10.4.2022 Ajoneuvot Koeajo: Kia Sportage hybridillä ja nelivedolla, ja kaikki muu unohtuu Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kia Sportage osui testattavaksi juuri pääkaupunkiseutua kurittaneiden lumituiskujen aikana. Nelivetoversio selvitti aurausvallit, jäiset polanteet ja sohjoliirrot niin varmasti, etteivät pikkupuutteet harmittaneet ollenkaan. Hyvää: tilat, etenemiskyky, hiljaisuus, varustelu. Huonoa: lumelle arat anturit, kulutus. Päältäpäin on vaikea uskoa, että Kia Sportage ja Hyundai Tucson ovat samalle tekniikalle rakennettuja sisaruksia. Ne ovat täysin erilaisia ulkonäöltään, yhteisiä pintaosia ei ole. Sama pätee sisustukseen: materiaalit ja muotoilu ovat omanlaisiaan, mutta yllättäen näyttöruudut ovat fonttia ja valikkoja myöten samoja. Luulisi, että juuri digipuolella erojen tekeminen olisi edullisempaa kuin peltien taivutuksessa tai verhoilussa.Piilossa olevassa tekniikassa on edetty konsernin yhteisellä linjalla, eli tarjolla on samat voimalinjat. Variaatioita on paljon. Bensiinimoottorin saa sellaisenaan, kevythybridinä, hybridinä tai lataushybridinä. Diesel joutuu pärjäämään vain kevythybridinä. Kaikille versioille yhteistä on polttomoottorin iskutilavuus 1,6 litraa, vaikka tehoskaala ulottuukin 136:sta 265 hevosvoimaan.Malliston hinnat alkavat etuvetomanuaalin 32 tuhannesta, mutta talven keskellä mielenkiintoiset nelivedot alkavat 40 000 eurosta. Ajossa ollut hybridiversio GT-Line-varustein on vielä kympin kalliimpi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTyylikkäät sisätilatTiloiltaan Sportage on runsaanpuoleinen: taakse mahtuu aikuisia, ehkei kuitenkaan kolmea pitkälle matkalle. Istuimien muotoilu ja ajoasento osuu useimmille kohdalleen. Lisäbonuksena myös takaselkänojaa voi kallistaa torkkumiseen. Myös tavaratila on kookas ja kun välipohja on yläasennossa, lattiasta tulee laajennettuna tasainen. Selkänojan saa nurin kontin seinässä olevista vivuista. Kojelaudan näkymää hallitsee leveä kaareva lasiruutu, 12-tuumaiset näytöt itsessään ovat kahdessa osassa. Lasipinnan lisäksi on levitetty runsaasti kiiltävää muovia, mikä on tyylikästä puhtaana pidettynä. Vekottimien hallintaan on vielä kolmas hipaisupinta, jonka toimintoja voi vaihtaa joko lämmönsäätelyyn tai muun tietoviihteen käyttöön. Kätevä ratkaisu kojelaudan pelkistämiseen, mutta aika usein tulee lämpötilan säätämisen sijaan muutettua äänenvoimakkuutta tai vaihdettua radiokanavaa. Tilaahan olisi ollut molemmille erikseenkin, ja joka tapauksessa penkinlämmittimille ja -jäähdyttimille on omat nappulansa keskikonsolissa. UrheiluvarusteissaJo EX-varustetaso on varsin kattava, mutta herkkua on tarjolla enemmänkin. Business Premium on huippuvarusteluista herraskaisempi ja GT-Line sporttisempi. Toiminnallisesti GT-Line tuo lisää vain säädettävän iskunvaimennuksen. Muut muutokset ovat visuaalisia – erilaiset puskurit, vanteet ja maski sekä kiiltävää mustaa, alumiinia ja tikkauksia antamassa sporttista ilmettä.Vilkun kytkeminen avaa mittaristoon kameranäkymän takaviistoon vähentämään päänpyöritystä. Tuiskusta, jäästä ja loskasta eniten otti nokkiinsa kielletystä ajosuunnasta varoittava järjestelmä, jonka mukaan joinakin päivinä kaikki suunnat olivat vääriä. Onneksi varoitus on maltillinen. Sportin ja Econ lisäksi on Terrain-ajotilavalinnat mudalle, lumelle ja hiekalle. Mikään niistä ei pakota nelivetoa päälle, vaan automatiikka kytkee takavedon antureiden havaittua lipsumista. Pienen pieni viive lienee taloudellisuusasetusten syytä.Reipas suorituskykySportagen hybriditekniikka ahkeroi koko ajan taustalla kuljettajaa sen enempää vaivaamatta. Sähkömoottori on vain 44-kilowattinen (60 hv), joten vähänkin reippaampi kaasun painallus herättää bensiinimoottorin kiihdytyksiin, ylämäkiin ja nopeaan ajoon. Kikkailemalla sähköllä pääsee jopa viisi kilometriä, muutoinkin bensiinimoottori on sammuneena keskimäärin yli puolet ajoajasta. Kylmällä ilmalla moottori käyttää itsensä lämpimäksi ajon alussa. Koeajon keskikulutus asettuu lukemaan 8 l/100 km, mitä on pidettävä siedettävänä nelivetoautolle keskitalvella.Sportage on Kian myydyin malli Euroopassa ja tehdas kertookin sen suunnitellun erityisesti eurooppalaiseen makuun. Ero Hyundai Tucson -sisarukseen ei ole merkittävä, mutta aivan kuin Kia olisi hitusen tunnokkaampi ja napakampi alustaltaan. On mielenkiintoista nähdä, miten myynti jakaantuu eri voimalinjojen kesken. Nelivetomalleissa hintalisä on kolmisen tonnia niin kevythybridistä hybridiin kuin sitten siitä lataushybridiinkin. Hybridi ei ole paljoa kevythybridiä taloudellisempi, mutta tehoa on enemmän.Työsuhdeautoilijat ihastunevat ladattavaan versioon juuri voimaan tulleen veronalennuksen myötä. Riittävätkö muille edullisemmat mallit, ja hybridi jää väliinputoajaksi? Seuraamme myyntitilastoista tuomiotanne.Teksti ja kuvat: Petri Munukka Kia Sportage 1.6 T-GDI AWD Hybrid GT-Line AT Hinta alkaen 43 053 € Koeajetun auton hinta varusteineen 52 833 € Moottori Hybridi. Bensiinimoottori 1 598 cm³, 4 sylinteriä, 6-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 169 kW (230 hv), 350 r/min Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,3 s Huippunopeus 193 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 6,2 (yhd.) CO2-päästöt 145 g/km Mitat pituus 4515 mm, leveys 1865 mm, korkeus 1650 mm, akseliväli 2680 mm Tavaratila: 587–1776 l Omamassa: 1748 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1650 / 750 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 7 vuotta / 150 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 26.6.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 7 AWD on ainoita luokassaan – täyssähköinen paku nelivedolla 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 25.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 60 Style – nousussa myyntitilastossa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 1.7.2025 Prätkäpodi Prätkäpodi jakso 32: BMW F900 GS – voiko adventure olla liian hyvä? 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?