Koeajo: Kia Ceedin hinnat alkaen -malli tarjoaa paljon pieneen rahaan
Kia Ceed SW:n perusmalli on auto ihmiselle, joka ei kaipaa luksusta. Hyvää: hinta ja laatu kohtaavat, ajomukavuus, sisätilat, hiljainen ajettava Huonoa: suorituskyky
Autotoimittajan koeajolle osuu yllättävän harvoin mahdollisuus testata autoa, jollaisen suuri osa autojen ostajakunnasta lopulta itselleen valitsee: hinnat alkaen -malli ilman herkkuja. Yleensä testiautot tuppaavat olemaan hieman reippaammin varusteltuja
Tällä kertaa sain käsittelyyn malliston halvimman farmarimallisen Kia Ceedin. Kurjuuden maksimoiseksi koeajo sattui hetkeen, jolloin maamme päällä roikkui sitkeä matalapainealue ja taivas itki useamman päivän läpeensä.
Kian lisävarustelista on varsin lyhyt. Siitä löytyy optiona vain LX Pack, joka tuo mukanaan peruutuskameran ja keskikonsolin näytön. Auton alla pyörivät vanteetkin ovat kevytmetallisten sijaan teräksiset. Vanteiden päälle on sentään laitettu nätit pölykapselit, jotta auton linjat eivät täysin kompastuisi rumiin metallisiin rinkuloihin.
Väriksi maahantuoja on valikoinut metsänvihreän metallivärin, jota valmistaja nimittää hienosti Experience Greeniksi. Nimi antaa odottaa enemmän kuin väri lopulta lunastaa, mutta makuasioitahan nämä toki ovat.
Kia Ceed SW:n muotoja on tullut harvemmin ihailtua koeajomielessä täysin vakiokuosissa, sillä usein autot tulevat esimerkiksi GT-line -versioina, jolloin alla pyörivät 15” teräsvanteiden ja korkeaprofiilisten renkaiden sijaan 18” alumiinivalssit. Tuolloin myös etupuskuri on dynaamisemmin veistelty ja kokonaisuus koko lailla urheilullisempi. Suurin ero syntyy toki vanteilla.
100 hepoa riittää
Koeajetun perusversio speksit eivät paperilla itsestään huutele. Voimanlähteenä toimii 998-kuutioinen ja 3-sylinterinen bensiiniturbo, jonka miedoin versio tuottaa mukavan tasalukeman 100 hevosvoimaa. Vääntöä piskuinen moottori tuottaa 172 Nm. Vaihteisto on kuusilovinen manuaali.
Ceed SW:hen saa tätä nykyä hyvän valikoiman erilaisia voimalinjavaihtoehtoja, sillä litran kuutiotilavuuden omaavasta moottorista on tarjolla myös 120-heppainen versio ja kevythybridi. 1,5.-litraisesta ja 160-hevosvoimaisesta bensiinimoottorista on tarjolla manuaali- ja automaattiversiot, sekä kevythybridi. Lisäksi listan jatkona on 1,6-litrainen kevythybrididiesel.
Hinnat alkaen moottorilla varustetun Ceedin suoritusarvot eivät herätä herranpelkoa. Sataseen kiirehditään 12 sekunnissa ja huiput ovat 183 km/h. Etenkin sähköautojen suorituskykyyn verrattuna kiihtyvyys on vaisua, mutta toisaalta arkeen riittävää. Manuaalivaihteisto toimii kevyesti ja kytkimen tuntuma on looginen.
Merkittävimmin edullinen malliversio poikkeaa kalliimmista varustelutasoltaan. 1,0 T-GDI 100 hv LX-versiolta ei ole lupa odottaa tyyliteltyjä penkkejä, digimittaristoa tai kookasta keskikonsolin kosketusnäyttöä.
Kian mittaristo on perinteinen viisarimalli, jonka keskellä on piskuinen LCD-näyttö. Se kertoo kulutustiedot ja muut olennaiset asiat. Keskikonsolissa on sentään kosketusnäyttö, jolla on yllättävän suuri merkitys kokonaisfiilikseen ohjaamossa.
Riittämiin varusteita
Kovin monesta asiasta heikommin varustellun mallin kohdalla ei tarvitse luopua. Ceedistä löytyy vakionopeudensäädin, Isofix-kiinnikkeet, aktiivinen kaistavahti, mäkilähtöavustin, ajovaloautomatiikka, lämmitettävä ohjauspyörä ja pysäköintitutkat ja ajovaloautomatiikka.
Kaikkein tärkein ominaisuuskin on tallella, Kia on mukava ajettava ja tilaa riittää pienen perheen tarpeisiin hyvin. Tavaratila on luokka huomioiden hulppea ja tilavuudeltaan 625 litraa. Se on muotoiltu järkevästi, joten mukaan mahtuu hieman suurempiakin tavaroita.
Pienen alkujärkytyksen jälkeen. Kia alkaa voittaa testikuljettajaa puolelleen. Manuaalivaihteistoon tottuu äkkiä ja maantieajossa kapin hämmentäminen ei harmita. Myös alhaisempaan varusteluun tottuu pian, eikä digimittaristoa, mukautuvaa vakkaria ja muita herkkuja ei oikeastaan edes kaipaa. Avaimettoman käyninstyksen kuitenkin itse raksisin listalta mukaan.
Rengasmelun puolesta 15” peltivanteet ja korkeampiprofiiliset renkaat ovat itse asiassa kookkaampia parempi vaihtoehto. Ceed on tällä kokoonpanolla mukavan hiljainen, eikä pellin alla pyristelevän moottorin äänetkään häiritse.
Kia Ceed SW:n perusversio tarjoaa isosti autoa kohtuulliseen rahaan. Siitä löytyvät kaikki varusteet, joita nykyaitoiluun oikeasti tarvitsee. Jos perusmalin kärryn varustaa hieman kookkaammilla vanteilla, saa ilmeestä hieman tyylikkäämmän.