28.8.2023 Ajoneuvot Koeajo: Kia Ceedin hinnat alkaen -malli tarjoaa paljon pieneen rahaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kia Ceed SW:n perusmalli on auto ihmiselle, joka ei kaipaa luksusta. Hyvää: hinta ja laatu kohtaavat, ajomukavuus, sisätilat, hiljainen ajettava Huonoa: suorituskyky Autotoimittajan koeajolle osuu yllättävän harvoin mahdollisuus testata autoa, jollaisen suuri osa autojen ostajakunnasta lopulta itselleen valitsee: hinnat alkaen -malli ilman herkkuja. Yleensä testiautot tuppaavat olemaan hieman reippaammin varusteltujaTällä kertaa sain käsittelyyn malliston halvimman farmarimallisen Kia Ceedin. Kurjuuden maksimoiseksi koeajo sattui hetkeen, jolloin maamme päällä roikkui sitkeä matalapainealue ja taivas itki useamman päivän läpeensä.Kian lisävarustelista on varsin lyhyt. Siitä löytyy optiona vain LX Pack, joka tuo mukanaan peruutuskameran ja keskikonsolin näytön. Auton alla pyörivät vanteetkin ovat kevytmetallisten sijaan teräksiset. Vanteiden päälle on sentään laitettu nätit pölykapselit, jotta auton linjat eivät täysin kompastuisi rumiin metallisiin rinkuloihin.Väriksi maahantuoja on valikoinut metsänvihreän metallivärin, jota valmistaja nimittää hienosti Experience Greeniksi. Nimi antaa odottaa enemmän kuin väri lopulta lunastaa, mutta makuasioitahan nämä toki ovat.Kia Ceed SW:n muotoja on tullut harvemmin ihailtua koeajomielessä täysin vakiokuosissa, sillä usein autot tulevat esimerkiksi GT-line -versioina, jolloin alla pyörivät 15” teräsvanteiden ja korkeaprofiilisten renkaiden sijaan 18” alumiinivalssit. Tuolloin myös etupuskuri on dynaamisemmin veistelty ja kokonaisuus koko lailla urheilullisempi. Suurin ero syntyy toki vanteilla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy100 hepoa riittääKoeajetun perusversio speksit eivät paperilla itsestään huutele. Voimanlähteenä toimii 998-kuutioinen ja 3-sylinterinen bensiiniturbo, jonka miedoin versio tuottaa mukavan tasalukeman 100 hevosvoimaa. Vääntöä piskuinen moottori tuottaa 172 Nm. Vaihteisto on kuusilovinen manuaali.Ceed SW:hen saa tätä nykyä hyvän valikoiman erilaisia voimalinjavaihtoehtoja, sillä litran kuutiotilavuuden omaavasta moottorista on tarjolla myös 120-heppainen versio ja kevythybridi. 1,5.-litraisesta ja 160-hevosvoimaisesta bensiinimoottorista on tarjolla manuaali- ja automaattiversiot, sekä kevythybridi. Lisäksi listan jatkona on 1,6-litrainen kevythybrididiesel.Hinnat alkaen moottorilla varustetun Ceedin suoritusarvot eivät herätä herranpelkoa. Sataseen kiirehditään 12 sekunnissa ja huiput ovat 183 km/h. Etenkin sähköautojen suorituskykyyn verrattuna kiihtyvyys on vaisua, mutta toisaalta arkeen riittävää. Manuaalivaihteisto toimii kevyesti ja kytkimen tuntuma on looginen.Merkittävimmin edullinen malliversio poikkeaa kalliimmista varustelutasoltaan. 1,0 T-GDI 100 hv LX-versiolta ei ole lupa odottaa tyyliteltyjä penkkejä, digimittaristoa tai kookasta keskikonsolin kosketusnäyttöä.Kian mittaristo on perinteinen viisarimalli, jonka keskellä on piskuinen LCD-näyttö. Se kertoo kulutustiedot ja muut olennaiset asiat. Keskikonsolissa on sentään kosketusnäyttö, jolla on yllättävän suuri merkitys kokonaisfiilikseen ohjaamossa.Riittämiin varusteitaKovin monesta asiasta heikommin varustellun mallin kohdalla ei tarvitse luopua. Ceedistä löytyy vakionopeudensäädin, Isofix-kiinnikkeet, aktiivinen kaistavahti, mäkilähtöavustin, ajovaloautomatiikka, lämmitettävä ohjauspyörä ja pysäköintitutkat ja ajovaloautomatiikka.Kaikkein tärkein ominaisuuskin on tallella, Kia on mukava ajettava ja tilaa riittää pienen perheen tarpeisiin hyvin. Tavaratila on luokka huomioiden hulppea ja tilavuudeltaan 625 litraa. Se on muotoiltu järkevästi, joten mukaan mahtuu hieman suurempiakin tavaroita.Pienen alkujärkytyksen jälkeen. Kia alkaa voittaa testikuljettajaa puolelleen. Manuaalivaihteistoon tottuu äkkiä ja maantieajossa kapin hämmentäminen ei harmita. Myös alhaisempaan varusteluun tottuu pian, eikä digimittaristoa, mukautuvaa vakkaria ja muita herkkuja ei oikeastaan edes kaipaa. Avaimettoman käyninstyksen kuitenkin itse raksisin listalta mukaan.Rengasmelun puolesta 15” peltivanteet ja korkeampiprofiiliset renkaat ovat itse asiassa kookkaampia parempi vaihtoehto. Ceed on tällä kokoonpanolla mukavan hiljainen, eikä pellin alla pyristelevän moottorin äänetkään häiritse.Kia Ceed SW:n perusversio tarjoaa isosti autoa kohtuulliseen rahaan. Siitä löytyvät kaikki varusteet, joita nykyaitoiluun oikeasti tarvitsee. Jos perusmalin kärryn varustaa hieman kookkaammilla vanteilla, saa ilmeestä hieman tyylikkäämmän.Teksti ja kuvat: Tuomas Rajala Kia Ceed SW 1.0 T-GDI 100hv LX Hinta alkaen 23 185 € Koeajetun auton hinta varusteineen 24 393 € Moottori Bensiinimoottori 998 cm3, 3 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 73 kW (100 hv), 4500-6000 r/min Vääntö 172 Nm (1500-4000 r/min) Vääntö 172 Nm (1500-4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 12 s Huippunopeus 183 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 5,2 (yhd.) CO2-päästöt 125 g/km Mitat pituus 4600 mm, leveys 1800 mm, korkeus 1465 mm, akseliväli 2650 mm Tavaratila: 625 l Omamassa: 1386 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1000 / 500 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 7 vuotta / 150 000 km (3 ensimmäistä vuotta ilman KM-rajaa) Lue lisää Kaikki artikkelit 6.9.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: BESV TRS Urban 1.1 – seikkailupyörästä on moneksi 6.9.2024 Koeajo Koeajo: Toyota Yaris Hybrid – kaupunkisukkula pihistelee 5.9.2024 Ajoneuvot Perheautojen kuninkaallinen Volvo XC90 jatkaa eloa EX90:n rinnalla tämän näköisenä 5.9.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N on ehkä markkinoiden hauskin täyssähköauto 4.9.2024 Koeajo Koeajo: Lexus LBX 200h Launch Edition Cool – pientä luksusta 3.9.2024 Koeajo Koeajo: Audi S3 – hienostunut raikulipoika 2.9.2024 Ajoneuvot Lexus RZ 300e laajentaa näköaloja etuvedolla ja pidemmällä toimintamatkalla 1.9.2024 Ajoneuvot Päivän tarina: uusi Škoda Kodiaq ja Simply Clever -niksejä viikon jokaiselle päivälle 1.9.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz Vito – koppihoitoa johtotähdelle Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.9.2024 Laivat Laivat: Viking Glory ja -Grace liikennöivät itämeripäivän kunniaksi kokonaisen viikon ajan pelkällä biopolttoaineella 6.9.2024 Uutinen Kuluttajan ostaman sähköauton valot huurtuivat jatkuvasti – myyjä ei korvannut, vaan kehotti kuivattamaan umpioita säännöllisesti 6.9.2024 Koeajo Koeajo: Toyota Yaris Hybrid – kaupunkisukkula pihistelee 6.9.2024 Kuorma-autot Finnmetko 2024: Scania esitteli sähkökäyttöisen puutavara-auton 7.9.2024 Kuorma-autot Finnmetko 2024: Messujen veteraanikalusto – näillä autoilla ja koneilla saatiin puu liikkumaan 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 31.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Airbus rakensi jo 500. koneensa USA:ssa - eurooppalainen lentokonevalmistaja ei ole enää lainkaan tae valmistuksesta Euroopassa 31.8.2024 Moottoripyörät Koeajo: Kawasaki Ninja 7 Hybrid – uteliaisuus tappoi Ninjan 6.9.2024 Laivat Laivat: Viking Glory ja -Grace liikennöivät itämeripäivän kunniaksi kokonaisen viikon ajan pelkällä biopolttoaineella 2.9.2024 Esittely Koeistuttu: Audi Q5 – paljon uutta, jotain vanhaa 11.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Helsingissä on coolcationilla rekisterikilpi, joka voi helposti olla jopa kaksi kertaa kalliimpi kuin sitä kantava Brabuksen virittämä Mercedes-AMG G63 14.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: ensimmäinen suomalainen rallin maailmanmestari saapui erikoiskokeelle helikopterilla 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 15.8.2024 Autoilu Autoliitto tyrmää: dieselautojen ajokielto on käytännössä mahdoton 11.8.2024 Koeajo Koeajo: Smart #1 – tämä on kyllä jo vähän noloa Volvon kannalta