28.10.2021 Ajoneuvot Koeajo: Jeep Wrangler 4xe tekee lasson latauskaapelista Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Jeep Wrangler 4xe tuo klassikkomaasturin takaisin Suomen mallistoon, nyt lataushybridinä. Hyvää: sähköajon mahdollisuudet, asenne, muokattavuus. Huonoa: hermotuneisuus maantiellä. Nykypolven Wranglerilla on USA:ssa yllättävän laaja moottorivalikoima aina nelisylinterisestä veekasiin ja dieseliin. Meille auto palaa mallistoon lataushybridivaihtoehdon myötä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKevyt- ja lataushybridiKulmakivenä on kevythybriditekniikalla varustettu kaksilitrainen ahdettu bensiinimoottori. Akku tyhjänä kulutuslukemat pyörivät maantiellä yli kahdeksan litran, mikä ei kuitenkaan ole huono suoritus. Lataushybridivoimalinja muistuttaa itsestään eniten silloin, kun polttomoottoria tarvitaan kesken sähköajon. Kahdeksanvaihteisen automaatin yhteyteen sijoitettu sähkömoottori korvaa perinteisen momentinmuuntimen. 107 kilowatin (145 hv) sähkömoottori riittää 245 newtonmetrin väännön ansiosta hyvin niin liikennevalolähtöihin kuin kevyeen maastoseikkailuunkin.Kookas akusto on sijoitettu takapenkin alle. Niinpä tavaratila ja kahluusyvyys (76 cm) ovat ennallaan. Yhdellä latauksella pääsee tieverkon puolella noin 44 kilometriä. Lisämassaa sähköistyksestä kertyy noin 400 kg. Latauksen huipputeho on 7,4 kW. Latauspistoke löytyy kuljettajan A-pilarin juuresta, ja kojelaudassa on näkyvät valot lataustilanteen kertomiseksi kauemmaksikin. Parhaimmillaan akun saa täyteen reilussa kahdessa tunnissa, suko-laitteella kestää yhdeksisen tuntia. Muutamien painikkeiden lisäksi lataushybridiä hallinnoidaan kankeahkon Uconnect-tietoviihdejärjestelmän kautta. Mukavat istuimet ja riittävä määrä kahvoja sekä säilytyslokeroita tekevät ohjaamosta sympaattisen. Vain kankainen lattiaverhoilu särähtää muuten putsattavien materiaalien keskellä.Maastossa äänettömästiMaantieajossa voimavarat riittävät mainiosti, mutta varsinkin muljahteleva taka-akseli muistuttaa erillisrunkoisen auton juurista. Irrotettavista paneeleista koostuva katto tuo luonnon lähelle matkustamoa, joten moottoritienopeudet kannattaa jättää väliin. Lisää luontoilua kaipaavat voivat myös irrottaa ovet – perinteitä kunnioittaen. Maastossa tarina on toinen. Sähköajo hitaalla nelivedolla on hauska kokemus, ja alustakin toimii tien ulkopuolella paremmin. Kaasupoljin on liikkeelle lähdettäessä turhan äkkinäinen, mikä tekee tarkasta ajosta rasittavaa. Hidas ohjaus puolestaan tarkoittaa veivaamista ajolinjan muutoksissa. Maavaraa löytyy 242 mm.Rankempaan menoon lataushybridivoimalinja tarjoaa komean 637 Nm:n yhteisväännön. Jos kaipaa vielä enemmän, voi valita maastouskottavamman Rubicon-varustelun, jolloin vaihteisto, Danan akselit ja BF Goodrichin renkaat on suunniteltu elämään tien ulkopuolella.Riippuu käyttäjästä ja käyttöprofiilista, onko osittaisesta sähkökäytöstä iloa Wranglerin tyyppisessä ajoneuvossa. 4xe on kuitenkin osoitus siitä, että uusklassista konseptiakin voi uudistaa ilman päälleliimaamisen tunnetta. USA:ssa hämmästellään, kuka tarvitsee arkisin sähköajoa ja viikonloppuisin maastokykyä. Suomessa valinnan varaa ei ole, sillä lataushybridi on Wranglerin keino palata markkinoille kohtuulliseen hintaan.Teksti: Aake Kinnunen Kuvat: Aake Kinnunen ja Eetu Kokkonen Jeep Wrangler 4xe 80th Edition Hinta alkaen 74 790 € Koeajetun auton hinta varusteineen 74 790 € Moottori Ladattava hybridi, bensiinimoottori 1 995 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto. Sähkömoottori 107 kW (144 hv). Teho 200 kW (272 hv), 5250 r/min Vääntö 400 Nm (3000 r/min) Vääntö 400 Nm (3000 r/min) Akku Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva: 17,3 / 15,0 kWh. Lataus: Type 2 7,4 kW (1 x 32 A). Toimintamatka 44 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 280 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,4 s Huippunopeus 180 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 3,5 (yhd.) CO2-päästöt 79 g/km Mitat pituus 4882 mm, leveys 1894 mm, korkeus 1838 mm, akseliväli 3008 mm Tavaratila: 548–1059 l Omamassa: 2348 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1500 / 750 kg Euro NCAP 1 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 12.9.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Fantic Caballero 700 – italoscrambler varastaa sydämet 11.9.2024 Ajoneuvot Kia EV3 ensivisiitillä Suomessa – pienempi tiikeri haluaa olla kokoistaan isompi 10.9.2024 Koeajo Maistiainen: BMW 1-sarja siirtyy uuteen aikakauteen 10.9.2024 Ajoneuvot Cupra Terramar – keskimääräistä sporttisempi katumaasturiuutuus alkaen 39 394 euroa 9.9.2024 Koeajo Koeajo: Kia Sorento Plug-in Hybrid – mahtipontisempaa menoa 8.9.2024 Koeajo Koeajo: Ford F-150 Raptor – peto on irti! 8.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: uusi Hyundai Santa Fe on parhaimmillaan luksustila-auton ja katumaasturin yhdistelmä 6.9.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: BESV TRS Urban 1.1 – seikkailupyörästä on moneksi 6.9.2024 Koeajo Koeajo: Toyota Yaris Hybrid – kaupunkisukkula pihistelee Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 12.9.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Fantic Caballero 700 – italoscrambler varastaa sydämet 11.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: premium-Mercedekset aikakoneessa – vanha diesel vastaan uusi lataushybridi 10.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Miten Moottorin 30-vuotias Mercedes-Benz pärjää parivertailussa uutta vastaan? Katso video! 11.9.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu X Parivertailu: Fiat 600e pitää usein persoonallaan palloa hallussaan, mutta on Ë-C4:lläkin tähtihetkensä 9.9.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz S 65 AMG - 4 ovea, 12 sylinteriä ja 1 000 newtonmetriä 18 vuoden takaa 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 9.9.2024 Traktorit Finnmetko 2024: Traktorinkin voi tuunata – tältä näyttää uudelleen rakennettu Valmetin ”Piikkilangankiristäjä” 6.9.2024 Laivat Laivat: Viking Glory ja -Grace liikennöivät itämeripäivän kunniaksi kokonaisen viikon ajan pelkällä biopolttoaineella 10.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Miten Moottorin 30-vuotias Mercedes-Benz pärjää parivertailussa uutta vastaan? Katso video! 14.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: ensimmäinen suomalainen rallin maailmanmestari saapui erikoiskokeelle helikopterilla 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 15.8.2024 Autoilu Autoliitto tyrmää: dieselautojen ajokielto on käytännössä mahdoton 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja