14.11.2019 Ajoneuvot Koeajo: Koko kirjo sähköä – Volvo XC40 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volvo XC40 T5 Twin Engine täydentää ruotsalaisvalmistajan ladattavien hybridien katraan. Isoveljistä poiketen pikku-Volvo vetää vain etupyörillään. Hyvää: voimalinja, äänieristys, tavaratilasta ei tingitty. Huonoa: ei nelivetoa. Ladattavia ja kevythybridejä. Sähköistetty versio löytyy tätä nykyä jokaisesta Volvon tuotantomallista. Ladattavien autojen Suomen-markkinajohtajan paikan vallannut ruotsalaisvalmistaja ei ole aikeissa luopua kruunustaan helpolla, ja uusi Volvo XC40 T5 Twin Engine tuo valtakamppailuun oman panoksensa. XC40 T5 Twin Enginessä kolmisylinterinen bensiinimoottori on paritettu yhteen 82-hevosvoimaisen sähkömoottorin kanssa. Polttomoottorissa on tehoa 180 hv eli 30 hv enemmän kuin pelkällä bensalla käyvässä kolmipyttyisessä T3:ssa (Moottori 8/2018). Muitakin poikkeavuuksia löytyy, sillä XC40 on yhtiön muista ladattavista hybrideistä poiketen aina etuvetoinen. Myös automaattivaihteisto poikkeaa linjasta, sillä kun muussa mallistossa käytetään perinteistä momentinmuunninlaatikkoa, lataushybridistä löytyy seitsenportainen DCTH-kaksoiskytkinvaihteisto. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Suhteellisen hiljainen Göteborgin teillä huomio kiinnittyi ensimmäisenä erinomaiseen äänieristykseen. Pelkällä sähköllä on miellyttävän hiljaista liikkua, mikä korostaa XC40:n pienoista premium-tunnelmaa. Sähkövoimalinjan vinkuminen tosin vaikutti koeajoyksilössä voimakkaammalta kuin hybridiautoissa yleensä. Polttomoottorin käynnistymisen huomaa selkeästi. Pariton määrä sylintereitä hyrskyttää sähköllä ajamisen hiljaisuuteen tottumisen jälkeen suhteellisen kovaäänisesti, muttei kuitenkaan epämiellyttävällä tavalla. Entä menettääkö tuore pistokeauto uskottavuuttaan nelivedon puuttumisen myötä? Kyllä, mutta vain hieman. Hyvin toimiva ajonvakautusjärjestelmä käsittelee ainakin kuivissa olosuhteissa 262 hevosvoiman yhteistehoa ja 425 newtonmetrin vääntömomenttia erinomaisesti, eikä hieman rajummassakaan kiihdytyksessä ilmene normaalia enempää nyökkäyksiä sutimiseneston puuttuessa peliin. Toisaalta nelivetoisena voiman hyödyntäminen olisi huomattavasti monipuolisempaa, etenkin talviolosuhteissa ja raskaamman perävaunun kanssa liikuttaessa. Suurin sallittu perävaunumassa on 1 800 kilogrammaa, eli 200 kg enemmän kuin T3-mallissa ja 200 kg vähemmän kuin nelivetoisessa D3-dieselissä. Tavaratilasta tinkimättä Hybridiversio on T3:a noin 250 kiloa raskaampi, mutta samalla painopiste on kardaanitunneliin sijoitetun ajoakun ansiosta matalammalla. Tiukemmissakin kaarteissa hybridi käyttäytyykin hyvin luonnollisesti. WLTP-normin mukaan XC40 T5 Twin Engine kulkee pelkällä sähköllä kohtuulliset 46 kilometriä. Tämän todentaminen jää tulevaan kotimaan koeajoon, sillä koeajamassamme esituotantoautossa akun kapasiteetti oli hieman normaalia pienempi. 10,7 kilowattitunnin akusto on sijoitettu kardaanitunneliin ja kun sähkömoottorikin sijaitsee auton etuosassa, tavaratila on samankokoinen kuin muussakin mallistossa. Akusto ottaa kuitenkin reippaan osan kyynärnojan säilytyslokerosta isompien ladattavien Volvojen tapaan. Latausajat vaihtelevat 3–5 tunnin välillä tehosta riippuen. Business-varustelulla hinta alkaa 47 765 eurosta ja koeajetun Business R-Designin 51 753 eurosta. Ensimmäiset autot tulevat Suomeen tammikuussa; myöhemmin keväällä on lupa odottaa myös täysin sähkökäyttöistä XC40 Recharge -mallia. Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen Volvo XC40 T5 Twin Engine Business R-Design aut Hinta alkaen 51 753 € Moottori Ladattava hybridi bensiinimoottori 1 477 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 7-v., automaattivaihteisto, etuveto. Teho 132 kW (180 hv), 5800 r/min Vääntö 265 Nm (1500–3000 r/min) Vääntö 265 Nm (1500–3000 r/min) Akku Sähkömoottori 60 kW (82 hv), 160 Nm. Akuston energiasisältö teoreettinen 10,7 kWh. Toimintamatka 46 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 192 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,3 s Huippunopeus 205 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 2,0–2,5 (yhd.) CO2-päästöt 48 g/km Mitat pituus 4425 mm, leveys 1863 mm, korkeus 1658 mm, akseliväli 2702 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1800 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku