28.8.2023 Ajoneuvot Koeajo: Kia Ceedin hinnat alkaen -malli tarjoaa paljon pieneen rahaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kia Ceed SW:n perusmalli on auto ihmiselle, joka ei kaipaa luksusta. Hyvää: hinta ja laatu kohtaavat, ajomukavuus, sisätilat, hiljainen ajettava Huonoa: suorituskyky Autotoimittajan koeajolle osuu yllättävän harvoin mahdollisuus testata autoa, jollaisen suuri osa autojen ostajakunnasta lopulta itselleen valitsee: hinnat alkaen -malli ilman herkkuja. Yleensä testiautot tuppaavat olemaan hieman reippaammin varusteltujaTällä kertaa sain käsittelyyn malliston halvimman farmarimallisen Kia Ceedin. Kurjuuden maksimoiseksi koeajo sattui hetkeen, jolloin maamme päällä roikkui sitkeä matalapainealue ja taivas itki useamman päivän läpeensä.Kian lisävarustelista on varsin lyhyt. Siitä löytyy optiona vain LX Pack, joka tuo mukanaan peruutuskameran ja keskikonsolin näytön. Auton alla pyörivät vanteetkin ovat kevytmetallisten sijaan teräksiset. Vanteiden päälle on sentään laitettu nätit pölykapselit, jotta auton linjat eivät täysin kompastuisi rumiin metallisiin rinkuloihin.Väriksi maahantuoja on valikoinut metsänvihreän metallivärin, jota valmistaja nimittää hienosti Experience Greeniksi. Nimi antaa odottaa enemmän kuin väri lopulta lunastaa, mutta makuasioitahan nämä toki ovat.Kia Ceed SW:n muotoja on tullut harvemmin ihailtua koeajomielessä täysin vakiokuosissa, sillä usein autot tulevat esimerkiksi GT-line -versioina, jolloin alla pyörivät 15” teräsvanteiden ja korkeaprofiilisten renkaiden sijaan 18” alumiinivalssit. Tuolloin myös etupuskuri on dynaamisemmin veistelty ja kokonaisuus koko lailla urheilullisempi. Suurin ero syntyy toki vanteilla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy100 hepoa riittääKoeajetun perusversio speksit eivät paperilla itsestään huutele. Voimanlähteenä toimii 998-kuutioinen ja 3-sylinterinen bensiiniturbo, jonka miedoin versio tuottaa mukavan tasalukeman 100 hevosvoimaa. Vääntöä piskuinen moottori tuottaa 172 Nm. Vaihteisto on kuusilovinen manuaali.Ceed SW:hen saa tätä nykyä hyvän valikoiman erilaisia voimalinjavaihtoehtoja, sillä litran kuutiotilavuuden omaavasta moottorista on tarjolla myös 120-heppainen versio ja kevythybridi. 1,5.-litraisesta ja 160-hevosvoimaisesta bensiinimoottorista on tarjolla manuaali- ja automaattiversiot, sekä kevythybridi. Lisäksi listan jatkona on 1,6-litrainen kevythybrididiesel.Hinnat alkaen moottorilla varustetun Ceedin suoritusarvot eivät herätä herranpelkoa. Sataseen kiirehditään 12 sekunnissa ja huiput ovat 183 km/h. Etenkin sähköautojen suorituskykyyn verrattuna kiihtyvyys on vaisua, mutta toisaalta arkeen riittävää. Manuaalivaihteisto toimii kevyesti ja kytkimen tuntuma on looginen.Merkittävimmin edullinen malliversio poikkeaa kalliimmista varustelutasoltaan. 1,0 T-GDI 100 hv LX-versiolta ei ole lupa odottaa tyyliteltyjä penkkejä, digimittaristoa tai kookasta keskikonsolin kosketusnäyttöä.Kian mittaristo on perinteinen viisarimalli, jonka keskellä on piskuinen LCD-näyttö. Se kertoo kulutustiedot ja muut olennaiset asiat. Keskikonsolissa on sentään kosketusnäyttö, jolla on yllättävän suuri merkitys kokonaisfiilikseen ohjaamossa.Riittämiin varusteitaKovin monesta asiasta heikommin varustellun mallin kohdalla ei tarvitse luopua. Ceedistä löytyy vakionopeudensäädin, Isofix-kiinnikkeet, aktiivinen kaistavahti, mäkilähtöavustin, ajovaloautomatiikka, lämmitettävä ohjauspyörä ja pysäköintitutkat ja ajovaloautomatiikka.Kaikkein tärkein ominaisuuskin on tallella, Kia on mukava ajettava ja tilaa riittää pienen perheen tarpeisiin hyvin. Tavaratila on luokka huomioiden hulppea ja tilavuudeltaan 625 litraa. Se on muotoiltu järkevästi, joten mukaan mahtuu hieman suurempiakin tavaroita.Pienen alkujärkytyksen jälkeen. Kia alkaa voittaa testikuljettajaa puolelleen. Manuaalivaihteistoon tottuu äkkiä ja maantieajossa kapin hämmentäminen ei harmita. Myös alhaisempaan varusteluun tottuu pian, eikä digimittaristoa, mukautuvaa vakkaria ja muita herkkuja ei oikeastaan edes kaipaa. Avaimettoman käyninstyksen kuitenkin itse raksisin listalta mukaan.Rengasmelun puolesta 15” peltivanteet ja korkeampiprofiiliset renkaat ovat itse asiassa kookkaampia parempi vaihtoehto. Ceed on tällä kokoonpanolla mukavan hiljainen, eikä pellin alla pyristelevän moottorin äänetkään häiritse.Kia Ceed SW:n perusversio tarjoaa isosti autoa kohtuulliseen rahaan. Siitä löytyvät kaikki varusteet, joita nykyaitoiluun oikeasti tarvitsee. Jos perusmalin kärryn varustaa hieman kookkaammilla vanteilla, saa ilmeestä hieman tyylikkäämmän.Teksti ja kuvat: Tuomas Rajala Kia Ceed SW 1.0 T-GDI 100hv LX Hinta alkaen 23 185 € Koeajetun auton hinta varusteineen 24 393 € Moottori Bensiinimoottori 998 cm3, 3 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 73 kW (100 hv), 4500-6000 r/min Vääntö 172 Nm (1500-4000 r/min) Vääntö 172 Nm (1500-4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 12 s Huippunopeus 183 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 5,2 (yhd.) CO2-päästöt 125 g/km Mitat pituus 4600 mm, leveys 1800 mm, korkeus 1465 mm, akseliväli 2650 mm Tavaratila: 625 l Omamassa: 1386 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1000 / 500 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 7 vuotta / 150 000 km (3 ensimmäistä vuotta ilman KM-rajaa) Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 12.7.2025 Sähköautot Mercedes-Benz CLA:n sähköversio yllätti: tuotanto kolmivuoroon, hiilijalanjälki 40 % pienempi 11.7.2025 Klassikko Klassikko: Škoda 130 RS ja ajamisen sietämätön keveys 11.7.2025 Traktorit Valtran design-tiimi kävi pokkaamassa Red Dot -palkinnon – S-sarja on putsannut palkintopöytiä 12.7.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 1965 Aston Martin DB5 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen