2.11.2020 Ajoneuvot Koeajo: Jeep Compass PHEV 4xe on valmistajansa ensimmäinen lataushybridi – ja myös tuntuu siltä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Jeep Compass 4xe tuntuu tulevan Euroopan markkinoille hieman myöhässä ja valmiiksi vanhentuneena. Hyvää: mahdollisuus sähköajoon, maastoajo varauksin. Huonoa: poljintuntumat, voimalinjan toiminta, pieni polttoainesäiliö. Vuonna 2017 esitelty Jeep Compass on yhä massasta poikkeava ilmestys C-segmentin katumaastureiden joukossa – harvalta tämän luokan autolta voi nimittäin odottaa edes kohtalaisia maastoajo-ominaisuuksia. Valmistajan DNA:ssa maastokyvykkyydellä on olennainen osa, eikä siitä ole haluttu tinkiä myöskään Jeep Compass 4xe -lataushybridissä.Sähköistetty voimalinja on rakennettu uudesta 1,3-litraisesta turbomoottorista, joka on sijoitettu etuakselille. Nelivetoisuus luodaan kardaaniakselin sijaan taka-akselille sijoitetulla sähkömoottorilla. Entinen 9-portainen momentinmuunninautomaatti on korvattu kuusinopeuksisella kaksoiskytkinvaihteistolla.Entinen vaihteisto ei kerännyt ensikoeajossamme kehuja, joten uusi voimansiirto on tervetullut uudistus, joka sisältyy nykyään myös sähköistämättömään malliin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLataushybridi vuosien takaaHyväksi uuttakaan vaihteistoa ei voi tosin kehua, ainakaan hybridivoimalinjan yhteydessä. Tasaisessa ajossa vaihteisto toimii ongelmitta, mutta rivakan kiihdytyksen pyytäminen kaasupolkimella aiheuttaa erittäin pitkän mietintäjakson, joka ei aina edes lopu ennen kuin polkimen runttaa pohjaan saakka. Tehoa ei tunnu olevan koskaan tarjolla kun sitä tarvittaisiin, edes viikon totuttelun jälkeen.Voimalinjasta huomaa muutenkin, että kyseessä on valmistajan ensimmäinen latausmalli. Bensiinimoottorin herääminen lähes säikäyttää parkaisullaan, kaasupolkimen vaste on etenkin hybridiajossa epälooginen eikä kehuttavaa jää jarrutuntumallekaan.Fyysisesti helppo, näytön kautta sekavaAjotilan valinta käy helposti fyysisten painikkeiden kautta. Vaihtoehdot ovat simppelit hybridikäyttö, sähköajo ja sähkön säästäminen/varaaminen. Niin ikään fyysisistä painikkeista kytketään neliveto päälle, ja tarvittaessa käyttöön saa myös lukkotoiminnon. Myös mittaristo on uudistunut. Näkymä on varsin selkeä, ja tarpeelliset tiedot kuten akun varaus, polttoaineen määrä ja nopeus näkyvät aina, mutta visuaalisuus on vanhahtavaa. Tietoviihdejärjestelmä on yhtä sekava kuin aiemminkin. Uutena toimintona löytyy muun muassa energiavirran seuraus ja latauksen ajastus.Onneksi uutuuteen on ymmärretty rakentaa 7,2 kilowatin tehoinen latauslaite – tosin harmittavasti yksivaiheinen, joten suurimmassa osassa kotitalouksista tästä tehosta ei pääse nauttimaan. 32 ampeerin Type 2 -latauspisteestä akku kuitenkin täyttyy puolessatoista tunnissa.Omalaatuinen energiavarannon sijaintiPistorasiaenergia varastoidaan 11,4 kilowattitunnin akkuun, jonka käytössä oleva kapasiteetti on 9,1 kWh. Tämä riittää luomaan täyssähköiseksi WLTP-toimintamatkaksi 50 kilometriä, mutta käytännön maantieajossa 35 kilometriä pidempi lähipäästötön ajo osoittautuu saavuttamattomaksi.Akun sijoittelulla ei ole haluttu karsia ennestään maastokelpoisemman Trailhawk-mallin naurettavan kokoista tavaratilaa, jonka