14.5.2021 Ajoneuvot Koeajo: Hyundai Tucson 1.6 T-GDI Hybrid 4WD on mallistonsa välihybridi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Selvemmin sähköavustettu Hyundai Tucson ei aivan yllä Toyota-hybridien tasolle. Hyvää: suorituskyky, hiljaisuus, varustelu. Huonoa: sormenjäljet kiiltävissä nappuloissa, verkkainen takaluukku. Korealaisten autojen kehitys on ollut huikeaa. Verrattuna perinteikkäisiin merkkeihin melkoiselta takamatkalta on hivutettu ensin tuntumalle ja nyt on jo vilkku päällä ohitusta suunnitellessa. Tämä pätee niin moderniin tekniikkaan kuin viimeistelyynkin. Maan autoteollisuuden muotoilusta on ollut tapana löytää milloin mistäkin kopioituja piirteitä. Nyt on uskallettu luottaa omiin kykyihin ja luoda omaa muotokieltä – hienona esimerkkinä neljännen sukupolven Hyundai Tucson.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKolmella hybridilläUuden Tucsonin useimpiin voimalinjoihin on lisätty trendikästä hybriditekniikkaa. Vain perusmallit etuvedolla ja käsivaihteistolla joutuvat pärjäämään ilman sähköapua. Hybridejä on jopa kolme: kevythybridi, hybridi ja hieman myöhemmin koeajoon saapuva lataushybridi.Vaikka Tucsonin ominaisuudet ja varustelu ovat parantuneet, hinta ei suinkaan ole noussut, vaan joidenkin versioiden osalta jopa laskenut. Hybridin lisähinta on kohtuulliset 2 000 euroa. Kevythybridi osaa ainoastaan rullata vapaalla moottori sammuneena. Lataushybridi voi pärjätä pelkällä sähköllä päiväkausia riippuen lataajan ahkeruudesta. Nyt ajettu tavallinen hybridi osaa samat säästökikat, mutta ilman isoa akustoa se joutuu vaivaamaan bensiinimoottoria vähän väliä.Sähkömoottori on vain 60-heppainen, joten vähänkin reippaampi kaasun painallus herättää bensiinimoottorin kiihdytyksiin, ylämäkiin ja nopeaan ajoon. Bensakone on sammuneena keskimäärin yli puolet ajoajasta. Toiminta ei vie huomiota, veto vaihtuu nykäyksittä ja äänettä. Vain vähän moittimistaKireä pakkanen sotkee järjestelmän pasmoja, ja polttomoottori käy tiheämmin lämmityksen tehostamiseksi. Kytkemällä lämmityksen pois ja kaasua hellästi hiplaamalla sähköllä pääsee jopa viisi kilometriä. Mittaristossa on akun varaustilalle oma palkki, joka on tutumpi lataushybrideistä. Kikkailusta huolimatta bensaa kuluu 7,5 l/100 km, mikä on kaksi litraa enemmän kuin pahin kilpailija Toyota RAV4 vei kesäisessä ajossa.Ajokokemus Tucsonilla on tavanomainen, mikään ominaisuus ei jätä purnattavaa jos ei ylistettävääkään. Jostain nillittääkseni neliveto kytkeytyy laiskasti ja antaa pyörien ruopia ennen kuin matkaan päästään. Hiljaisuus, runsas varustelu, leppoisa tuntuma ja kevyet hallintalaitteet tuovat mielleyhtymän amerikkalaisiin autoihin, mutta USA:han onkin yksi Hyundain tärkeimmistä markkina-alueista.Teksti ja kuvat: Petri Munukka Hyundai Tucson 1.6 T-GDI Hybrid 4WD 6AT Premium Hinta alkaen 41 990 € Koeajetun auton hinta varusteineen 51 880 € Moottori Hybridi, bensiinimoottori 1 598 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. automaattivaihteisto, neliveto. Sähkömoottori 44 kW (60 hv). Teho 132 kW (180 hv), 5500 r/min Vääntö 265 Nm (1500–4000 r/min) Vääntö 265 Nm (1500–4000 r/min) Hybridijärjestelmän yhteisteho 169 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,3 s Huippunopeus 193 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 6,9 (yhd.) CO2-päästöt 143 g/km Mitat pituus 4500 mm, leveys 1865 mm, korkeus 1650 mm, akseliväli 2680 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1650 / 750 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 5 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 14.2.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G6 – tehty myös Teslan kiusaksi 13.2.2025 Koeajo Koeajo: Ford E-Transit Custom Trend – valttina ajettavuus 12.2.2025 Koeajo Koeajo: Audi RS e-tron GT Performance laittaa ihmiskehon koetukselle 11.2.2025 Ajoneuvot Polttomoottoriautot porskuttavat Suomessa vielä piiiiiitkääään 10.2.2025 Ajoneuvot Volvo EX30 Cross Country on vähän muutakin kuin tuttu sanapari uudessa paketissa 10.2.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Opel Frontera Electric – puristamalla tehty edullinen täyssähköinen perhecrossover, ja ihan hyvä niin 9.2.2025 Koeajo Koeajo: Citroën ë-C4 X – uudistunut sähkösedan ei yllätä 7.2.2025 Ajoneuvot Flexis on Renaultin, Volvon ja CMA CGM:n uusi yhteisyritys, joka on tuomassa Euroopan markkinoille sähköisiä tavara-autoja 7.2.2025 Koeajo Maistiainen: BYD Atto 2 – kilpailu kiristyy kompakteissa sähköcrossovereissa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.2.2025 Kuluttajat Land Rover sylki öljyt pihalle pian kaupanteon jälkeen – myyjäliikkeen oli korvattava, vaikka auto oli vanha ja lähes 250 000 kilometriä ajettu 15.2.2025 Vene 25 Båt Vene 25 Båt: Messujen kalastusvene kääntyi ukrainalaisvalmisteisten veneiden voitonjuhlaksi 15.2.2025 Testit Seikkailu: diesel vastaan sähköauto Lappiin – yhdellä istumalla vai matkalla lataillen? 15.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Kontio ja Parmas -kummelivolvo 14.2.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G6 – tehty myös Teslan kiusaksi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle 10.2.2025 Autoilu Bensan hinta nousussa – kuinka korkealle litrahinta voi kivuta? 14.2.2025 Kuluttajat Land Rover sylki öljyt pihalle pian kaupanteon jälkeen – myyjäliikkeen oli korvattava, vaikka auto oli vanha ja lähes 250 000 kilometriä ajettu 10.2.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 3-ovinen Mercedes-Benz 300 GE, jota kauneusleikkaus on koittanut nuorentaa 22 vuodella 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle