14.11.2019 Ajoneuvot Koeajo: Koko kirjo sähköä – Volvo XC40 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volvo XC40 T5 Twin Engine täydentää ruotsalaisvalmistajan ladattavien hybridien katraan. Isoveljistä poiketen pikku-Volvo vetää vain etupyörillään. Hyvää: voimalinja, äänieristys, tavaratilasta ei tingitty. Huonoa: ei nelivetoa. Ladattavia ja kevythybridejä. Sähköistetty versio löytyy tätä nykyä jokaisesta Volvon tuotantomallista. Ladattavien autojen Suomen-markkinajohtajan paikan vallannut ruotsalaisvalmistaja ei ole aikeissa luopua kruunustaan helpolla, ja uusi Volvo XC40 T5 Twin Engine tuo valtakamppailuun oman panoksensa. XC40 T5 Twin Enginessä kolmisylinterinen bensiinimoottori on paritettu yhteen 82-hevosvoimaisen sähkömoottorin kanssa. Polttomoottorissa on tehoa 180 hv eli 30 hv enemmän kuin pelkällä bensalla käyvässä kolmipyttyisessä T3:ssa (Moottori 8/2018). Muitakin poikkeavuuksia löytyy, sillä XC40 on yhtiön muista ladattavista hybrideistä poiketen aina etuvetoinen. Myös automaattivaihteisto poikkeaa linjasta, sillä kun muussa mallistossa käytetään perinteistä momentinmuunninlaatikkoa, lataushybridistä löytyy seitsenportainen DCTH-kaksoiskytkinvaihteisto. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Suhteellisen hiljainen Göteborgin teillä huomio kiinnittyi ensimmäisenä erinomaiseen äänieristykseen. Pelkällä sähköllä on miellyttävän hiljaista liikkua, mikä korostaa XC40:n pienoista premium-tunnelmaa. Sähkövoimalinjan vinkuminen tosin vaikutti koeajoyksilössä voimakkaammalta kuin hybridiautoissa yleensä. Polttomoottorin käynnistymisen huomaa selkeästi. Pariton määrä sylintereitä hyrskyttää sähköllä ajamisen hiljaisuuteen tottumisen jälkeen suhteellisen kovaäänisesti, muttei kuitenkaan epämiellyttävällä tavalla. Entä menettääkö tuore pistokeauto uskottavuuttaan nelivedon puuttumisen myötä? Kyllä, mutta vain hieman. Hyvin toimiva ajonvakautusjärjestelmä käsittelee ainakin kuivissa olosuhteissa 262 hevosvoiman yhteistehoa ja 425 newtonmetrin vääntömomenttia erinomaisesti, eikä hieman rajummassakaan kiihdytyksessä ilmene normaalia enempää nyökkäyksiä sutimiseneston puuttuessa peliin. Toisaalta nelivetoisena voiman hyödyntäminen olisi huomattavasti monipuolisempaa, etenkin talviolosuhteissa ja raskaamman perävaunun kanssa liikuttaessa. Suurin sallittu perävaunumassa on 1 800 kilogrammaa, eli 200 kg enemmän kuin T3-mallissa ja 200 kg vähemmän kuin nelivetoisessa D3-dieselissä. Tavaratilasta tinkimättä Hybridiversio on T3:a noin 250 kiloa raskaampi, mutta samalla painopiste on kardaanitunneliin sijoitetun ajoakun ansiosta matalammalla. Tiukemmissakin kaarteissa hybridi käyttäytyykin hyvin luonnollisesti. WLTP-normin mukaan XC40 T5 Twin Engine kulkee pelkällä sähköllä kohtuulliset 46 kilometriä. Tämän todentaminen jää tulevaan kotimaan koeajoon, sillä koeajamassamme esituotantoautossa akun kapasiteetti oli hieman normaalia pienempi. 10,7 kilowattitunnin akusto on sijoitettu kardaanitunneliin ja kun sähkömoottorikin sijaitsee auton etuosassa, tavaratila on samankokoinen kuin muussakin mallistossa. Akusto ottaa kuitenkin reippaan osan kyynärnojan säilytyslokerosta isompien ladattavien Volvojen tapaan. Latausajat vaihtelevat 3–5 tunnin välillä tehosta riippuen. Business-varustelulla hinta alkaa 47 765 eurosta ja koeajetun Business R-Designin 51 753 eurosta. Ensimmäiset autot tulevat Suomeen tammikuussa; myöhemmin keväällä on lupa odottaa myös täysin sähkökäyttöistä XC40 Recharge -mallia. Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen Volvo XC40 T5 Twin Engine Business R-Design aut Hinta alkaen 51 753 € Moottori Ladattava hybridi bensiinimoottori 1 477 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 7-v., automaattivaihteisto, etuveto. Teho 132 kW (180 hv), 5800 r/min Vääntö 265 Nm (1500–3000 r/min) Vääntö 265 Nm (1500–3000 r/min) Akku Sähkömoottori 60 kW (82 hv), 160 Nm. Akuston energiasisältö teoreettinen 10,7 kWh. Toimintamatka 46 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 192 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,3 s Huippunopeus 205 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 2,0–2,5 (yhd.) CO2-päästöt 48 g/km Mitat pituus 4425 mm, leveys 1863 mm, korkeus 1658 mm, akseliväli 2702 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1800 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 8.5.2024 Ajoneuvot Rolls-Royce päivitti pyydetyimmän mallinsa – tällainen on Cullinan Series II 8.5.2024 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Courier – kantti kantilta monikäyttöisyyttä 6.5.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model X – yhä erilainen entinen nuori 6.5.2024 Ajoneuvot Mini Aceman on BMW:n vastine tulikuumille kompaktien premiumsähköcrossovereiden markkinoille 5.5.2024 Koeajo Maistiainen: Smart #3 – mutta mitä tapahtui Smartille? 5.5.2024 Ajoneuvot Land Rover valmistelee kahta superuutuutta – virallisissa salakuvissa täyssähköinen Range Rover sekä V8-mörkö Defender Octa 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri – nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 4.5.2024 Koeajo Maistiainen: Husqvarna Svartpilen 801 – seikkailupyörä kadulle 3.5.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tenways CGO600 Pro – yksinkertaista, mutta tyylikästä, eikä edes kovin kallista Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 7.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja katsastuksen helppouden viehätys 6.5.2024 Uutinen Automyyjä myi Land Roverin ruostesuojattuna – auton alustassa ruostetta ja takapalkki olikin läpimätä 7.5.2024 Liikenne Kesäkuu tuo vakuutuspakon yli 25 kg painaville tai yli 25 km/h -kulkeville moottorikulkineille 7.5.2024 Automatkailu Volkswagen New California: kulttiteltta neljällä pyörällä 8.5.2024 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Courier – kantti kantilta monikäyttöisyyttä 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 7.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja katsastuksen helppouden viehätys 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe