4.8.2020 Ajoneuvot Koeajo: Ladattava Ford Transit Custom PHEV voi olla vähän ajavalle ekologinen, mutta pitkillä matkoilla kulutus kasvaa hurjasti Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Latauspistoke on löytänyt tiensä Ford Transit Custom PHEV -pakettiautoonkin. Hyvää: ajettavuus, ajoasento, alhaisemmat CO2-päästöt. Huonoa: tehon puute, kulutus, ryömittäminen, voimalinjan tuntuma. Ladattavan Ford Transit Custom PHEV -sarjahybridin mitatut CO2-päästöt on saatu painettua 70 g/km -tasolle 93 kilowatin sähkömoottorin, 13,6 kilowattitunnin akun ja generaattorin virkaa toimittavan yksilitraisen Ecoboost-bensiinimoottorin avulla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRuuditon mutta herkkä sutimaanSarjahybridissä polttomoottori ei ole yhteydessä vetopyörästöön, joten auton liikuttamisesta vastaa ainoastaan sähkömoottori. Transitissa sähköajo on miellyttävän hiljaista, mutta sähkömoottorille harvinaiseen tapaan auto on erittäin herkkä sutimaan jo tyhjällä kuormalla. Sateisella kelillä etupyörät jauhavat rivakassa liikkeellelähdössä kuin lumella konsanaan, ja ajonvakautus tuntuu puuttuvan tilanteeseen erittäin verkkaisesti. Ilman kuormaa autossa ilmenee myös rajuja tärinöitä.Taajamassa yksi sähkömoottori liikuttaa pakettiautoa kohtuullisesti, mutta jo maantieajossa meno alkaa tuntua lukuarvoista poikkeavalta, siis erittäin hitaalta. Huippunopeus on rajoitettu mittarin mukaan 125 km/h -nopeuteen, mutta tämänhän ei pitäisi juuri Suomessa haitata.Transit on pakettiautoksi vakaa ajettava. Jarrutuntumakin on luonnollinen ja asettuu sähköistettyjen autojen kärkipäähän. Ajomelut on hyvin vaimennettu, eikä kolmisylinterisen polttomoottorin käymiseen vakiokierroksilla juuri kiinnitä huomiota.Vaatii tottumistaAhtaissa paikoissa sähkömoottorisen Transitin ryömittäminen tuottaa tuskaa. Pehmeä liikkeellelähtö on erittäin haastavaa, ja auto ryntää liikkeelle herkästi. Onneksi koeajoon ei sisältynyt oikeaa jakelutyötä ahtaissa porttikongeissa ja sisäpihoissa.Sähköistetyn Transitin vaihteenvalitsimesta löytyy Kuga-katumaasturin latausmallin tapaan L-tila, mikä tarkoittaa tehostettua energian talteenottoa. Tämä puolestaan tuntuu voimakkaampana hidastumisena, kun kaasupoljinta nostetaan.Siinä missä Kugassa vaihteenvalitsin on rullamainen ja L-tila kytketään päälle painikkeesta, Transitissa valitsin on perinteinen ja L-tila löytyy normaalin D-ajotilan alapuolelta. Lähes joka kerta liikkeelle lähdettäessä valitsin asettuu D:n sijaan L:ään, koska lihasmuistin mukaan normaali ajovaihde löytyy aivan alimpaa. Ajan kanssa tähän kuitenkin ehkä tottuu, mutta viikko ei tunnu olevan tarpeeksi.Muuten hallintalaitteet ovat kohdillaan, ja säilytystilaa pientavaroille löytyy hyvin ympäri ohjaamoa. Kuljettajan istuma-asento on pakettiautojen parhaimmistoa ja hyvin säädettävissä. Latauskaapelin saa sijoitettua apukuljettajan istuimen alle, jolloin se ei pääse vaurioitumaan auton takaosaan sijoitetun kuorman seassa.Täydellä akulla WLTP-toimintamatkaksi sähköllä luvataan 56 kilometriä, mutta käytännössä pääseminen edes lähelle 50:tä kilometriä vaatii syvää keskittymistä taloudelliseen ajamiseen. Akku latautuu tyhjästä täyteen Type 2 -pistokkeesta parhaillaan 2,7 tunnissa, joten enemmän ajavalla polttomoottori käy arjessa tiuhaan.Pitkiä matkoja taittavalle ladattavaa Transitia on vaikea suositella, sillä latausvarannon loputtua kulutus karkaa hurjiin lukemiin: yhdistetyssä ajossa ajotietokone näyttää noin 10 l/100 km -lukemaa, moottoritiellä yli viittä litraa enemmän. Taajamaan Transit Custom PHEV on kuitenkin mielekäs vaihtoehto lähipäästötöntä pakettiautoa etsivälle, jos latauksella saa katettua suurimman osan kilometreistä.Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen Ford Transit Custom Van PHEV Limited 340 L1H1 Hinta alkaen 51 365 € Koeajetun auton hinta varusteineen 54 860 € Moottori Ladattava hybridi, bensiinimoottori 999 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, automaat-tivaihteisto, etuveto. Sähkömoottori 93 kW (126 hv). Teho 62 kW (83 hv), 4300 r/min Akku Akuston energiasisältö: teoreettinen/käytössä oleva 13,6 / ei ilmoitettu kWh. Lataus: Type 2 3,6 kW (1 x 16 A). Toimintamatka 56 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 93 kW Huippunopeus 120 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 3,1 (yhd.) CO2-päästöt 70 g/km Mitat pituus 4973 mm, leveys 1986 mm, korkeus 2000 mm, akseliväli 2933 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 5 vuotta / 160 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 18.7.2025 Koeajo Koeajo: Audi A5 Sedan 2.0 TFSI e-hybrid quattro – numeroa isompi 17.7.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLA – johtotähti palaa kärkeen 16.7.2025 Ajoneuvot Välienselvittely Ranskan ykkösmerkin paikasta on huipussaan, kun nyt myös Renault teki maan presidentille oman näkemyksensä virka-autosta 16.7.2025 Koeajo Koeajo: Citroën C3 Aircross tarjoaa luokassaan oivat tilat jopa perhekäyttöön 16.7.2025 Ajoneuvot Harvinainen Mercedes-Benz 300 SEL löytyi ladosta – entisöitiin 12 vuoden urakalla 16.7.2025 Ajoneuvot Patria 6×6 käy kaupaksi – Tanska tilasi 129 ajoneuvoa, tilauksia yhteensä jo lähes 1000 15.7.2025 Koeajo Koeajo: Lamborghini Urus – superauto katumaasturin vaatteissa 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.7.2025 Kuluttajat Kuorma-auto kaatui kipatessa – vakuutuksenottaja vaati vakuutusyhtiöltä korvausta ja vetosi aiemmin korvattuun vastaavaan vahinkoon 17.7.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLA – johtotähti palaa kärkeen 16.7.2025 Ajoneuvot Välienselvittely Ranskan ykkösmerkin paikasta on huipussaan, kun nyt myös Renault teki maan presidentille oman näkemyksensä virka-autosta 15.7.2025 Päivän kuva Päivän kuva: vierekkäisillä Nesteen asemilla hintaero on noin 50 senttiä litralta – silti kauppa käy molemmissa 16.7.2025 Nimi muutettu Nimi muutettu: Renault Boreal on Dacia Bigsterin parempi puolisko niille markkinoille, joilla ei tykätä halpamerkeistä 16.7.2025 Kuluttajat Kuorma-auto kaatui kipatessa – vakuutuksenottaja vaati vakuutusyhtiöltä korvausta ja vetosi aiemmin korvattuun vastaavaan vahinkoon 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 15.7.2025 Päivän kuva Päivän kuva: vierekkäisillä Nesteen asemilla hintaero on noin 50 senttiä litralta – silti kauppa käy molemmissa 15.7.2025 Uutinen Mercedes-Benz CLA Shooting Brake – tyylitietoinen sähköfarkku kulkee jopa 761 km latauksella – Koeistuttu 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 16.7.2025 Kuluttajat Kuorma-auto kaatui kipatessa – vakuutuksenottaja vaati vakuutusyhtiöltä korvausta ja vetosi aiemmin korvattuun vastaavaan vahinkoon