14.11.2019 Ajoneuvot Koeajo: Koko kirjo sähköä – Volvo XC40 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volvo XC40 T5 Twin Engine täydentää ruotsalaisvalmistajan ladattavien hybridien katraan. Isoveljistä poiketen pikku-Volvo vetää vain etupyörillään. Hyvää: voimalinja, äänieristys, tavaratilasta ei tingitty. Huonoa: ei nelivetoa. Ladattavia ja kevythybridejä. Sähköistetty versio löytyy tätä nykyä jokaisesta Volvon tuotantomallista. Ladattavien autojen Suomen-markkinajohtajan paikan vallannut ruotsalaisvalmistaja ei ole aikeissa luopua kruunustaan helpolla, ja uusi Volvo XC40 T5 Twin Engine tuo valtakamppailuun oman panoksensa.XC40 T5 Twin Enginessä kolmisylinterinen bensiinimoottori on paritettu yhteen 82-hevosvoimaisen sähkömoottorin kanssa. Polttomoottorissa on tehoa 180 hv eli 30 hv enemmän kuin pelkällä bensalla käyvässä kolmipyttyisessä T3:ssa (Moottori 8/2018).Muitakin poikkeavuuksia löytyy, sillä XC40 on yhtiön muista ladattavista hybrideistä poiketen aina etuvetoinen. Myös automaattivaihteisto poikkeaa linjasta, sillä kun muussa mallistossa käytetään perinteistä momentinmuunninlaatikkoa, lataushybridistä löytyy seitsenportainen DCTH-kaksoiskytkinvaihteisto.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySuhteellisen hiljainenGöteborgin teillä huomio kiinnittyi ensimmäisenä erinomaiseen äänieristykseen. Pelkällä sähköllä on miellyttävän hiljaista liikkua, mikä korostaa XC40:n pienoista premium-tunnelmaa. Sähkövoimalinjan vinkuminen tosin vaikutti koeajoyksilössä voimakkaammalta kuin hybridiautoissa yleensä.Polttomoottorin käynnistymisen huomaa selkeästi. Pariton määrä sylintereitä hyrskyttää sähköllä ajamisen hiljaisuuteen tottumisen jälkeen suhteellisen kovaäänisesti, muttei kuitenkaan epämiellyttävällä tavalla. Entä menettääkö tuore pistokeauto uskottavuuttaan nelivedon puuttumisen myötä? Kyllä, mutta vain hieman. Hyvin toimiva ajonvakautusjärjestelmä käsittelee ainakin kuivissa olosuhteissa 262 hevosvoiman yhteistehoa ja 425 newtonmetrin vääntömomenttia erinomaisesti, eikä hieman rajummassakaan kiihdytyksessä ilmene normaalia enempää nyökkäyksiä sutimiseneston puuttuessa peliin.Toisaalta nelivetoisena voiman hyödyntäminen olisi huomattavasti monipuolisempaa, etenkin talviolosuhteissa ja raskaamman perävaunun kanssa liikuttaessa. Suurin sallittu perävaunumassa on 1 800 kilogrammaa, eli 200 kg enemmän kuin T3-mallissa ja 200 kg vähemmän kuin nelivetoisessa D3-dieselissä.Tavaratilasta tinkimättäHybridiversio on T3:a noin 250 kiloa raskaampi, mutta samalla painopiste on kardaanitunneliin sijoitetun ajoakun ansiosta matalammalla. Tiukemmissakin kaarteissa hybridi käyttäytyykin hyvin luonnollisesti.WLTP-normin mukaan XC40 T5 Twin Engine kulkee pelkällä sähköllä kohtuulliset 46 kilometriä. Tämän todentaminen jää tulevaan kotimaan koeajoon, sillä koeajamassamme esituotantoautossa akun kapasiteetti oli hieman normaalia pienempi.10,7 kilowattitunnin akusto on sijoitettu kardaanitunneliin ja kun sähkömoottorikin sijaitsee auton etuosassa, tavaratila on samankokoinen kuin muussakin mallistossa. Akusto ottaa kuitenkin reippaan osan kyynärnojan säilytyslokerosta isompien ladattavien Volvojen tapaan. Latausajat vaihtelevat 3–5 tunnin välillä tehosta riippuen.Business-varustelulla hinta alkaa 47 765 eurosta ja koeajetun Business R-Designin 51 753 eurosta. Ensimmäiset autot tulevat Suomeen tammikuussa; myöhemmin keväällä on lupa odottaa myös täysin sähkökäyttöistä XC40 Recharge -mallia.Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen Volvo XC40 T5 Twin Engine Business R-Design aut Hinta alkaen 51 753 € Moottori Ladattava hybridi bensiinimoottori 1 477 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 7-v., automaattivaihteisto, etuveto. Teho 132 kW (180 hv), 5800 r/min Vääntö 265 Nm (1500–3000 r/min) Vääntö 265 Nm (1500–3000 r/min) Akku Sähkömoottori 60 kW (82 hv), 160 Nm. Akuston energiasisältö teoreettinen 10,7 kWh. Toimintamatka 46 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 192 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,3 s Huippunopeus 205 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 2,0–2,5 (yhd.) CO2-päästöt 48 g/km Mitat pituus 4425 mm, leveys 1863 mm, korkeus 1658 mm, akseliväli 2702 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1800 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 8.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: uusi Hyundai Santa Fe on parhaimmillaan luksustila-auton ja katumaasturin yhdistelmä 6.9.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: BESV TRS Urban 1.1 – seikkailupyörästä on moneksi 6.9.2024 Koeajo Koeajo: Toyota Yaris Hybrid – kaupunkisukkula pihistelee 5.9.2024 Ajoneuvot Perheautojen kuninkaallinen Volvo XC90 jatkaa eloa EX90:n rinnalla tämän näköisenä 5.9.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N on ehkä markkinoiden hauskin täyssähköauto 4.9.2024 Koeajo Koeajo: Lexus LBX 200h Launch Edition Cool – pientä luksusta 3.9.2024 Koeajo Koeajo: Audi S3 – hienostunut raikulipoika 2.9.2024 Ajoneuvot Lexus RZ 300e laajentaa näköaloja etuvedolla ja pidemmällä toimintamatkalla 1.9.2024 Ajoneuvot Päivän tarina: uusi Škoda Kodiaq ja Simply Clever -niksejä viikon jokaiselle päivälle Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.9.2024 Laivat Laivat: Viking Glory ja -Grace liikennöivät itämeripäivän kunniaksi kokonaisen viikon ajan pelkällä biopolttoaineella 7.9.2024 Kuorma-autot Finnmetko 2024: Messujen veteraanikalusto – näillä autoilla ja koneilla saatiin puu liikkumaan 7.9.2024 Moottoripyörät Koeajo: Suzuki GSX-S 1000 GX – tekninen crossover 6.9.2024 Koeajo Koeajo: Toyota Yaris Hybrid – kaupunkisukkula pihistelee 7.9.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: mikä on oikea ajojärjestys risteyksessä, johon joka suunnasta saavuttaessa on STOP-merkki? 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 6.9.2024 Laivat Laivat: Viking Glory ja -Grace liikennöivät itämeripäivän kunniaksi kokonaisen viikon ajan pelkällä biopolttoaineella 2.9.2024 Esittely Koeistuttu: Audi Q5 – paljon uutta, jotain vanhaa 6.9.2024 Uutinen Kuluttajan ostaman sähköauton valot huurtuivat jatkuvasti – myyjä ei korvannut, vaan kehotti kuivattamaan umpioita säännöllisesti 31.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Airbus rakensi jo 500. koneensa USA:ssa - eurooppalainen lentokonevalmistaja ei ole enää lainkaan tae valmistuksesta Euroopassa 11.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Helsingissä on coolcationilla rekisterikilpi, joka voi helposti olla jopa kaksi kertaa kalliimpi kuin sitä kantava Brabuksen virittämä Mercedes-AMG G63 14.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: ensimmäinen suomalainen rallin maailmanmestari saapui erikoiskokeelle helikopterilla 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 15.8.2024 Autoilu Autoliitto tyrmää: dieselautojen ajokielto on käytännössä mahdoton 11.8.2024 Koeajo Koeajo: Smart #1 – tämä on kyllä jo vähän noloa Volvon kannalta