14.5.2021

Koeajo: Hyundai Tucson 1.6 T-GDI Hybrid 4WD on mallistonsa välihybridi

Hyundai Tucson 1.6 T-GDI Hybrid 4WD

Selvemmin sähköavustettu Hyundai Tucson ei aivan yllä Toyota-hybridien tasolle. Hyvää: suorituskyky, hiljaisuus, varustelu. Huonoa: sormenjäljet kiiltävissä nappuloissa, verkkainen takaluukku.

Korealaisten autojen kehitys on ollut huikeaa. Verrattuna perinteikkäisiin merkkeihin melkoiselta takamatkalta on hivutettu ensin tuntumalle ja nyt on jo vilkku päällä ohitusta suunnitellessa. Tämä pätee niin moderniin tekniikkaan kuin viimeistelyynkin. Maan autoteollisuuden muotoilusta on ollut tapana löytää milloin mistäkin kopioituja piirteitä. Nyt on uskallettu luottaa omiin kykyihin ja luoda omaa muotokieltä – hienona esimerkkinä neljännen sukupolven Hyundai Tucson.

Hyundai Tucson 1.6 T-GDI Hybrid 4WD

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kolmella hybridillä

Uuden Tucsonin useimpiin voimalinjoihin on lisätty trendikästä hybriditekniikkaa. Vain perusmallit etuvedolla ja käsivaihteistolla joutuvat pärjäämään ilman sähköapua. Hybridejä on jopa kolme: kevythybridi, hybridi ja hieman myöhemmin koeajoon saapuva lataushybridi.

Vaikka Tucsonin ominaisuudet ja varustelu ovat parantuneet, hinta ei suinkaan ole noussut, vaan joidenkin versioiden osalta jopa laskenut. Hybridin lisähinta on kohtuulliset 2 000 euroa.

Kevythybridi osaa ainoastaan rullata vapaalla moottori sammuneena. Lataushybridi voi pärjätä pelkällä sähköllä päiväkausia riippuen lataajan ahkeruudesta. Nyt ajettu tavallinen hybridi osaa samat säästökikat, mutta ilman isoa akustoa se joutuu vaivaamaan bensiinimoottoria vähän väliä.

Sähkömoottori on vain 60-heppainen, joten vähänkin reippaampi kaasun painallus herättää bensiinimoottorin kiihdytyksiin, ylämäkiin ja nopeaan ajoon. Bensakone on sammuneena keskimäärin yli puolet ajoajasta. Toiminta ei vie huomiota, veto vaihtuu nykäyksittä ja äänettä.

Vain vähän moittimista

Kireä pakkanen sotkee järjestelmän pasmoja, ja polttomoottori käy tiheämmin lämmityksen tehostamiseksi. Kytkemällä lämmityksen pois ja kaasua hellästi hiplaamalla sähköllä pääsee jopa viisi kilometriä. Mittaristossa on akun varaustilalle oma palkki, joka on tutumpi lataushybrideistä. Kikkailusta huolimatta bensaa kuluu 7,5 l/100 km, mikä on kaksi litraa enemmän kuin pahin kilpailija Toyota RAV4 vei kesäisessä ajossa.

Hyundai Tucson 1.6 T-GDI Hybrid 4WD

Ajokokemus Tucsonilla on tavanomainen, mikään ominaisuus ei jätä purnattavaa jos ei ylistettävääkään. Jostain nillittääkseni neliveto kytkeytyy laiskasti ja antaa pyörien ruopia ennen kuin matkaan päästään. Hiljaisuus, runsas varustelu, leppoisa tuntuma ja kevyet hallintalaitteet tuovat mielleyhtymän amerikkalaisiin autoihin, mutta USA:han onkin yksi Hyundain tärkeimmistä markkina-alueista.

Teksti ja kuvat: Petri Munukka

Hyundai Tucson 1.6 T-GDI Hybrid 4WD 6AT Premium

Hinta alkaen

41 990 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

51 880 €

Moottori

Hybridi, bensiinimoottori 1 598 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. automaattivaihteisto, neliveto. Sähkömoottori 44 kW (60 hv).

Teho

132 kW (180 hv), 5500 r/min

Vääntö

265 Nm (1500–4000 r/min)

Vääntö

265 Nm (1500–4000 r/min)

Hybridijärjestelmän yhteisteho

169 kW

Kiihtyvyys 0–100 km/h

8,3 s

Huippunopeus

193 km/h

Kulutus l/ 100 km

WLTP-kulutus 6,9 (yhd.)

CO2-päästöt

143 g/km

Mitat

pituus 4500 mm, leveys 1865 mm, korkeus 1650 mm, akseliväli 2680 mm

Vetokyky jarrullinen/ jarruton

1650 / 750 kg

Euro NCAP

Ei testattu

Takuu

5 vuotta

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat