14.5.2021 Ajoneuvot Koeajo: Hyundai Tucson 1.6 T-GDI Hybrid 4WD on mallistonsa välihybridi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Selvemmin sähköavustettu Hyundai Tucson ei aivan yllä Toyota-hybridien tasolle. Hyvää: suorituskyky, hiljaisuus, varustelu. Huonoa: sormenjäljet kiiltävissä nappuloissa, verkkainen takaluukku. Korealaisten autojen kehitys on ollut huikeaa. Verrattuna perinteikkäisiin merkkeihin melkoiselta takamatkalta on hivutettu ensin tuntumalle ja nyt on jo vilkku päällä ohitusta suunnitellessa. Tämä pätee niin moderniin tekniikkaan kuin viimeistelyynkin. Maan autoteollisuuden muotoilusta on ollut tapana löytää milloin mistäkin kopioituja piirteitä. Nyt on uskallettu luottaa omiin kykyihin ja luoda omaa muotokieltä – hienona esimerkkinä neljännen sukupolven Hyundai Tucson. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kolmella hybridillä Uuden Tucsonin useimpiin voimalinjoihin on lisätty trendikästä hybriditekniikkaa. Vain perusmallit etuvedolla ja käsivaihteistolla joutuvat pärjäämään ilman sähköapua. Hybridejä on jopa kolme: kevythybridi, hybridi ja hieman myöhemmin koeajoon saapuva lataushybridi. Vaikka Tucsonin ominaisuudet ja varustelu ovat parantuneet, hinta ei suinkaan ole noussut, vaan joidenkin versioiden osalta jopa laskenut. Hybridin lisähinta on kohtuulliset 2 000 euroa. Kevythybridi osaa ainoastaan rullata vapaalla moottori sammuneena. Lataushybridi voi pärjätä pelkällä sähköllä päiväkausia riippuen lataajan ahkeruudesta. Nyt ajettu tavallinen hybridi osaa samat säästökikat, mutta ilman isoa akustoa se joutuu vaivaamaan bensiinimoottoria vähän väliä. Sähkömoottori on vain 60-heppainen, joten vähänkin reippaampi kaasun painallus herättää bensiinimoottorin kiihdytyksiin, ylämäkiin ja nopeaan ajoon. Bensakone on sammuneena keskimäärin yli puolet ajoajasta. Toiminta ei vie huomiota, veto vaihtuu nykäyksittä ja äänettä. Vain vähän moittimista Kireä pakkanen sotkee järjestelmän pasmoja, ja polttomoottori käy tiheämmin lämmityksen tehostamiseksi. Kytkemällä lämmityksen pois ja kaasua hellästi hiplaamalla sähköllä pääsee jopa viisi kilometriä. Mittaristossa on akun varaustilalle oma palkki, joka on tutumpi lataushybrideistä. Kikkailusta huolimatta bensaa kuluu 7,5 l/100 km, mikä on kaksi litraa enemmän kuin pahin kilpailija Toyota RAV4 vei kesäisessä ajossa. Ajokokemus Tucsonilla on tavanomainen, mikään ominaisuus ei jätä purnattavaa jos ei ylistettävääkään. Jostain nillittääkseni neliveto kytkeytyy laiskasti ja antaa pyörien ruopia ennen kuin matkaan päästään. Hiljaisuus, runsas varustelu, leppoisa tuntuma ja kevyet hallintalaitteet tuovat mielleyhtymän amerikkalaisiin autoihin, mutta USA:han onkin yksi Hyundain tärkeimmistä markkina-alueista. Teksti ja kuvat: Petri Munukka Hyundai Tucson 1.6 T-GDI Hybrid 4WD 6AT Premium Hinta alkaen 41 990 € Koeajetun auton hinta varusteineen 51 880 € Moottori Hybridi, bensiinimoottori 1 598 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. automaattivaihteisto, neliveto. Sähkömoottori 44 kW (60 hv). Teho 132 kW (180 hv), 5500 r/min Vääntö 265 Nm (1500–4000 r/min) Vääntö 265 Nm (1500–4000 r/min) Hybridijärjestelmän yhteisteho 169 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,3 s Huippunopeus 193 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 6,9 (yhd.) CO2-päästöt 143 g/km Mitat pituus 4500 mm, leveys 1865 mm, korkeus 1650 mm, akseliväli 2680 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1650 / 750 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 5 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku