14.5.2021 Ajoneuvot Koeajo: Hyundai Tucson 1.6 T-GDI Hybrid 4WD on mallistonsa välihybridi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Selvemmin sähköavustettu Hyundai Tucson ei aivan yllä Toyota-hybridien tasolle. Hyvää: suorituskyky, hiljaisuus, varustelu. Huonoa: sormenjäljet kiiltävissä nappuloissa, verkkainen takaluukku. Korealaisten autojen kehitys on ollut huikeaa. Verrattuna perinteikkäisiin merkkeihin melkoiselta takamatkalta on hivutettu ensin tuntumalle ja nyt on jo vilkku päällä ohitusta suunnitellessa. Tämä pätee niin moderniin tekniikkaan kuin viimeistelyynkin. Maan autoteollisuuden muotoilusta on ollut tapana löytää milloin mistäkin kopioituja piirteitä. Nyt on uskallettu luottaa omiin kykyihin ja luoda omaa muotokieltä – hienona esimerkkinä neljännen sukupolven Hyundai Tucson. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kolmella hybridillä Uuden Tucsonin useimpiin voimalinjoihin on lisätty trendikästä hybriditekniikkaa. Vain perusmallit etuvedolla ja käsivaihteistolla joutuvat pärjäämään ilman sähköapua. Hybridejä on jopa kolme: kevythybridi, hybridi ja hieman myöhemmin koeajoon saapuva lataushybridi. Vaikka Tucsonin ominaisuudet ja varustelu ovat parantuneet, hinta ei suinkaan ole noussut, vaan joidenkin versioiden osalta jopa laskenut. Hybridin lisähinta on kohtuulliset 2 000 euroa. Kevythybridi osaa ainoastaan rullata vapaalla moottori sammuneena. Lataushybridi voi pärjätä pelkällä sähköllä päiväkausia riippuen lataajan ahkeruudesta. Nyt ajettu tavallinen hybridi osaa samat säästökikat, mutta ilman isoa akustoa se joutuu vaivaamaan bensiinimoottoria vähän väliä. Sähkömoottori on vain 60-heppainen, joten vähänkin reippaampi kaasun painallus herättää bensiinimoottorin kiihdytyksiin, ylämäkiin ja nopeaan ajoon. Bensakone on sammuneena keskimäärin yli puolet ajoajasta. Toiminta ei vie huomiota, veto vaihtuu nykäyksittä ja äänettä. Vain vähän moittimista Kireä pakkanen sotkee järjestelmän pasmoja, ja polttomoottori käy tiheämmin lämmityksen tehostamiseksi. Kytkemällä lämmityksen pois ja kaasua hellästi hiplaamalla sähköllä pääsee jopa viisi kilometriä. Mittaristossa on akun varaustilalle oma palkki, joka on tutumpi lataushybrideistä. Kikkailusta huolimatta bensaa kuluu 7,5 l/100 km, mikä on kaksi litraa enemmän kuin pahin kilpailija Toyota RAV4 vei kesäisessä ajossa. Ajokokemus Tucsonilla on tavanomainen, mikään ominaisuus ei jätä purnattavaa jos ei ylistettävääkään. Jostain nillittääkseni neliveto kytkeytyy laiskasti ja antaa pyörien ruopia ennen kuin matkaan päästään. Hiljaisuus, runsas varustelu, leppoisa tuntuma ja kevyet hallintalaitteet tuovat mielleyhtymän amerikkalaisiin autoihin, mutta USA:han onkin yksi Hyundain tärkeimmistä markkina-alueista. Teksti ja kuvat: Petri Munukka Hyundai Tucson 1.6 T-GDI Hybrid 4WD 6AT Premium Hinta alkaen 41 990 € Koeajetun auton hinta varusteineen 51 880 € Moottori Hybridi, bensiinimoottori 1 598 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. automaattivaihteisto, neliveto. Sähkömoottori 44 kW (60 hv). Teho 132 kW (180 hv), 5500 r/min Vääntö 265 Nm (1500–4000 r/min) Vääntö 265 Nm (1500–4000 r/min) Hybridijärjestelmän yhteisteho 169 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,3 s Huippunopeus 193 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 6,9 (yhd.) CO2-päästöt 143 g/km Mitat pituus 4500 mm, leveys 1865 mm, korkeus 1650 mm, akseliväli 2680 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1650 / 750 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 5 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE 200 4Matic A Cabriolet AMG-line – Kesästä nauttimiseen 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 Allstreet – urbaaniin asfalttiviidakkoon 24.7.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer – tehokas plugari käytännöllisen perheauton kuoseissa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Koeajo Koeajo: BYD Seal U – perusvarmaa, mutta tasapaksua 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.5 GTX 4motion – kosketus edelleen hakusessa 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan