Ajoneuvot | Koeajo | 14.11.2019

Koeajo: Koko kirjo sähköä – Volvo XC40

T5 Twin Engine

Volvo XC40 T5 Twin Engine täydentää ruotsalaisvalmistajan ladattavien hybridien katraan. Isoveljistä poiketen pikku-Volvo vetää vain etupyörillään. Hyvää: voimalinja, äänieristys, tavaratilasta ei tingitty. Huonoa: ei nelivetoa.

Jaa artikkeli

Ladattavia ja kevythybridejä. Sähköistetty versio löytyy tätä nykyä jokaisesta Volvon tuotantomallista. Ladattavien autojen Suomen-markkinajohtajan paikan vallannut ruotsalaisvalmistaja ei ole aikeissa luopua kruunustaan helpolla, ja uusi Volvo XC40 T5 Twin Engine tuo valtakamppailuun oman panoksensa.

Volvo_XC40_T5_Twin_Engine_2019_EK

XC40 T5 Twin Enginessä kolmisylinterinen bensiinimoottori on paritettu yhteen 82-hevosvoimaisen sähkömoottorin kanssa. Polttomoottorissa on tehoa 180 hv eli 30 hv enemmän kuin pelkällä bensalla käyvässä kolmipyttyisessä T3:ssa (Moottori 8/2018).

Volvo_XC40_T5_Twin_Engine_2019_EK

Muitakin poikkeavuuksia löytyy, sillä XC40 on yhtiön muista ladattavista hybrideistä poiketen aina etuvetoinen. Myös automaattivaihteisto poikkeaa linjasta, sillä kun muussa mallistossa käytetään perinteistä momentinmuunninlaatikkoa, lataushybridistä löytyy seitsenportainen DCTH-kaksoiskytkinvaihteisto.

Suhteellisen hiljainen

Göteborgin teillä huomio kiinnittyi ensimmäisenä erinomaiseen äänieristykseen. Pelkällä sähköllä on miellyttävän hiljaista liikkua, mikä korostaa XC40:n pienoista premium-tunnelmaa. Sähkövoimalinjan vinkuminen tosin vaikutti koeajoyksilössä voimakkaammalta kuin hybridiautoissa yleensä.

Polttomoottorin käynnistymisen huomaa selkeästi. Pariton määrä sylintereitä hyrskyttää sähköllä ajamisen hiljaisuuteen tottumisen jälkeen suhteellisen kovaäänisesti, muttei kuitenkaan epämiellyttävällä tavalla.

Entä menettääkö tuore pistokeauto uskottavuuttaan nelivedon puuttumisen myötä? Kyllä, mutta vain hieman. Hyvin toimiva ajonvakautusjärjestelmä käsittelee ainakin kuivissa olosuhteissa 262 hevosvoiman yhteistehoa ja 425 newtonmetrin vääntömomenttia erinomaisesti, eikä hieman rajummassakaan kiihdytyksessä ilmene normaalia enempää nyökkäyksiä sutimiseneston puuttuessa peliin.

Toisaalta nelivetoisena voiman hyödyntäminen olisi huomattavasti monipuolisempaa, etenkin talviolosuhteissa ja raskaamman perävaunun kanssa liikuttaessa. Suurin sallittu perävaunumassa on 1 800 kilogrammaa, eli 200 kg enemmän kuin T3-mallissa ja 200 kg vähemmän kuin nelivetoisessa D3-dieselissä.

Tavaratilasta tinkimättä

Hybridiversio on T3:a noin 250 kiloa raskaampi, mutta samalla painopiste on kardaanitunneliin sijoitetun ajoakun ansiosta matalammalla. Tiukemmissakin kaarteissa hybridi käyttäytyykin hyvin luonnollisesti.

Volvo_XC40_T5_Twin_Engine_2019_EK

WLTP-normin mukaan XC40 T5 Twin Engine kulkee pelkällä sähköllä kohtuulliset 46 kilometriä. Tämän todentaminen jää tulevaan kotimaan koeajoon, sillä koeajamassamme esituotantoautossa akun kapasiteetti oli hieman normaalia pienempi.

10,7 kilowattitunnin akusto on sijoitettu kardaanitunneliin ja kun sähkömoottorikin sijaitsee auton etuosassa, tavaratila on samankokoinen kuin muussakin mallistossa. Akusto ottaa kuitenkin reippaan osan kyynärnojan säilytyslokerosta isompien ladattavien Volvojen tapaan. Latausajat vaihtelevat 3–5 tunnin välillä tehosta riippuen.

Business-varustelulla hinta alkaa 47 765 eurosta ja koeajetun Business R-Designin 51 753 eurosta. Ensimmäiset autot tulevat Suomeen tammikuussa; myöhemmin keväällä on lupa odottaa myös täysin sähkökäyttöistä XC40 Recharge -mallia.

Jaa artikkeli

Keskustelu