 kg Muu tieto Sähkön kulutus 143 Wh/km. WLTP-toimintamatka 482 km. Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 26.6.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 7 AWD on ainoita luokassaan – täyssähköinen paku nelivedolla 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 25.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 60 Style – nousussa myyntitilastossa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 23.6.2025 Uutinen Kahdesta Kamuxilla myydystä jenkkiautosta löytyi myös manipuloitu matkamittarin lukema 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?