2.11.2020 Ajoneuvot Koeajo: Jeep Compass PHEV 4xe on valmistajansa ensimmäinen lataushybridi – ja myös tuntuu siltä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Jeep Compass 4xe tuntuu tulevan Euroopan markkinoille hieman myöhässä ja valmiiksi vanhentuneena. Hyvää: mahdollisuus sähköajoon, maastoajo varauksin. Huonoa: poljintuntumat, voimalinjan toiminta, pieni polttoainesäiliö. Vuonna 2017 esitelty Jeep Compass on yhä massasta poikkeava ilmestys C-segmentin katumaastureiden joukossa – harvalta tämän luokan autolta voi nimittäin odottaa edes kohtalaisia maastoajo-ominaisuuksia. Valmistajan DNA:ssa maastokyvykkyydellä on olennainen osa, eikä siitä ole haluttu tinkiä myöskään Jeep Compass 4xe -lataushybridissä. Sähköistetty voimalinja on rakennettu uudesta 1,3-litraisesta turbomoottorista, joka on sijoitettu etuakselille. Nelivetoisuus luodaan kardaaniakselin sijaan taka-akselille sijoitetulla sähkömoottorilla. Entinen 9-portainen momentinmuunninautomaatti on korvattu kuusinopeuksisella kaksoiskytkinvaihteistolla. Entinen vaihteisto ei kerännyt ensikoeajossamme kehuja, joten uusi voimansiirto on tervetullut uudistus, joka sisältyy nykyään myös sähköistämättömään malliin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lataushybridi vuosien takaa Hyväksi uuttakaan vaihteistoa ei voi tosin kehua, ainakaan hybridivoimalinjan yhteydessä. Tasaisessa ajossa vaihteisto toimii ongelmitta, mutta rivakan kiihdytyksen pyytäminen kaasupolkimella aiheuttaa erittäin pitkän mietintäjakson, joka ei aina edes lopu ennen kuin polkimen runttaa pohjaan saakka. Tehoa ei tunnu olevan koskaan tarjolla kun sitä tarvittaisiin, edes viikon totuttelun jälkeen. Voimalinjasta huomaa muutenkin, että kyseessä on valmistajan ensimmäinen latausmalli. Bensiinimoottorin herääminen lähes säikäyttää parkaisullaan, kaasupolkimen vaste on etenkin hybridiajossa epälooginen eikä kehuttavaa jää jarrutuntumallekaan. Fyysisesti helppo, näytön kautta sekava Ajotilan valinta käy helposti fyysisten painikkeiden kautta. Vaihtoehdot ovat simppelit hybridikäyttö, sähköajo ja sähkön säästäminen/varaaminen. Niin ikään fyysisistä painikkeista kytketään neliveto päälle, ja tarvittaessa käyttöön saa myös lukkotoiminnon. Myös mittaristo on uudistunut. Näkymä on varsin selkeä, ja tarpeelliset tiedot kuten akun varaus, polttoaineen määrä ja nopeus näkyvät aina, mutta visuaalisuus on vanhahtavaa. Tietoviihdejärjestelmä on yhtä sekava kuin aiemminkin. Uutena toimintona löytyy muun muassa energiavirran seuraus ja latauksen ajastus. Onneksi uutuuteen on ymmärretty rakentaa 7,2 kilowatin tehoinen latauslaite – tosin harmittavasti yksivaiheinen, joten suurimmassa osassa kotitalouksista tästä tehosta ei pääse nauttimaan. 32 ampeerin Type 2 -latauspisteestä akku kuitenkin täyttyy puolessatoista tunnissa. Omalaatuinen energiavarannon sijainti Pistorasiaenergia varastoidaan 11,4 kilowattitunnin akkuun, jonka käytössä oleva kapasiteetti on 9,1 kWh. Tämä riittää luomaan täyssähköiseksi WLTP-toimintamatkaksi 50 kilometriä, mutta käytännön maantieajossa 35 kilometriä pidempi lähipäästötön ajo osoittautuu saavuttamattomaksi. Akun sijoittelulla ei ole haluttu karsia ennestään maastokelpoisemman Trailhawk-mallin naurettavan kokoista tavaratilaa, jonka täysikokoinen vararengas pienentää 438 litrasta 368 litraan. Sen sijaan akulle on saanut tehdä tilaa bensiinisäiliö, jonka tilavuudeksi jää 37 litraa entisen 51 litran sijaan. Pitkällä matkalla tämä rasittaa, sillä lataamattomana Compassin keskikulutus pyöri 8 l/100 km paikkeilla, joten tankkaustarve on tiheä. Vanhat vahvuudet ovat yhä tallella, eli auto on varsin hiljainen, mikä korostuu sähköajolla entisestään. Haastavaan maastoon emme tohtineet koeajoyksilöä viedä, mutta ainakaan syvässä mudassa ratin takana ei edes huomannut auton työskentelevän sutimista ja kiinnijäämistä vastaan. Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk Hinta alkaen 46 990 € Koeajetun auton hinta varusteineen 46 990 € Moottori Ladattava hybridi, bensiinimoottori 1 332 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. kaksoiskytkinvaihteisto, neliveto (takaveto sähköllä). Sähkömoottori 44 kW (60 hv). Teho 132 kW (180 hv), 5500 r/min Vääntö 270 Nm (1850 r/min) Vääntö 270 Nm (1850 r/min) Akku Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva: 11,4 / 9,1 kWh. Lataus: Type 2 7,4 kW (1 x 32 A). Hybridijärjestelmän yhteisteho 176 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,3 s Huippunopeus 200 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 2,4 (yhd.) CO2-päästöt 52 g/km Mitat pituus 4398 mm, leveys 1819 mm, korkeus 1651 mm, akseliväli 2636 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1250 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 27.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – 1991 Rover Mini Classic 1300 oli aikamatka 60-luvulle jo uutena 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 27.4.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: mistä tietää, että automaattisesti palavat takavalot varmasti palavat? 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?