täysikokoinen vararengas pienentää 438 litrasta 368 litraan. Sen sijaan akulle on saanut tehdä tilaa bensiinisäiliö, jonka tilavuudeksi jää 37 litraa entisen 51 litran sijaan. Pitkällä matkalla tämä rasittaa, sillä lataamattomana Compassin keskikulutus pyöri 8 l/100 km paikkeilla, joten tankkaustarve on tiheä.Vanhat vahvuudet ovat yhä tallella, eli auto on varsin hiljainen, mikä korostuu sähköajolla entisestään. Haastavaan maastoon emme tohtineet koeajoyksilöä viedä, mutta ainakaan syvässä mudassa ratin takana ei edes huomannut auton työskentelevän sutimista ja kiinnijäämistä vastaan.Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk Hinta alkaen 46 990 € Koeajetun auton hinta varusteineen 46 990 € Moottori Ladattava hybridi, bensiinimoottori 1 332 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. kaksoiskytkinvaihteisto, neliveto (takaveto sähköllä). Sähkömoottori 44 kW (60 hv). Teho 132 kW (180 hv), 5500 r/min Vääntö 270 Nm (1850 r/min) Vääntö 270 Nm (1850 r/min) Akku Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva: 11,4 / 9,1 kWh. Lataus: Type 2 7,4 kW (1 x 32 A). Hybridijärjestelmän yhteisteho 176 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,3 s Huippunopeus 200 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 2,4 (yhd.) CO2-päästöt 52 g/km Mitat pituus 4398 mm, leveys 1819 mm, korkeus 1651 mm, akseliväli 2636 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1250 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Terramar – persoonallinen oma itsensä 24.1.2025 Koeajo Koeajo: kiinalainen lataushybridi-katumaasturi MG HS on edullinen vaihtoehto niille joita pienet puutteet ei haittaa 23.1.2025 Ajoneuvot Dacia Sandero oli Euroopan myydyin auto vuonna 2024 – polttomoottoriset hatchbackit valtasivat itse asiassa koko top 3:n 23.1.2025 Koeajo Maistiainen: Citroën ë-C4 X – kasvopesulla komeammaksi 22.1.2025 Ajoneuvot Italiassa valmistettiin vuonna 2024 vähiten autoja sitten vuoden 1956, mutta Fiat oli silti maailmanlaajuisesti myydyin Stellantis-brändi 22.1.2025 Koeajo Maistiainen: Toyota Land Cruiser – työkone 2025 20.1.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – iso mutta ketterä vuoden pakettiauto 19.1.2025 Ajoneuvot Renault Rafale tarjoilee lippulaivan tyyliä ja ominaisuuksia alkaen 41 390 eurolla 19.1.2025 Autoilu Uusien autojen päästöt vain laskevat Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.1.2025 Lentokoneet Päivän kuva: miljoonien litrojen höyryshow Helsinki-Vantaalla 26.1.2025 Ajatuksia autoista Tesla nousi hetkessä teknologian keihäänkärjeksi ja näyttää menettävän asemansa yhtä nopeasti – Ajatuksia autoista 24.1.2025 Lentokoneet JAL vaihtoi Boeing 787:ään hainnahasta inspiroituneen maalipinnan ja uskoo säästävänsä sillä 119 tonnia polttoainetta per vuosi 25.1.2025 Lentokoneet Spesifiointi on varusteiden ruksimista lentokonekaupoilla - näin se näkyy Finnairin Airbus A350-laivastossa 25.1.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Loistelias Mazda Eunos Cosmo '91 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 22.1.2025 Koeajo Maistiainen: Toyota Land Cruiser – työkone 2025 25.1.2025 Lentokoneet Päivän kuva: miljoonien litrojen höyryshow Helsinki-Vantaalla 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa