4.8.2020 Ajoneuvot Koeajo: Ladattava Ford Transit Custom PHEV voi olla vähän ajavalle ekologinen, mutta pitkillä matkoilla kulutus kasvaa hurjasti Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Latauspistoke on löytänyt tiensä Ford Transit Custom PHEV -pakettiautoonkin. Hyvää: ajettavuus, ajoasento, alhaisemmat CO2-päästöt. Huonoa: tehon puute, kulutus, ryömittäminen, voimalinjan tuntuma. Ladattavan Ford Transit Custom PHEV -sarjahybridin mitatut CO2-päästöt on saatu painettua 70 g/km -tasolle 93 kilowatin sähkömoottorin, 13,6 kilowattitunnin akun ja generaattorin virkaa toimittavan yksilitraisen Ecoboost-bensiinimoottorin avulla. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ruuditon mutta herkkä sutimaan Sarjahybridissä polttomoottori ei ole yhteydessä vetopyörästöön, joten auton liikuttamisesta vastaa ainoastaan sähkömoottori. Transitissa sähköajo on miellyttävän hiljaista, mutta sähkömoottorille harvinaiseen tapaan auto on erittäin herkkä sutimaan jo tyhjällä kuormalla. Sateisella kelillä etupyörät jauhavat rivakassa liikkeellelähdössä kuin lumella konsanaan, ja ajonvakautus tuntuu puuttuvan tilanteeseen erittäin verkkaisesti. Ilman kuormaa autossa ilmenee myös rajuja tärinöitä. Taajamassa yksi sähkömoottori liikuttaa pakettiautoa kohtuullisesti, mutta jo maantieajossa meno alkaa tuntua lukuarvoista poikkeavalta, siis erittäin hitaalta. Huippunopeus on rajoitettu mittarin mukaan 125 km/h -nopeuteen, mutta tämänhän ei pitäisi juuri Suomessa haitata. Transit on pakettiautoksi vakaa ajettava. Jarrutuntumakin on luonnollinen ja asettuu sähköistettyjen autojen kärkipäähän. Ajomelut on hyvin vaimennettu, eikä kolmisylinterisen polttomoottorin käymiseen vakiokierroksilla juuri kiinnitä huomiota. Vaatii tottumista Ahtaissa paikoissa sähkömoottorisen Transitin ryömittäminen tuottaa tuskaa. Pehmeä liikkeellelähtö on erittäin haastavaa, ja auto ryntää liikkeelle herkästi. Onneksi koeajoon ei sisältynyt oikeaa jakelutyötä ahtaissa porttikongeissa ja sisäpihoissa. Sähköistetyn Transitin vaihteenvalitsimesta löytyy Kuga-katumaasturin latausmallin tapaan L-tila, mikä tarkoittaa tehostettua energian talteenottoa. Tämä puolestaan tuntuu voimakkaampana hidastumisena, kun kaasupoljinta nostetaan. Siinä missä Kugassa vaihteenvalitsin on rullamainen ja L-tila kytketään päälle painikkeesta, Transitissa valitsin on perinteinen ja L-tila löytyy normaalin D-ajotilan alapuolelta. Lähes joka kerta liikkeelle lähdettäessä valitsin asettuu D:n sijaan L:ään, koska lihasmuistin mukaan normaali ajovaihde löytyy aivan alimpaa. Ajan kanssa tähän kuitenkin ehkä tottuu, mutta viikko ei tunnu olevan tarpeeksi. Muuten hallintalaitteet ovat kohdillaan, ja säilytystilaa pientavaroille löytyy hyvin ympäri ohjaamoa. Kuljettajan istuma-asento on pakettiautojen parhaimmistoa ja hyvin säädettävissä. Latauskaapelin saa sijoitettua apukuljettajan istuimen alle, jolloin se ei pääse vaurioitumaan auton takaosaan sijoitetun kuorman seassa. Täydellä akulla WLTP-toimintamatkaksi sähköllä luvataan 56 kilometriä, mutta käytännössä pääseminen edes lähelle 50:tä kilometriä vaatii syvää keskittymistä taloudelliseen ajamiseen. Akku latautuu tyhjästä täyteen Type 2 -pistokkeesta parhaillaan 2,7 tunnissa, joten enemmän ajavalla polttomoottori käy arjessa tiuhaan. Pitkiä matkoja taittavalle ladattavaa Transitia on vaikea suositella, sillä latausvarannon loputtua kulutus karkaa hurjiin lukemiin: yhdistetyssä ajossa ajotietokone näyttää noin 10 l/100 km -lukemaa, moottoritiellä yli viittä litraa enemmän. Taajamaan Transit Custom PHEV on kuitenkin mielekäs vaihtoehto lähipäästötöntä pakettiautoa etsivälle, jos latauksella saa katettua suurimman osan kilometreistä. Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen Ford Transit Custom Van PHEV Limited 340 L1H1 Hinta alkaen 51 365 € Koeajetun auton hinta varusteineen 54 860 € Moottori Ladattava hybridi, bensiinimoottori 999 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, automaat-tivaihteisto, etuveto. Sähkömoottori 93 kW (126 hv). Teho 62 kW (83 hv), 4300 r/min Akku Akuston energiasisältö: teoreettinen/käytössä oleva 13,6 / ei ilmoitettu kWh. Lataus: Type 2 3,6 kW (1 x 16 A). Toimintamatka 56 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 93 kW Huippunopeus 120 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 3,1 (yhd.) CO2-päästöt 70 g/km Mitat pituus 4973 mm, leveys 1986 mm, korkeus 2000 mm, akseliväli 2933 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 5 vuotta / 160 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 6.5.2024 Ajoneuvot Mini Aceman on BMW:n vastine tulikuumille kompaktien premiumsähköcrossovereiden markkinoille 5.5.2024 Koeajo Maistiainen: Smart #3 – mutta mitä tapahtui Smartille? 5.5.2024 Ajoneuvot Land Rover valmistelee kahta superuutuutta – virallisissa salakuvissa täyssähköinen Range Rover sekä V8-mörkö Defender Octa 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri – nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 4.5.2024 Koeajo Maistiainen: Husqvarna Svartpilen 801 – seikkailupyörä kadulle 3.5.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tenways CGO600 Pro – yksinkertaista, mutta tyylikästä, eikä edes kovin kallista 3.5.2024 Koeajo Maistiainen: Tesla Model Y Long Range RWD – lisää valinnanvaraa suosikkisähkikseen 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.5.2024 Uutinen Automyyjä myi Land Roverin ruostesuojattuna – auton alustassa ruostetta ja takapalkki olikin läpimätä 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 6.5.2024 Yleinen Koeajo: Tesla Model X – yhä erilainen entinen nuori 6.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: VW Karmann Ghia - kun saksalainen luotettavuus ja italialainen tyyli kohtaavat 5.5.2024 Moottoripyörät Honda GL 1800 Gold Wing saamassa 8-sylinterisen kilpailijan 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 4.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Citroën 2CV 4x4 'Sahara' on rättäreiden kunkku 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe