27.7.2018 Ajoneuvot Koeajo: Hyundai Kona Electric – pirteintä sähköä toistaiseksi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tavallisten sähköautojen kisa muuttuu yhä mielenkiintoisemmaksi Hyundai Konan sähkömallin saapuessa mittelöön. Hyvää: suorituskyky, toimintamatka. Huonoa: paino. Hyundai Kona electric aloittaa uuden aikakauden sähköautoilussa. Korealaisyhtiö yhdistää ensimmäisenä valmistajana Euroopan markkinoilla täyssähköisyyden kompaktiin katumaasturiin. Kuluttajien kannalta valoisin täky piilee auton ominaisuuksissa: Hyundai lupaa autolle uuden WLTP-mittaustavan mukaan 482 kilometrin toimintasäteen ja kilpailukykyiset hinnat. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Sähköstä sähäkkyyttä Suomessa hintaa ei ole vahvistettu, mutta monissa maissa se alkaa noin 30 000 eurosta. Samansuuntaisen hinnoittelun soisi toteutuvan Suomessakin, sillä ainakaan päästöpohjainen autovero ei sähkö-Konan hintaa paisuta. Viime vuonna lanseeratut polttomoottoriset Konat eivät tehneet kovin suurta vaikutusta. Ne tulivat täyteen ähkittyyn autoluokkaan, eivätkä tarjonneet suuremmin uutta maasturikisaan. Täyssähköinen Kona tuo omaan sarjaansa enemmän ryhtiä ja rytinää. Sen toimintasäde yhdellä latauksella on selvästi parempi kuin lähimpien täyssähköisten kilpailijoiden eli Nissan Leafin ja Volkswagen e-Golfin. Myös muissa ominaisuuksissa Kona electric pitää vertailussa pintansa. Ei ole ihan ongelmatonta kirjoittaa täyssähköautoista. Jos moittii sähköauton nihkeää toimintasädettä, saa varmasti palautetta. Muutama sähköautointoilija soittaa aina ja vaahtoaa toimittajan olevan väärässä, koska ei se suuri toimintamatka kuulemma ole sähköauton keskeinen idea. Monille kuluttajille kunnon toimintamatka on kuitenkin auton hankkimisessa ehdoton kriteeri. Koska yksityisautoilun ydinajatus on vapaan liikkumisen helppous, levottomuus auton jaksamisesta määränpäähän tai jatkuva latauspaikkojen suunnittelu ei vain ole tätä päivää. Toimintavarmuuden pitää olla 100-prosenttinen yllättävissäkin tilanteissa. Siksi Kona electric antaa vahvan lupauksen täyssähköisen perusauton läpimurrosta pitkien välimatkojen Suomessa. Sähkö-Konasta on saatavilla kaksi versiota. Lähtötasoisessa autossa akun kapasiteetti on 39,2 kilowattituntia, tehoa 135 hevosvoimaa, vääntöä 395 newtonmetriä ja toimintamatka yhdellä latauksella 312 kilomeriä. Järeämmän version vastaavat luvut ovat 64 kWh, 204 hv, 395 Nm ja 482 km. Akun lataaminen 7,2 kilowatin latauslaitteella kestää tehokkaammassa versiossa 9 tuntia 35 minuuttia, perusversiossa 6 tuntia 10 minuuttia. Valmistaja myös lupaa valmiuden ladata akku 100 kW:n latausasemalla 80 prosenttiin 54 minuutissa. Tuttu ja tavallinen Sisätiloiltaan sähkö-Kona ei paljon poikkea polttomoottorisista veljistään. Pyrkimyksenä ovat olleet helppokäyttöisyys ja perusmateriaaleilla toteutetut yksinkertaiset pinnat. Muovia on käytetty paljohkosti. Digitaalinen mittaristo on selkeä. Seitsemän tuuman multimedianäyttö vastaa nopeasti pyyntöihin. Tavaratila on 332-litrainen, jos latauskaapeli on mukana. Ilman kaapelia ruuma kasvaa noin 40 litraa. Ulkoisesti näkyvimmät erot perus-Konaan ovat suljettu etusäleikkö ja keulaan sijoitettu latauspistoke. Ulkovärejä on valittavana seitsemän ja kattovärejä kolme, joten auton personointikin onnistuu. Hyundai Kona electric on muhkean vääntönsä ansiosta vaivaton ajettava. Kiihtyvyys nollasta sataan on 7,6 sekuntia eli täsmälleen sama kuin vaikkapa Toyota GT86:ssa, jonka valmistaja julistaa olevan täysiverinen urheiluauto. Painoa sähkö-Konassa on paljon, mutta painopiste on onneksi pystytty pitämään alhaalla. Ohjauspyörään sijoitetusta säätimestä voi säätää jarrutusenergian talteenottoa, mikä tuo hauskan pienen lisämausteen niille kuljettajille, jotka pyrkivät maksimaaliseen taloudellisuuteen. Energiankulutusta voi seurata sekä mittaristosta että tuulilasinäytöstä. Mukautuva vakionopeussäädin antaa ajamiseen helppoutta. Se kiihdyttää ja jarruttaa automaattisesti edellä ajavan auton mukaan. SmartSense-tekniikka tuo lisäksi esimerkiksi kaista-avustimen, risteävän liikenteen varoituksen ja ajovaloautomatiikan. Teksti: Timo Nieminen Kuvat: Hyundai Hyundai Kona Electric Moottori Täyssähköauto, etuveto Teho 150 kW (204 hv) Akku Litium-ioni-polymeeriakku 64 kWh. Lautausteho 7,2 kW latauksella noin 9 h 35 min, pikalataus 100 kW noin 54 min. Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,6 s Huippunopeus 167 km/h Mitat pituus 4180 mm, leveys 1800 mm, korkeus 1570 mm, akseliväli 2600 mm Tavaratila: 332 l Omamassa: 1743 kg Muu tieto Sähkön kulutus 143 Wh/km. WLTP-toimintamatka 482 km. Lue lisää Kaikki artikkelit 3.5.2024 Koeajo Maistiainen: Tesla Model Y Long Range RWD – lisää valinnanvaraa suosikkisähkikseen 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 2.5.2024 Esittely Koeistuttu: Renault Symbioz – ehkä kaikkien perheautojen ei sittenkään tarvitse olla sähköautoja 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 3.5.2024 Koeajo Maistiainen: Tesla Model Y Long Range RWD – lisää valinnanvaraa suosikkisähkikseen 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt