28.10.2021 Ajoneuvot Koeajo: Jeep Wrangler 4xe tekee lasson latauskaapelista Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Jeep Wrangler 4xe tuo klassikkomaasturin takaisin Suomen mallistoon, nyt lataushybridinä. Hyvää: sähköajon mahdollisuudet, asenne, muokattavuus. Huonoa: hermotuneisuus maantiellä. Nykypolven Wranglerilla on USA:ssa yllättävän laaja moottorivalikoima aina nelisylinterisestä veekasiin ja dieseliin. Meille auto palaa mallistoon lataushybridivaihtoehdon myötä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kevyt- ja lataushybridi Kulmakivenä on kevythybriditekniikalla varustettu kaksilitrainen ahdettu bensiinimoottori. Akku tyhjänä kulutuslukemat pyörivät maantiellä yli kahdeksan litran, mikä ei kuitenkaan ole huono suoritus. Lataushybridivoimalinja muistuttaa itsestään eniten silloin, kun polttomoottoria tarvitaan kesken sähköajon. Kahdeksanvaihteisen automaatin yhteyteen sijoitettu sähkömoottori korvaa perinteisen momentinmuuntimen. 107 kilowatin (145 hv) sähkömoottori riittää 245 newtonmetrin väännön ansiosta hyvin niin liikennevalolähtöihin kuin kevyeen maastoseikkailuunkin. Kookas akusto on sijoitettu takapenkin alle. Niinpä tavaratila ja kahluusyvyys (76 cm) ovat ennallaan. Yhdellä latauksella pääsee tieverkon puolella noin 44 kilometriä. Lisämassaa sähköistyksestä kertyy noin 400 kg. Latauksen huipputeho on 7,4 kW. Latauspistoke löytyy kuljettajan A-pilarin juuresta, ja kojelaudassa on näkyvät valot lataustilanteen kertomiseksi kauemmaksikin. Parhaimmillaan akun saa täyteen reilussa kahdessa tunnissa, suko-laitteella kestää yhdeksisen tuntia. Muutamien painikkeiden lisäksi lataushybridiä hallinnoidaan kankeahkon Uconnect-tietoviihdejärjestelmän kautta. Mukavat istuimet ja riittävä määrä kahvoja sekä säilytyslokeroita tekevät ohjaamosta sympaattisen. Vain kankainen lattiaverhoilu särähtää muuten putsattavien materiaalien keskellä. Maastossa äänettömästi Maantieajossa voimavarat riittävät mainiosti, mutta varsinkin muljahteleva taka-akseli muistuttaa erillisrunkoisen auton juurista. Irrotettavista paneeleista koostuva katto tuo luonnon lähelle matkustamoa, joten moottoritienopeudet kannattaa jättää väliin. Lisää luontoilua kaipaavat voivat myös irrottaa ovet – perinteitä kunnioittaen. Maastossa tarina on toinen. Sähköajo hitaalla nelivedolla on hauska kokemus, ja alustakin toimii tien ulkopuolella paremmin. Kaasupoljin on liikkeelle lähdettäessä turhan äkkinäinen, mikä tekee tarkasta ajosta rasittavaa. Hidas ohjaus puolestaan tarkoittaa veivaamista ajolinjan muutoksissa. Maavaraa löytyy 242 mm. Rankempaan menoon lataushybridivoimalinja tarjoaa komean 637 Nm:n yhteisväännön. Jos kaipaa vielä enemmän, voi valita maastouskottavamman Rubicon-varustelun, jolloin vaihteisto, Danan akselit ja BF Goodrichin renkaat on suunniteltu elämään tien ulkopuolella. Riippuu käyttäjästä ja käyttöprofiilista, onko osittaisesta sähkökäytöstä iloa Wranglerin tyyppisessä ajoneuvossa. 4xe on kuitenkin osoitus siitä, että uusklassista konseptiakin voi uudistaa ilman päälleliimaamisen tunnetta. USA:ssa hämmästellään, kuka tarvitsee arkisin sähköajoa ja viikonloppuisin maastokykyä. Suomessa valinnan varaa ei ole, sillä lataushybridi on Wranglerin keino palata markkinoille kohtuulliseen hintaan. Teksti: Aake Kinnunen Kuvat: Aake Kinnunen ja Eetu Kokkonen Jeep Wrangler 4xe 80th Edition Hinta alkaen 74 790 € Koeajetun auton hinta varusteineen 74 790 € Moottori Ladattava hybridi, bensiinimoottori 1 995 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto. Sähkömoottori 107 kW (144 hv). Teho 200 kW (272 hv), 5250 r/min Vääntö 400 Nm (3000 r/min) Vääntö 400 Nm (3000 r/min) Akku Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva: 17,3 / 15,0 kWh. Lataus: Type 2 7,4 kW (1 x 32 A). Toimintamatka 44 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 280 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,4 s Huippunopeus 180 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 3,5 (yhd.) CO2-päästöt 79 g/km Mitat pituus 4882 mm, leveys 1894 mm, korkeus 1838 mm, akseliväli 3008 mm Tavaratila: 548–1059 l Omamassa: 2348 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1500 / 750 kg Euro NCAP 1 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä - ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku