26.6.2017

Koeajo: pyrkimys kärkeen – Jeep Compass

Jeep Compass

Täysin uusi Jeep Compass pyrkii valmistajansa myydyimmäksi malliksi. Hyvää: alusta, identiteetti. Huonoa: muovisuus, vaihteisto.

Toisen sukupolven Jeep Compass saapuu erittäin hyvällä ajoituksella. Alati kasvava katumaastureiden C-segmentti houkuttelee autovalmistajia myyntimäärien perässä. Autoluokassa on tilaa Jeepin kaltaiselle tunnetulle brändille, joka tekee asioita hiukan toisin.

Jeep Compass

Keulailmettä luo tuttu seitsenlovinen maski ja tiukkaa ilmettä on haettu puskureiden ja valojen muotoilulla sekä konepellin koristeteippauksilla. Vaikka kattolinja laskee auton perää kohti maltillisesti, nipistää se yli 180 senttisen takamatkustajien pääntilaa. Takaosan hiukan kesken jäänyt muotoilu olisi kaivannut ripauksen pienemmästä Jeep Renegadesta tuttua asennetta.

Rankemmille reissuille tehty Trailhawk-versio näyttää hiukan veljiään maltillisemmalta, sillä puskureiden muotoilussa on huomioitu Compassille asetetut lähestymis-, ramppi- ja jättökulmavaatimukset.

Jeep Compass

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Pätevä neliveto

Jeepin imagon kannalta on tärkeää, että autosta on saatavilla pätevä nelivetoversio. Vaikka mallistosta löytyy myös etuveto, kohdistuu huomio tavallisempiin nelivetomalleihin ja seikkailuversio Trailhawkiin.

Compassin ilahduttavinta antia on sen alusta, sillä pehmeä perusvire tekee epätasaisuuksien ylittämisestä miellyttävää. Auto ei kuitenkaan jää heilumaan itsekseen, vaan kuopat hoidetaan yhdellä joustoliikkeellä. Monia katumaastureita vaivaava turha pintakovuus on poissa.

Jeep Compass

Sintran kansallispuiston rikkonaisilla väylillä saa jonkinlaisen käsityksen nelivetomallien kyvykkyydestä. Jo Limited selviytyisi huonosta suomalaisesta mökkitiestä täysin ongelmitta. Trailhawkin paremmat maasto-ominaisuudet juontuvat parempien helmojen lisäksi vajaa pari senttiä korkeammasta maavarasta sekä kyvykkäämmästä nelivetojärjestelmästä.

Vaihtamalla parempi

9-vaihteinen automaattivaihteisto tuntuu hiukan uneliaalta kaupunkiajossa. Osittain kyse on vaihteiston ja moottorin yhteensovituksesta, sillä pikaisesti kokeiltu 170-hevosvoimainen dieselversio tuntui suoriutuvan vaihdelaatikon parina saman tehoista bensiinimoottoria paremmin.

Nopean kevyeksi välitetty ohjaus vaatii hiukan totuttelua paksupuolaisen ohjauspyörän kanssa, mutta Compass kulkee kaupungissa ketterästi ja maantiellä vakaasti. Näkyvyys liikenteeseen on hyvä, mutta auton kulmien arvioinnissa kannattaa turvautua tutkiin ja peruutuskameraan.

Matkustamossa tunnelma on rehellisen amerikkalainen ja ilme muovinen. Käyttökytkinten tuntuma on kevyt. FCA-konsernin UConnect-viihdejärjestelmä on hiukan omalaatuinen tapaus, vaikka valikoiden syövereistä saattaa mallista riippuen löytyä reaaliaikainen tieto vaikkapa nelivetojärjestelmän tekemisistä.

Vinkeä vaihtoehto

Jeepin omia polkuja kulkeva tyyli on hauskaa vaihtelua toisiaan muistuttavien katumaastureiden keskellä. Suomeen Jeepin uutuus ennättää syksyn myötä, mihin mennessä saadaan varmuus myös hintoihin. Ero Cherokeehen on kuitenkin merkittävä, joten on helppo uskoa Compassin nousevan Jeepin uudeksi myyntimalliksi.

Jeep Compass

Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen

Lisätietoja: www.jeep.fi/reveal

Jeep Compass 1.4 MultiAir 170 AT AWD Limited

Moottori

Bensiinimoottori 1 368 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 9-v. automaattivaihteisto, neliveto.

Teho

125 kW (170 hv), 5500 r/min

Vääntö

250 Nm (2500 r/min)

Vääntö

250 Nm (2500 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

9,3 s

Huippunopeus

204 km/h

Kulutus l/ 100 km

NEDC-kulutus 6,9 (yhd.) (l/km)

CO2-päästöt

160 g/km

Mitat

pituus 4394 mm, leveys 1819 mm, korkeus 1644 mm, akseliväli 2636 mm

Euro NCAP

Ei testattu

Takuu

2 vuotta

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat