26.6.2017 Ajoneuvot Koeajo: pyrkimys kärkeen – Jeep Compass Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Täysin uusi Jeep Compass pyrkii valmistajansa myydyimmäksi malliksi. Hyvää: alusta, identiteetti. Huonoa: muovisuus, vaihteisto. Toisen sukupolven Jeep Compass saapuu erittäin hyvällä ajoituksella. Alati kasvava katumaastureiden C-segmentti houkuttelee autovalmistajia myyntimäärien perässä. Autoluokassa on tilaa Jeepin kaltaiselle tunnetulle brändille, joka tekee asioita hiukan toisin. Keulailmettä luo tuttu seitsenlovinen maski ja tiukkaa ilmettä on haettu puskureiden ja valojen muotoilulla sekä konepellin koristeteippauksilla. Vaikka kattolinja laskee auton perää kohti maltillisesti, nipistää se yli 180 senttisen takamatkustajien pääntilaa. Takaosan hiukan kesken jäänyt muotoilu olisi kaivannut ripauksen pienemmästä Jeep Renegadesta tuttua asennetta. Rankemmille reissuille tehty Trailhawk-versio näyttää hiukan veljiään maltillisemmalta, sillä puskureiden muotoilussa on huomioitu Compassille asetetut lähestymis-, ramppi- ja jättökulmavaatimukset. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Pätevä neliveto Jeepin imagon kannalta on tärkeää, että autosta on saatavilla pätevä nelivetoversio. Vaikka mallistosta löytyy myös etuveto, kohdistuu huomio tavallisempiin nelivetomalleihin ja seikkailuversio Trailhawkiin. Compassin ilahduttavinta antia on sen alusta, sillä pehmeä perusvire tekee epätasaisuuksien ylittämisestä miellyttävää. Auto ei kuitenkaan jää heilumaan itsekseen, vaan kuopat hoidetaan yhdellä joustoliikkeellä. Monia katumaastureita vaivaava turha pintakovuus on poissa. Sintran kansallispuiston rikkonaisilla väylillä saa jonkinlaisen käsityksen nelivetomallien kyvykkyydestä. Jo Limited selviytyisi huonosta suomalaisesta mökkitiestä täysin ongelmitta. Trailhawkin paremmat maasto-ominaisuudet juontuvat parempien helmojen lisäksi vajaa pari senttiä korkeammasta maavarasta sekä kyvykkäämmästä nelivetojärjestelmästä. Vaihtamalla parempi 9-vaihteinen automaattivaihteisto tuntuu hiukan uneliaalta kaupunkiajossa. Osittain kyse on vaihteiston ja moottorin yhteensovituksesta, sillä pikaisesti kokeiltu 170-hevosvoimainen dieselversio tuntui suoriutuvan vaihdelaatikon parina saman tehoista bensiinimoottoria paremmin. Nopean kevyeksi välitetty ohjaus vaatii hiukan totuttelua paksupuolaisen ohjauspyörän kanssa, mutta Compass kulkee kaupungissa ketterästi ja maantiellä vakaasti. Näkyvyys liikenteeseen on hyvä, mutta auton kulmien arvioinnissa kannattaa turvautua tutkiin ja peruutuskameraan. Matkustamossa tunnelma on rehellisen amerikkalainen ja ilme muovinen. Käyttökytkinten tuntuma on kevyt. FCA-konsernin UConnect-viihdejärjestelmä on hiukan omalaatuinen tapaus, vaikka valikoiden syövereistä saattaa mallista riippuen löytyä reaaliaikainen tieto vaikkapa nelivetojärjestelmän tekemisistä. Vinkeä vaihtoehto Jeepin omia polkuja kulkeva tyyli on hauskaa vaihtelua toisiaan muistuttavien katumaastureiden keskellä. Suomeen Jeepin uutuus ennättää syksyn myötä, mihin mennessä saadaan varmuus myös hintoihin. Ero Cherokeehen on kuitenkin merkittävä, joten on helppo uskoa Compassin nousevan Jeepin uudeksi myyntimalliksi. Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Lisätietoja: www.jeep.fi/reveal Jeep Compass 1.4 MultiAir 170 AT AWD Limited Moottori Bensiinimoottori 1 368 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 9-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 125 kW (170 hv), 5500 r/min Vääntö 250 Nm (2500 r/min) Vääntö 250 Nm (2500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,3 s Huippunopeus 204 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 160 g/km Mitat pituus 4394 mm, leveys 1819 mm, korkeus 1644 mm, akseliväli 2636 mm Euro NCAP Ei testattu Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE 200 4Matic A Cabriolet AMG-line – Kesästä nauttimiseen 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 Allstreet – urbaaniin asfalttiviidakkoon 24.7.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer – tehokas plugari käytännöllisen perheauton kuoseissa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Koeajo Koeajo: BYD Seal U – perusvarmaa, mutta tasapaksua 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.5 GTX 4motion – kosketus edelleen hakusessa 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 26.7.2024 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko jo tämän pienen sinisen pisteen suuren merkityksen? 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan