26.6.2017 Ajoneuvot Koeajo: pyrkimys kärkeen – Jeep Compass Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Täysin uusi Jeep Compass pyrkii valmistajansa myydyimmäksi malliksi. Hyvää: alusta, identiteetti. Huonoa: muovisuus, vaihteisto. Toisen sukupolven Jeep Compass saapuu erittäin hyvällä ajoituksella. Alati kasvava katumaastureiden C-segmentti houkuttelee autovalmistajia myyntimäärien perässä. Autoluokassa on tilaa Jeepin kaltaiselle tunnetulle brändille, joka tekee asioita hiukan toisin.Keulailmettä luo tuttu seitsenlovinen maski ja tiukkaa ilmettä on haettu puskureiden ja valojen muotoilulla sekä konepellin koristeteippauksilla. Vaikka kattolinja laskee auton perää kohti maltillisesti, nipistää se yli 180 senttisen takamatkustajien pääntilaa. Takaosan hiukan kesken jäänyt muotoilu olisi kaivannut ripauksen pienemmästä Jeep Renegadesta tuttua asennetta.Rankemmille reissuille tehty Trailhawk-versio näyttää hiukan veljiään maltillisemmalta, sillä puskureiden muotoilussa on huomioitu Compassille asetetut lähestymis-, ramppi- ja jättökulmavaatimukset.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPätevä nelivetoJeepin imagon kannalta on tärkeää, että autosta on saatavilla pätevä nelivetoversio. Vaikka mallistosta löytyy myös etuveto, kohdistuu huomio tavallisempiin nelivetomalleihin ja seikkailuversio Trailhawkiin.Compassin ilahduttavinta antia on sen alusta, sillä pehmeä perusvire tekee epätasaisuuksien ylittämisestä miellyttävää. Auto ei kuitenkaan jää heilumaan itsekseen, vaan kuopat hoidetaan yhdellä joustoliikkeellä. Monia katumaastureita vaivaava turha pintakovuus on poissa.Sintran kansallispuiston rikkonaisilla väylillä saa jonkinlaisen käsityksen nelivetomallien kyvykkyydestä. Jo Limited selviytyisi huonosta suomalaisesta mökkitiestä täysin ongelmitta. Trailhawkin paremmat maasto-ominaisuudet juontuvat parempien helmojen lisäksi vajaa pari senttiä korkeammasta maavarasta sekä kyvykkäämmästä nelivetojärjestelmästä.Vaihtamalla parempi9-vaihteinen automaattivaihteisto tuntuu hiukan uneliaalta kaupunkiajossa. Osittain kyse on vaihteiston ja moottorin yhteensovituksesta, sillä pikaisesti kokeiltu 170-hevosvoimainen dieselversio tuntui suoriutuvan vaihdelaatikon parina saman tehoista bensiinimoottoria paremmin. Nopean kevyeksi välitetty ohjaus vaatii hiukan totuttelua paksupuolaisen ohjauspyörän kanssa, mutta Compass kulkee kaupungissa ketterästi ja maantiellä vakaasti. Näkyvyys liikenteeseen on hyvä, mutta auton kulmien arvioinnissa kannattaa turvautua tutkiin ja peruutuskameraan.Matkustamossa tunnelma on rehellisen amerikkalainen ja ilme muovinen. Käyttökytkinten tuntuma on kevyt. FCA-konsernin UConnect-viihdejärjestelmä on hiukan omalaatuinen tapaus, vaikka valikoiden syövereistä saattaa mallista riippuen löytyä reaaliaikainen tieto vaikkapa nelivetojärjestelmän tekemisistä. Vinkeä vaihtoehtoJeepin omia polkuja kulkeva tyyli on hauskaa vaihtelua toisiaan muistuttavien katumaastureiden keskellä. Suomeen Jeepin uutuus ennättää syksyn myötä, mihin mennessä saadaan varmuus myös hintoihin. Ero Cherokeehen on kuitenkin merkittävä, joten on helppo uskoa Compassin nousevan Jeepin uudeksi myyntimalliksi.Teksti ja kuvat: Aake KinnunenLisätietoja: www.jeep.fi/reveal Jeep Compass 1.4 MultiAir 170 AT AWD Limited Moottori Bensiinimoottori 1 368 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 9-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 125 kW (170 hv), 5500 r/min Vääntö 250 Nm (2500 r/min) Vääntö 250 Nm (2500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,3 s Huippunopeus 204 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 160 g/km Mitat pituus 4394 mm, leveys 1819 mm, korkeus 1644 mm, akseliväli 2636 mm Euro NCAP Ei testattu Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 14.2.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G6 – tehty myös Teslan kiusaksi 13.2.2025 Koeajo Koeajo: Ford E-Transit Custom Trend – valttina ajettavuus 12.2.2025 Koeajo Koeajo: Audi RS e-tron GT Performance laittaa ihmiskehon koetukselle 11.2.2025 Ajoneuvot Polttomoottoriautot porskuttavat Suomessa vielä piiiiiitkääään 10.2.2025 Ajoneuvot Volvo EX30 Cross Country on vähän muutakin kuin tuttu sanapari uudessa paketissa 10.2.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Opel Frontera Electric – puristamalla tehty edullinen täyssähköinen perhecrossover, ja ihan hyvä niin 9.2.2025 Koeajo Koeajo: Citroën ë-C4 X – uudistunut sähkösedan ei yllätä 7.2.2025 Ajoneuvot Flexis on Renaultin, Volvon ja CMA CGM:n uusi yhteisyritys, joka on tuomassa Euroopan markkinoille sähköisiä tavara-autoja 7.2.2025 Koeajo Maistiainen: BYD Atto 2 – kilpailu kiristyy kompakteissa sähköcrossovereissa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.2.2025 Kuluttajat Land Rover sylki öljyt pihalle pian kaupanteon jälkeen – myyjäliikkeen oli korvattava, vaikka auto oli vanha ja lähes 250 000 kilometriä ajettu 15.2.2025 Vene 25 Båt Vene 25 Båt: Messujen kalastusvene kääntyi ukrainalaisvalmisteisten veneiden voitonjuhlaksi 15.2.2025 Testit Seikkailu: diesel vastaan sähköauto Lappiin – yhdellä istumalla vai matkalla lataillen? 15.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Kontio ja Parmas -kummelivolvo 14.2.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G6 – tehty myös Teslan kiusaksi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle 10.2.2025 Autoilu Bensan hinta nousussa – kuinka korkealle litrahinta voi kivuta? 14.2.2025 Kuluttajat Land Rover sylki öljyt pihalle pian kaupanteon jälkeen – myyjäliikkeen oli korvattava, vaikka auto oli vanha ja lähes 250 000 kilometriä ajettu 10.2.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 3-ovinen Mercedes-Benz 300 GE, jota kauneusleikkaus on koittanut nuorentaa 22 vuodella 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle