10.4.2022 Ajoneuvot Koeajo: Kia Sportage hybridillä ja nelivedolla, ja kaikki muu unohtuu Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kia Sportage osui testattavaksi juuri pääkaupunkiseutua kurittaneiden lumituiskujen aikana. Nelivetoversio selvitti aurausvallit, jäiset polanteet ja sohjoliirrot niin varmasti, etteivät pikkupuutteet harmittaneet ollenkaan. Hyvää: tilat, etenemiskyky, hiljaisuus, varustelu. Huonoa: lumelle arat anturit, kulutus. Päältäpäin on vaikea uskoa, että Kia Sportage ja Hyundai Tucson ovat samalle tekniikalle rakennettuja sisaruksia. Ne ovat täysin erilaisia ulkonäöltään, yhteisiä pintaosia ei ole. Sama pätee sisustukseen: materiaalit ja muotoilu ovat omanlaisiaan, mutta yllättäen näyttöruudut ovat fonttia ja valikkoja myöten samoja. Luulisi, että juuri digipuolella erojen tekeminen olisi edullisempaa kuin peltien taivutuksessa tai verhoilussa. Piilossa olevassa tekniikassa on edetty konsernin yhteisellä linjalla, eli tarjolla on samat voimalinjat. Variaatioita on paljon. Bensiinimoottorin saa sellaisenaan, kevythybridinä, hybridinä tai lataushybridinä. Diesel joutuu pärjäämään vain kevythybridinä. Kaikille versioille yhteistä on polttomoottorin iskutilavuus 1,6 litraa, vaikka tehoskaala ulottuukin 136:sta 265 hevosvoimaan. Malliston hinnat alkavat etuvetomanuaalin 32 tuhannesta, mutta talven keskellä mielenkiintoiset nelivedot alkavat 40 000 eurosta. Ajossa ollut hybridiversio GT-Line-varustein on vielä kympin kalliimpi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tyylikkäät sisätilat Tiloiltaan Sportage on runsaanpuoleinen: taakse mahtuu aikuisia, ehkei kuitenkaan kolmea pitkälle matkalle. Istuimien muotoilu ja ajoasento osuu useimmille kohdalleen. Lisäbonuksena myös takaselkänojaa voi kallistaa torkkumiseen. Myös tavaratila on kookas ja kun välipohja on yläasennossa, lattiasta tulee laajennettuna tasainen. Selkänojan saa nurin kontin seinässä olevista vivuista. Kojelaudan näkymää hallitsee leveä kaareva lasiruutu, 12-tuumaiset näytöt itsessään ovat kahdessa osassa. Lasipinnan lisäksi on levitetty runsaasti kiiltävää muovia, mikä on tyylikästä puhtaana pidettynä. Vekottimien hallintaan on vielä kolmas hipaisupinta, jonka toimintoja voi vaihtaa joko lämmönsäätelyyn tai muun tietoviihteen käyttöön. Kätevä ratkaisu kojelaudan pelkistämiseen, mutta aika usein tulee lämpötilan säätämisen sijaan muutettua äänenvoimakkuutta tai vaihdettua radiokanavaa. Tilaahan olisi ollut molemmille erikseenkin, ja joka tapauksessa penkinlämmittimille ja -jäähdyttimille on omat nappulansa keskikonsolissa. Urheiluvarusteissa Jo EX-varustetaso on varsin kattava, mutta herkkua on tarjolla enemmänkin. Business Premium on huippuvarusteluista herraskaisempi ja GT-Line sporttisempi. Toiminnallisesti GT-Line tuo lisää vain säädettävän iskunvaimennuksen. Muut muutokset ovat visuaalisia – erilaiset puskurit, vanteet ja maski sekä kiiltävää mustaa, alumiinia ja tikkauksia antamassa sporttista ilmettä. Vilkun kytkeminen avaa mittaristoon kameranäkymän takaviistoon vähentämään päänpyöritystä. Tuiskusta, jäästä ja loskasta eniten otti nokkiinsa kielletystä ajosuunnasta varoittava järjestelmä, jonka mukaan joinakin päivinä kaikki suunnat olivat vääriä. Onneksi varoitus on maltillinen. Sportin ja Econ lisäksi on Terrain-ajotilavalinnat mudalle, lumelle ja hiekalle. Mikään niistä ei pakota nelivetoa päälle, vaan automatiikka kytkee takavedon antureiden havaittua lipsumista. Pienen pieni viive lienee taloudellisuusasetusten syytä. Reipas suorituskyky Sportagen hybriditekniikka ahkeroi koko ajan taustalla kuljettajaa sen enempää vaivaamatta. Sähkömoottori on vain 44-kilowattinen (60 hv), joten vähänkin reippaampi kaasun painallus herättää bensiinimoottorin kiihdytyksiin, ylämäkiin ja nopeaan ajoon. Kikkailemalla sähköllä pääsee jopa viisi kilometriä, muutoinkin bensiinimoottori on sammuneena keskimäärin yli puolet ajoajasta. Kylmällä ilmalla moottori käyttää itsensä lämpimäksi ajon alussa. Koeajon keskikulutus asettuu lukemaan 8 l/100 km, mitä on pidettävä siedettävänä nelivetoautolle keskitalvella. Sportage on Kian myydyin malli Euroopassa ja tehdas kertookin sen suunnitellun erityisesti eurooppalaiseen makuun. Ero Hyundai Tucson -sisarukseen ei ole merkittävä, mutta aivan kuin Kia olisi hitusen tunnokkaampi ja napakampi alustaltaan. On mielenkiintoista nähdä, miten myynti jakaantuu eri voimalinjojen kesken. Nelivetomalleissa hintalisä on kolmisen tonnia niin kevythybridistä hybridiin kuin sitten siitä lataushybridiinkin. Hybridi ei ole paljoa kevythybridiä taloudellisempi, mutta tehoa on enemmän. Työsuhdeautoilijat ihastunevat ladattavaan versioon juuri voimaan tulleen veronalennuksen myötä. Riittävätkö muille edullisemmat mallit, ja hybridi jää väliinputoajaksi? Seuraamme myyntitilastoista tuomiotanne. Teksti ja kuvat: Petri Munukka Kia Sportage 1.6 T-GDI AWD Hybrid GT-Line AT Hinta alkaen 43 053 € Koeajetun auton hinta varusteineen 52 833 € Moottori Hybridi. Bensiinimoottori 1 598 cm³, 4 sylinteriä, 6-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 169 kW (230 hv), 350 r/min Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,3 s Huippunopeus 193 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 6,2 (yhd.) CO2-päästöt 145 g/km Mitat pituus 4515 mm, leveys 1865 mm, korkeus 1650 mm, akseliväli 2680 mm Tavaratila: 587–1776 l Omamassa: 1748 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1650 / 750 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 7 vuotta / 150 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – millainen perhesähköauto tämän Vuoden Auto todella on? 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku